PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Bpmn-قسمت دهم:معرفیbpmn



Borna66
04-01-2011, 12:29 AM
Connecting Object: برای اتصال عناصر جریان به یکدیگر و دیگر اطلاعات به کار می رود. ۳ دسته از عناصر جریان وجود دارد.
۱- Sequence Flow
2- Message Flow
3- Association
1- Sequence Flow (جریان توالی)
جهت نمایش ترتیب و توالی انجام فعالیت ها در یک فرآیند بکار می رود.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/SequenceFlow.jpg)۲- Message Flow (جریان پیام)
جریان پیام بین دو Pool جدا برقرار می شود. (می تواند به مرز یا اشیاء درون آن متصل شود.)
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/MessageFlow.jpg)۳- Association (پیوند)
برای پیوند دادن داد ه ها، متن، و سایر Artifactها با Object Flow ها بکار می رود.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/association.jpg)Swimlaneها یا خطوطشناوری(مسیرجریان) :
این نشان گرافیکی برای جداکردن مسئولیت ها یا توانایی های کارکردی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در یک BPD خطوط شناوری به دو صورت مختلف قابل ارائه هستند : Pool و Lane (خط سیر)
تعریفPool :
برای مدل کردن شرکاء در فرآیند استفاده می کنیم (کمپانی، خریدار، فروشنده و ………). فعالیت هایی که در درون Pool های جداگانه رسم می شود، فرآیندهای مستقل محسوب می شوند.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/pool.jpg)
تعریفLane : یک pool می تواند شامل laneهای زیادی برای طبقه بندی فعالیتها در یک pool باشد. برای جداکردن فعالیت هایی که به یک نقش یا واحد خاص در شرکت مربوط می شوند.
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/Lane.jpg)
نکته: در صورتی که فرآیندهای داخل سازمان را بخواهیم مدل کنیم، یک pool رسم می کنیم و برای هر واحد سازمانی یک lane در آن pool قرار می دهیم. ولی در صورتیکه ارتباط سازمان با شرکای برون سازمانی را بخواهیم مدل کنیم باید از چند pool که با هم ارتباط دارند استفاده کنیم. در حالت اول ارتباطات بین laneها از طریق sequence flow و در حالت دوم ارتباط بین poolها از طریق message flow برقرار می شود.
artifact:
برای انتقال جزئیات بیشتر در مورد نحوه ی انجام فرآیند(غالباً برای نمایش ورودی وخروجی فرآیندها) ایجاد می شود.

۱- (data object) : برای نشان دادن اینکه داده، اسناد و . . . چگونه در طول فرآیند استفاده یا update می شوند، به کار می رود.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/DataObject.jpg)
۲- (text annotation): از این artifact برای فراهم کردن اطلاعات اضافی دربارا مدل استفاده می کنیم. منظور همان یادداشتی است که به صورت یادآوری در مراحل مختلف مدل سازی از آن استفاده می کنیم.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/textAnnotation.jpg)
۳-(group): از این artifact برای گروه بندی (group کردن) عناصر دیاگرام استفاده می کنیم. در واقع یک مکانیزم دیداری است که امکان گروه بندی activityها را برای مستند سازی و تحلیل فراهم می کند.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.pishroit.com/wp-content/uploads/2011/03/Group.jpg)