PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : با يکي از مادربوردهاي تراشه h55 آشنا شويد : Gigabyte ga-h55m-usb3



rezalaghaian
11-04-2010, 08:34 PM
با يکي از مادربوردهاي تراشه H55 آشنا شويد :

عصر جديد هزاره

GIGABYTE GA-H55M-USB3


عصر جديد پردازنده‌ها و چيپ‌ست‌ها آغاز شده و اينتل دوره تازه‌اي را براي بازار سخت‌افزار شروع کرده که هنوز در ابتداي اين راه هستيم. اين دوره در گروه پردازنده‌ها با ساختار جديدي به نام نيهالم (Nehalem) پا گرفت و در چيپ‌ست‌ها نيز مبدا آن را مي‌توان تراشه‌هاي X58 دانست که در آن‌ها روند حذف پل شمالي آغاز شد و در P55 قسمت پل شمالي از تراشه‌ها عملا حذف شد و پل جنوبي هم با کمي تغيير وظايف به نام PCH در آمد. معماري پردازنده‌هايي که بر اساس ساختار نيهالم ساخته مي‌شوند به صورت ماژولار است و هر کدام از اين قطعاتي که از روي مادربورد حذف مي‌شوند مي‌توانند به صورت يک ماژول به CPU اضافه شوند. به عنوان مثال زماني‌که تراشه‌هاي X58 توليد شدند کنترلر رم از روي مادربوردها حذف شد و به پردازنده پيوست در تراشه بعدي يعني P55 علاوه بر کنترل کننده رم‌ها، بخش کنترل کننده PCIe هم به پردازنده اضافه شد تا عملا پل شمالي حذف شود. در همين دوره پردازنده‌هاي لينفيلد در گروه‌هاي Core i7 و Core i5 براي P55 نقش اصلي داشتند و پس از آن هم تراشه‌هاي جديد براي پوشش بخش متوسط و ارزان بازار عرضه شدند که اکنون مي‌توان آن‌ها را در انواع H55 که در اين شماره آن را بررسي مي‌کنيم و H57 و Q57 مشاهده کرد.


پردازنده‌هايي که براي تراشه‌هاي H55‌ منتشر شدند يک ويژگي اصلي و متمايز کننده نسبت به محصولات قبلي دارند و آن هم اضافه شدن بخش گرافيک است و تراشه‌هاي گرافيکي مجتمع يا آنبورد نيز از روي مادربورد حذف شد و به پردازنده پيوست با اين تفاسير حالا مي‌توانيم بگوييم رده‌اي از بازار که تا امروز گروه ارزان قيمت را تشکيل مي‌داد و شامل تراشه‌هاي قديمي 945 و بعد‌ها G31 و G41 مي‌شد اکنون با تحول بزرگي روبه‌رو شده و از اين پس مادربوردهاي سوکت اينتل در اين گروه فاقد تراشه گرافيکي خواهند بود. هنوز مشخص نيست اين پردازنده‌هاي جديد که مجهز به تراشه گرافيکي آنبورد هستند قرار است از نظر بخش گرافيک هم متفاوت باشند يا تنها يک نوع تراشه مشخص در آن‌ها به‌کار مي‌رود ولي آنچه معلوم است زير ساخت اين کار به کمک معماري نيهالم وجود دارد و شايد در آينده از اين نظر هم تفاوت‌هايي را ببينيم.


پردازنده‌هايي که براي اين تراشه انتخاب شده‌اند با نام قراردادي کلارک‌ ديل (Clarkdale) شناخته مي‌شوند و فناوري ساخت آن‌ها 32 نانومتري است. به همين دليل است که مي‌توان علاوه بر هسته پردازش محاسباتي يک هسته گرافيکي را هم به آن اضافه کرد ضمن اين‌که در مصرف توان آن‌ها نيز بهبودهايي ديده مي‌شود؛ به‌طوري‌که اين پردازنده‌ها تنها 73 وات مصرف دارند. کلارک ديل فعلا در سه گروه ساخته مي‌شود که شامل پردزانده‌هاي Core i5 در رده i5-6xx، پردازنده‌هاي Core i3 در رده i3-5xx و پردازنده‌هاي پنتيوم در رده G6xxx هستند دو مدل اول داراي 4 مگابايت کش در لايه سوم است و پنتيوم‌ها نيز 3 مگابايت کش در اين لايه دارند. پردازنده‌اي که در اين بررسي مورد استفاده قرار گرفت مدل i5-661 بود. اين پردازنده داراي فرکانس 33/3 گيگاهرتز است و 4 مگابايت کش دارد. اين پردازنده مثل ساير مدل‌هايي که با تراشه H55 هماهنگ هستند از سوکت LGA1156 پشتيباني مي‌کند.


گيگابايت براي تراشه‌هاي H55 داراي سه مدل است و مادربورد مورد بررسي H55M-USB3 نام دارد. اين بورد از نوع microATX است با اين حال 4 ماژول رم و 2 شکاف PCIe x16‌ دارد. در اين مادربورد 7 درگاه ساتا 300 مگابيتي ديده مي‌شود که 5 عدد از آن‌ها توسط تراشه MCH کنترل مي‌شوند و دو پورت ديگر توسط تراشه ساتا گيگابايت فراهم مي‌شود که در واقع همان تراشه JMB363 است. پورت‌هاي معمولي ساتا آبي رنگ هستند و از Raid پشتيباني نمي‌کنند ولي پورت‌هاي سفيد رنگ با Raid سازگار هستند. تراشه H55 از 12 درگاه USB پشتيباني مي‌کند با اين حال در پنل پشت اين مادربورد مي‌توان 6 پورت USB را ديد و 6 پورت ديگر نيز توسط براکت‌هايي که در شکاف توسعه کيس نصب مي‌شوند قابل دستيابي هستند. نکته مهم اين است که دو پورت از اين تعداد از نسل سوم USB پشتيباني مي‌کنند و از طريق تراشه NEC μPD720200 فراهم مي‌شوند. اين دو را مي‌توانيد از طريق رنگ زرد آن‌ها در پنل پشت تشخيص دهيد.


اين مادربورد داراي دو پورت فايرواير هم هست که يکي از آن‌ها در پنل پشت مادربورد است و ديگري براي پنل جلوي کيس از طريق درگاه روي مادربورد ايجاد مي‌شود اين دو درگاه توسط تراشه ساخت شرکت Texas Instruments کنترل مي‌شوند. تراشه صوتي اين مادربورد از نوع ALC889 با قدرت ارايه صداي 8 کانال است و براي شبکه نيز از کنترلر RTL8111D استفاده مي‌شود که مي‌تواند يک درگاه شبکه گيگابيتي را کنترل کند.


در کنار پردازنده مي‌توان 7 فاز توان را در بخش VRM مشاهده کرد که در کنار سوکت قرار گرفته‌اند. از اين تعداد، چهار فاز متعلق به هسته اصلي پردازنده است که ولتاژ مورد نياز براي بخش Vcore را تنظيم مي‌کند. دو فاز ديگر براي کنترلر ولتاژ رم‌ها است (VTT) که درون پردازنده قرار گرفته و در نهايت يک فاز نيز براي بخش گرافيکي است. مانند ساير مادربوردهاي گيگابايت خصوصيات کيفي رايج براي مادربوردها در اين مدل نيز رعايت شده که به عنوان مثال مي‌توان به استفاده از خازن‌هاي جامد ژاپني، چوک‌هاي هسته فريت و ترانزيستورهاي پيشرفته با مقاومت پايين اشاره کرد. ضمن اين‌که مدار چاپي مجهز به لايه دو اونسي مس است که علاوه بر بهبود جريان الکتريکي در طول بورد، مي‌تواند در کاهش دما نيز موثر باشد. نسل دوم از فناوري معروف گيگابايت در زمينه بهره‌وري انرژي نيز در اين مدل وجود دارد که به نام DES خوانده مي‌شود.


نتيجه‌گيري :

مادربوردهاي تراشه H55 هنوز راه زيادي دارند تا جايگزين مدل‌هاي پرفروش و ارزان قيمت شوند. به عنوان مثال يک مادربورد معمولي G31 به همراه پردازنده‌اي متوسط با حدود قيمت 120 هزار تومان قابل خريد است و اتفاقا براي وظايف دفتري نيز کارآيي مناسبي دارد و اين در حالي است که فعلا نمي‌توان تصوري از ارزاني در مورد اين مدل‌ها داشت. ضمن اين‌که برخي ويژگي‌هايي که به تازگي در ميان تراشه‌هاي گرافيکي رايج شده‌اند مثل پشتيباني از دايرکت ايکس 11 نيز در اين مدل‌ها ديده نمي‌شود. اما از طرف ديگر، کارآيي اين مدل‌ها قرار دارد که باعث مي‌شود آن‌ها را از رده ارزان قيمت خارج کنيم و در گروه متوسط قرار دهيم. در اين مادربوردها به همراه يکي از پردازنده‌هايي که براي تراشه H55 منتشر شده امتياز قابل توجهي در نرم‌افزارهاي تست به‌دست آمده و مي‌توان آن را يکي از مدل‌هاي مناسب براي فعاليت‌هاي خانگي دانست. در کنار اين مورد تمام آنچه که مورد نياز است مانند دو شکاف x16 براي نصب کارت گرافيکي و مواردي از اين دست در اين مدل زياد ديده مي‌شود. بنابراين مي‌توانيم اين مجموعه را يک انتخاب مناسب با توجه به فناوري‌هايي که توسط آن قابل استفاده هستند معرفي کرد هرچند که بهتر است کمي صبر کنيد تا تنوع مدل‌ها باعث افزايش رقابت و کاهش قيمت‌ها شود.


http://pnu-club.com/imported/mising.jpgاین تصویر تغییر اندازه داده شده است. برای مشاهده تصویر کامل روی این جایگاه کلیک کنید.http://pnu-club.com/imported/mising.jpg









مشخصات سيستم تست




1-CPU: AMD PHENOM II X4 945 3.0 GHZ




2- MB: ECS A890GXM-AU




MB : MSI 790FX-GD70




3- RAM 2×2GB DDR3-2000 9-9-9-24




4-VGA XFX HD5870 1GB GDDR5




5-Power Green GP885B




گارانتی آواژنگ