PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : حیوان های خداپرست!



yamahdi
05-10-2010, 01:52 AM
http://pnu-club.com/imported/2010/05/159.jpg
از آیات و روایات و تجارب برمى‏آید كه شعور، ویژه انسان نیست؛ به نمونه‏هاى زیر توجّه كنید:
1- حضرت سلیمان همراه با سپاهیانش از منطقه‏اى عبور مى‏كردند، مورچه‏اى به سایر مورچگان گفت: فورى به خانه‏هایتان بروید، تا زیر پاى ارتش سلیمان له نشوید.1
شناخت دشمن، جزو غریزه‏ى مورچه است، ولى اینكه نامش سلیمان و همراهانش ارتش اویند، این بالاتر از غریزه است.
2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمینى مطلع شده و نزد سلیمان گزارش مى‏دهد كه مردم منطقه‏ى سبأ، خداپرست نیستند. آن گاه مأموریّت ویژه‏اى مى‏یابد.
شناخت توحید و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سلیمان پیامبر و مأموریّت ویژه‏ى پیام‏رسانى، مسأله‏اى بالاتر از غریزه است.2
3- این كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سلیمان از علّت غایب بودنش، عذرى موجّه و دلیلى مقبول مى‏آورد، نشانه شعورى بالاتر از غریزه است.3
4- اینكه قرآن مى‏گوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمى‏فهمید،4 تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مى‏فهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مى‏گوید.
5- در آیات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»...5
6- پرندگان در مانور حضرت سلیمان شركت داشتند. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ»6
7- حرف زدن پرندگان با یكدیگر و افتخار سلیمان به اینكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ» 7
8- آیه‏ى «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»8
محشور شدن حیوانات را در قیامت مطرح مى‏كند.
9- آیه‏ى «وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ»9
نشانه‏ى شعور و عباد آگاهانه‏ى حیوانات است.
10- وجود وفا در برخى حیوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه و فرزندانش.
11- تعلیم سگ شكارى و سگ پلیس براى كشف قاچاق، یا خرید جنس، نشانه‏ى آگاهى خاصّ آن حیوان است.
12- اسلام از ذبح حیوان در برابر چشم حیوان دیگر، نهى كرده است كه این نشانه‏ى شعور حیوان نسبت به ذبح و كشتن است.


پیام‏ها

1- قدرت الهى در آفرینش و هدف‏دارى خلقت، نسبت به همه‏ى موجودات یكسان است. «مِنْ دَابَّةٍ»... «وَ لا طائِرٍ...»
2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسان‏ها نیست، بلكه در زندگى حیوانات هم مشاهده مى‏شود. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»
3- انسان‏ها و حیوانات، همه نیاز به تدبیر الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مى‏دهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»
4- قرآن كریم، جامع‏ترین و كامل‏ترین كتاب آسمانى است. «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ»
5- آنچه سبب هدایت، تربیت و رشد انسان‏هاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانیّت پیامبر اسلام و هدایت مردم هیچ گونه كاستى ندارد) «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ»
6- در حقّ حیوانات هم ظلم یا كوتاهى نكنیم، آنها هم مثل ما حقّ حیات دارند.»
«أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسان‏ها نیست. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ»... «ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»
8- حركت همه موجودات به سوى خداوند یك حركت تكاملى و جلوه‏اى از ربوبیّت الهى است. «إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»10

تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان

moo2010
05-10-2010, 02:01 AM
من قبلا در این مورد با چند نفر و یکی از اساتید بحث کردیم و به این نتیجه که شما می گید رسیدیم .
جالبه که بگم در سوره بقره هم فرشتگان از خدا درباره فساد انسان در زمین می پرسند و این پرسش باید از روی اراده باشد نه جبر . البته این جبر و اختیاری که ما انسانها در نظر داریم فقط از دید ماست وگرنه همه عالم می دونن دارن چه کار می کنن و ماییم که نمی دانیم .
در جایی دیگر خواندم که همه موجودات در وجودششون نور خدا رو دارن و این باعث می شه که چه از روی خواسته و چه از روی جبر سر تعظیم در برابر بارگاه الهی داشته باشن و این خود نوعی بندگیست. ( از روی اراده و چه از روی جبر تسلیم بودن )