PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مديريت راهبردي محصولات نانو



fr.chemi3t
08-17-2012, 07:34 PM
با توجه به مباحث کنوني در زمينه فرصت‌ها و ريسک‌هاي کاربردهاي فناوري‌نانو، موارد مربوط به اثرات ممکن اين محصولات بر توسعه پايدار، رواج بيشتري پيدا مي‌کند. هرچند که اين اهداف تنها با اتکا بر مطالعات موردي خاص و اجراي تجزيه و تحليل ريسک و منفعت مبتني بر چرخه حيات کامل، تحقق پيدا مي کنند.

با توجه به پيشينه فوق، موسسه اُکو (Öko) با حمايت وزارت محيط‌زيست، حفاظت ‌زيست‌محيطي و ايمني هسته‌اي آلمان از طريق گزارش «کنترل توسعه پايدار فناوري‌نانو»، ابزاري را ارائه کرده است که براي اتخاذ يک رويکرد منسجم در زمينه جنبه‌هاي توسعه پايدار کاربردهاي فناوري‌نانو، يک شبکه سيستماتيک ارائه مي‌کند.

رويکرد انتخاب شده به ابزار جديد اين امکان را مي‌دهد تا به عنوان يک سيستم راداري راهبردي براي مديريت فرصت‌ها و تهديدها عمل کرده و قادر باشد تا ضمن پيش‌بيني اثرات سودمند زيست محيطي، بازارهاي جديد را شناسايي و در نهايت تلاش نمايد تا از سرمايه‌گذاري‌ها و خطرات نامناسب آن براي جامعه جلوگيري به عمل آورد.

با کمک «کنترل توسعه پايدار فناوري‌نانو»، شرکت‌هايي که محصولات و کاربردهاي فناوري‌نانو را توسعه يا توليد مي‌کنند، ‌مي‌توانند فعاليت‌هاي کسب و کاري خود را ارزيابي کنند.

هدف از توسعه‌ي کنترل توسعه پايدار فناوري‌نانو، بررسي توسعه پايدار محصولات و کاربردهاي حاوي نانومواد با اتکا بر مزاياي کاربردي آنها است. مهمترين ويژگي اين بافت، يک شبکه ارزيابي با ابزارهايي است که مي‌توان محصولات فناوري‌نانو را با محصولات منبع موجود که بدون استفاده از نانومواد توليد مي‌شوند، مقايسه کرد. بعلاوه اين شبکه ارزيابي، قادر است تا هرگونه تهديد احتمالي را بررسي نمايد.

از نظر روش‌شناسي، "کنترل توسعه پايدار فناوري‌نانو"، مبتني بر ارزيابي پايدار محصولات (PROSA) است. PROSA يک ابزار تجزيه و تحليل و ارزيابي راهبردي براي يک مجموعه محصولات است. PROSA چرخه حيات کامل محصولات را در نظر گرفته و فرصت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي را ارزيابي و ريسک‌هاي مسيرهاي توسعه آتي را تجزيه و تحليل مي‌کند. PROSA با ديدگاه جامع خود، به شناسايي نوآوري‌هاي سيستمي، اقدامات مرتبط با توسعه پايدار و ساختارهاي مربوط به فرايند‌هاي تصميم‌گيري مرتبط با اين هدف،کمک مي‌کند.

جنبه‌هايي که توسط کنترل توسعه پايدار فناوري‌نانو بررسي مي‌شوند، در قالب فرمي با مجموع 14 شاخص عملکردي کليدي ارائه شده‌اند. تمرکز اين شاخص‌ها مبتني بر جنبه‌هاي زيست‌محيطي و حفاظت محيطي هستند. همچنين سوالات مربوط به حوزه‌هاي ايمني و سلامت حرفه‌اي، مزايا و جنبه‌هاي اقتصادي- اجتماعي نيز بررسي مي‌شوند.

نتايج هر شاخص عملکردي کليدي در يک نمودار واحد ترکيب مي شوند. در اين راستا نيز «تجزيه و تحليل قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهديدها» با انطباق بر کنترل توسعه پايدار فناوري‌نانو انجام مي‌شود.