PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : از چه ظروفي براي پخت غذا استفاده كنيم؟



مژگان
02-06-2010, 08:44 PM
امروزه انواع مختلف قابلمه ها و تابه ها براي تهيه و پخت غذا يا سرو آن مورد استفاده قرار مي گيرد. در هنگام استفاده از ظروف بايد دقت داشته باشيم سلامت افراد خانواده را با مشكل مواجه نكنيم.
- ظروف شيشه اي امروز كاربرد زيادي دارند، اين ظـروف بــه مــاده غذايي واكنش نشان نمي دهند، نسبت به حرارت مقاوم و به راحتي قابل شستشو و ضد عفوني هستند، پس جزو بهترين ظروف براي تهيه و سرو غذا مي باشند.
- ظروف استيل در مقابل انواع مواد غذايي حتي غذاهاي ترش و اسيدي مقاومند، و امكان شستشو و ضد عفوني آن ها هست، از اين ظروف نيز مي توان با خيال راحت استفاده كرد.
- ظروف لعابي تا زماني كه لعاب سطح آن آسيب نديده باشند خصوصياتي مشابه ظروف استيل دارند.
- مس نسبت به حرارت و مواد اسيدي حساس است و مي تواند به مواد غذايي واكنش ايجاد كند. براي جلوگيري از اين واكنش سطح ظروف مسي را قلع اندود مي كنند.
معمولا" براي پخش يكنواخت و راحت قلع درصدي سرب به آن اضافه مي شود. ظروف مسي در برابر حرارت و اسيد كاملا" ناپايدار است و در صورت حرارت بالا يا اسيدي بودن رنگ سفيد ظرف مسي از بين مي رود و مجددا" قرمز مي شود، پوشش قلع نيز به همراه سرب آن وارد ماده غذايي و بالطبع وارد بدن مي شود كه براي بدن خطرناك است.
- ظروف چيني در حقيقت لعاب دار محسوب مي شوند تا زماني كه لعاب آن آسيب نديده ظــروف خوبــي براي سرو غذا محسوب مي شوند. بهتر است از ظروف چيني شكسته و يا لب پر استفاده نكنيد.
- امروز با توجه به تنوع بسيار زياد مواد اوليه پلاستيكي، هر ظرف پلاستيكي براي مصرف غذا مناسب نيست. بهتر است از ظروف پلاستيكي تهيه شده از مواد نو و ترجيحا" سفيد استفاده كنيد. از ظروف پلاستيكي براي سرو غذاها يا مايعات داغ استفاده نكنيد.
- ظروف ملامين بايد داراي مهر استاندارد وزارت بهداشت باشند، چرا كه احتمال دارد به منظور تقلب از كربنات كلسيم در تهيه آن استفاده شود، كه بسيار خطرناك است. معمولا" ظروف تقلبي در واحد حجم وزن كمتري دارند و سبك تر هستند. براق بودن ظروف ملامين نيز بر اثر ماده لعاب مانندي است كه به مرور زمان از بين مي رود، در اين صورت ظرف قابل استفاده نمي باشد. از ظروف ملامين كهنه اصلا" براي غذا استفاده نكنيد.
- چوب به علت ضريب انتقال حرارت پايين در مواد غذايي كه با حرارت سرو كار دارند مورد استفاده زيادي دارد، اما به دليل بافت ناصاف و عدم امكان شستشو و ضد عفوني كامل، بايد با احتياط استفاده شود. بنابراين از ظروف چوبي كه داراي شكاف يا درز هستند و يا سوختگي دارند، نبايد استفاده شود.
- يكي از پوشش هاي مقاوم به حرارت تفلون است. تفلون پوششي است كه روي ظروف آهني داده مي شود مسلما" نوع و ضخامت پوشش تفلون در كارآيي آن بسيار مهم است. بنابراين از ظروف تفلوني كه لايه داخلي آن آسيب ديده استفاده نكنيد. بهتر است از بازسازي مجدد آن ها نيز بپرهيزيد. چون معمولا" لايه دوم بسيار نازك بوده و به طور سريع در حين استفاده جدا و واردماده غذايي مي شود.



نویسنده: گروه بهسايت