PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سازماندهی محتوا



Borna66
01-11-2010, 07:37 PM
اگر چه مامبو میتواند کارهایی فراتر از مدیریت محتوا انجام دهد ولی در هسته خود یک سیستم مدیریت محتواست. برای گسترش دهندگان سایت های مامبویی این بسیار مهم است که دست کم یک درک ابتدایی در مورد اساس مامبو در سازماندهی محتوا داشته باشند. سازماندهی درست مطالب میتواند قابلیت های سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این مقاله شما را با این درک ابتدایی آشنا میکند و مراحل یک سازماندهی موفق محتوا را به شما نشان میدهد.

ساختار محتوای مامبو

مامبو برای سازماندهی محتوا با ساختار "بخش-مجموعه-مطلب" طراحی شده است. یک ساختار پایه ای میتواند بدین شکل باشد:

• اخبار (بخش)
1. آب و هوا (مجموعه)
2.ورزشی (مجموعه)
ایتالیا جام جهانی را از آن خود کرد (مطلب)
3. سیاسی (مجموعه)
• آشپزی (بخش)
1. فرانسوی (مجموعه)
2. ایتالیایی (مجموعه)
طرز پخت لازانیا (مطلب)

امیدوارم این مثال به شما کمک کرده باشد. بسیار مهم است که شما قبل از توسعه ساختار سایت خود، این ساختار را بطور کامل درک کرده باشید.


قدم اول: سایت شما در چه زمینه ایست؟

میدانم که این سوال معمولا بدون جواب است، اما قبل از ایجاد اولین بخش و یا مجموعه خود این را مشخص کنید که سایت شما در چه زمینه ایست. اکثر مردم بر این عقیده هستند که آنها میتوانند به راحتی ایجاد یک سند در برنامه Word، محتوای خود را درون سایت بریزند بدون اینکه به این قضیه توجه کنند که یک وب سایت باید قصد و هدف داشته باشد.
ساختار محتوای شما باید از قصد و هدف سایت شما نشات گرفته باشد.


قدم دوم: ساختار خود را بر روی یک کاغذ ترسیم کنید

در برابر وسوسه ایجاد بخش و مجموعه به محض اتمام نصب مامبو مقاومت کنید. بعدها شما خوشحال خواهید بود از اینکه یک مجموعه ایجاد نکرده اید که در واقع باید یک بخش می بود. رفع این مشکل نسبتا ساده است اما چرا از ابتدا این کار را انجام ندهید؟
سلسله مراتب سرفصل ها و زیرشاخه های آنها را مشخص کنید. با این کار، شما شاهد شکل ساختار سایت خود خواهید بود. هنگامیکه مطمئن شدید کل ساختار سایت خود را طراحی کرده اید، میتوانید شروع به ایجاد بخش و مجموعه کنید.


قدم سوم: تمام بخش های خود را ایجاد کنید

اولین سطح در ساختار محتوای مامبو "بخش" نامیده میشود. بخش ها برای تفکیک کردن بین گروه های مجموعه ها بکار میروند. حال که شما تمام بخش ها و مجموعه های خود را بر روی کاغذ مشخص کرده اید، زمان شروع به ایجاد بخش ها در قسمت مدیریت مامبو فرا رسیده است.
این مراحل را برای ایجاد هر بخش دلخواه انجام دهید:

• به قسمت مدیریت سایت خود وارد شوید.
• بر روی مطالب->مدیریت بخش ها کلیک کنید.
• در مدیریت بخش ها بر روی آیکون "جدید" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.
• اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. تنها چیزی که شما لازم دارید عنوان بخش است. پر کردن بقیه فیلدها اختیاری است.
• بر روی آیکون "ذخیره" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.


قدم چهارم: تمام مجموعه های خود را ایجاد کنید

دومین سطح در ساختار محتوای مامبو "مجموعه" نامیده میشود. مجموعه ها برای تفکیک کردن بین گروه های مطالب بکار میروند. حال که بخش های شما در جایشان قرار گرفته اند، شما میتوانید شروع به ایجاد مجموعه نمایید.
این مراحل را برای ایجاد هر مجموعه دلخواه انجام دهید:

• به قسمت مدیریت سایت خود وارد شوید.
• بر روی مطالب->مدیریت مجموعه ها کلیک کنید.
• در مدیریت مجموعه ها بر روی آیکون "جدید" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.
• اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. تنها چیزی که شما لازم دارید عنوان مجموعه است. پر کردن بقیه فیلدها اختیاری است.
• بر روی آیکون "ذخیره" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.


قدم پنجم: شروع به ایحاد محتوا کنید

حال شما آماده ایجاد محتوا هستید. فقط به یاد داشته باشید که هر مطلب را در بخش و مجموعه صحیح قرار دهید.


محتوای استاتیک چیست؟

محتوای استاتیک اساسا محتوایی بدون مجموعه است. شما میتوانید تعداد کمی از این محتوا در سایت خود داشته باشید. هر محتوایی که در مجموعه های از پیش تعیین شده سایت شما نمیگنجد، باید یک محتوای استاتیک باشد.


سایر اختیارات مدیریت محتوا

- سایتی ساده بدون مطالب داینامیک

وب سایت شما ممکن است ساده باشد، 5 تا 10 صفحه که هیچوقت محتوای آنها بصورت داینامیک بروز نمی شود. در این مورد شما میبایست ساختار "بخش-مجموعه" را رها کرده و تمامی صفحات را بصورت استاتیک ایجاد کنید.

- علائم (Taggs)

علامت گذاری (Tagging) یک راه جدید برای مدیریت محتواست. شما احتیاج اندکی به ایجاد بخش یا مجموعه دارید چون آنها را هنگام ایجاد محتوا سازماندهی میکنید. روش کار آن به اینصورت است که شما به محتوای خود کلمات کلیدی (keywords) اختصاص میدهید که آن کلمات به عنوان مجموعه های شما عمل می کنند. در نتیجه کاربر شما این توانایی را دارد در چیزی به نام "Tag Cloud" یا لیست کلمات کلیدی به جستجو بپردازد و محتوای مورد نظر خود را بر اساس کلمات کلیدی خاص انتخاب کند.
علامت گذاری معاشرتی(Social Tagging) که به "Folksonomy" نیز معروف است، علامت گذاری را یک پله فراتر از آنچه گفته شد انجام میدهد بدین صورت که به کاربران شما این اجازه را میدهد که کلمات کلیدی و یا علائم مورد نظر خودشان را به محتوای شما بیافزایند. این راه سازماندهی محتوای شما توسط کاربرانتان به شما این امکان را میدهد که بدانید آنها در مورد محتوای شما چگونه فکر میکنند.
اگر شما به این نوع سازماندهی محتوا علاقمند هستید، به شما خریداری کامپوننت Phil-Taylor’s Taggs را پیشنهاد میکنم.


بیایید جمع بندی کنیم

مامبو یک سیستم مدیریت محتوای پیشرفته است، اما تا زمانیکه شما درک درستی از سازماندهی صحیح و مدیریت محتوا نداشته باشید، خیلی از قابلیتهای پیشرفته آن برای شما بلااستفاده خواهد بود. ابتدا برای ترسیم ساختار خود وقت بگذارید تا از سردرد های بعدی خود جلوگیری نمایید.


رضا رادمهر - تیم مامبولرن
منبع: Cory Webb