PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جام‌جهانی و حسرتی دوباره



sara.it69
08-24-2010, 04:27 PM
مجید جلالی*


1- حسرت دوباره برای عدم حضور ایران در جام‌جهانی با گذشت 4 روز از برگزاری این جام به وضوح احساس می‌شود. پایین بودن سطح فنی تیم‌ها، حداقل در این 4 روز به‌خوبی گویای همه چیز است. شک ندارم پیش‌بینی خیلی از کارشناسان درباره این جام تا اینجای کار اشتباه از آب درآمده است. هیچ چیز تا اینجا در حد انتظار نبوده و خروجی‌اي که از این 4 روز می‌توان استنباط کرد این است: بازی فیزیکی، فیزیکی و فیزیکی.

البته اسمش را می‌شود ترس یا احتیاط هم گذاشت. نزدیک شدن سبک بازی تیم‌ها به هم، بر بازی‌های ابتدایی آنها حکمفرمایی می‌کند. ترس از گل خوردن و احتمال عدم صعود به مرحله بعد دلیل اصلی فیزیکی شدن این مسابقات است. البته باید هواداران و آنهایی که جام‌جهانی را دنبال می‌کنند منتظر روزهای خوبی باشند. روز‌هایی که پس از اتمام مرحله مقدماتی فرا خواهد رسید.

2- اگر نگاهی منطقی به ترکیب تیم‌ها و بازیکنانی که در جام حضور دارند داشته باشیم می‌توان شانس زیادی را برای قهرمانی اسپانیا و برزیل در این مسابقات قائل شد. البته به نظر من اسپانیا را می‌توان از یک حیث بالاتر از برزیل قرار داد؛ آنها در حال حاضر چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی فوتبالی ارائه می‌دهند که 10 سال بعد سایر تیم‌ها تازه به آن خواهند رسید. درباره برزیل هم شاید بتوان لقب یک تیم خوب را به آنها داد اما اگر یک درصد اسپانیا به مقام قهرمانی نرسد، آن وقت باید از آنها به عنوان مدعی اصلی قهرمانی این جام یاد کرد.

3- باید در اینجا به نکته‌ای اشاره کنم که به عقیده خیلی‌ها تاثیر زیادی روی نتیجه تیم‌ها می‌گذارد و آن تغییر توپ بازی‌هاست. نکته‌ای که قبل از شروع جام‌جهانی بازیکنان زیادی به آن اشاره کردند.







به نظر من فیفا با کم کردن شیارهای روی توپ درصدد است تا آمار گلزنی در جام‌جهانی را بالا ببرد. با این حال باز هم می‌بینیم که تیم‌ها بسیار محتاط هستند و با انتقاد‌هایی که از این توپ شده سعی بر کنترل آن دارند.


4- نکته دیگری که می‌توان در این 4 روز گذشته از آن به عنوان یک فاکتور، انتقاد کرد میزبانی آفریقای‌جنوبی است. البته آنچه ما از این فاصله دور می‌بینیم با حقیقت تفاوت زیادی دارد اما تصاویر تلویزیونی به‌خوبی بیانگر این است که میزبانی آفریقایی‌ها با میزبانی‌هایی که در اروپا می‌شود تفاوت‌های زیادی دارد. حتی به عقیده من میزبانی کره و ژاپن زمین تا آسمان با میزبانی آفریقایی‌ها فاصله دارد. مهم‌ترین نکته‌ای هم که بسیاری از گردشگران به آن اشاره کرده‌اند مشکلاتی است که برای کارت‌های اعتباری آنها به وجود آمده. خیلی از بانک‌ها جوابگوی کارت‌های آنها نیستند و این مساله‌ای است که می‌توان آن را به ضعف‌های تیم میزبان سنجاق کرد.

5- دوست دارم اینجا یک پیش‌بینی کنم. پیش‌بینی‌ای که مطمئنا درست ازآب در می‌آید و حسرت ما را برای عدم حضور در جام‌جهانی بیشتر می‌کند. امروز نیوزیلند نخستین بازی خودش در جام‌جهانی را برگزار می‌کند و با شروع این بازی خیلی‌ها به این نکته پی می‌برند که بدون شک ایران می‌توانست جای تیم‌هایی اینچنینی در جام‌جهانی باشد.

نگاهی به کره یا ژاپن بیندازید؟ چرا ما نباید مثل آنها در بیشتر دوره‌های اخير جام‌جهانی حضور داشته باشیم؟ وقتی کره‌جنوبی با تیمی جوان قهرمان جام ملت‌های 2004 را شکست می‌دهد تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد. کره‌ای‌ها استراتژی‌شان این است که از جام‌جهانی تا جام‌جهانی برای تیمشان برنامه‌ریزی می‌کنند. به همین دلیل هم هست که همیشه به عنوان نماینده آسیا در جام‌جهانی حضور دارند. آنها مثل ما نیستند که در هر مسابقه‌ای با تمام بازیکنان اصلی‌شان شرکت کنند. امکان ندارد ترکیب مسابقات جام‌جهانی با مسابقاتی که آنها پیش از شروع این جام در آن شرکت می‌کنند یکسان باشد. تغییر، فاکتوری است که باعث شده تا کره‌ای‌ها مسابقات دیگر را فدای جام‌جهانی کنند.

6- ایران در این جام حضور ندارد و از همین حالا که هنوز جام‌جهانی به اتمام نرسیده باید برای 2014 برنامه‌ریزی کرد. ایران چیزی کمتر از کره، ژاپن و حتی استرالیا که 4 گل از آلمان خورد ندارد و می‌توان 4 سال آینده در جامی که صعود به آن ارزشمند است نام ایران را هم مشاهده کرد به شرطی که از همین حالا شروع کرد و منطق را فدای بازی‌های احساساتی نکرد.