PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خشونت هاي خانگي



Borna66
05-30-2009, 12:48 PM
خشونت هاى خانگى

در زمینه خشونت علیه زنان اگر بخواهیم آن را موشكافى كنیم پى مى بریم كه این خشونت در همه دنیا وجود دارد و بستگى به فرهنگ معنوى و فكرى افراد نیز دارد. هر چقدر فرهنگ مردم آن منطقه و یا كشور بالاتر باشد و از بینش و دانش قوى ترى برخوردار باشند بالطبع مسأله خشونت علیه زنان در آن جوامع كمرنگ تر خواهد بود. على رغم تبلیغات وسیعى كه در دنیا علیه ایران صورت مى گیرد ما دركشورمان مسأله خشونت علیه زنان آن طورى كه این تبلیغات سعى مى كنند آن را نشان دهند نداریم ولى كتمان هم نمى كنیم كه ممكن است خشونت علیه زنان كه اغلب آن نیز خانوادگى است وجود داشته باشد كه در این زمینه باید دستگاه قضایى با كمك دیگر ارگانها و قوانین به كمك زنان ما بیایند و جلوى این خشونت ها را بگیرند.

Borna66
05-30-2009, 12:49 PM
اگر در قوانین و امور حقوقى اكثر كشورها مطالعه كنید متوجه مى شوید كه قوانین ما در زمینه حمایت از زنان بسیار مطلوب است و اگر این قوانین به درستى اعمال شود ما مشكلى در این زمینه نخواهیم داشت.
صبح روز دوشنبه هفته گذشته به همراه اعضاى فراكسیون زنان نشستى با وزیر دادگسترى برگزار كردیم و در این نشست پیرامون مسائل حقوقى و قضایى زنان و خانواده و از جمله مسأله خشونت علیه زنان صحبت و تبادل نظر كردیم.

Borna66
05-30-2009, 12:49 PM
قوه قضائیه راهكارهاى بسیار خوبى در زمینه حمایت از حقوق زنان دارد و در این نشست راههاى اجراى این حقوق بررسى شد. معتقدم اگر خشونتى هم علیه زنان وجود داشته باشد باید محاكم قضایى با برخورد با این خشونت ها جلوى آن را بگیرد تا دیگر شاهد خشونت علیه زنان نباشیم. در این نشست مسائل مربوط به ابهامات موجود در قانون مدنى، فصول نكاح و طلاق در ۲۸ ماده تقدیم وزارت دادگسترى شد و قرار شد تا این ابهامات برطرف شده تا این خلأ قانونى موجب تضییع حقوق زنان نشود. همچنین در این نشست طرح استفاده از مشاور خانواده در محاكم قضایى و قاضى مشاور زن مطرح شد و سعى خواهیم كرد دستگاه قضایى را ملزم به استفاده از قاضى مشاور زن در محاكم قضایى كنیم.
اكثر خشونت علیه زنان ما خانوادگى است و زنان توسط همسران و یا نزدیكان خود مورد خشونت قرار مى گیرند. قوانین ما در این زمینه بسیار خوب است و امیدواریم این قوانین به خوبى اجرا شود.

Borna66
05-30-2009, 12:49 PM
خشونت جرم زا است

دكتر كامران خشنودى سالهاست رئیس انجمن روانپزشكان شهرستان كرج است. او روزانه با موارد متعددى كه مورد خشونت هاى روحى قرار گرفته اند، معاینه مى كند. دكتر خشنودى به علت داشتن مسؤولیت سرپرستى واحد روانپزشكى شوراهاى حل اختلاف شهرستان كرج با زنانى كه تحت خشونت هاى جسمى نیز قرار گرفته اند، برخورد دارد. با او به گفت وگوى كوتاهى در خصوص خشونت نشسته ایم.

Borna66
05-30-2009, 12:49 PM
خشونت یعنى چه؟
خشونت عبارت است از رساندن صدمه یا آسیب به فرد دیگر به صورت عمدى كه این تعمد را از مقدمات یا نتایج پرخاشگرى مى توان فهمید كه ممكن است لفظى یا فیزیكى باشد. خشونت و پرخاشگرى در حیوانات غریزى است و براى حفظ بقاست ولى به عقیده برخى پژوهشگران پرخاشگرى در انسان یادگرفتنى است كه معلوم نیست نفعى براى نوع بشر داشته باشد

Borna66
05-30-2009, 12:49 PM
چه افرادى بیشتر در معرض خشونت قرار مى گیرند؟
تمامى آحاد جامعه در معرض خشونت قرار دارند. در ایران آمار دقیقى ازاین موضوع نداریم ولى براساس آمار در ایالات متحده پرخاشگرى در مردان و زنان تقریباً مساوى است اما پرخاشگرى خارج از منزل مانند آدمكشى، كتك كارى، حمله با سلاح یا تجاوز در مردان به وضوح بیشتر از زنان است و از طرفى خشونت خانگى كه در آن یكى از همسران به دیگرى صدمه مى رساند در مردان و زنان تقریباً مساوى است.

Borna66
05-30-2009, 12:49 PM
كدام نوع خشونت بیشتر اتفاق مى افتد؟
خشونت فیزیكى و جسمى .
زنان بیشتر مورد خشونت قرار مى گیرند یا مردان؟
آمار دقیقى نداریم ولى ظاهراً مراجعه كنندگان به پزشكى قانونى در خصوص خشونت بیشتر خانمها هستند ولى شاید به لحاظ فرهنگى آقایان مراجعه نمى كنند و یا كمتر مراجعه مى كنند چرا كه شاید باور دارند كه مرد از زن نباید كتك بخورد!
در این باره مى بایست توضیح بیشترى بدهم اگر به رابطه ذیل دقت شود؛ هر عاملى كه باعث كاهش كنترل شود (مانند مصرف الكل و سایر مواد روانگردان - انواع بیماریهاى روانى - عقب ماندگى ذهنى و انواع اختلالات شخصیتى) و یا موجب افزایش تكانه گردد (مانند تعارض هاى برخاسته از محیط مثل سرخوردگى - آلودگى هوا- سر و صدا - ازدحام جمعیت - مشاهده خشونت از تلویزیون و سینما - دیدن صحنه هاى وقیح شهوانى - شكاف طبقاتى - تعارضات فرهنگى و اجتماعى و به طور خلاصه فرد آنچه را كه مى خواهد نمى بیند وآنچه را كه مى بیند نمى خواهد .

Borna66
05-30-2009, 12:50 PM
خشونت باعث چه جرم هایى مى شود؟
باعث هر نوع جرمى از فرار از منزل، سرقت و فحشا گرفته تا قتل مى شود.
به نظر شما آیا اگر براى كسى كه خشونت كرده مجازات مناسبى در نظر گرفته شود از میزان خشونت در جامعه كم مى شود؟
مجازات اگر سریع و به موقع باشد باعث كاهش خشونت در جامعه خواهد شد ولى عملاً چون مدتها پس از وقوع خشونت، مجازات اعمال مى شود به علت اینكه شخص مجازات شونده به موقع آن را دریافت نكرده، آن را حمله اى به خود تفسیركرده و ممكن است پاسخ پرخاشگرانه ترى بدهد.

Borna66
05-30-2009, 12:50 PM
پس ازاینكه كسى تحت خشونت قرار گرفت براى درمان فشارهاى جسمى و روحى چه بایدكرد؟
وقتى خشونت اعمال شد آثار جسمى آن طى هفته ها توسط جراح و ارتوپد وآثار روحى آن طى ماهها و سالها توسط روانپزشك درمان مى شود ولى در اینجا بهترین وآسان ترین كار پیشگیرى است كه ذكر یك نكته اساسى در اینجا ضرورى است كه بهترین پیش بینى كننده عمل خشونت بار سابقه چنین عملى در آن فرد است.
چه تفاوتى میان خشونتى كه زنان نسبت به مردان و مردان نسبت به زنان اعمال مى كنند، وجود دارد؟
خشونت در زنان بیشتر لفظى است و در مردان به لحاظ ساختار فیزیكى بیشتر جسمى با این حال چون زنان پرخاشگرى لفظى و روحى را بیشتر دارند آسیب هاى وارده به طرف مقابل نامریى است و مردان با خشونت جسمى آسیب عیان و پرسروصدایى را ایجاد مى نمایند.

Borna66
05-30-2009, 12:50 PM
چه پیشنهادى براى كاهش خشونت در جامعه دارید؟
براى كم كردن خشونت در جامعه بطور وسیع مى بایستى عمل نمود.
۱ - گسترش بهداشت روانى در سطح وسیع و آموزش صحیح آن از مهد كودك تا دانشگاه ضرورى است.
۲ - مجلس شوراى اسلامى قوانین جدیدى براى پیشگیرى و مقابله با خشونت ارائه نماید.
۳ - توسعه فرهنگى اقتصادى - سیاسى - اجتماعى جامعه براى گسترش عدالت و كاهش شكافهاى طبقاتى لازم است.
۴ - برخوردهاى قانونى مى بایستى متناسب با خشونت و سریع باشد .
۵ - اصلاح بنیادین در ساخت برنامه هاى تلویزیونى - سینما - بازیهاى كامپیوترى - تدوین كتب و نشریات (در اینجا ذكر این نكته حائز اهمیت است كه بعضى از نشریات براى فروش بیشتر نشریه خود خشونت را ترویج مى كنند و باعث از بین رفتن قبح اعمال خشونت بار مى شوند.)
۶ - پیشنهاد مى كنم كه یك خط تلفنى سه رقمى ۲۴ ساعته براى مقابله با خشونت بخصوص خشونتهاى خانگى ایجاد گردد.