PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انواع شرکت در ایران و کلیاتی در مورد آنها :



tania
11-03-2011, 11:29 AM
هر شرکت برای تاسیس نیازمند اساسنامه است . در ایران شرکتهای ذیل در قانون تجارت پیش بینی شده است.

شرکت سهامی : شرکتی است که سرمایه آن به نسبت سهام تقسیم شده و میزان مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست . شرکت سهامی در هر صورت که تشکیل شود تجاری است . تعداد شرکا در شرکت سهامی نباید ار 3 نفر کمتر باشد . 2 نوع شرکت سهامی داریم . عام و خاص .

شرکت سهامی خاص : شرکتی که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین می گردد .
شرکن سهامی عام : شرکتی که موسسین آن قسمتی از سرمایه را از طریق فروش سهام به مردم تامین میکنند .
در موقع تاسیس سرمایه شرکت سهامی عام ار 5 میلیون ریال نباید کمتر باشد .
در کنار نام شرکت باید ( شرکت سهامی عام ) یا ( شرکت سهامی خاص ) نوشته شود . اداره شرکت با هییت مدیره ، که از بین سهامدارن انتخاب میشوند انجام میشود . شرکت دارای مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده و تعدادی بازرس و 1 مدیر کل است .


شرکت با مسولیت محدود : شرکتی است که بین 2 یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل میشود و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است .
در اسم شرکت باید عبارت ( با مسئولیت محدود ذکر شود )و اسم شرکت نباید متصمن اسم هیچ یک از شرکا باشد . انتقال سهمالشرکه فقط با سند رسمی امکان پذیر است . و این شرکتها به وسیله یک یا چند نفر مدیر که از بین شرکا یا از خارج برای مدت محدود معین میشوند اداره میشود.
شرکت تضامنی : شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین 2 یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل میشود . اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است .
در اسم شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی و لااقل اسم یکه از شرکا قید شود و چنانچه اسم شرکت مشتمل بر اسمی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکا عبارت ( و شرکا ) قید شود . 1 نفر از میان شرکا یا خارج ، به عنوان مدیر انتخاب میشود .
شرکت مختلط غیر سهامی: شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود و شریک ضامن تشکیل میشود شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود .
اداره شرکت مختلط غیر سهامی بر عهده شریک ضامن است و شریک با مسئولیت محدود حق اداره کردن شرکت را ندارد . و فقط میتواند نظارت کند .
شرکت مختلط سهامی : شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکا سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل میشود .
مسئولیت شرکا سهامی تا میزان سرمایه آنهاست . مدیریت شرکت با شریک ضامن است .
شرکت نسبی : شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین 2 یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته . در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت نسبی ) و لااقل اسم یکی از شرکا قید شود . در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارت ( وشرکا ) یا ( و براداران ) ضروری است .
هر یک از شرکا اگر سرمایه شرکت برای تادیه قروض کافی نباشد به نسبت سرمایه مسئول تادیه قروض شرکت است .
شرکت تعاونی تولید : شرکتی است که بین عده ای از ارباب حرف تشکیل میشود و شرکا مشاغل خود را برای تولید یا فروش اشیا یا اجناس به کار می برند .
شرکت تعاونی مصرف : شرکتی است که برای فروش اجناس لازمه برای مصارف زندگانی اعم از اینکه اجناس مزبوره را شرکا ایجاد کرده باشند یا خریده باشند تشکیل میشود . یا برای تقسیم نفع و ضرر بین شرکا به نسبت خرید هر یک از آنها .
ثبت کلیه شرکتهای مذکور الزامی است و تابع مقررات قانون ثبت شرکتها است .