PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تصويرپردازي از ويژگي‌هاي آينده موعود و تاثير آن بر سازمان: به سوي الگوي قرآني



Borna66
05-02-2009, 02:15 PM
چکيده: تصويرپردازي از آينده يکي از حوزه‌هاي مورد بحث در آينده‌نگري مي‌باشد. اين حوزه با دو رويکرد القايي و بصيرت بخش قابل انجام مي‌باشد. تصوير پردازي از آينده را نمي‌توان با رويکرد القايي انجام داد چرا که از مشروعيت برخوردار نمي‌باشد و در سير زمان محکوم به شکست است. بنابراين جهت ارائه تصويري عقلايي و منطقي از آينده بايد آن را با رويکرد بصيرت‌بخش دنبال نمود. لذا تنها زمينه آينده‌نگري الهي است که منجر به تصويرپردازي بصيرت‌بخش مي‌باشد. اديان و به ويژه دين اسلام و خصوصا" مذهب تشيع سرشار از تصويرپردازي‌ها از آينده مي‌باشد. در قرآن کريم و روايات ائمه عليم السلام نکات برجسته‌اي در مورد آينده و خصوصيات آن ذکر شده است. در اين تحقيق بر آن هستيم تا تصويري روشن از آينده موعود براساس آيات قرآن کريم و روايات ذيل آنها ارائه داده و در نهايت تاثير اين تصوير بر سازمان‌هاي فعلي را مورد بررسي قرار دهيم. در اين تحقيق ابتدا در فصل اول کليات تحقيق و در فصل دوم ادبيات موضوع تحقيق شامل مباحثي در رابطه با آينده‌نگري، آرمانشهرپردازي، تصويرپردازي ارائه شده است. در فصل سوم تحقيق در بخش اول روش‌هاي تحقيق در آينده‌نگري مورد بررسي قرار گرفته و در نهايت روش تصويرپردازي به عنوان بهترين روش در حوزه آينده‌نگري الهي معرفي شده است. در بخش دوم آن روش تحقيق در الهيات با توجه به موضوع تحقيق مورد بررسي اجمالي قرار گرفته است. اين روش از دو قسمت گردآوري اطلاعات و تحليل آن تشکيل شده است.

در قسمت گردآوري اطلاعات از روش کتابخانه‌اي و در قسمت تحليل اطلاعات از روش استنباطي - اجتهادي رايج در حوزه‌هاي علميه و همچنين روش تفسير قرآن به قرآن استفاده شده است. در فصل چهارم در بخش اول مباني مورد نياز جهت ورود به بحث تصويرپردازي از آينده براساس آيات و روايات، ارائه شده و در بخش دوم تصوير آينده موعود براساس آيات قرآن کريم و روايات ذيل آنها ارائه شده است. در نهايت در بخش سوم استراتژي انتظار به عنوان تأثير تصوير آينده موعود بر سازمان‌هاي فعلي بيان شده است. در فصل پنجم تحقيق نتيجه‌گيري و پيشنهادهاي تحقيقاتي در رابطه با تحقيق‌هاي آينده ارائه شده است. تصويري که براساس اين تحقيق از آينده موعود ارائه شده است تصويري اميد دهنده و روشن از آينده است. تصويري است که بر پيروزي حق بر باطل تأکيد داشته و اساس آن بر گسترش عدل و فراگير شدن آن است.