PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ساخت قطب نما (83 سال قبل از میلاد)



sunyboy
05-29-2009, 03:55 PM
http://pnu-club.com/imported/2009/05/1074.jpg
83 سال قبل از میلاد
قطب نمای مغناطیسی که وسیله ای است برای یافتن جهت رو به شمال در موقع جهت یابی اصولا یک عقربه مغناطیسی است که در جعبه ای آویزان بوده و می تواند آزادانه روی محوری بچرخد عقربه با محور شمال جنوب میدان مغناطیسی زمین همراستا می شود.
کشق اینکه عقربه مغناطیسی همواره در امتداد شمال جنوب قرار می گیرد در چین اتفاق افتاد و در کتاب لوون هنگ توضیح داده شده است . در قرن نهم هعم قطب نماهای با عقربه شناور و هم قطب نماهای با عقربه چرخان که امروزه می شناسیم توسط چینی ها توسعه یافته اند دریانوردان ایرانی این قطب نما ها را از چینی ها به دست آوردند و بعضی از آنها را با ونیزی ها معامله کردند.
در سال 1187 نویسنده انگلیسی الکساندر نکام ( 1217 تا 1157 ) توصیف می کند که در کشتی نشانه ای وجود داشت که می توانست حتی وقتی که ستاره قطبی زیر آبرها پنهان بود مسیر مورد تعقیب را شنان دهد.
قطب نمای ژیرسکوپی در سال 1905 در آمریکا توسط آلمرآمبروز اسپری (1860 تا 1930 ) اختراع شد و اکنون وسیله ای عادی در هواپیما و کشتیها در دریاست این وسیله خیلی مهم از اندازه حرکت زاویه ای ژیروسکوپ با نیروی حاصل از دوران زمین برای نگهداری جهتگیری محور چرخش استفاده می کند و بنابراین یک مرجع جهتدار پایدار حاصل می شود.
قطب نما که توسط چینی ها توسعه یافت به دریانوردان امکان می دهد تا به دقت در شرایط ابری کشتیرانی کنند.