PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مبارزه با تقلب به کمک نانوذرات طلا



fr.chemi3t
08-14-2012, 12:59 PM
پيچيدگي روزافزون اجناس تقلبي يک مشکل اقتصادي است، و هنگامي که به داروها برسد براي سلامتي بشر خطرناک خواهد بود. تدابير مخفيانه‌تري براي مبارزه با اين بازار نياز است. اکنون پژوهشگران در آمريکا ابزار حياتي بالقوه‌اي در اين ميدان جنگ بر عليه تقلب ارائه کرده‌اند.

گروهي در دانشگاه ماساچوست به رهبري وينسنت روتلو، نانوذرات طلا را بصورت جوهر بوسيله چاپگر جوهرافشان مستقيم بکار گرفتند. اين "بارکد" را مي‌توان بصورت غيرتخريبي و در شرايط محيطي متعارف با استفاده از تصويربرداري طيف‌سنجي جرمي (روشي براي تعيين توزيع فضايي ذرات بر اساس جرم آنها) بر پايه يونيزاسيون واجذبي ليزري آشکارسازي کرد. روش‌هاي متداول‌تري مانند کروماتوگرافي نيازمند تخريب نمونه براي تحليل هستند و تکنيک‌هاي تحليلي غيرمخرب معمولا اطلاعات شيميايي خاصي بدست نمي‌دهند.







http://pnu-club.com/imported/2012/08/630.jpg


بارکد نانوذره‌اي: يک تصوير طيف‌سنج جرمي از نانوذرات طلايي چاپ شده متفاوت که روي هم افتاده‌اند. هنگام اسکن شدن، حروف آبي يک نانوذره در 548 = m/z آشکارسازي شدند؛ حروف سبز نانوذره ديگر در 422 = m/z و طرح قرمز Au+ در 197 = m/z آشکارسازي شدند.





با بکارگيري ليگاندهايي با طول زنجيره آلکيلي متغير (و در نتيجه جرم مختلف) در داخل نانوذرات، اين سطح مي‌تواند بطور گزينشي براي جرم مشخصي اسکن شود. ترکيب نانوذرات مختلف امکان چاپ يک امضاي پيچيده را فراهم مي‌کند که فقط هنگامي که همه نانوذرات اسکن شوند، کامل مي‌شود. ريچارد واکت، يکي از اعضاي اين گروه، توضيح مي‌دهد: " خود اين مواد از لحاظ ساخت ساده نيستند و تصويربرداري هم به اندازه کافي سخت است که کسي که درصدد تقلب است توانايي انجام آن را نداشته باشد."

واکت، در حاليکه به اين نتايج افتخار مي‌کند، مي‌گويد که چاپ کردن اين جوهر نانوذره‌اي روي مواد اليافي، مانند آنهايي که در مواد سازنده پول و بسته‌بندي استفاده مي‌شوند، يک چالش است. پيدا کردن راه‌حلي براي اين مشکل، قدم‌هاي بعدي اين گروه را شکل خواهد داد.

اين گروه براي تکنيک خود کاربردهاي ديگري نه فقط در مبارزه با تقلب بلکه براي مثال در صنعت داروسازي پيش‌بيني مي‌کند. استفاده از طلا، که از لحاظ زيست‌شناسي بي‌اثر است، براي امضاي نانوذره‌اي بمعناي آن است که آنها مي‌توانند روي داروها چاپ شده و جهت تحقيق اسکن شوند بدون اينکه خسارتي به سلامت انسان وارد شود يا تخريبي در نمونه با ارزش ايجاد گردد.

اين پژوهشگران جزئيات نتايج کار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي Chem. Commun. منتشر کرده‌اند.