PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انتقال اطلاعات از هاردى به هارد ديگر



TAHA
04-29-2009, 06:12 PM
يكى از كارهايى كه موقع تعويض هارد يا مواقع ديگر زياد به آن نياز خواهيد داشت، انتقال فايل و برنامه ها از يك هارد به هارد ديسك ديگر است.
البته اگر دوكامپيوتر در اختيار داشته باشيد به راحتى با اتصال شبكه يا از طريق كابل پورت موازى (و حتى سرى) امكان اتصال دو كامپيوتر و مبادله ديتا بين آن دو وجود دارد. ولى اگر فقط يك كامپيوتر داشته باشيد و يا مايل باشيد كه انتقال ديتا با سرعت بالا انجام گيرد بهترين كار اتصال هار ديسك ها به يك كامپيوتر و مبادله ديتا بين آنهاست.
جهت اجراى اين كار بايد كمى حرفه اى باشيد و حواستان را جمع كنيد. رايانه ها معمولا داراى يك هارد ديسك هستند.در اولين قدم بهتر است كه پارتيشن هاى هارد ديسك خودتان را نامگذارى كنيد. تا بعدا درايو هاى هارد ها را به راحتى از همديگر تشخيص دهيد. مثلا يكى را hard1 و ديگرى را hard2 نام گذارى كنيد.براى اين كار به My Computer رفته و روى يك پارتيشن كليك راست كنيد.گزينه Properties را انتخاب كنيد. در پنجره باز شده شما مى توانيد نام پارتيشن را تغيير دهيد. اين كار را براى همه پارتيشن ها تكرار كرده و نام آنها را به خاطر بسپاريد. حالا رايانه تان را خاموش كنيد.
شما هاردديسكى كه مى خواهيد اطلاعات را از آن كپى كنيد در اختيار داريد. همه هارد ديسكها به وسيله يك نوع كابل به مادربورد متصل مى شوند. در كنار اتصالات كابل نوارى به هارد ديسك محل اتصال فيش برق يا همان POWER قرار دارد. اما مهمترين نكته كه شما بايد به آن دقت كنيد جامپرها هستند. معمولا روى بدنه هارد ديسك ها چگونگى قرار گيرى جامپرها توضيح داده شده است. جامپر يك قطعه ريز است كه مى توان به وسيله آن تنظيمات يك قطعه سخت افزارى را به صورت فيزيكى تغيير داد. در جدول موجود روى بدنه هارد ديسك به دنبال وضعيت Slave بگرديد. شما بايد جامپر هارد ديسك دوم را با توجه به توضيحات اين جدول به حالت Slave تغيير بدهيد حالا در كيس (رايانه خاموش) را باز كنيد.
در كيس رايانه تان دنبال هارد خودتان بگرديد. مشاهده مى كنيد كه كابلى آن را به مادربرد متصل كرده است. اين كابل از نوع نوارى بوده معمولا داراى دو جاى اتصال مى باشد. ممكن است اين كابل هم به هارد ديسك شما و هم به سى دى رام متصل باشد. شما مى توانيد از طريق همين كابل هارد ديسك دوم را به مادربرد متصل كنيد. براى اين كار مى توانيد جاى اتصال دوم را از سى دى رام جدا كنيد. به جاى آن هارد ديسك را به اين قسمت متصل كنيد.حالا شما ۲ هارد ديسك را از طريق يك كابل به مادربردرايانه تان متصل كرده ايد. هارد ديسك رايانه شما به عنوان ميزبان و هاردديسك دوم به عنوان مهمان به حساب مى آيد حالا بايد برق مورد نياز را براى هارد ديسك مهمان تامين كنيد. به نوع فيش POWER هارد ديسك دقت كنيد. يكى از اين نوع فيشها احتمالا در رايانه شما به صورت آزاد وجود دارد.

اين كابل ها همگى به سيستم اصلى برق رايانه متصل هستند. يكى از اين فيشهاى آزاد را به هارد ديسك ميهمان وصل كنيد. حالا بايد رايانه تان را روشن كنيد. به محض روشن شدن رايانه كليد Delete را فشار دهيد تا وارد تنظيمات مادربرد شويد. اين منو ممكن است با توجه به نوع مادربرد متفاوت باشد. اما معولا در اولين منو تنظيمات هارد ديسك تعيين مى شود به منوى Standard Cmos Features برويد. معمولا به صورت پيش فرض مادربرد هاى جديد براى شناسايى هارد ديسكها در حالت اتوماتيك تنظيم شده اند. اگر اين گونه نيست شما تنظيم اين قسمت را به حالت Auto تغيير دهيد تا مادربرد به به صورت خودكار هاردديسك ها را شناسايى كند. بعد از انجام اين كار از اين منو بيرون آمده و گزينه Save and Exit را انتخاب كنيد. در صورتى كه تمام مراحل را درست انجام داده باشيد رايانه شما مثل سابق عمل مى كند.

ويندوز شما بالا مى آيد. اما با رفتن به قسمت My Computer متوجه اضافه شدن پارتيشن هاى جديد مى شويد. پارتيشن هاى غريبه كه نامشان براى شما آشنا نيست همان پارتيشن هاى هارد ديسك مهمان هستند. حالا اطلاعاتى را كه لازم داريد بين دو هارد ديسك كپى كنيد. دقيقا مانند زمانى كه روى هارد ديسك خودتان اطلاعات رااز يك پارتيشن به پارتيشن ديگرى كپى مى كرديد. بعد از تمام شدن كارتان دوباره رايانه تان را خاموش كنيد. شما حالا بايد همه چيز را به حالت اول برگردانيد. هارد ديسك ميهمان را با جدا كردن كابل هاى مادر برد و برق جدا كنيد. وضعيت جامپر روى آن را دوباره به حالت اول برگردانيد. اين حالت روى بدنه هارد ديسك با عنوان Master مشخص شده است. اگر محل اتصال دوم روى كابل قبلا به سى دى رام متصل بود دوباره آن را به همان وضعيت برگردانيد. در كيس را هم كاملا ببنديد.
توجه: هرگز با كامپيوتر روشن، هارد ديسك را به كامپيوترتان وصل يا از آن جدا نكنيد.