PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : AMD Radeon HD 5870 سریع ترین کارت گرافیک تک هسته ایی جهان



TAHA
04-16-2010, 06:51 PM
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg کمپانی AMD ساعاتی پیش نسل جدید کارت های گرافیکی خود با نام AMD Radeon HD 5000 را معرفی کرد.
این معرفی که با رونمایی از دو کارت گرافیکی قدرتمند AMD Radeon HD 5870 و AMD Radeon HD 5850 همراه بود در کوتاهترین زمان موجی عظیم در میان علاقه مندان به سخت افزار ایجاد کرده است. دلیل این هیجان را می توان در مشخصات فنی و سطح کارایی دو کارت معرفی شده جستجو کرد.
مجهز به ۱۶۰۰ ریز پردازشگر گرافیکی، هشتاد Texture Units و سی و دو ROPS می باشد و توان محاسباتی آن ۲٫۷۲TeraFLOPS تخمین زده می شود. همچنین این کارت مجهز به ۱GB حافظه GDDR5 در فرکانس کاری ۴٫۸GHz شده و Core Clock آن ۸۵۰MHz می باشد.
AMD Radeon HD 5850 نیز که حدودا ۱۲۰$ از برادر بزرگتر خود ارزان تر است دارای ۱۴۴۰ ریز پردازشگر گرافیکی، هفتاد و دو Texture Units و سی و دو ROPS می باشد و می تواند توان محاسباتی در حدود ۲٫۰۹TeraFLOPS ارایه کند، این کارت نیز مجهز به ۱GB حافظه از نوع GDDR5 اما در فرکانس کاری ۴GHz شده و فرکانس هسته آن دقیقاً ۷۲۵MHz تعیین شده است.
گفتنی است هر دو این کارت ها بر پایه هسته گرافیکی جدید Cypress که ترکیبی از ۲٫۱۵ بیلیون ترانزیستور می باشد ساخته شده اند، Cypress که جایگزین هسته های RV770 و RV790 می باشد اساساً هسته ای ۲۵۶ بیتی است و بر پایه تکنولوژی ساخت ۴۰nm طراحی شده است.

http://pnu-club.com/imported/2010/04/1270.jpg
از دیگر مشخصات جالب این دو کارت جدید و کلاً سری AMD Radeon HD 5000 می توان به پشتیبانی آن ها از نسل جدید تکنولوژی DirectX یعنی DirectX 11.0 که همراه با Windows 7 معرفی خواهد شد اشاره کرد. نکته جالب تر اینکه کمپانی AMD با سرمایه گذاری بر روی بیش از ۲۰ عنوان بازی تحت DirectX 11.0 که در آینده نزدیک معرفی خواهند شد کارایی کارت های جدید خود را در این تکنولوژی تضمین کرده است.
خاطر نشان می کنم AMD همراه با Cypress تکنولوژی جدید ATI Eyefinity و مدل های Sampling قدرتمندی را نیز معرفی کرده است، Eyefinity که بسیار مورد تاکید AMD می باشد به کاربران این امکان را می دهد که همزمان از چندین Monitor برای انجام بازی های کامپیوتری (بطوری که هر Monitor قسمتی از تصویر نهایی را نشان می دهد) استفاده کنند، تکنولوژی ATI Stream نیز که سال گذشته در نرم افزار Catalyst تعبیه شد با عرضه این سری جدید از کارت ها و با کمک DirectCompute 11 جان تازه ای به خود گرفته است.
گذشته از مشخصات فنی و امکانات جانبی کارايی و قيمت AMD Radeon HD 5870 و AMD Radeon HD 5850 نيز بسيار قابل توجه است، جالب است بدانيد AMD Radeon HD 5870 با قيمت تنها 379$ (MSRP) به فروش خواهد رسيد در حالی که کارايی بيش از دو برابر AMD Radeon HD 4870 Reference و تقريباً همپای AMD Radeon HD 4870 X2 (که به دو RV770 GPU و 2GB حافظه مجهز شده) را ارايه مي کند، AMD Radeon HD 5850 نيز که حدودا 80% کارايی برادر بزرگتر خود را به ارمغان می آورد با قيمت 259$ به فروش می رسد و انتخابی بسيار مناسب برای عموم کاربران است.

با در نظر گرفتن تمام اين موارد و با توجه به جهش عظیمی که AMD Radeon HD 5870 ایجاد کرده آيا می توان گفت که این کارت همانند NVIDIA GeForce 8800GTX دومين کارت در تاریخ ساخت GPU هاست که خريدارانش را تا سه سال آينده از ارتقا بی نياز می کند؟ شاید بپرسيد GeForce 8800GTX چه بود و چرا موفق شد؟! برای يافتن پاسخ اين سؤالات و آشنايی بيشتر با مبانی هسته های گرافيکی و چگونگی پيشرفت آن ها خواندن اين بررسی (http://forum.asrejavan.info/review-28-ECS-GeForce-GTS-250-1GB.html) را به شما عزيزان اکیدا توصيه مي کنيم، همچنين شما مي توانيد پاسخ سؤالات و تمام نظرات خود را پيرامون دو کارت گرافيکی AMD Radeon HD 5870 و AMD Radeon 5850 در اين بخش (http://forums.hotoverclock.com/showthread.php?p=4733) از انجمن های HotOverclock مطرح فرمایید.

در زير تصويری از AMD Radeon HD 5870 Reference سريع ترين کارت تک هسته ايی جهان را مشاهده مي کنيد ...


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

و این هم نمايی از AMD Radeon HD 5850 Reference ...


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
و در انتها تصویری از چگونگی عملکرد تکنولوژی ATI Eyefinity ...



http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
Hotoverclock (http://www.hotoverclock.com/story-102-AMD-Radeon-HD-5870-and-AMD-Radeon-HD-5850.html)