PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Bpmn استاندارد مدل کردن فرآیند های کسب و کار



Borna66
04-01-2011, 12:21 AM
مدل کردن فرآیندهای کسب و کار (و یا فرآیندهای سازمانی) یکی از ابتدایی ترین گام های حرکت به سمت بهینه سازی آنهاست. هدف از مدل کردن فرآیندها به نوعی مستند سازی روند انجام اموری است که به هر شکل سازمان در آن دخیل است. وجود یک زبان مشترک و استاندارد به منظور مدل کردن فرآیندها کمک می کند تا این مستندات در شرایط زمانی و مکانی مختلف کارایی خود را از دست ندهند.

BPMN (http://www.bpmn.org/)مخفف عبارت Business Process Modeling Notation استانداردی است جهت تدوین دیاگرام فرآیند های کسب و کار. BPMN شامل مجموعه ای از اشکال گرافیکی (هندسی) می باشد که مبتنی بر نمودار گردشی (flowchart) توسعه یافته اند. هدف اصلی BPMN فراهم نمودن مدلی است قابل فهم برای تمام افرادی که در کسب و کار سازمان دخیل هستند، مانند سهامداران، مدیران عالی، مشتریان و …


http://pnu-club.com/imported/2011/03/179.pngBPMN Process Example


منابع آموزشی مختلفی در مورد BPMN 2.0 در اینترنت یافت می شوند. من به شخصه معتقدم زمانی می توانیم برای یک سازمان راهکارهای IT ارائه کنیم که درک خوبی از فرایندهای آن سازمان داشته باشیم.

یرای مثال در صورتی که من درک خوبی از روند انجام پیگیری سفارش در سازمان داشته باشم می توانم آن را بصورت بهینه و شایسته تر در سیستم مدیریت روابط مشتریان پیاده سازی کنم. در واقع در این شرایط من می توانم در جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره وری، محصول مؤثرتری تولید کنم که در آن کوتاه کردن مسیر فرآیند، کنترل هزینه، استفاده بهتر از نیروی انسانی و همچنین اطلاع رسانی بهتر به مشتری لحاظ شده باشد.


http://pnu-club.com/imported/2011/03/180.png

یکی دیگر از مهمترین مزایای مدل کردن فرآیند های سازمانی حفظ پیوستگی در تصمیم گیری های سازمان است. با وجود مدل مستند کسب و کار، پس از تغییرات احتمالی در تیم مدیریت، سازمان دچار سردگمی و احیاناً تغییرات عمده نمی شود. بلکه تیم مدیریت جدید جهت بهبود مدل قبلی تلاش خواهند کرد و اینگونه است که پیوستگی موفقیت و ثبات یک سازمان حتی پس از مرگ شخص اول آن ادامه دار می ماند.

مزیت دیگر عدم سردرگمی نیروهای انسانی جدید است. در صورت تغییر در پست های سازمانی و یا جذب نیروی جدید، به کمک این مدل آنها از سردگمی نجات خواهند یافت و دیگر نیازی نیست تا پس از گذشت یک ماه نیروی جدید درک خوبی از وظایفش و فرآیند عملکردش پیدا کند.
یقیناً افرادی که به UML مسلط هستند (مخصوصاً نمودار گردش کار) سریع تر می توانند به قلب BPMN ورود داشته باشند ولی اگر با UML هم آشنایی ندارید مشکلی نیست. برخی از منابع را در ادامه برای شما لیست کردم. در آینده بیشتر راجع به BPMN و ابزارهای آن صحبت می کنیم و مثال های عملی از آن را خواهیم دید.



BPMN In Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Business_Process_Modeling_Notation)
The BPMN 2.0 Poster (http://www.bpmb.de/images/BPMN2_0_Poster_EN.pdf)
BPMN Quick reference guide (http://www.bizagi.com/docs/BPMN_Quick_Reference_Guide_ENG.pdf)

منبع (http://esmram.com/)