PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Erp يك محصول استراتژيك محسوب مي‏شود



Borna66
03-31-2011, 11:34 PM
يكي از شركت‌هاي ايراني كه با توجه به توان متخصصان داخلي اقدام به توليد ERP نموده است شركت تحقيق و توسعه ارتباط است. نرم‌افزار ERP تهيه شده در اين شركت كه خود يكي از شركت‌هاي زير مجموعه تتاگروپ مي‌باشد، توانسته در مدت كوتاهي كه از عمر آن مي‌گذرد، در تعداد زيادي از مجموعه‌ها پياده‌سازي شده، و توانسته از بسياري محصولات مشابه داخلي و خارجي گوي سبقت را بربايد. به بهانه پرونده ERP اين شماره گفت‌وگويي با سيدجعفر سيدي، رييس هيئت‌مديره و معاون فني- پژوهشي اين مجموعه انجام داده‌ايم كه از نظرتان مي‌گذرد.

• در ابتدا مجموعه تتاگروپ را براي خوانندگان ما معرفي كنيد. اين مجموعه از چند شركت تشكيل شده و در چه زمينه‌هايي فعاليت دارد.
گروه تتا مجموعه‏ای است منسجم، به‏روز، تخصصی و با تجربه در حوزه مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، متشكل از: شركت پيام گستر ايران، شركت آزمون كيفيت، شركت تحقيق و توسعه ارتباط، شركت دنا تكنولوژي (كانادا) و شركت النشاط (امارات). اهم فعاليت‏هاي اين گروه عبارت است از: ارائه راه‏حل‏هاي جامع در زمينه كسب‌وكار الكترونيكي (E-Business)، طراحي، تامين و ساخت تجهيزات مخابراتي، شبكه‏سازي و انتقال‌داده و ارائه خدمات وي‍‍ژه تخصصی.

• شركت تحقيق و توسعه ارتباط يكي از شركت‌هاي مجموعه تتا گروپ است. در صورت امكان اين شركت را بيشتر معرفي نماييد.
تمركز اصلی شركت تحقيق و توسعه ارتباط كه به‏ نحوي محوريت فرآیند تحقیق و توسعه را برای گروه تتا نیز به ‏عهده دارد، عمدتا بر ارائه راه‏حل‏هاي جامع در زمينه‏هايي چون ERP ، CRM، SCM، KM، BI و E-Learning استوار است.

• نظر به اینکه يكي از فعاليت‌هاي اساسی شركت تحقيق و توسعه ارتباط توسعه و عرضه نرم‌افزارهاي يكپارچه سازمان (ERP) است، اين شركت با چه اهدافي وارد اين حوزه شده و تا كنون چه دستاوردهايي داشته است؟
پي بردن به نياز مبرم كشور از مدت‏ها قبل به راه‏حل‏هاي كارآمد داخلي در اين رابطه، پیشینه‏ای موفقیت‏آمیز در زمینه تحقیق و توسعه، و برخورداری از استعداد‏ها، امكانات و پشتوانه‏های لازم، انگيزه اولیه برای ورود به اين عرصه و سرمايه‏گذاري در آن را برايمان فراهم نمود. دستيابي به پيشرفت‏هاي تكنولوژيكي كه در مواردي، كاملا ابداعي و حتی منحصر به فرد نیز به‏ حساب مي‏آيد، توليد علم و اثبات موجوديت تتا به عنوان ركني موثر و قابل اتكا در اين حوزه را بی‏شک مي‏توان از جمله دستاوردهاي ما برشمرد.

• نرم‌افزار ERP تهيه شده توسط تحقيق و توسه ارتباط تا كنون در چه سازمان‌ها و مراكزي پياده‌سازي شده است؟
هر چند استقرار یک سیستم کامل ERP عملا به چندین سال زمان نیاز دارد، ولیکن ما موفق شده‏ایم بخش‏ها (ماجول‏ها)يی از آن را در صنایع مختلف در حوزه‏های متنوع کاربری پياده‏سازي نماییم. نمونه‏هایی از آن عبارت است از: مهندسی و تامین قطعات تراکتورسازی تبریز، شهرداری اصفهان، سپیدموج کیش، مخابرات یزد، فولاد صنیع کاوه، و ایران کامت. ضمن اینکه اخیراً اطلاع حاصل گردیده که تتا برنده مناقصه آب و فاضلاب استان کرمان نیز در این خصوص شده است.

• آيا ERP براي همه سازمان‌ها مناسب است و شما استفاده از آن را براي چه نوع سازمان‌هايي پيشنهاد مي‌كنيد؟ به عبارتی دیگر، آيا ERP بايد به تناسب سازمان نوشته شود و يا اينكه يك نرم‌افزار ERP براي تمام سازمان‌ها مناسب است؟
به‏ طور كلي، ERP در دنيا ابتدا در صنايع توليدي شكل گرفته و سپس پا به عرصه ديگر صنايع - اعم از خدماتي، دولتي و بازرگاني - نهاده است. بديهي است بسياري از امكانات بنیادین منسوب به ERP، همچون برنامه‌ريزي مواد و یا منابع تولید، در همه سازمان‏ها مورد نياز نيست. اما مفاهيمي چون جامعيت، يكپارچگي، انعطاف‏پذیری، قابليت سفارشي‏سازي، قابليت‏هاي اختصاصي مرتبط با ماجول‏هاي مختلف (فانكشناليتي)، توانايي مدل كردن سازمان به عنوان يك ارگان بزرگ با ساختاری پيچيده و گسترده، و نهايتا، چگونگي مدل كردن كسب و كار سازمان به گونه‏اي كه فعاليت‏هاي آن بر اساس طرح و برنامه انجام شود، از جمله مولفه‏های مدنظر طیفی از سازمان‏ها/شرکت‏ها است كه توسط اين قبیل سيستم‏ها به خوبي پوشش داده مي‏شود. از سویی دیگر، تجربه و متدولوژي پيشرفته پياده‏سازي مورد استفاده توسط سازمان‏هاي ارائه‏دهنده راه‏حل در این زمینه كه باعث موفقيت در اجراي راهكارهاي جامع سازماني مي‏شود را نيز بايد درنظر گرفت.
با توجه به اينكه تعاريف تئوريك مختلفی از ERP وجود دارد و همچنين محصولات موجود در بازار تابع مشخصات متفاوت و بعضا خاص خود هستند، بهتر است سئوال شما اینطور بیان شود كه «محصول موردنظر براي سازمان‏هايي با چه ابعاد و اندازه و در چه صنعتي مناسب است؟»

• يكي از مباحث مهم در زمينه ERP، بومي‌سازي آن و استفاده از نرم‌افزارهاي داخلي در اين زمينه است. نظر کلی شما در اين باره چيست و اساسا چه نوع اقداماتی را در این خصوص ضروری می‏بینید؟
اين موضوع را مي‏توان از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داد و نكات بسيار زيادي در اين خصوص قابل ذکر است. به‏طور كلي مي‏توان اظهار داشت چون ERP اساسا يك محصول استراتژيك محسوب مي‏شود، از اين رو، حضور شركت‏هاي مجرب، پايدار و صاحب فناوري، سبك و ايده در اين عرصه كه بتوانند چنين كمبودي را برطرف ساخته و جوابگوي نياز باشند، از نقطه نظر منافع ملي حائز اهميت است؛ به ‏خصوص اينكه امكان و ظرفيت تحقق اين منظور نيز تا حد زيادي در کشور موجود می‏باشد. در باره اینکه چه نوع اقدامی لازم است صورت پذیرد، به اظهارات متعددی می‏توان اشاره کرد. از میان آنها، به عقیده من اقدامات زیر از اولویت ویژه‏ای برخوردارند:
- تجديد نظر در خصوص قوانين و الزامات قانوني كشور در اين ارتباط؛ حداقل در حوزه‏هايي چون امور مالي، منابع انساني و تجارت
- ايجاد شفافيت هرچه بيشتر در زمينه محدوديت‏هاي اساسي كه كاربري سيستم‏هاي خارجي و يا صدور آخرين فناوري‏ها به ايران در اين خصوص با آن مواجه است.
- رفع ابهام پيرامون چگونگي بهره‏گيري بهينه از تجارب موفق جهاني (Best Practiceها)، درجه اهمیت آن و نحوه ارزیابی شرکت‏های داخلی عرضه‏کننده راه‏حل بر این مبنا، استفاده از فناوري‏هاي نوين نرم‏افزاري و مع