PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نابودی جنگلها



Borna66
05-13-2009, 12:42 AM
جنگلها





هزاران سال پیش جنگلها بخش عظیمی از کره زمین را پوشانده بودند . جنگلها در تمامی بخشهای شرقی آمریکایی شمالی و بیشتر قسمتهای اروپای غربی گسترش پیدا کرده بودند. مناطق گسترده ای از آفریقا و آسیا بوسیله جنگلهای سرسبز پوشیده شده بود و این پوشش تقریباَ در همه مناطق گرمسیر امریکای جنوبی گسترش پیدا کرده بود. اما بعد ، شاید فقط بیش از 000/10 سال پیش ، تغییرات بزرگ آغاز شد . انسانها یاد گرفتند چکونه کشاورزی کنند و چگونه حیوانات اهلی را پرورش دهند و شروع به قطع درختان برای ساختن خانه برای خود کردند . هر چه جمعیت بیشتر شد ، حجم جنگلها رو به کاهش گذاشت و بعضی از آنها کاملاَ از بین رفت که به این پدیده جنگل زدایی می گوییم.




قسمتهایی از دنیا ، خصوصاَ چین و هند شمالی ، سالها پیش دچار جنگل زدایی شدند ولی قسمتهای خیلی کوچک از جنگلهای اولیه در این مناطق هنوز باقی مانده است. درمناطق دیگر مانند آمازون جنگل زدائی اخیراَ آغاز شده است ، اما در حال حاضر با سرعت فوق العاده در حال گسترش است . قسمتهای حاشیه ای رودخانه آمازون دارای مناطق وسیعی از جنگلهای بارانی در روی زمین می باشد ، اما این جنگلها با چنان سرعتی در حال قطع شدن و از بنی رفتن می باشند که حتی این منطقه هم در معرض نابودی می باشد. جنگلهای بارانی مناطق استوایی بسیار غنی بوده و دارای اکو سیستم پیچیده ای می باشند که میلیونها سال طول کشیده تا شکل بگیرند و در حال حاضر انواع گونه های گیاهان و حیوانات موجود در آن بیشتر از تمام زیستگاههای دیگر جهان می باشد.




جنگلهای بارانی خود وضعیت آب و هوایی خود را تعیین می کنند و به وسیله نگهداری از خاک از فرسایش خود جلوگیری می کنند . اما وقتی درختان آن را قطع می کنند ، تور حفاظتی پیچیده و وسیع آن فرو می ریزد و هزاران نژاد گیاهان و حیوانات در خطر انقراض نسل قرار می گیرند.




در مناطق سردتر جهان ، قطع درختان به خاطر الوار ، خطر اصلی تهدید کننده جنگلهای کاج می باشد . در آمریکای شمالی مناطق وسیعی از جنگلهای کاج برای تولید چوب و کاغذ دچار نابودی و قطع درختان شده اند. هر چند در این مناطق برنامه های ساخت جنگلهای مصنوعی برای جایگزینی درختان قطع شده اجرا می شود ، اما جنگلهای مصنوعی دارای تنوع نژادی محدودتری نسبت به جنگلهای طبیعی می باشند.