PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کشف عنکبوت‌ های غول‌آسا در عمق 3000 متری اقیانوس



MIN@MAN
05-05-2009, 03:23 PM
کشف عنکبوت‌ های غول‌آسا در سرزمین ناشناخته

به گزارش روز سه شنبه گروه حوادث ایسکانیوز : پژوهشگران به کمک روباتی که از راه دور کنترل می‌شود به عمق 3000 متری سطح اقیانوس دست یافتند ؛ جایی که روشنایی مفهومی ندارد و عنکبوت‌های دریایی غول‌آسا زندگی می‌کنند.اینجا آتشفشان‌های دریایی ، ماهی‌خوارند و پوشش گیاهی همچون فرشی مملو از نقطه‌های ‎بنفش است.
«ران ترشر» از زیست‌شناسان برجسته پژوهشکده csiro استرالیا می‌گوید : «آنچه ما را واقعا حیرت‌زده کرده ، تنوع‌گونه ‌های جانوری و گیاهی در اعماق اقیانوس است».
زیست‌شناسان استرالیایی و آمریکاییِ غضو گروه مشترک تحقیقاتی به همراه کارشناسان آب های‌عمیق ، چهار هفته تمام در عمق 3000 تا 3500 متری سواحل سیدنی را جست و جو کردند.
آنان روباتی به بزرگی یک خودرو در اختیار داشتند که تا ۴۸ ساعت بدون وقفه زیر آب کار می‌کرد.این روبات که «جیسون» نام دارد علاوه بر تهیه عکس و فیلم‌کوتاه ، نمونه‌های از جانوران و گیاهان را از اعماق دریا همراه خود آورده است.گزارش ایسکانیوز می افزاید،در تصویرهای استثنایی تهیه ‌شده از این عمق، هزاران عنکبوت عجیب و غریب شناورند. آبشفشان‌های دریایی ، جانوران غیرمتحرکی که به صخره یا پوسته صدفها می‌چسبند و از پلانکتون‌های دریایی تغذیه می‌کنند ‎ماهی خوارند.
این تصویرهای خارق العاده ، زیست‌شناسان را غافلگیر کرده چون نخستین بار است که به چنین عمقی دست می‌یابند.هدف از این تحقیق که بودجه آن را پژوهشکده دولتی csiroاسترالیا پرداخته ، کشف فسیل مرجانها بود.
استاد «ترشر» اظهار می دارد : «از این‌که در اعماق اقیانوس چه می‌گذرد ، هیچ اطلاعی نداشتیم. بیش تر خیال می‌کردیم که با گل ‌و لای عریان از گیاه روبه‌رو شویم»


منبع: ایسکانیوز