PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : با قطار كجا‌ها مي‌توان رفت؟



TAHA
04-22-2010, 09:54 AM
با قطار كجا‌ها مي‌توان رفت؟
جام جم آنلاين: ‌عموما شبكه‌هاي ريلي به 2‌دسته توري و ستاره‌اي تقسيم مي‌شوند. در شبكه توري تمامي شهرها از طريق ريل به هم متصل مي‌‌شوند،‌ در حالي كه در شبكه ستاره‌اي همه شهرها به يك مركز منتهي مي‌شوند. در حال حاضر شبكه ريلي كشور ما ستاره‌اي است كه مركز آن تهران است.
http://pnu-club.com/imported/2010/04/1550.jpg

اگر قصد دريا و تماشاي زيبايي‌هاي طبيعت شمال كشور را داريد در محور تهران ـ گلستان مي‌توانيد به شهرهاي قائمشهر، ساري، بهشهر، بندرتركمن و گرگان سفر كنيد. اگر زائر بارگاه امام رضا(ع) هستيد در محور تهران‌ـ‌ خراسان با عبور از شهرهاي گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نيشابور به مشهد خواهيد رسيد.
چنانچه براي ديدن‌ شهرهاي آذري‌زبان عازم مسافرت هستيد در محور تهران ـ آذربايجان شهرهاي كرج، قزوين، زنجان، ميانه، مراغه و تبريز را خواهيد ديد. اين محور در مسير قطارهاي بين‌المللي تهران ‌ـ‌ دمشق و تهران ‌ـ‌ استانبول قرار دارد.
همچنين اگر قصد مسافرت به شهرهاي مركزي كشور يا جزاير جنوبي را داريد، در محور تهران‌ ـ ‌اصفهان، كرمان و هرمزگان مي‌توانيد به شهرهاي كاشان، اصفهان، ميبد، يزد، زرند، كرمان، بم، بافق، سيرجان و بندرعباس سفر كنيد و چنانچه مي‌خواهيد به ديدن اماكن تاريخي و مناطق جنگي جنوب برويد، در محور تهران ‌ـ‌ خوزستان از شهرهاي قم، اراك، دورود، انديمشك، اهواز و خرمشهر ديدن خواهيد كرد.

‌بار همراه مسافر شامل چه مواردي است؟
هر مسافر مي‌تواند وسايل ضروري سفر خود را با قطار همراه ببرد به شرط آن‌كه به تناسب فضا در اختيار مسافر باشد و حجم آن از ابعاد 75 سانتي‌متر و وزن 30 كيلوگرم تجاوز نكند. وسايل همراه مسافر نبايد موجب خطر يا مشكلي براي مسافران ديگر يا آسيب‌رساندن به قطار شود. همراه داشتن موادمحترقه، آتش‌زا، بيماري‌زا، بدبو، مايعات روغني و لبني، قاچاق، سمي، شكستني و... ممنوع است و ماموران ايستگاه مانع همراه بردن اين‌گونه بارها توسط مسافر خواهند شد. در هر صورت چنانچه به هر دليلي بار شما بيش از حد متعارف باشد، لازم است بار مازاد خود را به باجه توشه در ايستگاه تحويل دهيد.

چگونه خودروي شخصي را مي‌توان با قطار حمل كرد؟
تعجب نكنيد. اگر علاقه‌مند به رانندگي در جاده نيستيد، ولي مايليد خودروي خود را در مقصد به همراه داشته باشيد، ‌مي‌توانيد هنگام مراجعه به مراكز فروش بليت، ضمن تهيه بليت خود و همراهان، براي تهيه بليت حمل خودرو با قطار نيز اقدام كنيد. بهاي بليت حمل خودرو با واگن ويژه يكسره از تهران به مشهد، كرمان، اهواز، تبريز و همچنين اصفهان به بندرعباس يا بالعكس450 هزار ريال و از اراك به مشهد و بالعكس 550 هزار ريال و قم به مشهد و بالعكس 500 هزار ريال و از تهران به بندرعباس يا بالعكس 800 هزار ريال و مشهد به بندرعباس نيز 800 هزار ريال است. فراموش نكنيد خودرو بايد دست‌كم 3 ساعت پيش از حركت قطار براي حمل به انبار توشه ايستگاه مبدا تحويل شود. اين واگن‌ها در تمام محورهاي راه آهن (غير از محور شمال) قابل دسترس هستند. به ياد داشته باشيد كه شما مي‌توانيد بليت اين واگن‌ها را با روشي مشابه پيش فروش بليت قطارهاي مسافربري از طريق شبكه رايانه‌اي فروش بليت تهيه كنيد.