PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : توهین گزارشگر تلویزیون ایران به بازیكن ایتالیا در فینال یورو 2012؟!+تصاویر



O M I D
07-02-2012, 05:20 PM
http://pnu-club.com/imported/2012/07/15.jpg

فردوسی پور در جریان گزارش دیدار نهایی یورو 2012 "ماریو بالوتلی" را به "سرندی پیتی" تشبیه كرد!!



وبلاگ محمد رضا راستگو: "عادل فردوسی پور" بدون شك یكی از بهترین گزارشگران ورزشی تلویزیون ایران است. در شرایطی كه بسیاری اصول حرفه ای روزنامه نگاری و خبرنگاری در رسانه رسمی ایران جایی ندارد،حضور عادل فردوسی پور و افرادی مانند او در تلویزیون ایران البته غنیمت است.شاید بتوان وی را ابداع كننده سبكی جدید در گزارش ورزشی ایران دانست كه مانند انچه پیش از ایران در اروپا مطرح بود گزارش بازی را تنها به گزارش پاس ها ف گل ها،خطاها و نتایج محدود نمی كرد و با ارائه اطلاعات جانبی از بازیكنان ،شرایط ورزشگاه و تماشاچیان و همچنین نكات فرهنگی و تاریخی مربوط به هر رویداد ورزشی و مشخصا فوتبال ،دیدن بازی با گزارش وی را جذاب تر از گزارش های سایر همكارانش می نمود.


http://pnu-club.com/imported/2012/07/16.jpg

http://pnu-club.com/imported/2012/07/17.jpg


تسلط خوب "فردوسی پور" به زبان انگلیسی - و احتمالاً دسترسی زودهنگام وی به شبكه های ماهواره ای ورزشی و شبكه های اینترنتی ورزشی نویس - باعث می شد "فردوسی پور" در گزارش هایش به مواردی از جمله القاب بازیكنان، شرایط فرهنگی آنان و غیره اشاره نماید و این امر هنوز نیز انجام می شود. اما نكته مهم در این زمینه این است كه معیار های اخلاقی و اصول كار روزنامه نگاری حرفه ای در این میان چه جایگاهی دارد؟

"عادل فردوسی پور" در گزارش فینال یورو2012 "ماریو بالوتلی" مهاجم تیم ملی ایتالیا را به دلیل آرایش موی خاصی كه دارد به یك شخصیت كارتونی بنام "سرندی پیتی" تشبیه كرد! موضوعی كه شایسته یك گزارش گر خوب نبوده و از وجهه بین المللی وی خواهد كاست.

مدل مو و آرایش هر كس امری خصوصی بوده و در جهان آزاد هر كس می تواند به شكلی كه می پسندند و البته تا جایی كه به آزادی ها و حقوق دیگران تجاوز نكند بدان اقدام نماید. تمسخر این موارد خصوصا وقتی در مورد یك رنگین پوست باشد می تواند حتی نژاد پرستانه تلقی شده و عواقب سنگین حقوقی برای فرد به همراه داشته باشد. موضوعی كه شایسته گزارشگر توانمندی همچون فردوسی پور نیست.

ماریو بالوتلی كیست؟

"ماریو بالوتلی" (به انگلیسی: ( Mario Balotelli متولد ۱۲ اوت ۱۹۹۰، مهاجم ملی‌پوش تیم ملی فوتبال ایتالیاست. او اصالتی غنایی دارد ولی در ایتالیا بزرگ شده و ملیت ایتالیایی کسب کرده‌است.

"ماریو" که در یک خانواده ی ایتالیایی بزرگ شده‌ بود، بنا به نوشته سایت "ویكی پدیا" وی بعد از به شهرت رسیدن، به‌وسیله ی پدر و مادر اصلی‌اش به خانه فراخوانده شد، اما قبول نکرد. "بالوتلی" تاکنون در تیم‌های معتبری مانند لومیزانه، اینترمیلان و منچسترسیتی بازی کرده‌است؛ او به همراه تیم ملی فوتبال ایتالیا حضور در جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ را نیز به کارنامهٔ ورزشی خود افزود.

هواداران "ماریو" دو لقب برای او در نظر گرفته‌اند: وقتی که خوب بازی کند به او «سوپر ماریو» می‌گویند و وقتی که که در بازی کنترل عصبی خود را از دست دهد، به او «ماریوی دیوانه» می‌گویند. وی در مصاحبه با نشریه "تله فان" مدعی شده‌است که می‌تواند مرد سال فوتبال جهان شود.

"بالوتلی" به داشتن مدل موهای خاص علاقه دارد و پیش از یورو نیز با مدل های مویی كه برای خود درست می كرد مورد توجه عكاسان ورزشی بود اما این جلب توجه منجر به توهین به وی نباید باشد.

یادآوری شخصیت كارتونی سرندی پیتی

كارتون "سرندی پیتی" از كارتون های پخش شده طی سالیان نه چندان دور از تلویزیون ایران است. داستان آن كارتون اینگونه بود که کشتی‌ حامل یك پسربچه بنام "كنا" kona و خانواده اش در طوفان غرق شده و همه سرنشینان بجز "كنا" می میرند. در این بین "كنا" روی یک تخم بزرگ صورتی ‌رنگ می افتد و با آن تخم به ساحل یک جزیره می‌رسد و از طوفان جان سالم به در می‌برد. چند روز بعد که آفتاب حسابی توی سر تخم صورتی می‌زند، یک دایناسور از تخم بیرون می‌آید: موجود صورتی رنگی به اسم سرندیپیتی با چشمان بزرگ آب رنگ و ماجراهای سرندی پیتی و كنا آغاز می شود.

"كنا" و "سرندیپیتی" در 26 قسمت داستان كارتونی پخش شده با جزیره و ساکنانش دوست می شوند و چنان با شجاعت جزیره را نجات دادند كه در قسمت‌های آخر دیگر کسی فکر نمی‌کند که این دو در جزیره غریبه‌ باشند،گویی که نگهبانان ابدی و ازلی آن‌جا بوده‌اند. همان‌طوری که از افسانه‌های قدیمی ژاپنی برداشت می‌شد.

ای كاش "فردوسی پور" بجای گفتن چنین واژه ای به مدل آرایش موی گلادیاتورها در روم باستان اشاره می نمود.جنگاورانی كه در موارد نیاز برای دفاع از سرزمین باستانی ایتالیا (روم) رشادت می نمودند.

شاید فردوسی پور نداند كه "سرندی پیتی" نیز اصلاً یک اسم من در آوردی نیست. Serendipity در انگلیسی به معنی خوشبختی یا نعمت غیرمترقبه است، دقیقاً مثل ورود سرندیپیتی صورتی‌ رنگ این کارتون به جزیرة ناشناخته.

اخلاق روزنامه نگاری حكم می كند كه فردوسی پور ضمن دقت در بكار بردن تعابیر و تشبیه ها در گزارش های خود، بابت این موضوع كه شاید حتی از دهانش پریده باشد و غرضی بابت آن نداشته باشد عذرخواهی نماید. كاری كه از یك روزنامه نگار حرفه ای انتظار می رود.

tania
07-16-2012, 08:44 AM
فردوسی پور در جریان گزارش دیدار نهایی یورو 2012 "ماریو بالوتلی" را به "سرندی پیتی" تشبیه كرد!!
:55::55::55: