PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : استرس مزمن به حافظه کودکان آسیب میرساند



alamatesoall
09-13-2012, 08:37 PM
http://pnu-club.com/imported/2012/09/275.jpg


تعدادی از پژوهشگران رشتۀ مغز و اعصاب می‌گویند نتایج یک تحقیقات جدید نشان داده است کودکانی که استرس مزمن و شدیدی را تجربه می‌کنند بیش‌تر در معرض خطر کوچک شدن ناحیه‌ای از مغزشان هستند که با حافظه در ارتباط است. آنان نتیجه گرفتند که استرس شدید، بافت (نسج) مغزی کودکان را تغییر می‌دهد.

سطح این منطقۀ مغزی در کودکانی که تحت استرس و تنش مُداوم هستند در مقایسه با سایر هم‌سالان‌ِشان، کم‌تر و کوچک‌تر است.

متخصصان دانشگاه (پوهنتون) ویسکانسین در مادیسون آمریکا در این آزمایشات دریافته اند که این قبیل تفاوت‌‌های مغزی در عین حال روی توانِ ذهنی و ادراکی انسان تاثیر می‌گذارند، به گونه‌ای که کودکان زمانی‌که تحت استرس شدید و مداوم زندگی می‌‌کنند، در امتحانات حافظۀ محیطی کارآیی ضعیف‌تری دارند.



کودکانی که تحت استرس هستند هم‌چنین در انجام تست‌های مربوط به حافظۀ کوتاه‌مدت بیش‌تر دُچار مشکل می‌شوند.

متخصصان می‌گویند: بی‌شک تمام اعضای خانواده تا حدودی استرس را تجربه می‌کنند و به همین دلیل بسیار مهم است دریابیم که سطح بالای استرس چه تاثیری می‌تواند روی افراد مختلف داشته باشد. برخی از نمونه‌ها و شرایطی که می‌توانند استرس فوق العاده‌ی به کودکان در خانواده وارد کنند شامل خشونت یا تبعیض در مورد یکی از فرزندان یا سایر اعضای خانواده است.



این مطالعه که در مجله نیوروساینس Neuroscience به چاپ رسیده تاییدی بر یافته‌های قبلی در مورد تاثیرات مُخرّب استرس در زندگی انسان است. در برخی از مطالعات اخیر نشان داده شده است کودکانی که در شرایط پُراسترس زندگی می‌کنند از نظر فرآیندهای سلولی (حجروی) سریع‌تر پیر می‌شوند و بنابراین می‌توان گفت استرسِ دورانِ کودکی عاملِ کاهش طول عمر است.



این یافته حاصل مطالعه روی ۶۱ کودک ۹ تا ۱۴ ساله است.

متخصصان می‌گویند: هر چند این تفاوت‌ها در بافت (نسج) مغزی جزئی و میکروسکوپی اند، امّا می‌توانند تاثیراتِ مهمی روی مهارت‌های ذهنی کودکان بر جای بگذارند.




www.rawanonline.com