PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ساخت خنک کننده یخچالی برای کامپیوتر شخصی



rezalaghaian
03-14-2011, 02:14 PM
ساخت خنک کننده یخچالی برای
کامپیوتر های شخصی






مقدمه :

با تولید روز افزون قطعات کامپیوتری بخصوص پردازشگرها در هسته ها و فرکانس های بالاتر ، در کنار این روند افزایش سرعت ، تابعی دیگر هم وجود دارد و آن افزایش گرمای تولیدی در هنگام فعالیت این پردازنده هاست !همیشه مسئله رفع گرمای تولیدی این مغز های الکترونیکی معزل ساخت پردازشگر هایی با فرکانس های نجومی بوده و این مقاومت نیمه هادی هاست که با خنک کننده های امروزی مثل Water Cooling ،Tec Cooling ،Air Cooling وو...باید دفع شود ! ما در این پروژه قصد ساخت و آموزش خنک کننده یخچالی برای کامپیوتر های شخصی را با کمک دوستان داریم .

چرا خنک کننده یخچالی ؟!

علت اصلی استفاده از خنک کننده یخچالی پایداری همیشگی سیستم در فرکانس های بالاتر از فرکانس مرجع پردازنده است مثلا اگر پردازنده ای در فرکانس 2.8Ghz فعالیت می کند با افزایش فرکانس تا 5.1Ghz آیا می تواند به صورت پایدار محاسبه کند ؟
.

برای این منظور و برای استفاده از ظرفیت های بالاتر پردازشگر های امروزی و نخریدن پردازنده ای جدیدتر با سرعت بالاتر ، به جای این هزینه های اضافی از خنک کننده ای استفاده می کنیم که دمای منفی 30 تا منفی 50 درجه سانتی گراد را برای پردازندهایی در فرکانس 5.1Ghz به ارمغان می آورد و با این افزایش سرعت شما دیگه صاحب یک ابر کامپیوتر هستید !نه یک Pc معمولی!؟





تئوری عملکرد سیستم های خنک کننده یخچالی چگونه است ؟

در واقع اصل عملکر د سیستم یخچال بر اساس قانون یخچالی در فیزیک ترمودینامیک بر پایه گرماگیری از جسم برحسب فشار و گرما و جابه جایی این دو فاکتور خنک سازی جسم را در پی دارد .
همان طور که مشاهده می کنید در سیکل زیر وقتی کمپرسور یخچال روشن می شود گاز توسط کمپرسور فشره شده و گازها در اثر تراکم از خود گرما تولید می کنند که در مرحله بعدی توسط کندانسور که به شکل رادیاتور توسط فن گاز داغ شده +40 درجه سانتی گراد را خنک می کند تا حدی که با نزدیک شدن به شیر انبساط در اثر تراکم مولکول ها و فشار





متناوب کمپرسور گاز مایع در لوله به سمت اواپراتور در قسمتی مثل فریزر یخچال به یکباره وارد شده (اواپراتور) و در اثر تغییر حجم هر جسمی را در این حالت فریز و عمل گرماگیری از آن جسم (CPU) انجام می دهد. و سپس گاز گرم تر شده دوباره به کمپرسور جهت فشرده سازی وارد می شود و همین طور این سیکل در گردش است .

قطعات لازم برای ساخت خنک کننده یخچالی چیست ؟

1. کمپرسور: این قطعه که به اصطلاح همان موتور یخچال نامیده می شود،وظیفه فشرده سازی گاز فرئون و گردش پی در پی گاز را دارد و واحد سنجش آن اسب بخار(Hp)است که به اصطلاح "بارموتور" هم نامیده می شود مثلا یک موتور می تواند توان فشرده سازی 3/1 و 8/1 و...اسب بخار رو داشته باشد(چند متر مکعب گاز را فشرده می کند از تقسیم شدن نیرو بر سطح مقطع، که گاز رو با واحد لیتر بر سطح مقطع می سنجند ) البته برای فهمیدن بار موتور باید به مشخصات درج شده بر روی موتور دقت کرد از جمله وات (هرتز) و شماره سریالی که بر روی آن درج شده است و نوع گازی که کمپرس میکند
نکته :اغلب کمپرسور های موجود بازار از نوشتن بار بر روی موتور خوداری می کنند.(به سایت سازنده مراجعه فرمائید)





1-1 گاز فرئون :نکته بعدی نوع گازی هست که موتور آنرو مورد تراکم قرار میدهد مثلا R134a یا R12 یا R414 ووو...که اگر GWP داشته باشند در صورت نشتی لایه اوزون رو تخریب نمی کنند و هرکدام یک نمودار فشار بر حسب دما دارند که نمایشگر مقدار حد سرد کنندگی گاز است برای مثال گاز R134a قادر است در فشار18-تا 50- درجه خنک کنندگی دارد در بهترین شرایط کاری.در اینجا حتما باید براساس گاز موتور مخصوص متراکم کردن همان گاز مورد استفاده قرار گیرد تا به موتور فشار بیش از حد وارد نشود .






2.کندانسور:که به اصطلاح خودمون همون رادیاتور هست در این قسمت که توسط فن دور بالا( 220 ولتی یا 12 ولت)همیشه در حال خنک کنندگی گاز فشرده (داغ)شده هست با گردش گاز در این لوله ها گرمای خودشون رو به محط می دهند و در این قسمت گاز هم دما با محیط می شود .

منبع : سایت hotoverclock