PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اصلا ويستايي در كار نبود



TAHA
08-09-2010, 10:57 PM
مايكروسافت با عرضه ويندوز XP بر آن بود كه مدل تجاري سيستم عامل خود را دگرگون كند تا كاربران از خريد بسته‌هاي نرم‌افزاري، به اشتراك نرم‌افزاري روي آورند.به همين دليل، مايكروسافت نامگذاري سالانه سيستم عامل‌هايش را تغيير داد و نام XP را براي سيستم عامل جديد خود در آن زمان برگزيد كه از كلمه experience (تجربه) برگرفته شده و به اين معناست كه كاربران تجربه متفاوتي را پشت سر خواهند گذاشت.

به عبارت ديگر هدف كلي مايكروسافت با ويندوز XP اين بود كه كاربران و شركت‌ها به طور ساليانه حق اشتراك بپردازند و از تمام به روزرساني‌هاي نرم‌افزاري ويندوز XP بهره‌‌مند شوند.

البته پرداخت نكردن حق اشتراك به معناي از كار افتادن سيستم عامل بود و به اين گونه فعال‌سازي برنامه‌ها و نرم‌افزارها با ويندوز XP جا افتاد.

مايكروسافت، ويندوز XP و آفيس XP را همزمان در سال 2001 منتشر كرد كه كاربران مي‌بايست كد فعال‌سازي هر دو نرم‌افزار را وارد مي‌كردند. در واقع اين، آغازي براي جا انداختن مدل تجاري اشتراك نرم‌افزاري بود كه البته مايكروسافت در پايان سال 2001 از فروش آفيس تحت مدل تجاري اشتراكي دست كشيد و براي فروش نرم‌افزارهايش به همان مدل تجاري سابق روي آورد.در واقع ارايه به روزرساني‌هاي پيوسته به جاي انتشار يك نسخه نرم‌افزاري جديد ظرف هر 5-3 سال، ايده خوبي بود، اما مايكروسافت كار با اين مدل تجاري را بلد نبود و از اين رو به همان مدل تجاري سنتي بسنده كرد كه چندان با وضعيت فني و اقتصادي دنياي IT همخواني ندارد و اينگونه بود كه ويستا متولد شد.

ترك عادت موجب مرض است!

دليل عمده رونق ويندوز XP، پشتيباني نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و سازگاري با ويندوز‌هاي 9X و همچنين دارا بودن انسجام ويندوز NT بود.

ارايه يك پلات‌فورم واحد ويندوز كه از سازگاري بالايي برخوردار باشد و كاربري ساده و آساني را براي كاربران مجموعه‌هاي IT و فروشندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار فراهم آورد مساله بزرگي بود كه مايكروسافت با ويندوز XP به خوبي از عهده آن برآمد.

اما مايكروسافت به اين نكته مهم در مورد ويستا توجه نكرد و با وجود طولاني بودن دوره نسخه بتا ويستا، اين سيستم عامل در زمان عرضه در ژانويه سال 2007 با بسياري از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها سازگار نبود.

به اين ترتيب با وجود بلا استفاده بودن تعداد زيادي از برنامه‌ها و سخت‌افزارها در ويستا، اين سيستم عامل در ميان بسياري از اهالي صنعت IT عملا جايي نداشت.

همچنين پس از اينكه موج وسيعي از ويروس‌ها، كرم‌ها و بدافزارها در اوايل دهه جاري پلات‌فورم ويندوز را تضعيف كرد، مايكروسافت تصميم گرفت محصولات خود را ايمن سازد.

يكي از نتايج اين گام بزرگ، انتشار سرويس پك 2 ويندوز XP بود كه با استقبال گسترده‌اي روبه‌رو شد و اين ويندوز را به پركاربرترين سيستم عامل دنيا تبديل كرد.

ويندوز ويستا مطمئنا ايمن‌ترين سيستم عامل مايكروسافت است، اما كاربران مجبورند در ازاي اين امنيت، قيمت گزافي را بپردازند.

در يك كلام، ويندوز ويستا بسياري از عادات كاربران در ويندوز XP را زير پا گذاشت.