PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سنگسار در زمان غیبت جایز نیست



masoud7007
02-02-2010, 01:08 PM
قابل توجه کمپین قانون بی‏سنگسار: سنگسار در زمان غیبت جایز نیست دیروز متن خبر و دادخواست کمپین قانون بی‏سنگسار را خواندم. حرکت خوبی است اما از جهاتی تاسف خوردم.



وقتی اسامی را مرور می‏کنی در هیئت مشاوران این کمپین 4 حقوقدان یا استاد دانشگاه در رشته حقوق، در شبکه وکلای داوطلب حداقل شش وکیل که وکالت تعدادی از محکومین به سنگسار را برعهده دارند و تعداد زیادی از امضا کنندگان اولیه این کمپین را حقوقدانان تشکیل می‏دهند. اگر نگوییم همه، بیشتر این حقوقدانان و وکلا نیز در ایران زندگی می‏کنند یا حداقل تا این اواخر اینجا بوده‏اند. فکر می‏کنم با قوانین، نحوه قانونگذاری و شیوه تایید آن توسط شورای نگهبان تا چگونگی اجرا و مجریان که دستگاه قضایی و زیرمجموعه‏های آن باشند آگاهی کامل داشته باشند. اما همه خبر را که پیگیری می‏کنی احساس می‏کنی که افرادی از کرات دیگر آمده‏اند و نسخه‏ای برای ما پیچیده‏اند. نه از توجه به اصل 4 قانون اساسی خبری است که می‏گوید: " كلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد." نه توجه به قانونگذارانی که بر صندلی مجلس تکیه زده‏اند دارند که با توسل به حقوق بشر صرف بعید بتوان آنها را راضی کرد و در صورتی که راضی شوند و قانونی تصویب کنند شورای نگهبانی را فراموش کرده‏اند که قوانین را بر طبق موازین اسلامی می‏سنجد نه موازین حقوق بشری.

جدای از این موارد این کمپین برای به ثمر رساندن هدف حق خود نیاز به همراهی افکار عمومی دارد، برگزار کنندگان این کمپین نیز با توجه به اینکه تمام تحصیلکرده‏اند بعید به نظر می‏رسد جامعه ما را نشناسند و ندانند که چگونه به آب خوردنی با چند جمله همه دستاوردها و بسیاری از حامیان آنها بر باد می‏رود. جملاتی چون "برگزار کنندگان این کمپین با تحریک خارجی به مبارزه با اصول مسلم اسلام آمده‏اند تا خون شهیدان را بر باد دهند" آنگاه می‏بینی که راهپیمایی‏هایی برگزار خواهد شد که تعداد مخالفان از تعداد موافقان افزون خواهد شد و این یعنی یک شکست فاحش.

همه می‏دانیم که بیشتر مردم ایران یا مذهبی‏اند یا تمایلات مذهبی دارند یا هنوز آموزه‏های مذهبی را فراموش نکرده‏اند. بسیاری از آنها از حقوق بشر چیزی نمی‏دانند یا بر اثر تبلیغات نادرست گذشته حقوق بشر را لولویی می‏دانند که باید دینشان را در مقابل آن حفظ کنند. بسیاری از این افراد کمترین آشنایی با حقوق بشر ندارند. پس این افراد نه تنها با کمپین همراه نمی‏شوند که برعلیه آن جبهه‏گیری خواهند کرد.

بر طبق نظر برخی فقها از 200 سال پیش تا کنون اجرای حدود از جمله سنگسار را در زمان غیبت جایز نمی‏دانند و اجرای آن را فقط مختص زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین می‏دانند. حداقل در این بازه زمانی میرزای قمی در 200 سال پیش و آیت الله صانعی در زمان حال بر این نکته تاکید داشته‏اند. همه آنها مجتهد و فقیه و مرجع تقلیدند و نظر آنها حجت شرعی محسوب می‏شود. پس دینداران هم می‏توانند به سنگسار معترض باشند و به کمپین ملحق شوند و به جهنم هم نروند برای این حرکت انساندوستانه‏شان. در صورتی که بر این امر هم در اطلاعیه‏های کمپین تاکید شود و هم در دادخواست آن، می‏توان امید داشت در مملکتی که همه چیزش اول از دایره شرع باید بگذرد قانون توقف سنگسار تصویب شود و توسط شورای نگهبان تایید شده و اجرا شود. حداقل با این استناد فقهی سنگسار محکومان به آن متوقف شده اجرا نشود. ضمن آنکه با تنوع در ادله دادخواست کمپین حامیان خود را از میان تفکرات و اعتقادات مختلف بگیرد.

این نظر آیت الله صانعی هم جالب است: "هیچ گاه در تاریخ اتفاق نیفتاده و نمى افتد كه چهار تا شاهد، البته نه چهار شاهد عادى، بلكه چهار مرجع تقلید یا چهار نماز شب خوان واقعى پیدا شوند كه شهادت دهند دیده اند فلان زن با فلان مرد آمیزش كرده است. البته نگاه كردن این شاهدها هم حرام است; بنابراین چگونه ممكن است چنین شهودى یافت شوند."

این هم یکی دیگه: " به نظر برخى از عالمان و بزرگان دینى ما مثل میرزى قمى كه در 200 سال پیش مى زیسته و آیة اللّه سید احمد خوانسارى، اجراى مجازات اعدام مربوط به زمان حضور امام مهدى موعود(عج) مى باشد و اكنون مجازات اعدام نباید اجرا شود. از طرف دیگر مبناى بسیارى از فقها و بنده این است كه آیین دادرسى این گونه جرمها (زنا و حكم سنگسار و...) به گونه اى است كه عملاً در مقام اثبات واقع نمى شود و اكثراً شاید نتواند ثابت شود تا مجازات اعدام اعمال شود.

علت نیز آیین دادرسى خاص آن است كه: 1 ـ تعیین كرده در مورد زنا، چهار نفر كه همه مردم به خوبى آنان را مى شناسند و به عدالت آنان باور دارند دقیقاً ببینند كه مردى با زن شوهر دار و یا مرد زن دار با زنى دیگر آمیزش مى كنند وخود عمل آمیزش را نیز ببینند و هر چهار نفر نیز به محكمه آمده و شهادت بدهند.

2 ـ اینكه خود مجرم بر اساس وجدان دینى خود به چنین جرمى اقرار كند. این اقرار نیز باید تا چهار مرتبه ادامه یابد و در 3 دفعه اول او را رها مى كنند و مجازاتى در كار نیست.

مى بینید كه نه راه اول در زمان ما امكان تحقق دارد و نه راه دوم. بنابر این آیین دادرسى به هیچ وجه محقق نمى شود و روشى كه ما ارائه دادیم اشكال را از ریشه حل مى كند. اضافه كنم كه اقرار در زندان هیچ اعتبار و فایده اى ندارد."

این هم گفتگو با یکی از نزدیکان آیت الله صانعی که پارسال پس از استفتاء در همین زمینه برای باز شدن بیشتر قضیه کردم، متاسفانه رسانه‏ها به این استفتاء (http://www.saanei.org/page.php?pg=showistifta&id=457&lang=fa) کم توجه بودند: " مسلم صانعی گفت: بر طبق آخرین استفتاء صورت گرفته از آیت الله صانعی، ایشان نظر داده كه می توان در كشورهای اسلامی به نظر مرحوم میرزای قمی كه یكی از علمای بزرگ بوده عمل نمود كه بر طبق این نظر اجرای حدود از جمله سنگسار (رجم)، قطع ید، حد محارب، شلاق زدن (جلد زنا) و... در زمان غیبت محل تامل و توقف است و باید به جای آن تعزیر نمود."
منبع :

/www.moghanpnu.mihanblog.com



مقالات متنوع حقوقي را مي تونيد از سايت زير دانلود كنيد
http://www.moghanpnu.mihanblog.com