PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تفاوت گرايشات دوره ي ارشد اقتصاد



donya88
08-14-2010, 07:03 AM
گرايشهاي مختلف اقتصاد در دوره کارنشاسي ارشد اين رشته کدامند؟ و چه تفاوتي با هم دارند
1-علوم اقتصادي- نظري (محض): اين گرايش کارشناسي ارشد اقتصاد در تمامي دانشکده هاي اقتصاد ايران وجود دارد. اين دوره داراي 32 واحد درس است. اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد سنجي، اقتصاد ايران و اقتصاد اسلامي و يکي دو درس اختياري هم در اين دوره ارائه مي شود. براي مثال در دانشکده اقتصاد علامه طباطبايي نظامهاي اقتصادي ارائه مي شود و البته در چند سال اخير اين درس توسط دکتر مسعود درخشان تدريس شده است یا در دانشگاه تهران اقتصاد سنجی پیشرفته. يا در دانشكده ي الزهرا به جاي اقتصاد ايران بهينه سازيرياضي ارائه مي شود . البته برخي دانشکده هاي اقتصاد بين 6 تا 9 واحد پيش هم به صورت اجباري براي دانشجويان حاضر در اين گرايش ارائه مي دهند. دروسي مانند زبان پيش يا رياضيات پيش و روش تحقيق. . پايان نامه هاي دانشجويان اين گرايش اغلب پيرامون اقتصادسنجي مي چرخند ولی کمتر به مساله مدلسازی توجه می کنند.و در اخر اينكه معمولا داوطلبان اين رشته در ابتدا اين گرايش را انتخاب مي كنند.

2-توسعه اقتصادي- اين گرايش در رتبه دوم جاي دارد. معمولا دانشجويان پس از توسعه گرايش شماره 1 شاخه توسعه اقتصادي را انتخاب مي کنند. تنها تفاوت اين گرايش با گرايش بالا در 6 واحد است که تحت عنوان توسعه اقتصادي يا اقتصاد توسعه ارائه مي شوند. البته در ايران کمتر تفاوت ميان اين توسعه اقتصادي و اقتصاد توسعه مورد توجه قرار مي گيرد. البته دانشکده اي مانند دانشکده اقتصاد شريف چندان توجهي به اين درس ندارد. تفاوت عمده ي اين گرايش با گرايش فوق در پايان نامه هاي آنها است. معمولا موضوعاتي در اين گرايش انتخاب مي شوند که مربوط به حوزه هاي است که نياز چنداني به اقتصاد سنج ندارند اما استثنائاتي هم وجود دارد.يك نكته ي جالب براي من هست اينكه در برخي دانشكده ها تفاوتي چشمگير بين گرايش 1 و 2 قائل هستند و اينكه مثلا در دانشكده ي اقتصاد اصفهان درس اختياري توليد براي گرايش 2 ارائه نمي شود و استدلال مسئو لينشون اينست كه بچه هاي توسعه در درس خرد ضعيفند و از اين نظر گفته شد چشمگير كه اساتيد بين محفوظات دانشجويان محض و خرد در دروس رياضي و خرد تفاوت قائل ميشوند وليكن در دانشكده ي ما( الزهرا ) همه به يك چشم نگريسته شده و دروس رياضي و خرد براي هر دو گروه بصورت اجباري ( رياضي) و اصلي ارائه مي شود


3-اقتصاد انرژي و محيط زيست. اين گرايش هم تنها 6 واحد با گرايش شماره 1 اختلاف دارد و معمولا هم در دانشکده اقتصاد تهران براي حوزه محيط زيست 6 واحد با عنوان اقتصاد محيط زيست 1 و 2 ارائه مي شود. . در دو درس اقتصاد محيط زيست 1 و 2 هم بيشتر موضوعات بخش عمومي مورد توجه قرار مي گيرد. تنها گزينه اي که مي تواند دانشجويان اين گرايش را متمايز نمايد انتخاب موضوعي در اين حوزه است که الزامي براي آن وجود ندارد و استادي هم براي اين کار وجود ندارد.


4-تجارت الکترونيک: اين گرايش يکي دو سالي است که در دانشکده اقتصاد تهران به راه افتاده است. معمولا هم اين گرايشات تازه تاسيس با سردرگمي استادان در تعيين سرفصل هاي درسي روبرو هستند اغلب دانشجويان از اين انتخاب سرخورده مي شوند. بعيد مي دانم که اجباري هم براي انتخاب موضوع پايان نامه در اين گرايش وجود داشته باشد و دانشجو آزاد است. البته خبر دارم که رتبه های خوبی جذب این رشته شده اند اما راضی نیستند.لازم به ذكر است كه اين گرايش در كنكور 88 حذف شده بود.

5-برنامه ريزي و تحليل سيستمها: اين گرايش را تا آنجا که من به خاطر دارم تنها در اصفهان و شيراز ارائه مي شود. البته در شيراز دکتر سيد حسين ذوالنور هست و يک تنه هم مي تواند از پس دروس مربوطه برآيد. اما اصفهان( دانشگاه صنعتي ) گه گاه در اين گرايش دانشجو مي پذيرد.

منبع : گذري بر اقتصاد
ويرايش توسط : دنيا
موفق باشيد