PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چگونه مي توانيم در يک مصاحبه شغلي موفق شويم؟



alamatesoall
11-07-2011, 06:57 PM
http://pnu-club.com/imported/2011/11/209.jpg


يکي از خصوصيات دوره جواني افزايش حس استقلال طلبي در فرد است. لذا در اين دوران شخص به دنبال کسب و کار و درآمد مستقل است. با توجه به اين مساله که چمعيت کشور ما جمعيتي جوان است و لذا متقاضيان زيادي براي مشاغل وجود دارد،شخص بايد مراحل استخدام و گزينش را براي هر شرکت و يا سازماني با موفقيت پشت سر بگذارد تا بتواند از بين جمعيت زياد متقاضيان ،انتخاب شده و به شغل مورد نظر برسد.يکي از مهم ترين مسائل در فرآيند استخدام ،موفقيت در مرحله مصاحبه مي باشد. شرکت ها در بين تعداد زياد متقاضيان شغل مورد نظر آنهايي را که در مصاحبه موفق مي شوند مي پذيرند.به دليل اهميت اين مساله در اينجا پيشنهاداتي را از سوي مشاوران خبره در اين زمينه مطرح مي کنيم تا با عمل به آنها بتوانيد از ديگر مصاحبه شونده ها بهتر و برجسته تر باشيد و در شغل مورد علاقه تان پذيرفته شويد.

قبل از هرچيز بدانيد که وقت يک مدير يا مسئول شرکت برايش بسيار ارزش دارد و وقتي اين وقت را به شما اختصاص داده به اين معنا است که او هم مشتاق ديدار با شما و رسيدن به نتيجه مورد نظرش است. او هم ميخواهد در نظر شما خوب جلوه کند. به ياد داشته باشيد که اين يک جلسه معارفه است نه دادگاه، و هردو طرف از حقوق مشابهي برخوردار هستيد. پس بدون نگراني به نکات زير توجه کنيد و موفق باشيد:

آنچه مي پوشيد بسيار مهم است. اگر براي مصاحبه به يک شرکت يا اداره دولتي مي رويد، لباس رسمي و ساده برتن کنيد. اما اگر محل مورد نظرتان يک آتليه هنري يا آژانس تبليغاتي است، ميتوانيد کمي خلاقانه تر لباس بپوشيد. اگر اطلاع داريد که در مکان مورد نظرتان رنگ يا نوع پوشش خاصي غالب است، سعي کنيد تا حد امکان شبيه آنها به نظر بياييد و به عبارتي از خودشان باشيد.

سوالاتي را در ذهن خود آماده کنيد تا حين انجام مصاحبه از کارفرما يا مصاحبه گر بپرسيد:شما بايد هميشه آماده باشيد ; منظور اين است که همواره سوالاتي را در زمينه شغل درخواستي در ذهنتان آماده داشته باشيد تا در موقع مناسب آنها را بپرسيد.اگر قرار باشد فقط مصاحبه کننده از شما سوال بپرسد اين بيشتر شبيه به بازجويي است تا يک مصاحبه شغلي! بهتر است در خاتمه پاسختان يک پرسش از مصاحبه کننده بپرسيد.براي مثال وقتي او مي گويد:"درباره خودت برايم توضيح بده";اول پاسخ او را داده و سپس با اين سوال گفتگو را کامل کنيد:"مي شود بيشتر برايم درباره موقعيت اين شغل توضيح دهيد؟"مصاحبه بايد مثل يک مکالمه پيش برود نه يک بازجويي.

در مصاحبه از خود ضعف نشان ندهيد:واقعيت اين است که هيچ ايرادي ندارد شما نقايص يا عيب هايي داشته باشيد.در واقع همه مصاحبه کننده ها از شما مي خواهند تا يکي از عيب هايتان را نام ببريد.معمولا به متقاضيان شغل گفته مي شود که حتي الامکان از پاسخ به اين پرسش اجتناب کنند و يا در صورت لزوم يکي از عيب هاي خوبشان را بگويند.يکي از عيب هاي خوبي که اغلب به آنها پيشنهاد مي شود بگويند اين است:"من در کارم زيادي مسئوليت پذير و متعهد هستم و زياد به کارم تعلق دارم".اما اينگونه جوابها معمولا به ضرر شماست.مصاحبه کننده ها معمولا اين موضوعات را زود مي فهمند.تمام آنها هر روز با نيروهاي جديد استخدامي روبرو هستند ،آنها به راحتي مي فهمند که چه کسي از جواب دادن به اين سوال طفره مي رود.آنها ترجيح مي دهند شخصي را استخدام کنند که در گفتار صداقت دارد تا اينکه شخصي را استخدام کنند که به طور واضح دروغ مي گويد.اما براي شما که فکر مي کنيد بايد بدون عيب و نقص باشيد ، بهتر است کمي بيشتر تامل کنيد.هر شخصي ضعف هايي دارد .اما در جواب به سوال مصاحبه گر گفتن يکي از آنها کافي است.يکي از نقطه ضعف هاي واقعيتان را در جواب،به مصاحبه کننده بگوييد و براي او توضيح دهيد که چطور سعي در برطرف کردن اين نقطه ضعف داريد.

ببينيد و عمل کنيد. مصاحبه گر خود را با دقت تماشا کنيد. سعي کنيد به طور نامحسوس اعمال او را تقليد کنيد.( از قبيل نوع پا روي پا قرار دادن، گرفتن فنجان، خوردن يا نخوردن قند و...) اگر موفق شويد او به طور ناخودآگاه با شما احساس شباهت و نزديکي خواهد کرد. هرچه در اين کار موفق تر باشيد، احساسات مثبت او را بيشتر جلب خواهيد کرد. به خاطر داشته باشيد که همه از کساني که شباهتهايي با خودشان دارند خوششان مي آيد.
مطمئنا شما مي خواهيد مصاحبه کننده بداند که شما چرا کانديد با ارزشي هستيد.اما يک ليست بلند بالا از مهارت ها ،شما را در مصاحبه موفق نمي کند.در يک مصاحبه ،حتما از شما درباره مهارت هايتان خواهند پرسيد.اما چه چيز مي تواند در اين سناريو اشتباه پيش برود؟شما لازم نيست يک ليست طولاني از مهارت ها و توانايي هايتان آماده کنيد.عموما افراد مي گويند:"من در برقراري ارتباط توانايي بالايي دارم."و يا مهارت ها وتوانايي هاي فردي ام زياد است."من مسئوليت پذير هستم". اما آنچه که مهم است اين است که مصاحبه گر مي خواهد بداند شما از اين توانايي ها چگونه استفاده کرديد و چه موفقيتي به دست آورديد.بهتر است قبل از مصاحبه جايگاه و نقش شغل مورد نظر را در آينده بيابيد.آن چيزي که شما را نزد مصاحبه کننده برجسته تر نشان مي دهد اين است که در ارتباط با چالش ها و نيازهاي مشخص سازمان يا شرکت مورد نظر مثالي بزنيد که در گذشته در اين زمينه از خودتان توانايي هايي را نشان داده ايد که عامل موفقيت شما بوده است. يعني بهتر است به جاي اينکه ليستي از توانايي هايتان را براي آنها نام ببريد به چند مورد از توانايي هايي که به کار آنها مي آيد اشاره کنيد.

با دست پر در مصاحبه شرکت کنيد. در باره شرکت يا موسسه اطلاعات لازم و کافي داشته باشيد . نوع فعاليت، محصولات، سابقه کار، جوايز و نقاط قوت کار آنها را در ذهن داشته باشيد تا بتوانيد با برشمردن آنها هم گفتگو را به مراحل حرفه اي تر بکشانيد و هم آنها را از ميزان علاقه خود به اين کار بخصوص آگاه کنيد.

بر روي کار گروهي تاکيد کنيد. مديران علاقمند به استخدام اشخاصي هستند که توانايي کار گروهي داشته باشند و به خوبي با ديگران کنار آيند. با مثالهايي آنها را متوجه سازيد که چگونه از ايده ها،قابليتها و تواناييهاي افراد در پيشبرد اهداف شرکت يا موسسه استفاده خواهيد کرد. روراست باشيد. از گفتن مطلبي که چندان به آن اعتقاد نداريد يا پاسخ به سوالي که درست متوجه نشده ايد خودداري کنيد. اگر نميتوانيد پاسخ مناسبي بدهيد بهتر است صادقانه بگوييد بايد کمي فکر کنيد يا اينکه بخواهيد توضيح بيشتري به شما داده شود.

بگذاريد کارفرما از حقوق مورد انتظار شما اطلاع پيدا کند.يکي از زيرکانه ترين سوالات ،سوال درباره حقوق درخواستي شماست.صحبت درباره پول کمي مشکل است.اما نبايد اينگونه باشد.شما مجبور نيستيد درباره دستمزد مورد علاقه تان صحبت کنيد.و به اين سوال پاسخ دهيد.اما در اين لحظه بهترين پاسخ مي تواند چنين باشد:"من مي خواهم حقوقي متناسب با کاري که مي توانم انجام دهم بگيرم."

از آرايش غليظ،عطر تند و لوازم تزئيني براق و بزرگ اجتناب کنيد. سعي کنيد لوازم زيادي در دست نداشته باشيد.سلام و احوال پرسي با يک کت روي دست،کيف و چتر بسيار سخت خواهد بود. سر وقت در محل مصاحبه باشيد. نه زودتر و نه ديرتر. مدارک و نمونه کارهاي خود را مرتب و کامل همراه داشته باشيد. در طي مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنيد.

سوالها و جوابها را از قبل بدانيد. بايد آماده باشيد تا با پرسشهاي غافلگير کننده يا مخالفتهاي احتمالي مقابله کنيد. اين نکته مرکز همه اعمالي است که بايد انجام دهيد.به آنچه در پيش رو داريد فکر کنيد و پاسخ سوالهايي را که احتمال ميدهيد از شما بپرسند آماده کنيد.مصاحبه کاري مانند يک برنامه پخش زنده است. شما فقط يک بار فرصت داريد و نميتوانيد يک جواب نادرست، سوالي ساده لوحانه يا يک سکوت ناراحت کننده را بعدا تصحيح کنيد.



تهيه و تنظيم:فاطمه جديدي
منبع:شاپرک