PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : علل وزش بادهاي 120 روزه سيستان



Borna66
05-10-2009, 10:53 PM
وزش بادهاي 120 روزه سيستان:
1- با توجه به آمار روزانه بادها و نقشه هاي سطح زمين در داخل كشور از الگوي خاصي پيروي ننموده و در روي ايران بيش از دو يا سه منحني فشار مشاهده نمي شود. كم فشارهاي محلي كم وسعتي كه در روي بيابان لوت و يا سيستان به وجود مي آيند نيز به سرعت ازبين مي روند. و فشار غالب كشور حدود 1010 هكتوپاسكال است. در خاج از كشور و نزديك به مرزهاي آن نيز مراكز فرابار يا فروبار مشخصي وجود ندارد و تمام سيستم هايي كه در اوايل ماه مي ( تا دهم ارديبهشت) شكل مي گيرند. و به فاصله چند ساعت از بين مي روندو تاثير چنداني بر روي ايران ندارند.
2- از روزهاي 4 و 5 ماه مي (15 ارديبهشت) يك مركز فشار كم در روي هندوستان و پاكستان و حتي نواحي شمالي تر تشكيل گرديده به سرعت به سمت غرب گسترش مي يابد و بخش اعظم افغانستان و مرزهاي شرقي كشورما را در بر مي گيرد. در اين زمان فشار مركزي اين فروبار بر روي دشتهاي پست افغانستان در شرق ايران معادل 1005 هكتوپاسكال است.
3- با گذشت 7 تا 8 روز از ماه مي (18 و 19 ارديبهشت) كم فشار روي هند و پاكستان و افغانستان قلمرو وسيعتري را در بر مي گيرد. تا جايي كه بخش هايي از شرق و جنوب شرق كشورما را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين ايام فشار مركزي اين فروبار حدود 1000 ميلي بار است . در روزهاي 20 و 21 ارديبهشت كه همزمان با شروع بادهاي 120 روزه در خراسان جنوبي و سيستان است ، فروبار مذكور ماهيت وجودي بيشتري مي يابد و فشار مركزي آن در طي روز به كمتر از 1000 هكتو پاسكال مي رسد. در بعضي از روزها يك كم فشار ثانوي از فروبار اصلي منتج مي گردد و به داخل ايران در ناحيه لوت و يا بعضاً ايران مركزي مستقر مي شود. دقيقاً با شروع بادهاي 120 روزه يك مركز فرا بار با فشار مركزي 1015 هكتوپاسكال بر روي درياي خزر استقرار مي يابد. و بدين ترتيب گراديان فشار بين نواحي شمالي و جنوب شرقي كشور افزايش يافته كه منجر به وزش بادهاي 120 روزه با سرعت زياد مي شود.
پر فشار روي درياي خزر به عنوان يك پديده غالب فصل گرم تقريباً تا پايان اين فصل حضور دائمي در منطقه داشته ولي موقعيت آن جابجايي هايي در اطراف خزر دارد. اين فرابار در اوايل فصل گرم در شمالغرب درياي خزر جاي مي گيرد و چون به نواحي شمالي تر منتقل شده از فشار مركزي بيشتر نيز برخوردار است. در اين زمان زبانه هاي پر فشار مذكور تا نواحي شمالي ايران گسترش مي يابد و با پر فشارهاي محلي روي ارتفاعات يكي شده كه آرايش موجي خطوط هم فشار را به دنبال دارد. در اين زمان تمام باد هاي غالب شرق و جنوب شرقي كشور مستقيماً از پر فشار مذكور منشا مي گيرند كه ناشي از پخش هواي پر فشار به اطراف است. با گذشت زمان و گرمتر شدن هوا ، دامنه كم فشار جنوب شرقي گسترش بيشتي يافته و متعاقب آن فرو بار روي درياي خزر نيز در موقعيت شرقي تري قرار مي گيرد. در اين هنگام تمام بادهايي كه از شرق و جنوب شرق كشور به صورت بادهاي 120 روزه مي وزند، نتيجه چرخش و ورود هوا به سمت مركز كم فشار جنوب شرقي ايران است. منشأ اصلي بادهاي پرفشار روي خزر و بعد از آن هواي سرد روي ارتفاعات هندوكش و هيمالياست .به عبارت بهتر با قوي تر شدن پر فشار روي درياي خزر اين عامل به عنوان عامل برتر به ايفاي نقش مي پردازد. و هوا را به سوي كم فشار به جنوب شرق ايران مي راند. هنگامي كه پر فشار روي درياي خزر عقب نشيني مي كند يا ضعيف تر مي شود هواي سرد روي ارتفاعات بلند هندوكش و هيماليا به سمت كم فشار جنوب شرق ايران حركت مي كند كه ابتدا جهت شمال شرقي داشته و زماني كه به خراسان جنوبي مي رسد جهتي شمالي و سپس در سيستان به سمت جنوب شرق منحرف مي شود.