PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راه هاي افزايش بازدهي آبياري در کشاورزي



KIAN~~~~
10-18-2010, 02:23 AM
سرويس و نگهداري سيستم خنك كننده در فصل زمستان



جلوگيري از يخ زدن آب موتور
با فرارسيدن زمستان و سرد شدن هوا در اين فصل ممكن است محلول سيستم خنك كننده موتور يخ بزند و به خاطر انبساط حاصل از يخ زدگي (حدود 9%) باعث ترك برداشتن پوسته موتور شود. براي جلوگيري از صدمه ديدن موتور بايد مقدار مناسبي ضد يخ را با آب سيستم خنك كننده مخلوط كرد. تا حدي هر چه ميزان ضد يخ در محلول بيشتر باشد دماي انجماد محلول پايين تر خواهد بود ولي اگر مقدار ضد يخ موجود در محلول از حدي فراتر رود مجددا" دماي انجماد محلول فراتر خواهد رفت (لذا بايد دقت كرد كه زياد بودن بيش از حد ضد يخ نيز مثل كمبود يا نبودن آن در سيستم خنك كننده سبب يخ زدگي زودتر محلول سيستم خنك كننده مي شود). در صورت نبودن ضد يخ در محلول سيستم خنك كننده و وجود احتمال يخ بستن آن، پس از خاموش كردن موتور، بايد آب موتور و رادياتور را به وسيله شير يا پيچهاي تخليه خالي كرد. روش های جلوگیری از یخ زدگی آب موتور و تراکتور

روش ريختن ضد يخ در موتور
ابتدا بايد متناسب با كمترين دماي ممكن منطقه در سردترين موقع از شبانه روز و ظرفيت آب سيستم خنك كننده، ضد يخ تهيه كرد. اين كار بايد با توجه به دستور العمل استفاده از ضد يخ مورد استفاده كه معمولا" روي قوطي ضد يخ وجود دارد، انجام شود. مثلا" اگر برودت هوا در سردترين موقع 15- درجه سانتيگراد باشد و محلول 40% در دمايي پايين تر از 15- درجه سانتيگراد منجمد شود و ظرفيت آب سيستم خنك كننده 20 ليتر باشد، ضد يخ مورد نياز براي اين سيستم خنك كننده و با توجه به شرايط فوق چنين محاسبه مي شود:
ميزان ضد يخ مورد نياز بر حسب ليتر: 8 = 40% * 20
و ميزان آب در مخلوط بر حسب ليتر: 12 = 8 – 20

براي ريختن ضد يخ در رادياتور مراحل زير را انجام دهيد:
1 – موتور را روشن كنيد و سيستم خنك را از نظر نشتي بازديد كرده، در صورت مشاهده نشتي آن را برطرف كنيد.
2 – موتور را خاموش كرده، آب سيستم خنك كننده را با باز كردن پيچهاي تخليه موتور و رادياتور خالي كنيد، سپس پيچها را ببنديد.
3 – آب مورد نياز در محلول ضد يخ را در موتور ريخته سپس ضد يخ را اضافه كنيد بهتر است قسمتي از آب را بعد از ريختن ضد يخ در موتور بريزيد.
4 – موتور را روشن نموده، حدود 20 دقيقه روشن نگه داريد تا ضد يخ با آب مخلوط شود، و محلهايي را كه خوردگي دارند، در صورت نشتي مشخص شود. (ضد يخ خاصيت ضد زنگ دارد و در صورتي كه سوراخي با زنگ گرفته شده باشد، مجددا" باز شده، نشتي ايجاد خواهد شد.)
5 – در صورت وجود نشتي، آن را برطرف كنيد. كمبود مخلوط ضد يخ و آب را بايد با محلول مناسبي از اين مواد بر طرف كرد.