PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش MySql - مقدمه و معرفی



TAHA
07-27-2012, 04:01 PM
معرفی زبان MySql :
MySQL یک سرور پایگاه داده اپن سورس است که همانند SQL Server برای نگهداری و کار با داده ها استفاده می شود .
MySQL محبوب ترین پایگاه داده اپن سورس است و یکی از دلایل این محبوبیت سازگاری کامل با سرور PHP است .
طراحان سایت های PHP ، می توانند به راحتی از MySQL برای نگهداری و کار با داده ، تحت وب استفاده نمایند . این سرور همانند SQL Server ، از دستورات ساختار یافته زبان SQL استفاده می نماید و تفاوتی بین دستورات آنها وجود ندارد .
در این بخش قصد داریم تا کار با پایگاه داده MySQL را به شما آموخته و سپس با اتصال آنها به صفحات PHP ، در عمل ذخیره و بازیابی اطلاعات را به صورت تحت وب ، انجام دهیم .
اجزای زبان MySQL :
می دانید که پایگاه داده برای دسته بندی و نگهداری اطلاعات به کار می رود . MySQL هم یک پایگاه داده است و همانند SQL Server از اجزای ساده ای تشکیل شده است که عبارتند از : جدول ، رکورد ، فیلد و ... .
یک پایگاه داده می تواند تعداد زیادی جدول را در خود جای دهد . هر جدول برای نگهداری و دسته بندی گروهی از اطلاعات استفاده می شود .
برای مثال فرض کنید که در یک دانشگاه می خواهید نام ، نام خانوادگی ، شماره دانشجویی و رشته تحصیلی دانشجویان را ذخیره نمایید . برای این منظور باید یک جدول ( Table ) در پایگاه داده خود ( Database ) ایجاد نمایید که چهار ستون اصلی به نام فیلد ( Field ) برای نگهداری 4 خصوصیت هر دانشجو داشته باشد . سپس اطلاعات دانشجویان را وارد نمایید . اطلاعات هر دانشجو در یک سطر مخصوص به خود به نام رکورد ( Record ) ذخیره می شوند . سپس می توانید به اطلاعات هر دانشجو دسترسی داشته باشید .
جدولی که در بالا راجع به آن صحبت کردیم ، چیزی شبیه جدول زیر می باشد . در این جدول هر ستون ( Field ) دارای یک عنوان است که همان نام فیلد است و اطلاعات هر دانشجو هم به ترتیب در یک سطر قرار گرفته است . جدول هم دارای یک نام برای خود است که به وسیله آن امکان دسترسی به جدول در سطح برنامه وجود دارد .
از این جدول در طول آموزش MySQL ، به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد .


Student Table


Student ID
Name
Family
Major


41252214
Ahmad
Rezaee
Hard Ware


10724113
Ehsan
Amiri
Soft Ware


10254861
Zahra
Hosini
Hard Ware


27365187
Sahar
Ahmadi
Soft Ware


گفتیم که هر پایگاه داده می توانید تعداد زیادی جدول داشته باشد . اما به پایگاه داده ای که تنها یک جدول دارد ، Flat File می گویند که ساده ترین نوع پایگاه داده است و کار با آن بسیار راحت .
جستجو در پایگاه داده با Query :
یکی دیگر از اجزاری مهم یک پایگاه داده ، جستجوگر یا Query است .
هر Query یک قطعه کد به زبان SQL است ، که برای جستجو جدول و استخراج اطلاعات مورد نیاز استفاده می شود .
برای مثال در جدول فرضی پایگاه داده دانشگاه ، می خواهیم به دنبال اطلاعات گروه خاصی از دانشجویان بپردازیم . مثلا دانشجویانی که نام آنها Ali بوده و یا رشته تحصیلی آنها نرم افزار است . در MySQL برای این منظور از Query استفاده می شود .
هر Query در هنگام اجرا جدول تعیین شده برای آن را جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز را استخراج و در خروجی نمایش می دهد .
برای درک بهتر یک مثال عملی می زنیم . قطعه کد زیر یک Query ساده است که نام دانشجویان موجود در جدول Student Table که در بالا به شما نمایش داده ایم را استخراج کرده و در خروجی به ما نمایش می دهد :


مثال


Select Name from Student

کد




Name


Ahmad


Ehsan


Zahra


Sahar



خروجی


در بخش بعدی به آموزش نحوه نصب و اجرای MySQL بر روی کامپیوتر می پردازیم .