PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : روش جديدي براي توليد نانوساختارهاي پيچيده کروي



fr.chemi3t
08-17-2012, 07:53 PM
پژوهشگران روش جديدي براي توليد ذرات کروي يافته‌اند، با استفاده از اين روش مي‌توان نانوذرات پيچيده کروي توليد کرد. در اين روش که يک راهبرد بالا به پايين است، ابتدا الياف نازکي توليد شده و در ادامه با حرارت دادن نانوساختارهاي کروي شکل پديد مي‌آيد.

پژوهشگران موسسه فناوري ماساچوست آمريکا با همکاري همتايان خود در دانشگاه فلوريداي آمريکا روش جديدي براي توليد ذرات کروي از جنس‌هاي مختلف ارائه کرده‌اند که با استفاده از آن مي‌توان ساختارهايي يکنواخت به‌صورت کنترل شده توليد کرد. اين ذرات کره‌هاي الگودار پيچيده بوده که از آنها مي‌توان در تحقيقات مختلف زيستي، رهاسازي دارويي و الکترونيک استفاده کرد.






http://pnu-club.com/imported/mising.jpg








اين روش پيش از اين براي توليد الياف نازک توسط همين گروه تحقيقاتي در MIT ارائه شده بود. پژوهشگران اين پروژه با استفاده از همين راهبرد، الياف نازکي را تهيه کرده و سپس با اعمال يک مرحله اضافه، گرم کردن، رشته‌هاي مرواريدي شکل از آن تهيه کردند. نتايج اين تحقيق در نشريه Nature به چاپ رسيده است.

در روش‌هاي رايج براي توليد ذرات ميکروسکوپي از راهبرد پايين به بالا استفاده مي‌شود که در آن ذرات بسيار کوچک رشد داده مي‌شود. اما اين روش جديد يک راهبرد بالا به پايين بوده که با کمک آن مي‌توان ذرات 20 نانومتري تا 2 ميليمتري توليد کرد. بزرگترين ذراتي که با اين روش توليد مي‌شود 100 هزار برابر بزرگتر از کوچکترين ذراتي است که با اين روش توليد مي‌شود. يکي از مزيت‌هاي اين روش آن است که ابعاد محصول نهايي بسيار يکنواخت است، اين يکنواختي بسيار بيشتر از آن چيزي است که با راهبرد پايين به بالا به‌دست مي‌آيد.

محققان اين پروژه معتقدند که با استفاده از اين روش مي‌توان ذراتي از جنس‌هاي مختلف توليد کرد به اين معنا که يک ذره مي‌تواند لايه‌هايي از جنس‌هاي مختلف داشته باشد. بنابراين توليد ساختارهاي پيچيده با استفاده از اين روش امکان‌پذير است.

يکي از کاربردهاي اوليه اين محصولات، استفاده از آنها در حوزه پزشکي است. در حال حاضر بيشتر سيستم‌هاي دارورساني قادراند تنها يک دارو را در خود جاي دهند اما با استفاده از اين روش مي‌تواند چندين دارو را در يک ذره جا داد. همچنين امکان توليد مواد مصنوعي با اين روش فراهم مي‌شود موادي که داراي خواص نوري بسيار جالبي هستند. پژوهشگران معتقداند که مي‌توان الياف نازکي حاوي هسته نيمه‌هادي توليد کرد.

حمايت مالي اين پروژه توسط بنياد ملي علم و مرکز تحقيقات نيروي دريايي آمريکا انجام شده است.