PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تهيه نانوکامپوزيت‌هاي جاذب رنگ از خاک اره



fr.chemi3t
07-16-2012, 04:08 PM
پژوهشگران دانشگاه آزاد یزد با استفاده از مواد ارزان و زائد چوب، موفق به تهیه نانوکامپوزیت‌های جاذب رنگ شدند که می‌تواند در صنایع مختلف به ویژه تصفیه پساب صنایع نساجی و رنگ کاربرد داشته باشد.

سالانه مقادیر بسیاری از مواد رنگی، تولید و مورد مصرف صنایع گوناگون قرار می‌گیرد. در کنار این تولیدات و مصارف گوناگونِ مواد رنگی، تلفاتی نیز وجود دارد که اکثراً به صورت محلول و پساب هستند. تصفیه این پساب‌ها از نظر زیست‌محیطی حائز اهمیت بوده و بر همین اساس اقدامات پژوهشی متنوعی برای جذب و حذف این رنگ‌ها صورت گرفته است.

در سال‌های اخیر این پژوهش‌ها به سمت تولید جاذب‌های ارزان قیمت و طبیعی نظیر سبوس و پوست انواع محصولات کشاورزی، چوب، سنگریزه و... سوق داده شده است.

خانم دکتر سعیده هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد یزد در این رابطه گفت: «این تحقیقات با هدف تهیه نانو جاذب‌های ارزان قیمت و کاربردی انجام شدند و از خاک اره به عنوان جاذب ارزان قیمت استفاده شد. در این راستا از اکسید فلزات مس و آهن، نانوفریت اسپینل مس تهیه و به روش شیمیایی هم رسوبی با خاک اره، نانوکامپوزیت CuFe2O4/sawdust تهیه شد. در ادامه نیز کارایی استفاده از خاک اره، نانوفریت مس و نانوکامپوزیت CuFe2O4/sawdust تهیه شده در حذف رنگ اسیدی منوآزو از محلول‌های آبی مقایسه و قابلیت نانوکامپوزیت معین گردید.»

دکتر هاشمیان در رابطه با نتایج به دست آمده از آزمایشات صورت گرفته، ابراز داشت: «نتایج مقایسه نشان داد که فریت اسپینل مس روی ساختار و سطح خاک اره قرار گرفته است، همچنین نانوکامپوزیت تهیه شده دارای راندمان حذف رنگ بیشتری نسبت به خاک اره و فریت اسپینل مس است.»

هاشميان با اشاره به مخلوط کردن اسپینل فلزی با ذرات آلی خاک اره به روش ساده، از این مورد به عنوان یکی از ویژگی‌های این تحقیقات یاد کرد و گفت: «مخلوط‌سازی این مواد با هم موجب ایجاد بستری مناسب برای تهیه نانوکامپوزیت می‌شود. استفاده از این روش ساده برای مخلوط کردن اسپینل فلزی با ذرات آلی خاک اره، برتری‌هایی به این کار بخشیده است که عبارتند از: 1) افزایش مساحت سطح به روشی بسیار ساده و ارزان قیمت، 2) اثر کاتالیستی فریت مس روی جاذب خاک اره و افزایش راندمان حذف رنگ، 3) قابلیت بازیابی و استفاده مجدد جاذب»

این تحقیقات که در قالب پایان‌نامه آقای مهدی سلیمی دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی معدنی به راهنمایی خانم دکتر هاشمیان صورت گرفته است، در حال پیگیری در زمینه حذف رنگ‌ها و ترکیبات سمی دیگر به وسیله نانوکامپوزیت‌های نسبتاً ارزان قیمت است.