PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم/دانش‌آموزان 32 درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری



ttrasn
03-11-2012, 10:13 PM
http://pnu-club.com/imported/2012/03/341.jpg (http://bornanews.ir/Image/News/2012/3/97009_634669924201388178_l.jpg)

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: رفتارهای پر خطر چهارشنبه سوری را تبدیل به یک روز تلخ می‌کند. هرساله با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، اضطراب و التهاب در بسیاری از خانواده‌ها حاکم می‌شود، چرا که رفتارهای پر خطر بعضی از نوجوانان و جوانان سلامت آن‌ها را به خطر انداخته و باعث ایجاد آسیب برای دیگران می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه گفت: در سال گذشته بیش از 2800 نفر در چهارشنبه سوری آسیب دیده‌اند که 90 درصد از حوادث در خیابان‌ها و کوچه‌های شهری و 21 درصد از آسیب دیدگان عابر و رهگذر بوده و 11 درصد از آن‌ها تماشاچی بوده‌اند.

به گفته ابهری، دست‌ها با 27 درصد و چشم‌ها با 29 درصد مهمترین نقاط آسیب دیده بدن در بین آسیب دیدگان بودند.

ابهری با اشاره به اینکه معمولا دو گروه از نوجوانان و جوانان وجود دارند که باید توجه لازم به رفتارهای آنها انجام گیرد، ادامه داد: گروه اول که دارای ناهنجاری رفتاری و روحی بوده و برای جلب توجه دیگران دست به کارهای خطرناک می‌زنند، انداختن قوطی‌های خالی حشره کش و گاهی اوقات انداختن گاز پیکنیک میان آتش، ایجاد آتش‌های بزرگ و غیر متعارف، استفاده از مواد محترقه دست ساز و غیر استاندارد، از رفتارهای پرخطری هستند که چهارشنبه آخر سال را تبدیل به چهارشنبه سوزی می‌کنند.

وی در ادامه گفت: گروه دوم، نوجوانان و جوانانی هستند که از عاقبت کار خود بی اطلاع هستند و فقط به تقلید از دیگران دست به این کارها می‌زنند و 32 درصد از آسیب دیدگان چهارشنبه سوری از دانش آموزان هستند. بنابراین نهادهای مسوول باید با آموزش در طول سال و ایجاد زمینه‌های تخلیه انرژی و هیجان برای جوانان از انباشت انرژی آن‌ها جلوگیری کنند.

ابهری در ادامه تاکید کرد: خانواده‌ها در این روز نباید از فرزندان خود غفلت ورزند. افرادی که کار ضروری ندارند از عبور و مرور در خیابان‌ها و کوچه‌ها خودداری کنند، چرا که در پاره‌ای از اوقات از بالای ساختمان‌ها مواد آتش زا و منفجره به پایین پرتاب می‌شوند.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه انجام رفتارهای پر خطر در چهارشنبه سوری عوارضی در بر دارد، تصریح کرد: سقط جنین زنان باردار، سکته‌های بیماران مغزی و قلبی و وحشت و اضطراب در کودکان و خردسالان از عوارض رفتارهای پرخطر است. نهادهای مسوول با تولید و عرضه مواد کم خطر باید جلوی استفاده از مواد غیر استاندارد را بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه چه نخواهیم فرزندانمان در این روز علاقه به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را دارند. پس چه بهتر که در کنار نهادهای متولی تلاش کنیم تا چهارشنبه سوری امسال شادترین و امن ترین چهارشنبه سوری شده و در صورت مشاهده تولید و عرضه مواد منفجره خطرناک به نیروی انتظامی اطلاع دهیم تا سرنوشت تلخ در انتظار فرزندان این جامعه نباشد.