PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اعجاز درختان در قرآن.



tania
09-14-2010, 12:47 AM
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

درقرآن کریم می خوانیم:و در روی زمین، قطعاتی در کنار هم قرار دارد که با هم متفاوتند؛ و (نیز) باغهایی از انگور و زراعت و نخلها، (و درختان میوه گوناگون) که گاه بر یک پایه می‌رویند و گاه بر دو پایه؛ (و عجیب‌تر آنکه همه آنهاازیک آب سیراب می‌شوند) و با این حال، بعضی از آنها را از جهت میوه بر دیگری برتری می‌دهیم؛ در اینها نشانه‌هایی است برای گروهی که عقل خویش را به کارمی‌گیرند!

درقرآن مجید، آیات فراوانى است که پرده از روى یک سلسله اسرار علمى که در آنزمان از چشم دانشمندان پنهان بوده ، برداشته ، که این خود نشانه اى ازاعجاز و عظمت قرآن است و محققانى که در باره اعجاز قرآن بحث کرده اند،غالبا به قسمتى از این آیات اشاره نموده اند.

یکى از این آیات آیه اى است که در بالا ذکر شد که در باره زوجیت گیاهان بحث مىکند، همانگونه که گفتیم مساله زوجیت در جهان گیاهان به صورت یک قضیه جزئى براى بشر از قدیم الایام شناخته شده بود، اما به عنوان یک قانون کلى وهمگانى ، نخستین بار در اروپا در اواسط قرن هیجدهم بوسیله دانشمندایتالیائى (لینه ) پرده از روى آن برداشته شد، اما قرآن براى مسلمانان ازهزار سال حتى بیشتر خبر داده بود.

اگرلینه ) دانشمند و گیاهشناس معروف سوئدى در اواسط قرن 18 میلادى موفق به کشف این مساله شد که زوجیت در جهان گیاهان تقریبا یک قانون عمومى و همگانى است و گیاهان نیز همچون حیوانات از طریق آمیزش نطفه نر و ماده ، بارور مىشوند و میوه مى دهند، قرآن مجید در یکهزار و یکصد سال قبل از آن ، این حقیقت را فاش ساخت ، و این خود یکى از معجزات علمى قرآن مجید است که بیانگرعظمت این کتاب بزرگ آسمانى مى باشد.

شکى نیست که قبل از (لینه ) بسیارى از دانشمندان اجمالا به وجود نر و ماده دربعضى از گیاهان پى برده بودند، حتى مردم عادى میدانستند که مثلا اگر نخل رابر ندهند یعنى از نطفه نر روى قسمتهاى ماده گیاه نپاشند ثمر نخواهد داد،اما هیچکس بدرستى نمیدانست که این یک قانون تقریبا همگانى است ، تا اینکه لینه موفق به کشف آن شد، ولى همانگونه که گفتیم قرآن قرنها قبل از وى ، ازروى آن پرده برداشته بود.

واز آنجا که زندگى انسان و همه موجودات زنده و مخصوصا گیاهان و میوه هابدون نظام دقیق شب و روز امکان پذیر نیست در قسمت دیگر این آیه از اینموضوع سخن به میان آورده ، مى گوید: خداوند بوسیله شب ، روز را میپوشاند وپرده بر آن میافکند (یغشى اللیل النهار).

چراکه اگر پرده تاریک آرامبخش شب نباشد، نور مداوم آفتاب ، همه گیاهان را مىسوزاند و اثرى از میوه ها و بطور کلى از موجودات زنده بر صفحه زمین باقىنمى ماند.

بااینکه در کره ماه ، روز، دائمى نیست ، اما همین مقدار که طول روزها به مقدار پانزده شبانه روز کره زمین است ، حرارت در وسط روز در کره ماه آنقدربالا میرود که اگر آب و مایع دیگرى در آنجا باشد به نقطه جوشش و بالاتر ازآن مى رسد و هیچ موجود زندهاى را که در زمین میشناسیم ، تاب تحمل آن گرمارا در شرائط عادى ندارد.

ودر پایان آیه مى فرماید: (در این موضوعات که گفته شد، آیات و نشانه هائى است براى آنهائى که تفکر مى کنند) (ان فى ذلک لایات لقوم یتفکرون).

آنهاکه در این نظام بدیع و شگرف ، مى اندیشند، در نظام نور و ظلمت ، در نظامکرات آسمانى و گردش آنها و در نظام نور افشانى خورشید و ماه و خدمتگزارى آنان نسبت به انسانها، و در نظام گسترش زمین و اسرار پیدایش کوهها و نهرها وگیاهان و میوه ها، آرى آنها در این آیات قدرت لا یزال و حکمت بى پایان آفریدگار را به روشنى مى بینند.

درآخرین آیه مورد بحث ، به یک سلسله نکات جالب زمین شناسى و گیاه شناسى که هر کدام نشانه نظام حساب شده آفرینش است اشاره کرده ، نخست مى فرماید:

(در زمین قطعات مختلفى وجود دارد که در کنار هم و در همسایگى یکدیگرند) (و فى الارض قطع متجاورات)

بااینکه این قطعات همه با یکدیگر متصل و مربوطند، هر کدام ساختمان واستعدادى مخصوص به خود دارند، بعضى محکم ، بعضى نرم ، بعضى شور، بعضى شیرین و هر کدام استعداد براى پرورش نوع خاصى از گیاهان و درختان میوه و زراعت را دارد، چرا که نیازهاى انسان و جانداران زمینى بسیار زیاد و متفاوت است ،گوئى هر قطعه از زمین ماموریت بر آوردن یکى از این نیازها را دارد، و اگرهمه یکنواخت بودند، و یا استعدادها به صورت صحیحى در میان قطعات زمین تقسیم نشده بود، انسان گرفتار چه کمبودهائى از نظر مواد غذائى و داروئى و سایرنیازمندیها مى شد، اما با تقسیم حساب شده این ماموریت و بخشیدن استعدادپرورش آن به قطعات مختلف زمین همه این نیازمندیها به طور کامل بر طرف مى گردد.

دیگر اینکه در همین زمین باغها و درختانى وجود دارد از انواع انگور و زراعتها و نخلها (و جنات من اعناب و زرع و نخیل).


درخت
و عجب اینکه این درختان و انواع مختلف آنها، گاهى از یک پایه و ساقه میرویند و گاه از پایه هاى مختلف (صنوان و غیر صنوان).

(صنوان( جمع (صنو) در اصل به معنى شاخه اى است که از تنه اصلى درخت بیرون مى آیدو بنابراین صنوان به معنى شاخه هاى مختلفى است که از یک تنه بیرون مى آید.

جالب اینکه گاه مى شود که هر یک از این شاخه ها، نوع خاصى از میوه را تحویل مى دهد، ممکن است این جمله اشاره به مساله استعداد درختان براى پیوند باشد که گاه بر یک پایه چند پیوند مختلف میزنند و هر کدام از این پیوندها رشد کرده ونوع خاصى از میوه را به ما تحویل مى دهد، خاک یکى ، و ریشه و ساقه یکى ،اما میوه و محصولش مختلف و متفاوت است !

و عجیبتر اینکه ، (همه آنها از یک آب سیراب مى شوند) (یسقى بماء واحد).

و با این همه ، بعضى از این درختان را بر بعض دیگر از نظر میوه برترى میدهیم (و نفضل بعضها على بعض فى الاکل)

حتى بسیار دیده ایم که در یک درخت یا در یک شاخه ، میوه هائى از یک جنس وجوددارد که طعمها و رنگهاى متفاوت دارند، و در جهان گلها بسیار دیده شده استکه یک بوته گل و حتى یک شاخه ، گلهائى به رنگهاى کاملا مختلف عرضه مى کند.

اینچه آزمایشگاه و لابراتوار اسرار آمیزى در شاخه درختان به کار گذارده شده است که از مواد کاملا یکسان ، ترکیبات کاملا مختلف تولید مى کند که هر یک بخشى از نیازمندى انسان را برطرف مى سازد.

آیا هر یک از این اسرار دلیل بر وجود یک مبدء حکیم و عالم که این نظام را رهبرى کند نیست .