PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : عده اى از زنها كه ازدواج با آنان حرام است!



tania
09-03-2010, 11:48 AM
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

ازدواج با زنهایى كه باانسان محرم هستند مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهرو مادر زن حرام است .
2394-اگر كسى زنى را براى خود عقد نماید , اگر چه با اونزدیكى نكند , مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند , به آن مردمحرم مى شوند.

2395-اگـر زنى را عقد كند و با او نزدیكى نماید , دختر و نوهدخترى و پسرى آن زن هر چه پائین روند , چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند , به آن مرد محرم مى شوند.

2396-اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزدیكى نكردهباشد , تا وقتى كه آن زن در عقد او است - بنابر احتیاط واجب - با دختر او ازدواجنكند.

2397- عمه و خاله انسان و عمه و خاله پدر , و عمه و خاله پدر پدر , یامادر پدر و عمه و خاله مادر , و عمه و خاله مادر مادر یا پدر مادر هر چه بالا روندبه انسان محرمند.

2398- پدر و جد شوهر , هر چه بالا روند و پسر و نوه پسرى ودخترى او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند , یا بعدا به دنیا بیایند به زن اومحرم هستند.

2399- اگـر زنى را براى خود عقد كند , دایمه باشد یا صیغه , تاوقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

2400- اگـر زن خـود را بـه تـرتیبى كه در كتاب طلاق گفته مى شود , طلاق رجعى دهد , در بینعده نـمى تواند خواهر او را عقد نماید , ولى در عده طلاق بائن مى تواند با خواهر اوازدواج نماید و در عده متعه احتیاط واجب آن است كه ازدواج نكند.

2401- انـساننمى تواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده و برادرزاده او ازدواج كند ولى اگر بدوناجازه زنش آنان را عقد نماید و بعدا زن اجازه نماید اشكال ندارد.

2402- اگر زنبفهمد شوهرش برادرزاده یا خواهرزاده او را عقد كرده و حرفى نزند , چنانچه بعدارضایت بدهد عقد صحیح است , اگر رضایت ندهد عقد آنان باطل است .

2403- اگـرانـسـان پـیـش از آن كه دختر خاله یا دختر عمه خود را بگیرد با مادر آن زنا كند , دیگر بنابر احتیاط نمى تواند با آن ازدواج نماید.

2404- اگر با دختر عمه یادختر خاله خود ازدواج نماید و پس از نزدیكى با آنان با مادرشان زنا كند موجبجـدایـى آنـهـا نـمـى شـود , و هم چنین است حكم اگر بعد از عقد و پیش از آن كه باآنان نزدیكى كند با مادرشان زنا نماید , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه در این صورتاز ایشان به طلاق دادن جدا شود.

2405- اگـر با زنى غیر از عمه و خاله خود زناكند , احتیاط مستحب آن است كه با دختر او ازدواج نكند , بـلكه اگر زنى را عقد نماید, و پیش از آن كه با او نزدیكى كند با مادر او زنا كند احتیاط مستحب آن است كـه ازآن زن جدا شود , ولى اگر با او نزدیكى كند و بعد با مادر او زنا نماید , بى شبههلازم نیست از آن زن جدا شود.

2406- زن مسلمان نمى تواند به عقد كافر درآید , مرد مسلمان هم نمى تواند با زنهاى كافره غیر اهل كتاب ازدواج كند , ولى صیغه كردنزنهاى اهل كتاب مانند یهود و نصارى مانعى ندارد.
و بنابر احتیاط لازم عقد دایمىبا آنها ننماید , و بعضى از فرق از قبیل نواصب كه خود را مسلمان مى دانند و در حكمكفارند , مرد و زن مسلمان نمى توانند , با آنها به طور دایم یا انقطاع ازدواجنمایند.

2407- اگر با زنى كه در عده طلاق رجعى است زنا كند آن زن - بنابراحتیاط - بر او حرام مى شود و اگر بـا زنـى كـه در عده متعه , یا طلاق بائن , یاعده وفات است زنا كند بعدا مى تواند او را عقد نماید , اگر چه احتیاط مستحب آن استكه با او ازدواج نكند و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات دراحكام طلاق گفته خواهد شد.

2408- اگـر با زن بى شوهرى كه در عده نیست زنا كند , بنابر احتیاط نمى تواند پیش از آن كه توبه كند با او ازدواج نماید , ولى شخص دیگرىاگر بخواهد با آن زن پیش از توبه كردنش ازدواج كند اشكالى ندارد , مـگر در صورتى كهآن زن مشهور به زنا باشد كه بنابر احتیاط ازدواج با او قبل از توبه اش جایز نیست وهم چـنـیـن ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آن كه توبه كند جایز نمى باشد , واحتیاط مستحب آن است كه اگر شخص بخواهد با زن زناكار ازدواج كند صبر نماید تا آن زنحیض ببیند بعد او را به عقد خود در آورد , خواه خود با او زنا كرده باشد یا دیگرى .

2409- اگـر زنى را كه در عده دیگرى است براى خود عقد كند , چنانچه مرد و زن , یا یكى از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام استآن زن بر او حرام ابدى مى شود , اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.

2410- اگـر زنـى را كـه در عـده دیگرى است براى خود عقد كند , و با اونزدیكى كند , آن زن بر او حرام ابدى مى شود , اگر چه نمى دانسته كه آن زن در عدهاست یا نمى دانسته كه عقد زن در عده حرام است .

2411- اگـر انسان بداند زنىشوهر دارد و با او ازدواج كند , باید از او جدا شود , و بعدا هم نباید او را براىخـود عـقـد كـنـد , و هم چنین است بنابر احتیاط اگر نداند كه آن زن شوهر دارد ولىبعد از ازدواج با او نزدیكى كرده باشد.

2412- زن شوهردار اگر زنا كند بر مردزنا كننده - بنابر احتیاط - حرام ابدى مى شود , ولى بر شوهر خود حـرام نـمى شود , وچنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقى باشد , بهتر است كه شوهر , او را طلاق دهد ولىباید مهرش را بدهد.

2413- زنـى را كه طلاق داده اند و زنى كه صیغه بوده و شوهرشمدت او را بخشیده یا مدتش تمام شده , چنانچه بعد از مدتى شوهر كند و بعد شك كند كهموقع عقد شوهر دوم عده شوهر اول تمام بوده یا نه , به شك خود اعتنا نكند.

2414- مادر و خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواط كننده - در صورتى كه بالغ بوده - حرام مى شود و هم چنین است بنابر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن كهلواط كننده بالغ نباشد , ولى اگر گمان كند كه دخول شده , یا شك كند كه دخول شده یانه , بر او حرام نمى شوند.

2415- اگـر با مادر یا خواهر پسرى ازدواج نماید وبعد از ازدواج با آن پسر لواط كند بنابر احتیاط آنها بر او حرام مى شوند.

2416- اگـر كـسـى در حـال احـرام كه یكى از كارهاى حج است با زنى ازدواج نماید عقد اوباطل است و چنانچه مى دانسته كه زن گرفتن بر او حرام است , دیگر نمى تواند آن زن راعقد كند.
2417- اگر زنى كه در حال احرام است با مردى كه در حال احرام نیستازدواج كند , عقد او باطل است و اگـر زن مـى دانـسـته كه ازدواج كردن در حال احرامحرام است احتیاط واجب آن است كه بعدا با آن مرد ازدواج نكند.

2418- اگر مردطواف نساء را كه یكى از كارهاى حج و عمره مفرده است بجا نیاورد , زنش و زنان دیگربر او حلال نمى شوند , و نیز اگر زن طواف نساء نكند شوهرش و مردان دیگر بر او حلالنمى شوند , ولى اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند حلال مى شوند.

2419- اگر كسىدختر نابالغى را براى خود عقد كند حرام است پیش از آن كه نه سال دختر تمام شود , بااو نـزدیـكى كند , ولى اگر نزدیكى بكند اظهر آن است كه بعد از بلوغ دختر نزدیكى بااو حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد ( معناى افضاء در مساله ( 2389 ) گذشت ) ولىاحوط آن است كه او را طلاق دهد.

2420- زنـى را كـه سـه مـرتبه طلاق داده اند برشوهرش حرام مى شود ولى اگر با شرایطى كه در احكام طلاق گفته مى شود , با مرد دیگرىازدواج كند , بعد از مرگ یا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده او شوهر اول مى توانددوباره او را براى خود عقد نماید.