PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Erp چيست و چرا erp؟



Borna66
03-31-2011, 11:34 PM
امروزه برخلاف چند سال قبل ERP (Enterprise Resource Planing)، مفهوم ناآشنايي نبوده و بخش عمده‌اي از مديران اجرايي صنايع و سازمان‌های معظم درخصوص اين موضوع سطوح مختلفی از مطالعاتی را انجام داده‌اند. اما عليرغم اين موضوع در کشور ما، متاسفانه هنوز درک صحيح، روشن و جامعی از ERP وجود ندارد. بديهی است وقتی از ERP به عنوان يک مقوله بين‌المللي صحبت می‌گردد می‌بايست به تعاريف جهانی ERP توجه شود، نمي‌توان با نام ERP، راه‌حل‌های ديگر سيستم‌هاي اطلاعاتي مانند Total Solutionها و يا MISها را ارائه نمود. لذا در ابتدا دو تعريف از ERP بيان مي‌گردد:

- ERP يک بسته نرم‌افزاري تجاري است که هدف آن يکپارچگي اطلاعات و جريان آن در بخش‌هاي سازمان از جمله مالي، حسابداري، منابع انساني، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان است.

- سيستم‌هاي ERP سيستم‌هاي اطلاعاتي قابل تغيير و تنظيمي هستند که اطلاعات و فرآيندهاي مبتني بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهاي سازماني و بين آنها يکپارچه مي‌نمايد. آنچه که در مفهوم سيستم‌های برنامه‌ريزي سازمان (ERP) کاملاً مشهود است ويژگي‌هاي قابليت برنامه‌ريزی منابع، يکپارچگي ذاتي در هر دو سطح پايگاه داده و نرم‌افزار و از همه مهمتر استاندارد بودن و استفاده از به‌روش‌ها (Best Practice) می‌باشد. از ديگر ويژگي‌های با اهميت در رويکرد به اينگونه سيستم‌ها، مي‌توان از فرآيندگرايي و جامعيت نام برد.

در سال‌های اخير با افزودن امکانات مديريت زنجيره تامين (Supply Chain Management) SCM، مديريت روابط مشتري (Customer Relationship Management) CRM، مديريت فرآيند (Workflow)، هوش تجاری (Business Intelegence) BI و نهايتاً تجارت الکترونيک (E-commerce) به ERP مفهوم کامل‌تری را ابداع نموده‌اند که برخی آن را ERPII اطلاق می‌نمايند. توجه به اين نکته در خريد ERP بسيار ضروري است که اغلب توليدکنندگان ERP بهروش‌هاي صنايع خاصي را داشته و هر ERP صرفاً با عنايت به اين موضوع انتخاب گردد، بنابراين اين ادعا که از برخي توليدکنندگان مبني بر ارائه ERP بگونه‌اي عام و براي تمامي صنايع، خدمات و سازمان‌ها مطلب صحيحي نمی‌باشد، به عنوان مثال در هنگام بازديد از سايت کمپاني SAP AG به عنوان يکي از رهبران و باسابقه‌ترين تامين‌کنندگان ERP، فهرست محدوده مشخصي از صنايعي که بهروش‌های آنها در محصول SAP قرار گرفته است، قابل مشاهده است.