PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : 400 Mw فرستنده اف - ام



MIN@MAN
05-11-2009, 04:10 PM
400 MW فرستنده اف - ام


http://pnu-club.com/imported/2009/05/46.gif




http://pnu-club.com/imported/2009/05/47.gif




اين هم يك فرستنده ساده و البته بسيار قوي از سري محصولات صادراتي شركت مهندسي مشهد كيت كه براي شما بسيار دلپسند بوده و شما را شگفت زده مي كند . در اين فرستنده از دو ترانزيستور استفاده شده كه اولي نقش تقويت كننده صوتي و دومي عمل نوسان سازي را انجام مي دهد . همچنين اين كيت شامل يك ميكروفون خازني نيز هست . براي اين كيت مي توانيد از يك آنتن كشوئي 65 سانتيمتري استفاده كنيد . اين فرستنده با منبع تغذيه مستقيم بين 6 تا 9 ولت تغذيه مي شود .
اطلاعات عمومي درباره اين فرستنده :
فرستنده اي كه شما از فروشگاه مورد اطمينانتان تهيه كرده ايد ، يك شاهكار در نوع فرستنده هاي اف – ام مي باشد و از قدرت بالائي برخوردار است . اين كيت مي تواند بعنوان يك پروژه آموزشي ، تحقيقلتي و يا بعنوان يك كار براي آماتورها مورد استفاده قرار گيرد . اميدواريم با ساخت اين كيت اطلاعات ارزشمندي نسيب سازنده شود .
طرز كار مدار :
همانگونه كه گفته شد ، اين كيت در مدولاسيون اف – ام طراحي شده و اين بدان معني است كه دامنه موج حامل بصورت پايدار نگهداري مي شود و البته فركانس آن متناوب با صوت ورودي تغيير مي كند . بنابراين هنگامي كه دامنه سيگنال ورودي افزايش پيدا مي كند ، ( در طي نيم سيكل مثبت ) فركانس موج حامل نيز افزايش مي يابد . بعبارت ديگر هنگامي كه دامنه سيگنال ورودي كاهش مي يابد ( در طي نيم سيكل منفي ) دامنه موج حامل كاهش مي يابد . فركانس خروجي فرستنده نيز در محدوده 88 تا 108 مگاهرتز كه مخصوص باند راديوئي اف – ام است ، قابل تغيير مي باشد . اين كار توسط خازن تريمر C6 انجام مي شود . در ورودي مدار از يك ميكروفون خازني استفاده شده است و سيگنالهاي ميكروفون توسط ترانزيستور T1 تقويت شده و سپس به قسمت نوسان ساز ( ترانزيستور T2 ) منتقل مي شوند .
سيگنال تقويت شده از طريق خازن C3 به بيس اوسيلاتور T2 منتقل و سوار بر موج حامل مي شود . فركانس نوسان ساز توسط مجموعه بوبين و خازن تريمر C6 قابل كنترل و تغيير مي باشد . خازن C3 همچنين نقش خازن كوپلينگ را ايفا نموده و از ورود ولتاژ هاي احتمالي DC به ورودي اوسيلاتور جلوگيري مي كند . بيس ترانزيستور T2 توسط مقاومتهاي R5 , R4 باياس مي شود . در اين فرستنده براي ساخت و استفاده آسان ، بوبين بر روي فيبر طراحي شده و بنابراين نيازي به تنظيم آن نخواهد داشت . براي راه اندازي اين فرستنده نياز به تغذيه بين 6 تا 30 ولت مي باشد . برد موثر اين فرستنده بستگي به كيفيت گيرنده ، آنتن مورد استفاده ، تغذيه فرستنده و مكان جغرافيائي دارد. آنتن نيز مي تواند از نوع كشوئي ( تلسكوپي ) با طول 65 سانتيمتر انتخاب شود و به محل ANT متصل شود . البته براي كسب برد بيشتر استفاده از آنتن هوائي توصيه مي شود . همچنين براي تغذيه ، استفاده از انواع باتري هاي "آلكالاين " توصيه مي شود .
براي شروع مونتاژ ابتدا از مقاومت ها شروع كنيد ( در بسته بندي اين كيت 6 عدد مقاومت وجود دارد ) سپس خازنهاي عدسي ، الكتروليت ، خازن تريمر C6 ، پتانسيومتر PT ، ميكروفون و در نهايت ترانزيستورهاي T2 , T1 را نصب كنيد . در شكل هاي اين راهنما ، محل قرار گرفتند قطعات بطور مجزا و با شكل هاي گويا نشانداده شده است و بر اساس اين شكلها اقدام به مونتاژ و لحيمكاري نمائيد در نصب قطعات به اين نكات توجه شود :
بر روي فيبر دو محل با عبارت J مشخص شده است . در اين دو محل بايد دو تكه سيم بعنوان جامپر نصب شود . براي سيم حتماً از پايه اضافي قطعات استفاده شود و نصب و لحيمكاري اين دو جامپر با نهايت دقت ، تميزي و ظرافت انجام شود .
خازنهاي C5 , C3 با رعايت پايه منفي نصب شوند . محل پايه منفي بر روي فيبر با علامت حلال سفيد مشخص شده و پايه منفي اين خازنها پايه اي است كه به بدنه فلزي خازن اتصال دارد . اين دو خازن بهتر است بطور ايستاده نصب شوند تا هم جاي كمتري اشغال كنند و هم كيت ظاهر زيباتري داشته باشد .
پتانسيومتر بترتيب پايه ها در مكان خود نصب شود .
ميكروفون توسط دو تكه پايه كوتاه شده مقاومت در محل خود نصب شود . توجه كنيد كه محل نصب پايه منفي ميكروفون بر روي فيبر با علامت ستاره ( * ) مشخص شده است . « توجه : پايه منفي ميكروفون پايه اي است كه توسط نوار مسي به بدنه ميكروفون اتصال دارد بر روي فيبر محلي با عبارت C7 مشخص شده است . با توجه به اينكه ما در محل C6 از يك خازن تريمر استفاده كرده ايم ، نيازي به قطعه اي بنام C7 وجود نخواهد داشت . لذا در محل C7 هيچ قطعه اي نصب نمي شود . همچنين اگر از بالا به تريمر نگاه كنيد ، يك پيچ و در گوشه آن هم يك نقطه مشاهده مي شود . خازن تريمر بايد چنان در محل C6 نصب شود كه پيچ روي تريمر به ترانزيستور T2 نزديك تر باشد و نقطه روي تريمر نيز طبعاً نزديك به پتانسيومتر خواهد بود . ( به شكل روي جلد توجه نمائيد )
در نصب ترانزيستورهاي T2 , T1 بايد چنان عمل شود كه سطح مقطع آنها بر شكلهاي روي فيبر منطبق شود .
آنتن مورد نياز :
اين فرستنده براي تشعشع امواج نياز به آنتن دارد . آنتن مي تواند از نوع كشوئي ( آنتن هاي استيــل كشوئي كه معمولاً بر روي راديو ها استفاده شده است ) انتخاب شود و توسط يك تكه سيم بسيار كوتاه ( حدود 1 تا 3 سانتيمتري ) و با ظرافت تمام به محل ANT نصب شود . طول آنتن با توجه به محدوده فركانس فرستنده كه بين 88 تا 108 مگاهرتز است ، حدود 65 سانتيمتر انتخاب شود
تغذيه مورد نياز :
قبل از هر چيز به اين نكته توجه كنيد كه تغذيه مدارات فرستنده حتماً بايد از طريق باتري تامين شود . استفاده از آدابتور ها بدليل يكسو نبودن كامل و داشتند پارازيت هرگز براي فرستنده ها توصيه نمي شود و حتي ممكن است هيچ نتيجه اي هم حاصل نشود . لذا ولتاژ مورد نياز اين فرستنده حتماً بايد از طريق باتري تامين شود . ولتاژ تغذيه نيز مي تواند بين 6 تا 12 ولت انتخاب شود . در مرحله اول براي استفاده آماتوري توصيه مي شود از يك باتري كتابي 9 ولت 100% سالم و پر براي اين مدار استفاده شود . باتري بايد با رعايت قطب مثبت و منفي به محل كانكتور تغذيه متصل شود .
استفاده از فرستنده :
براي اين منظور ابتدا يك راديوي خوب و با كيفيت كه مجهز به باند اف – ام باشد را در چند متري فرستنده قرار دهيد و آن را در باند اف – ام روشن كرده و موج ياب آن را در محدوده 90 تا 92 مگاهرتز ( تقريباً نزديك به ابتداي باند ) و در محلي كه ايستگاهي نباشد ، روشن كنيد . سپس پتانسيومتر PT را در وضعيت وسط قرار دهيد ، باتري 9 ولت را با رعايت مثبت و منفي به مدار متصل كنيد و توسط يك پيچ گوشتي عايق ( پيچ گوشتي مخصوص مدارات فركانسي ) ( در صورت نداشتن اين وسيله از يك پيچ گوشتي بسيار كوچك و ظريف استفاده كنيد ) به ارامي و آهسته ، پيچ داخل تريمر را بچرخوانيد . به اينصورت در محلي صداي سوت قوي از راديو شنيده مي شود . حال فرستنده را از راديو دور كرده ( مثلاض در حدود 5 تا 10 متري ) و ضمن صحبت كردون مقابل ميكروفون فرستنده ، با تنظيم موج ياب راديو ، صداي تان را به وضوح در راديو بشنويد . با چند بار دور شدن از فرستنده و تنظيم موج ياب راديو يا تنظيم تريمر فرستنده ، به بهترين تنظيم خواهيد رسيد . اما براي تنظيم صداي ورودي فرستنده مي توانيد از پتانسيومتر استفاده كنيد . توسط پتانسيومتر PT حساسيت و قدرت صداي ورودي ( صداي ميكروفون ) به دلخواه تنظيم مي شود . بديهي است در فواصل نزديك بدليل قدرت بالاي فرستنده ، ممكن است در راديو سوت قوي شنيده شود كه اين سوت را تنظيم پتانسيومتر PT و يا تنظيم ولوم راديو ، برطرف مي شود . البته سوت قوي نشاندهنده حساسيت بسيار بالاي فرستنده مي باشد . در يك آزمايش مي توانيد فرستنده را در محدوده 20 متري قرار دهيد و نزديك راديو شويد و پس از تنظيم موج راديو و تنظيم ولوم راديو ، ملاحظه مي كنيد كه صداي اطراف فرستنده با كيفيت و حساسيت بسيار بسيار بي نظير دريافت مي شود . حتي اگر مشا از فاصله دور صداي كوچكي ايجاد كنيد ، آن صدا را گرفته و مجدد صداي خودتان را در راديو خواهيد شنيد . بنابراين اين فرستنده را مي توان حتي بعنوان يك استراق سمع فوق العاده قوي نيز استفاده نمود .
و اما . . . بدليل قدرت بسيار بالاي گيرندگي صداي اين فرستنده ، در هنگام صحبت كردن مقابل ميكروفون لازم نيست كه بلند صحبت كنيد ، مي توانيد با صداي بسيار آرام صحبت كنيد و يا پتانسيومتر ورودي فرستنده را بر حسب قدرت صدايتان تنظيم كنيد تا كيفيت صدا در راديو مطلوب باشد .
مطمئن هستيم تا اينجاي كار استفاده از اين فرستنده و حساسيت فوق العاده آن شما را قافلگير كرده باشد !
نصب فرستنده داخل قاب مناسب ، علاوه بر محافظت مدار ، استفاده از آن را راحت تر مي كند . ساخت اين فرستنده را به ساير دوستانتان توصيه نمائيد .
گامي فراتر . . .
تا اينجا شما از اين فرستنده فقط بصورت آماتوري استفاده كرديد و با آنتن 65 سانتيمتري و تغذيه 9 ولت بردي حدود 50 متر را از اين فرستنده شاهد بوديد . البته با باتري 9 ولت كاملاً سالم . اما اين فرستنده توان بالاتري نيز دارد و مي توان خروجي آن را تا 400 ميلي وات افزايش داد .
از آنجا كه اين فرستنده بمنظور پروژه آموزشي و كارگاهي دانشجويان رشته مخابرات و الكترونيك در نظر گرفته شده ، نكات زير تنها بمنظور افزايش سطح علمي و فني اين گروه در نظر گرفته شده و بكارگيري يا استفاده آن براي سايرين تخلف طلقي شده و قابل پيگرد قانوني مراجع ذيصلاح خواهد بود . همچنين توجه شما را به اين نكته جلب مي كنيم كه استفاده دائم از مدارات فرستنده با برد بيش از 300 متر ، نياز به اخذ مجوز رسمي از اداره محترم فركانس دارد و متخلفين از اين آئين نامه تحت پيگرد سريع اداره مخابرات قرار خواهند گرفت . بنابراين مسئوليت هرگونه استفاده دائم و غير آموزشي از اين كيت متوجه مصرف كننده بوده و مسئوليتي متوجه اين مؤسسه نخواهد بود .
براي افزايش توان خروجي فرستنده و به الطبع افزايش برد ، نكات زير توصيه مي شوند :
1 - استفاده از آنتن هوائي
2 – استفاده از باتري هاي آلكالاين
براي اينكه فرستنده برد بيشتري داشته باشد ، لازم است كه محدوده تحت پوشش فرستنده را بكمك يك آنتن هوائي مناسب افزايش داد براي آنتن هوائي همانگونه كه در كتب دانشگاهي مطالعه نموده ايد ، نياز به كابل با اُفت پائين داريد . در اين فرستنده شما مي توانيد از كابل RG58 با طول حدود 6 متر استفاده كنيد . در صورت در دسترس نبودن اين كابل مي توانيد از كابل 75 اُهم تلويزيون با مارك " كرمان " استفاده نمائيد . در قسمت پائين سيم مغزي كابل به محل ANT و سيم شيلد كابل به محلي كه بالاي مقاومت R1 وجود دارد ( سيم مثبت تغذيه ) متصل مي شود . در قسمت بالا نيز سيم مغزي به يك آنتن كشوئي 65 سانتيمتري متصل مي شود . در قسمت بالا همچنين براي اينكه تشعشع بيشتري داشته باشيم ، لازم است يك زمين مصنوعي ايجاد كنيم . براي اينكار مي توان از يك فيبر مدار چاپي حدود 35 در 35 سانتيمتر كه داراي لايه كامل مسي باشد استفاده نمود و سيم شيلد كابل در بالا به نوار مسي فيبر مورد نظر متصل شود . بديهي است لازم است در وسط فيبر يك سوراخ بمنظور عبور سيم مغزي و اتصال آنتن كشوئي در نظر گرفت . به اينصورت انرژي آنتن كشوئي ، نسبت به زمين مصنوعي ( سطح مسي زيرين فيبر كه به شيلد كابل متصل است ) تخليه شده و باعث تشعشع بيشتر مي شود . يك راه ديگر براي بوجود آوردن زمين مصنوعي ، استفاده از 3 تا 6 آنتن كشوئي يا ميله فلزي است كه با زاويه 45 درجه و بطرف پائين قرار گرفته اند و در قسمت بالايشان همگي به همديگر متصل و مجموعه آنها به سيم شيلد كابل متصل شود . آنتن مغزي نيز از وسط اينها عبور كرده و كاملاً نسبت به 6 ميله زمين عايق باشد . اين روش معمولاً در آنتن تلفن هاي بيسيم برد بالا استفاده مي شود . نمائي از اين آنتن در شكل مقابل نشان داده شده است . محل اتصال سه ميله رو به پائين نسبت به آنتن 65 سانتيمتري كه به مغزي متصل شده ، كاملاً عايق بندي شود . به اينصورت انرژي منتقل شده به آنتن 65 سانتيمتري ، نسبت به 3 ميله رو به پائين ، تخليه و اين مسئله باعث تشعشع بيشتر امواج مي شود .
همچنين استفاده از باتري هاي آلكالاين و يا باتري هاي قابل شارژ براي برد بيشتر توصيه مي شود . مي توانيد براي تغذيه از 6 باتري قلمي نوع آلكالاين كاملاً پر و شارژ شده استفاده كنيد . به اينصورت با استفاده از آنتن مناسب هوائي و استفاده از باتري با جريان بالا ، توان خروجي فرستنده را مي توان حدود 400 ميلي وات رساند .
در يك آزمايش براي پروژه دانشگاهي ، با آنتن هوائي كه بر روي يك ساختمان 3 طبقه قرار گرفت و با تغذيه شامل 6 باتري قلمي آلكالاين قابل شارژ ، امواج اين فرستنده تا شعاع حدود 400 متري دريافت شد .