PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : درباره تاریخچه شهرستان آمل



ATHENA
01-01-2010, 02:14 PM
شهرستان آمل:

آمل يكي از شهرهاي مركزي استان مازندران است كه از شمال به محمود‌آباد از مشرق به بابل، از جنوب به دماوند و تهران و از مغرب به نور محدود مي‌شود. مساحت آن ............ كيلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دريا 76 متر و رودخانه‌هراز از وسط آن مي‌گذرد.
اين شهرستان از دو قسمت كوهستاني و جلگه‌اي تشكيل شده كه كوهستان قسمت جنوب و بخشي جلگه‌اي شمال اين شهرستان را تشكيل مي‌دهد.
جمعيت و سابقه تاريخي:
شهرستان آمل از يك فرمانداري، سه‌بخش و سيزده دهستان تشكيل شده و طبق سرشماري 85 جمعيت شهرستان .................. نفر بوده است.
تاريخچه شهر آمل:
به موجب تحقيقات اخير روشن گرديده كه كاينه (آمارد) يا (آماردان) كه قبل از تاپوريها (تپوريها) به سرزمين تپورستان (طبرستان) مهاجرت كرده، در همين منطقه (آمل) كه مستعدتر و معمورتر از ساير نقاط طبرستان بوده سكونت گزيدند و نام آمل مخفّف همان (آمارد) است كه براثر كثرت استعمال به شكل آمل درآمده است. حمدالله مستوفي بناي شهر آمل را به طهورث پادشاه پيشدادي نسبت مي‌دهد و «ابن‌خرداد به» چنين مي‌نويسد: از زمان پادشاهي فريدون تا زمان بهرام‌گور آمل پايتخت دنياي مسكون بود.
ويژگي‌هاي اقتصادي:
بيشترين درآمد مردم اين شهرستان از طريق كشاورزي بخصوص برنج تأمين مي‌شود. توليد برنج در اين شهرستان بيشاز ‌200.000 تن برآورد شده است كه قسمت عمده آن به نواحي ديگر كشور صادر مي‌شود. غير از برنج منابع ديگر درآمد كشاورزان، كشت گندم، صيخي، پرورش باغ مركبات و سياه بيشه مي‌باشد. از دهة 1350 به بعد كارخانه‌هاي متعددي در اطراف اين شهرستان تأسيس گرديده كه مهمترين آنها عبارتند از: نساجي بابكان، ايران الكتريك (توليد كليد و پريز و لامپ)، پتوي بافي مرينوي، پلاستيك سازي پلي‌گل، پشم ريسي تريكوبافي، آلومينيوم سازي، شركتهاي دوخت پيراهن و شلورا، آبميوه‌گيري، بيسكوئيت‌سازي، آجر ماشيني و شهركهاي صنعتي متعدد.



پیدایش آمل :

در مورد پیدایش شهر آمل مطالب فراوانی در کتب و منابع مختلف آمده است که ذکر تمامی آنها در این مختصر نمی گنجد . در مجموع می توان سه نظریه را از مجموع مطالب مربوط به پیدایش آمل جمع بندی و استخراج کرد:
الف ) پیش از مهاجرت آریایی ها به فلات ایران و سکنی گزیدن در آن ، اقوامی در منطقه شمالی رشته کوه البرز و در حاشیه جنوبی دریاچه خزر سکونت داشتند، که به آماردها معروفند.
پیرنیا می نویسد : « وقتی آریایی ها به فلات ایران آمدند ، مردمانی یافتند که زشت و از حیث نژاد و عادت و اخلاق و مذهب پست تر از آنان بودند . آریایی ها مردم بومی از « دیو » یا « تور » نامیدند. علاوه بر این در مازندران آثاری بدست آمده که خیلی قدیمی است ودلالت بر صحت این استنباط می نماید . رفتار آریایی ها با این مردم بومی مانند رفتار غالب با مغلوب بود ، بخصوص که آریانها آنها را از خود پست تر می دانستند ، بنابراین در ابتدا هیچ حقی برای آنها قائل نبودند . »
اردشیر برزگر می نویسد : « هزاران سال ، پیش از آمدن آریاهای ایرانی به فلات ایران چندین گروه مردمان بومی که چهار گروه آن مشهورترند در این فلات جای داشتند که چگونگی دوره های پیشین آن چندان روشن نیست . نام یکی از این چهار گروه مردم بومی فلات ایران مرد بود ، نام گروه مرد در نوشته ها « مارد » یا « آمارد » آمده که به زبان ایران و بومی مرد و آیمرد است و واژه های آمرت زبان کهنسال ارامنه و مردی ، آی مردی ، جوانمرد ، جوانمردی ، گله و گیله مرد که امروزه در سراسر مازندران و گیلان گویا است از نام باستانی این گروه سرچشمه می گیرد . رابینو معتقد است در میان اقوام تاریخی مازندران یکی تیپرها بودند که در کوههای شمالی سمنان اقامت داشتند ، آمردها که شهر آمل ( آمرد همان آمل است چنانکه پرد همان پل می باشد ) به اسم آنها نامیده شد. »
یحیی ذکاء در « کاروند کسروی » آورده است :
آما ، آماردان یا ماردان ، در زمان لشکر کشی اسکندر ماکدونی به ایران ، این تیره در مازندران نشیمن می داشتند و آن هنگام هنوز تپوران به آنجا نیامده بودند ، ولی سپس چنانکه از گفته های استرابون پیداست در آذربایجان و ارمنستان و پارس و دیگر جاها پراکنده شدند .
آمل ، شهر شناخته و کهن مازندران که اکنون نیز هست ، گذشته از آنکه تاریخ بودن ماردان را در مازندران نشان می دهد؛ از راه زبان شناسی هم این واژه جزء دیگر شده آمارد نیست زیرا یکی از قاعده ها زبان شناسی عوض شدن «ر » و « د » به « ل » ، دیگری عوض شدن « ا » به «و » و دیگری افتادن « و» و بازماندن پیش در جای آن می باشد ، چنانکه از روی این قاعده واژه های « پارد » و
« وارد » و « سارد » کهن « پل » و « گل » و « سال » گردیده ، آمار نیز از روی آنها آمل شده ....
اردشیر برزگر می نویسد : « پاره ای از ایران شناسان را گمان این است که این دسته « آمرد » از لاهیجان کنونی تا حوالی بابل امروزه جای داشتند و همین دانشمندان را اندیشه بر این است که شهر آمل پایتخت باستانی آنان ، نخست به نام این گروه « آمرد » بود . رفته رفته آملد و آمل برگردانیده شده است و امروزه نام آمل هم در میان توده مازندران AML است نه AMOL » .
وی مرزهای سکونت این قوم را چنین توضیح می دهد : « مرزهای چهارگونه سرزمین مردها بدینگون بود ، از خاور به مرز ورگانا ، هیرگانا گرگان و قسمتی به پارت خراسان، از شمال به دریاچه دراکسپین ( کاسپین ، کاسو ، کازاک یا قزاق ) و از باخترن تا آن دست لنکران ( قفقاز ) و از جنوب خاوری به کومیسین ( قومس یا دامغان ) و از جنوب رکا ( رک یا ری ) و جنوب باختری به کسپین
( قوزوین ) و سرزمین مدی چسبندگی داشت . »
وی در جای دیگر می نویسد :
« در حدود سه هراز سال پیش از میلاد انبوهی از مردم هند و اروپایی در مسیر مهاجرت خود به سمت هندوکش و دسته ای به سوی فلات ایران سرازیر و چون از خاک ورگانا « گرگان » گذشتند وبه سرزمین مردها رسیدند ، منطقه را سبز و خرم یافته ، رحل اقامت افکندند ؛ آنان میزبانان را دوا، بربر و تور نامیدند . » در این مختصر مجال نقد و بررسی موارد مذکور نیست . عقب مانده بودن تپورها و آماردها نسبت به آریایی های مهاجر و یا القاب دوا، تور و بربر ، هم از نظر زبانشناسی و هم از نظر تاریخی جای تامل و نقد دارد.
پورداود نوشته است : « آمیانوس Ammianus در حدود سال 360 میلادی کتاب خود را نوشت
] وی [ و چند تن دیگر در طی جغرافیا و تاریخ روزگار هخامنشی و اسکندر و سلوکیه و اشکانی و ساسانی از قومی به نام مردوی Mardoi یا آمردی Amardoi یاد می کنند که در سواحل دریای خزر می زیستند و تیره ای از همین مردم در آسیای مرکزی ، نزدیکی مرو رود جیحون ( آمویه ) بسر می بردند .»
او در ادامه می نویسد : « نام شهر آمل یادگاری است از همین قوم که نام خود را به این سرزمین داده اند . »
اردشیر برزگر معتقد است « در دوره اشکانیان ، مردها با اشک پنجم ( فرهاد یکم ) جنگیدند و پس از سه سال مبارزه شکست خوردند و بسیار به قتل رسیدند . وی آنها را به آنسوی خراسان کوچانیده و اینها به یادگار آمل در آنجا شهری ساختند به نام آمل که ابن خردابه در المسالک و مقدسی در احسن التقاسیم و ابن العبری در مختصر الدول وجود شهری به نام آمل را در بخش غربی جیحون تائید کرده اند. »
نصراله هومند در جزوه آشنای مختصری با شهر آمل با این نظر مخالف است و می نویسد : « تز میان همین اقوام مهاجر آریائی ( آزادگان ) شاخه ای دیگر با نام آموهائی برای بدست آوردن سرزمینی بزرگ و آباد از سرزمین اصلی خود مهاجرت نموده و در کناره رود هراز ( هرهز ) آرام یافتند. چنانکه این قوم توانستند در کنار ( ه ) غربی همین رود شهری را بنا کنند و نام قبیله و قوم هود را بر آن شهر بنهند . با گذشت زمان به گونه های : آموری ، آمو ، آمل بدل شد.»
و سرانجام نتیجه می گیرد :« منظور از این همه اشارات و یادآوری ها این بود که « آموئی ها » مردمان اولیه سرزمین آمل و اطراف از سمت غرب به شرق مهاجرت نکردند بلکه از شرق دریای خزر به مازندران ( تبرستان ) مهاجرت نموده ساکن شدند و... واژه هایی مانند آمارد ، آملد ، امرته را نمی توان ریشه لغوی شهر آمل به حساب آورد در صورتی که با اندکی دقت و توجه می توان
( ریشه واژه آمل را به اینگونه بدست آورد : آمل – آمو – آموی- آمویه . » )
پور داود نوشت : « از آنچه گذشت پیداست در پارینه نام مردمی که در آن ساما می زیستند امرد Amarda خوانده می شد و نام آمل در مازندران یادگاریست از آن دوران . »
هرودوت در کتاب تواریخ در توضیح عایدات داریوش از ممالک و اقوام زیر نفوذ ، از اقوام تیبارینها ، ماکروینها ، موزیکانها و مارد ( آمرد ) ها نام برده است .
پیرنیا معتقد است پس از آمدن آریانها به فلات ایران ( قسمت شمالی فلات ) و زندگی در این منطقه و پی بردن به مشکلت و خطرات یک زندگی طبیعی و ضرورت همزیستی ، اختلاط نژادی آنها با بومی ( آماردان ) آغاز شد . چنانچه از ظواهر و مستندات و مدارک موجود برمی آید آماردها اقوامی مبارزه و جنگجو بودند ، از بارزترین شواهد این مدعا نبرد این قوم با سپاه اسکندر مقدونی است . آورده اند پس از ورود اسکندر به قسمت شرقی مازندران فعلی تنها قومی که نماینده ای در جهت تقدیم تحف و پیشکش و پذیرفتن استیلای اسکندر به نزد وی نفرستاد آماردها بودند .
برزگر در این باره می نویسد : « ماردها ( مردها ) به اسکندر سرفرود نیاورده و نمیانده نزدش نفرستادند . اسکندر گفت « خیلی غریب است که یک مشت مردها نمی خواهند مرا فاتح خوانند » سپس ورزیده ترین سپاه خود را به سوی آمل راند و فرهاد ( ساتراپ) را نیز با خود برد »
از بررسی اسناد و مدارک باقیمانده چنین بر می آید که جنگ با اقوام جنگجوی آماردها در جنگلهای ابنوه برای اسکندر و سپاهیانش بسیار مشکل و طاقت فرسا بود ، آشنایی این قوم با شیوه های جنگ و گریز در جنگل و زندگی در آن و خو گرفتن آنان با شرایط خاص زندگی و نیز جنگ در جنگلهای انبوه ، کار فتح را مشکل کرد و پیشروی سپاه فاتح اسکندر در جنگلهای محل سکونت آماردان متوقف گردید.
ربودن اسب محبوب اسکندر بنام « بوسیفال » یا « بوسیفالوس» کارایی این قوم را در جنگ ، آن هم با سپاه ورزیده و مقتدر اسکندر مقدونی ، نشان می دهد ، سرانجام اسکندر در مقابل پس گرفتن اسب محبوب خود در قبال متارکه جنگ و پذیرفتن ضمنی صلح بدون فتح منطقه مجبور به بازگشت شد.
از نمونه های دیگر جنک آوری آماردان ، مبارزه سه ساله این قوم با فرهاد اول « اشک پنجم » است که سرانجام منجر به شکست آماردان و تبعید آنان گردید.
اکرم بهرامی نوشته است : « فرهاد اول پادشاه آماردها را در منطقه آمل شکست داد و آنها را به حوالی خوار ، مشرق ورامین ، کوچانید و تپوریها جای آنها را گرفتند . »
مرحوم مهجوری به نقل از پیرنیا می نویسد :
« جنگ فرهاد با ماردها چندین سال به دراز کشید . از اینجا معلوم می شود جنگ با این مردم سخت بوده ، از طرف دیگر دیده می شود که سلوکیها در این جنگ هیچ دخالتی نمی کنند ، حال آنکه اسما سرزمین ماردها یکی از ایالات تابعه آنهاست . از اینجا چند نکته را می توان استنباط کرد . اولاً دولت سلوکیها در این زمان رو به ضعف نهاده بود و ماردها مردمی نبودند که به آسانی تحت تابعیت بمانند . بنابراین اعتنا به سلوکیها نداشتند ، حتی ظن قوی این است که بعد از اسکندر مستقل شده بودند. »
و درجای دیگر نوشته است :
« درباره خوی و احوال آماردها گواهیهایی از مورخان باختری برای ما مانده است . مثلاً ژوستن Justin آنان را نیرومند و شجاع خوانده است. آریان می گوید که آماردها مردمی بودند بی بضاعت ، ولی در کشیدن بار فقر و قحطی دلیر . »
و باز در ارتباط با دلیری و شجاعت آماردها در کتاب تاریخ مازندران به نقل از یک دایره المعارف از کتابخانه دانش عمومی Library Of General Knowledge چاپ 1882 میلادی آمده است :
« قسطنطین چهارم در 686 میلادی ] سده هفتم [ دوازده هزار از مردی ها را ، که قبیله ای جنگجو و ایرانی نژاد بودند و در بخش های شمالی دریای خزر می زیستند ، برای سد و جلوگیری تاختن های مسلمانان به سرزمین لبنان کوچانید . »
در مرز گوگمل در قلب قشون ، داریوش با تمام خانواده و نجبای ایرانی جای داشت که جنگ آوران هندی، کاری ، آناپاست Anapast و تیراندازان ماردی « آمارد » گرداگردش صف بسته بودند .
شواهد دیگری از قدرت جنگندگی این قوم در نبردهای ترموپیل ، گوگمل و نیز دیگر نبردها با ساردها یا نیروهای بابل در دوره هخامنشیان موجود است .
ب – دومین نظر درباره پیدایش شهر آمل متکی به نوشته های ابن اسفندیار ، کاتب آملی ، در کتاب « تاریخ تبرستان » می باشد. ابن اسفندیار در صفحه 82 کتاب فوق تصریح می کند که در سال 613 هجری قمری مشغول نوشتن این کتاب بوده است . اساس و بنیان کتاب یاد شده بنابر نوشته ابن اسفندیار از کتاب عقد سحر و قلائد در تالیف ابوالحسن بن محمد الیزدادی است . ابن اسفندیار زاده و ساکن آمل بوده و بنابر نوشته اش به خوارزم نیز رفت . روایت وی در ارتباط با پیدایش آمل افسانه گونه است . وی معتقد است آمل ماخوذ از نام آمله دختر اشتاد است که به اتفاق برادرش یزدن به دلیل کشتن شخصی از تبار دلیم به نواحی آمل فعلی آمده ، یزدان آباد ( که معروف و معمور است ) و روستای استادرستاق (که آنهم در دوره ابن اسفندیار ظاهرا آباد بود ) را بنا نهادند . وی در تاریخ تبرستان می نویسد : « بنای آمل به فرمان آمله دختر یکی از روستای دیلمی و همسر فیروز ، شاه بلخ ، ساخته شد . »
ج – نظر سوم در باب پیدایش آمل ، که بر دلایل و مدارک متقن و مستدل استوار نبوده و یا نگارنده با آن برخوردی ننموده است . بنیاد شهر آمل را به طهمورث ، جمشید ، کیومرث و ..... از پادشاهان پیشدادی نسبت می دهد.
ملگونف سیاح روس در سال 1280 هجری قمروی بدون ذکر ماخذ نظر می دهد: « در بنای آن اختلاف است به ضحاک ( و کیومرث و جمشید و هوشنگ ) و فریدون و طهمورث نسبت دهند. »
دولتشاه سمرقندی در « تذکره الشعرا » آورده است:
« اما شهر آمل از بلاد قدیم است و بنای آن گویند جمشید کرده و بعضی گویند که افریدون ساخته ، حالا چهار فرسنگ علامت شهر است که محسوس می شود و هر جا که زمین را بکاوند خشت پخته و سنگ ریخته ظاهر شود و چهار گنبد است در آن شهر که مقبره افریدون و اولاد او گویند آنجاست . فی کل حال از روزگار افریدون تا زمان بهران گور تختگاه ربع مسکون آمل بود . »
قاضی احمد قزوینی در « تاریخ جهان آرا » را نوشته است :
« طهمورث بن هوشنگ لقبش نجیب و بعضی دنباوند یعنی تمام سلاح گفته اند اما مشهور به دیوبند است . آمل مازندران و اصفهان و بابل از آثار او اشتهار دارد . »
حمد الله مستوفی در « نزهه القلوب » آورده است :
« آمل از اقالیم چهارم باشد طولش از جزیره خالدات فزک 107 و عرض از خط استوالول 66 طهمورث ساخت اثری بزرگست .. »

ATHENA
01-01-2010, 02:20 PM
آمار هاي شهرستان

بر اساس آمار جمعيت سال 1385 و آخرين تغييرات تقسيمات كشوري تا آبان 1385

شهرستان آمل:

ارتفاع مركز شهر از سطح دريا 76 متر

جمعيت مركز شهرستان 201044 نفر طبق سرشماري سال 85

جمعيت شهرستان 343858 نفر طبق سرشماري سال 85

مساحت شهرستان 4/374 كيلومتر‌مربع

داراي 3 بخش، 8 دهستان، 2 منطقه مي‌باشد

فاصله تا مركز استان 70 كيلومتر

توضيح: جمعيت غيرساكن در جمعيت روستايي مي‌باشند.

شهرستان آمل در مرکز استان مازندران از شمال به شهرستان محمودآباد، از شرق به شهرستان بابل، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به استان تهران محدود میشود. این شهرستان با بیش از 4۵۰ هزار نفر جمعیت (شهر آمل، حدود 20۰ هزار نفر) و ۳۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارای دو شهر آمل و رینه و سه بخش مرکزی، لاریجان و دابودشت است. شهر آمل واقع در جلگه مازندران و طرفین رود هراز با ارتفاع ۷۶ متر از سطح دریا در ۵۲ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شمالی و در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب ساری، مرکز استان، هجده کیلومتری جنوب دریای مازندران،و شش کیلومتری شمال دامنه کوه البرز و ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. شهرستان آمل از شمال به شهرستان محمود آباد، از شمال شرقی به شهرستان بابلسر، از شرق به شهرستان بابل، از جنوب به استان تهران و از مغرب به شهرستان نور محدود است. این شهر با ۸/۱۱ درصد جمعیت استان، در رده سوم مناطق جمعیتی قرار دارد. واژه آمل که گونه پهلوی آن آموی (Amui) است، بی گمان از قبیله باستان (آ) مردها یا (آ) ماردها گرفته شدهاست. مورخان باستانی باختری نام این قبیله را مردی (mardio) یا آمردی (Amardio) آوردهاند. آماردها قومی نیرومند و جنگجو بودهاند و ناحیه فعلی آمل را به عنوان مرکز خود انتخاب نموده و نام خود را بر آن نهادند و بعدها واژه آماردها به سبب کثرت تلفظ به آملد، آمرد و آمل بدل شد. باتوجه به اسناد تاریخی این شهر حداقل از دوره ساسانی تا دوره مغول پایتخت مازندران بودهاست. ابن اسفندیار آملی، مؤلف کتاب تاریخ طبرستان نام شهر آمل را برگرفته از نام دختری افسانهای به نام آمله میداند که دختر یکی از امیران دیلمی و همسر فیروزشاه، حاکم بلخ بودهاست. اما رابینو میگوید: در میان اقوام تاریخی مازندران، یکی آماردها (امردها) بودند که شهر آمل به نام آنها نامیده شد. آمل در قدیم شهری آباد، وسیع و پر جمعیت بود. ابوالفضل بیهقی، در کتاب تاریخ خود در فصل حرکت مسعود غزنوی با لشکریانش به آمل، این شهر را چنین توصیف میکند: «و امیر به شتاب براند و به آمل رسید روز آدینه ششم جمادی الاولی، و افزون پانصد و ششصد هزار مرد بیرون آمده بودند؛ مردمان پاکیزه روی و نیکوتر، و هیچکدام را ندیدم بی طیلسان شطوی یا توزی یا تستری یا ریسمانی… و گفتند عادت این است… و من که بوالفضلم پیش از تعبیه لشکر در شهر رفته بودم، سخت نیکو شهری دیدم، همه دکانها درگشاده و مردم شادکام» در قرن پنجم وقتی با همت خواجه نظام الملک طوسی، وزیر کاردان و با کیاست سلجوقیان و صاحب کتاب معروف سیاستنامه (سیرالملوک)، قرار شد مدارسی به سیاق دانشگاههای امروزی به نام نظامیه در شهرهای بزرگ جهان اسلام آن روز از جمله بغداد، دمشق، بلخ، نیشابور و بخارا تأسیس شود آمل از جمله شهرهایی بود که در کنار شهرهای فوق صاحب نظامیه گردید. از این خاک پربرکت بزرگانی چون محمدبن جریر طبری، علی بن سهل بن ربن طبری، شمس الدین محمد آملی، سراج الدین قمری آملی، ابن اسفندیار آملی، اولیاءالله آملی، علامه میرحیدر آملی، طالب آملی، جواد فاضل، میرزا هاشم آملی، حسن زاده آملی، عبدالله جوادی آملی و بسیاری از چهره های علمی، ادبی و هنری دیگر برخاسته اند، چهره های تابناکی که بر تارک علم، ادب و اندیشه این سرزمین چونان خورشید فروزان میدرخشند.


روابط عمومي شهرداري آمل

موقعیت استراتژیک شهر آمل و رودخانه هراز، توسعه بخشهای کشاورزی، تجاری، صنعتی و گردشگری منطقه را در سالهای اخیر تسهیل نمودهاست. محصولات عمده کشاورزی آن، برنج، گل و گیاه، دانه های روغنی کلزا، سبزیجات و علوفه میباشد.


ATHENA
01-01-2010, 02:20 PM
مشاهير و بزرگان

برای توضیحات بیشتر روی اسامی کلیک کنید

محمدبن جريرطبری - خواجه امام عمادالدين - امام شهيد فخرالاسلام -
قاضی القضاة ابوالقاسم - محمد بن علی بن يزدادی ديواروز يا مسته مرد
کتاب معروف - شيخ ابوالعباس قصاب آملی- قاضی ابو احمد آملی -
قوام الدين مير بزرگ- عبدالله ابن حسين سهل - علی بن هشام الآملی - آقالربن محمد رفيع- شريف العلما آملی شيخ جعفربن محمدعلی نوری شيخ فضل الله نوری - حاجی ميرزا حسين طبرسی- حاجی سيد اسمعيل عقيلی ابن فورک

شيخ ابوالعباس قصاب آملی -
اعر زاهد قاضی هجيم آملی
قاضی ابو احمد آملی

قوام الدين مير بزرگ
عبدالله ابن حسين سهل
علی بن هشام الآملی

آقالربن محمد رفيع
شريف العلما آملی
شيخ جعفربن محمدعلی نوری

شيخ فضل الله نوری
حاجی ميرزا حسين طبرسی
حاجی سيد اسمعيل عقيلی

آقا سيد محمد علی نياکی
سيد ابوطالب لاريجانی
شيخ عبدالنبی نوری

حاجی سيد رضی لاريجانی
حاجی سيد محمد علی لاريجانی
ميرزا محمد تقی نوائی

ميرزا عليقلی اقبال
سيد نعمت الله فکرت
شريف الدين محمد

شيخ فضل الله
ملا عنايت الله لهری ملا محمد وازی نائيجی

ملا محمد علی پيشنماز
آقا ميرزا عبدالحسين
آقا شيخ اسمعيل شهابی
حاجی ميرزا احمد درکائی



محمدبن جريرطبری

محمدبن جريرطبریعالمی فقيه و متحبر در علوم دينی و به منصب خدمتگزاری حضرت مقدس امام کسب علم فقه و کلام کرده و چند جلد کتاب نيز تأليف نموده که از آنجمله کتاب المسترشد و ايضاح در امامت و ... می باشد.

بالای صفحه

خواجه امام عمادالدين

خواجه عماد الدين عبدالله معروف به خواجه آملی عالمی پرهيزکار و در علم فقه و اصول به درجه کمال بود . مدتی در عراق به تعليم و تربيت مشغول و پس از آن به وطن اصلی خود آمل برگشت نمود و در يکی از مدارس آن به تدريج مشغول بود . پس از چندی مجددا" به نجف اشرف رفته و در آنجا رحل اقامت افکند و امير بن ورام يکی از امرای معروف دخترش را به زنی گر فت و از اين دختر پسری بوجود آمد که در علم از جد امی خود پيشی گرفت و اين امير زاده نيز به نام خواجه آملی ناميده می شد و بسيار مورد احترام بود .

بالای صفحه



امام شهيد فخرالاسلام

فخر الاسلام يکی از علمای مشهور زمان سلجوقيان و معاصر با غزالی معروف بوده است. امامين محمد جونيی و ابوحامد محمد غزالی مراتب فضل و دانش او را ستوده اند و بيش از 40 جلدکتاب تحرير و تأليف نموده است. خواجه نظام الملک وزير ملکشاه سلجوقی مدرسه ای جهت او در آمل ساخته و طلاب علوم دينی بسيار از اطراف گرد آمدندو سرانجام بدستور حسن صباح در همين مدرسه بدست ملاحده به قتل رسيد و اهالی نيز قاتل را کشته و کارد اورا مدتها در مدرسه ضبط نموده بودند.

بالای صفحه



ابن فورک

مبارک بن فورک يکی از فضلای مشهور و متکلم معروف و کسی بود که مسجد مبارک آمل به نام او ساخته شده و بعدا" خراب گرديد ، سالار نامی مجددا" انرا ساخته و به نام خود مسجد سالار ناميد . ابن فورک مدتی در انجا نماز جماعت گذارد ، به تأليف و تدريس مشغول بود و چندی بدستور صاحب بن العباد در ری محبوس بود بعدا" با وساطت ابواسحق اسفراينی مستخلص شده و به آمل برگشت نمود. دو کتاب در کلام تأليف نمود و مرگ او در آمل اتفاق افتاد .

بالای صفحه



قاضی القضاة ابوالقاسم

قاضی ابوالقاسم نادر اهل زمان ، در علوم فقه و کلام و شعر و ترسل و حکمت و نظم و نثر پارسی و طبری متبحر بود. مولدش در آمل پس از فراگرفتن علوم مقدماتی جلای وطن اختيار نمود و در ری به شغل قضاوت مشغول شد و تأليفاتی نيز دارد.

بالای صفحه



محمد بن علی بن يزدادی

مورخ شهير محمد بن علی يزدادی عالمی فاضل و متدين بود . در تاريخ عجم دست داشت . مخصوصا" در جمع آوری تاريخ طبرستان زحمت بسيار کشيد و نسبش به مبارک که يکی از متفذين آمل و اول مسلمان اين شهر است می رسد.

بالای صفحه



ديواروز يا مسته مرد

ديوار وز شاعری خوش قريحه و زنده دل و معاصر با عضدالدوله ديلمی بوده است . مدتها در بغداد در خدمت استاد علی پيروزه که شاعر طبری بود می زيست و بعدا" به خدمت عضد الدوله رسيد و در اثر طبع سرشار خود مورد ملاطفت شاه قرار گرفت و از آنجا به آمل آمد و در اثر حرکات خلاف مورد تعقيب ناصر کبير قرار گرفت و مدتی در حبس بود و پس از خلاصی به گرگان رفته و به خدمت قابوس وشمگير رسيد . وجه تسميه ديوار وز اين است که از ديوار باغی که عضدالدوله ديلمی در آن به عيش و طرب مشغول بود به دئاخل پريد و خود را معرفی نمود و وجه تسميه مسته مرد اين است که در آمل به علت مستی زندانی شد و وقتی که جريان را نزد قابوس بيان نمود اورا مسته مرد لقب دادند.

بالای صفحه



کتاب معروف

علی بن ربن ، مبلغی شهير و در فن خط بی نظير و مولفات او کتاب فردوس الحکمه و بحر الفوائد بود و مازيار بن قارن به مناسبت حسن خطش منصب کتابت اورا داد پس از اينکه مازيار سوره های آمل را خراب کرد دلگير شد و به بغداد خدمت مستعصم برادر عبدالله مأمون رسيد و منصب کتابت او را پيدا نمود و سرانجام در آنجا فوت کرد .

بالای صفحه



شيخ ابوالعباس قصاب آملی

جناب ابوالعباس قصاب شيخ بزرگوار و مجتهد زاهد و عاليقدر ، مدتی در آمل و پس از آن در يکی از دهات منزوی و به عبادت مشغول بود و در همانجا درگذشت. قبر او بقولی امامزاده عباس معروف و برخی گويند جوانمرد قصاب ری است.

بالای صفحه



شاعر زاهد قاضی هجيم آملی

قاضی با ايمان و شاعر با برهان ، قاضی هجيم مولد و مسکن او آمل بود و هميشه اوقات به عبادت مشغول و طبع شعر هم داشت . اشعاری از او به جا مانده .

بالای صفحه



قاضی ابو احمد آملی

قاضی مسلمين از جانب خليفه عباسی ، مردی با سياست و کياست و متدين و هم عصر با مازيار بن قارن بود . چون مازيار با مسلمين بد رفتاری می کرد در نتيجه قاضی بدون اجازه خليفه حکم جهاد بر عليه مازيار را صادر و مردم را به شورش وادار کرد. مازيار به آمل قشون کشيد و شهر را به تصرف درآورد و قاضی را بکشت.

بالای صفحه



قوام الدين مير بزرگ

سيد جليل الدين مير قواما لدينمعروف به مير بزرگ ، از سادات مرعشی و به يازده واسطه با امام چهارم (ع) می رسد. در آمل متولد و ايام جوانی را در خراسان گذرانده و در آنجا از محضر قطب العارفين سيد عزالدين نوغندی کسب فضل می نمود و با کسب اجازه او به آمل مراجعت می کند. و در سنه 760 فرمانفرمای مازندران می شود. و با افراسياب چلابی نيز نزاع کرده است. در سنه 781 هجری در شهر آمل دعوت حق را لبيک گفت . صمنا" پسران او سيد رضی الدين والی آمل و سيد فخرالدين سردار رستمدار و سيد کمال الدين فرمانفرمای ساری را نيز بايد ياد آورد که معاصر با امير تيمور گورکانی و بدست اين سلطان مدتها در سمر قند تبعيد بودند.

بالای صفحه



عبدالله ابن حسين سهل

که معاصر با يکی از اسپهبدان پادوسبان مردی مالدار و عالمی ديندار بود.

بالای صفحه



علی بن هشام الآملی

علی بن هشام ، يکی از ثروتمندان بی نظير عصر خود بشمار می رود. با مأمون خليفه عباسی معاصر بوده است. و هر بار که به حج می رفت عده زيادی را با هزينه خويش با تشريفات بسيار می برد.بطوريکه مورد توجه مأمون قرار گرفته بود.

بالای صفحه



آقالربن محمد رفيع

حکيمی دانشمند و مورخی بنام و طبيبی حاذق و معاصر با شاه عباس صفوی بود . بدستور اين سلطان مدتی در آمل تبعيد و تحت نظر بوده است. اين شخص راجع به تاريخ آمل کتابی نوشته و چنين توضيح داده است که آمل شهری است زيبا و روح افزا ، آب وهرهز از وسط آن عبور می کند ف اين رود از کوههای اطراف لاريجان و دماوند سرچشمه گرفته و دارای مواد معدنی بسيار است و تأثير تامی در مزاج و روحيه مردم اين نواحی دارد و مغزهايشان را خشک شبيه به اهالی عربستان می پروراند ، هر آينه اگر هوای خشک و سرد ييلاق و رطوبت دشت نباشد به مردم مناطق حاره شباهت خواهند داشت . چون به دقت می نگرم ، مردم آمل آنهاييکه اغلب در تابستان در اطراف کوه دماوند می روند مردمی هستند سيمين اندام و بزرگ صورت و دندان گشاده و خوش چشم .

بالای صفحه



شريف العلما آملی

محمد شريف بن ملاحسينعلی آملی ملقب به شريف العلما موسس علم اصول ، استاد فحول ، نادر دهر و اعجوبه زمان . مولدش در کربلا وفاتش نيز در همانجا اتفاق افتاد. در مجلس درس او زياده از هزار نفر می نشستند. شرح حالات و تأليفات و کرامات آن مرحوم بسيار زِياد و مفصل است . علاقمندان می توانند به کتاب قصص العلما تأليف مرحوم ميرزا محمد بن سليمان معروف به علامه تنکابنی مراجعه نمايند.

بالای صفحه



شيخ جعفربن محمدعلی نوری

از اجله مجتهدين و مروجين دين بوده از خدمت شيخ بزرگوار شطخ محمد حسن صاحب جواهر درجه عليای فقاهت داشت . در تهران در گذشت و به حجره ای که به همين شخص تعلق دارد در صحن صدوق عليهاالرحمه که مقابل حجره مزار آقای محمد مهدی نواب است مدفون گرديد.

بالای صفحه



شيخ فضل الله نوری

افضل و اکمل شاگردان مرحوم حجة الاسلام ميرزا محمد حسن شيرازی بوده و در فقه و اصول و حديث رجال عالم و فاضل بوده است. در واقعه مشروطيت در سال 1327 قمری در تهران از طرف مشروطه خواهان بدار آويخته شد از آثار قلميه ویصحيفه قائمه است.

بالای صفحه



حاجی ميرزا حسين طبرسی

ازعلمای بزرگ و مروج اصول مذهب جعفری و تشييد بنيان طريقه اثنی عشری بشمار است. بدر جليل الشأنش ميرزا محمد تقی مازندرانی از فحول مجتهدين و مشاهير دوره فتحعلی شاه بوده و تصنيفات سودمندی دارد.

بالای صفحه



حاجی سيد اسمعيل عقيلی

عالمی عامل و فقيهی فاضل در تهران مقيم بود. تدليفاتی در عقايد و اخلاق به پارسی دارد و به طبع نيز رسيده است.

بالای صفحه





از ائمه جماعت تهران بوده است. در بازار پامنار مدرسه و مسجد کوچکی ساخته و خود در آنجا به امامت و تدريس علوم دينی مشغول بود و سرانجام در تهران وفات يافت.

بالای صفحه





از افاضل سلسله جلاليه است که نسبش بخ سيد جلال الدين اشرف می رسد.

بالای صفحه





از فضلای شاگردان حجة الاسلام ميرزای شيرازی بوده و بسيار مشهور و در انواع علوم متبحر بوده است.

بالای صفحه





در حکمت و در علوم منقول از صناديد فحول بود و از شاگردان درجه اول فيلسوف اعظم ملا علی نوری به شمار آمد. و در اصفهان تدريس می کرد. به تهران آمد و در 1270 فوت نموده از اولاد امجادش ميرزا سيد محمد ملقب به شمس الادبا بود.

بالای صفحه





از اجله سادات عالی درجات ، سلسله ايشان اغلب در قريه دينان (اميری ) جمعند و خود در اعلوی ، رضوی ، موسوی و تقوی می دانند. و نسب به شاهزاده ابراهيم و امامزاده زرين کيا که از موسی المبرقع که در قم مدفون است می رسانند.

بالای صفحه





پسر حاج ميرزارضا قلی منشی الممالک وزير فارس خراسان در عصر فتحعلی شاه و منشی ديوان دربار محمد شاه يکی از رجال عالم و فاضل و شاعر بود .

بالای صفحه





ازچلاب (چلاو) آمل مردی فاضل و متتبع بود. تاريخی برای خاندان قاجار به نام ملک آرا نوشت و دبير شاهزاده طهماسب ميرزا نيز بود و در چلاو اورا کشته و به چاه انداختند و آن چاه را اکنون به نام کلن چاه می نامند.

بالای صفحه





مردی عالم و شاعر و مقرب دربار فتحعلی شاه بود و به شيخ الاسلام ملقب گرديد.

بالای صفحه





در حدود سال 1246 در کربلا درگذشت رئيس اصوليان عصر خود بوده و چندين فقيه شاگرد وی بوده اند.

بالای صفحه





عالم و فقيه مشهور بوده کتب بسيار نيز نوشته است . در کربلا سال 1345 در گذشت فرزندان شيخ محمد علی مجتهد اصولی و شيخ محمد صالح دارای تصانيف می باشد.

بالای صفحه





يکی از علما بزرگ و مشهور و در فقه و اصول کم نظير و مورد احترام عام و خاص بود. پس از ختم تحصيلات مقدماتی به نجف اشرف و سامره رفته و از محضر استاد اجل حاجی ميرزا حسن شيرازی کسب علم نمود به سال 1322 قمری در موطن اصل خود دارفانی را وداع گفت و حسب الوصيه آنمرحوم پس از ده سال نعش او را به ارض مقدس قم حمل و در آنجا دفن نمودند.

بالای صفحه





از علمای عارف به حکمت و کلام بوده و کتابی در مبدأ و معاد هم به فارسی و هم به عربی نوشت.

بالای صفحه





مردی فقيه و اديب و از پارسايان دوره خويش به شمار می آيد و بيشتر اوقات به تربيت و تعليم طلاب دينی می پرداخت و مسجد حاج علی کوچک آمل مدرسش بود.

بالای صفحه





فرزند حاج سيد عبدالله مقيم چلاو (چلاب ) آمل بود ./ تحصيلات مقدماتی را در آمل و تهران انجام و سپس به نجف اشرف رفت . پس ار نيل به مقام اجتهاد به آمل برگشت و به تدريس فقه و اصول پرداخت . در اصول تخصص داشت . در يوم دوشنبه 10 صفر 1346 قمری در چلاو درگذشت و نعش آن مرحوم را با تجليل تمام در مزار مخصوصی در شاهاندشت مدفون ساختند.

بالای صفحه





آقای شيخ اسمعيل چهار افرائی فرزند مرحوم ميرزا يوسف بن سيف الله امير ديوانی فرزند حاجی عبدالله خان فرزند ساطان احمد شهاب الدين بن شيخ شهاب الدين ( معروف به سلطان حاجی که مقبره وی در يکی از قراء بلوک دلارستاق که به نام وی حاجی دلار نامژده می شود. باقی است. و شيخ شهاب الدين سهروردی جد اعلايشان در جنگ صليبی در بغداد شهيد شده است، می باشد. مردی فقيه و عالم بوده است. از اولادان آنمرخوم آقايان : علی شهابی طبری و دکتر محمد شهابی و سه دختر می باشند.

بالای صفحه





تحصيلات مقدماتی را در قريه ميله آمل گذرانده و سپس در تهران و دوباره به نجف اشرف رفته و پس از نيل درجه اجتهاد از استاد خود مرحوم حاج ميرزا حبيب الله رشتی متوفی 1312 قمری رئيس حوزه علمی نجف . به زادگاه خويش برگشت و به تدريس و قضا و ارشاد پرداخت مردی وارسته و پارسا بود. در سن 83 سالگی به سال 1347 در آمل درگذشت.

فاضل متبحر و عالم سخنور در علم معقول و منقول سر آمد اهل زمان و معاصر با سلطان الجاتيو محمد خدابنده بود و بنا به درخواست اين پادشاه به سلطانيه رفت و در مدرسه آنجه به تدريس پرداخت . از آثار او کتبی است به نام شرح کليات قانون ابو علی سينا و شرح کتاب طب سيد شرف الدين املاتی و شرح اصول ابن حاجب و ..... و معروفترين آن کتاب نفايس الفنون است که در آن بالغ بر 120 نوع ار علوم و چندين فنون مختلف ياد شده است . و گذشته از مقام علمی طبع شهر نيز داشت.

ATHENA
01-01-2010, 02:21 PM
آب و هوا و خاك و موقعيت جغرافياي

استان مازندران با 23756 كيلومتر مربع مساحت و 2602008 نفر جمعيت از شمال به دريا خزر، از مغرب به استان گيلان، از جنوب به استان‌هاي سمنان و تهران و از شرق به استان گلستان محدود است. تعداد 15 شهرستان 46، شهر، 43 بخش و 110 دهستان مازندران وجود دارد كه 43 درصد از شهرها در طول نوار ساحلي درياي خزر واقع شده‌اند. مازندران تنها استاني است كه با سه محور هراز، كندوان و سواد‌كوه با مركز كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، نوشهر و رامسر ارتباط هوايي آن را با ساير نقاط برقرار ساخته و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي‌كند. علاوه بر آن جاده ساحلي از رامسر تا بابلسر به طول 220 كيلومتر و با فاصله 10 الي 300 متر از كنار دريا مي‌گذرد.

استان مازندران با توجه به موقعيت طبيعي و جغرافيايي در بخش طبيعت گردي جزء استان‌هاي برتر كشور محسوب مي‌گردد. نزديك به 12 ميليون نفر گردشگر داخلي و بيش از 100 هزار توريست خارجي هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از اين استان ديدن مي‌كنند. وجود درياي مازندران با ساحل زيبا و مناسب به همراه پاركهاي جنگلي، غارها، آبشارها، رودخانه‌ها، آبهاي سردو گرم معدني، چشمه‌ها، تالاب‌ها، درياچه‌ها، و جاذبه‌هاي طبيعي ديگر و دارا بودن يادمانهاي تاريخي نظير مقبره مير‌بزرگ آمل، برج لاجيم سوادكوه، برج رسك‌ساري، مجموعه تاريخي فرح آباد ساري و عباس‌آباد بهشتر، قلعه پولاد بلده نرو، كندلوس نوشهر و ... اين استان را به مجموعه‌اي متنوع براي استفاده گردشگران مختلف با انگيزه‌هاي گوناگون بدل نموده است. انواع واحد‌هاي اقامتي شامل 29 هتل، 18 متل، 19 هتل آپارتمان، 25 مهمانپذير، 115 واحد تأسيسات ساحلي، 10 مجتمع تفريحي ساحلي با بيش از 8500 تخت و 288 واحد پذيرايي بين راهي و نزديك به 2200 ويلا و خانه‌هاي استيجاري و 96 دفتر خدمات مسافرتي و جهانگردي خدمات لازم را به گردشگران ارائه مي‌كنند.

بدليل عدم توان و كارآئي مناسب دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي در برنامه‌ريزي دقيق تور و فراهم آوردن آميخته‌هاي بازار در زمينه اجراي تور، تاكنون سفر به صورت گروهي و تورگرداني در ايران بصورت يك فرهنگ در نيامده و بيشتر مردم با وجود برخورداري تورها از صرفه‌جويي در هزينه، زمان، وضعيت مطلوب و استفاده بهينه از سفر كماكان به انجام سفرهاي انفرادي روي مي‌آورند. در اين كتاب سعي شده كه مشكل اساسي تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي براي عرضه انواع تور در مازندران رفع گرديده و كارآئي لازم براي توزيع كنندگان صنعت جهانگردي براي عرضه انواع تور در مازندران رفع گرديده و كارآئي لازم براي توزيع كنندگان صنعت جهانگردي با مطالعه جزئيات برنامه‌هاي تور هر شهرستان بوجود آيد تا آنان بتوانند متقاضيان را به خريد محصول خود راغب نمايند. علاوه بر آن تلاش و افري صورت گرفته تا اماكن ديدني كه بسياري از تور گردانان با آنها آشنايي ندارند به طريقي معرفي شوند تا براي انواع گردشگران با انگيزه‌هاي سفر گوناگونن قابليت برنامه‌ريزي تور را داشته باشند. در بسياري از اين اماكن step- onguide نيز حضور دارد. مسيرهاي حركت، زمان لازم براي انجام فعاليت‌ها و اطلعهات ويژه نيز تا سر حد امكان آورده شده و در هر شهرستان مبداء حركت از مركز شهرستان به كليه جاذبه‌ها و اماكن ديدني در قاليب تورهاي كي روزه و دو روزه تعريف شده و كليه تاسيسات اقامتي، پيذرايي و تفريحي نيز معرفي گرديده است. تور گردانان با مطالعه تعاريف جداگانه تور براي هر شهرستان بر اساس ويژگيهاي مطرح شده براي اجراي انواع تور در مازندران توان لازم را بدست خواهند آورد. شايان ذكر است كه اين استان داراي جاذبه‌هاي گردشگري بيشماري است ولي در اين كتاب مناطقي معرفي شده كه امكان بازديد از آنها براي تورهاي مختلف وجود دارد.

ATHENA
01-01-2010, 02:23 PM
نقشه شهرستان و آبادي ها



http://pnu-club.com/imported/2010/01/1.png

آمل در نقشه ایران


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/f/fb/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D8%A2% D9%85%D9%84.png)




http://pnu-club.com/imported/2010/01/2.png (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Amol-admin.PNG)

ATHENA
01-01-2010, 02:27 PM
امامزاده ابراهيم (ع) -امامزاده قاسم‌(ع) -گنبد ناصر‌الحق و شمس طبرسي-بقعه مير‌حيدر آملي -آتشكده-بقعه تاريخيمير بزرگ-پل دوازده چشمه-حوضه گرمارود از بليران تا لاله‌زار-شكل شاه-آبهاي معدني آب‌ اسك-قلعه شاهان دشت-آب‌ معدني لاريجان-آبشار شاهان‌دشت -پارك جنگلي ميرزا كوچك‌خان-امامزاده عبد‌ا... (ع) -قله دماوند بام ايران



جاذبه‌هاي ورزشي

قله دماوند

قله امام‌زاده قاسم

كوه قره‌داغ

سياه كوه

آسمان كوه لار

كوه دال كمر

ارتفاعات ييلاقات لاريجان

رود هراز

جاذبه‌هاي زيارتي

امامزداده عبد‌الله

امامزاده ابراهيم

امامزاده قاسم

امامزاده قاسم مشتل

امامزاده احمد‌رضا لاسم

آرامگاه سيد حسن‌ولي

امامزاده محمد

امامزاده محمد طاهرينه

فضل زيارو

جاذبه‌هاي علمي تحقيقي

كارگاههاي پرورش ماهي سردابي لاريجان

طرح آبريز هراز

موسسه تحقيقات برنج كشور

مركز پرورش نهال زيتون

مركز پرورش گياهان دارويي سليماني و قلي‌زاده

دهكده قديمي با كارگاه قالي‌بافي بليران

باغ كيوي و گلخانه ايزدي

پرورش ماهي و منابع طبيعي چلاو

منطقه حفاظت شده چلاو

منطقه حفاظت شده سياه‌بيشه

جاذبه‌هاي تفريحي

پارك جنگلي ميرزا كوچك‌خان جنگلي

پارك جنگلي امامزاده عبد‌الله

پارك دهكده طلايي

شكارگاههاي لاسم

شكارگاه اميري

شكارگاه لار

منطقه تير‌اندازي ممنوع رزن

جاذبه‌هاي تاريخي

نقش برجسته شكل‌شاه

حمام شاه‌عباس آبگرم لاريجان

بقعه ميرحيدر آملي

مسجد جامع

آرامگاه ناصر‌الحق بقعه شمس‌الرسول

آثاره راه‌باستاني هراز

قلعه ملك‌بهمن شاهندشت

برج قديمي اميري

بازار قديم آمل

مسجد امام حسن‌عسگري

ساختمان دارايي

قلعه كهرود

بافت قديم شهر شهر با خانه زيبا مانند خانه شفائي

قلعه دختر پلور كاروانسراي سنگي و كوهستاني پلور

كافر كلي (غارهاي باستاني آب‌اسك و پلمون)

امامزاده عبد‌امناف

امامزداده محمد قريشي

امامزداه عباس شهنه‌كلا

پل 12 چشمه

پل معلق

پل پلور به لار

بقعه شمس طبرسي

بقعه مير‌بزرگ

جاذبه‌هاي طبيعي

سنگچال << بهشت گم شده ایران >>

بليران

گرم رود

رود كم‌كلا

رودس كرسنگ

رود پنجاب

رود لاسم

آب معدني استراباكو قلابن

آب معدني پرسم آمولو

آب گرم معدني لاريجان

آب معدني اسك

آب آهن آب فرنگي لاريجان

آب معدني گرو كلرد

آبشار يخي

آبشار شاهان‌دشت

آبشار آلامل

آبشار پرو مد

آبشار شيخ علي‌خان

آبشار سنگ دركا

آبشار قلعه‌دختر

درياچه سد‌لار

منطقه زيست‌ محيطي لار

درياچه دريوك

آبشار آب مراد لاسم

ديدني‌هاي داخل شهر آمل

شهر آمل اولين شهر استان از نظر جاذبه‌هاي فرهنگي و توريستي مي‌باشد كه اجراي تورهاي يكروزه در آن علاقمندان بيشماري دارد. تعدادي از اين ديدني مشهور عبارتند از:

امامزاده ابراهيم (ع)

اين بنا با پلان مربع شكل و بدنه آجري و گنبد هرمي‌شكل در قرن نهم هجري در شهر آمل ساخته شده و در ابتداي بلوار طالب‌آملي قرار دارد. بر روي در و صندوق چوبين روي مرقد كتبه‌هاي زيبائي به خط رقاع حك شده كه طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهيم از فرزندان امام موسي‌(ع) مي‌باشد.

امامزاده قاسم‌(ع)

بناي امام‌زاده قاسم متعلق به قرن هشتم هجري قمري است و در محله پايين‌بازار آمل و در مجاورت بلوار شهيد بهشتي قرار دارد. از لحاظ شكل و پلان داراي ويژگيهايي است كه آن را منحصر بفرد نموده، بطوريكه نظير آن در مازندران ديده نمي‌شود. بناي 8 ضلعي با گنبدي كوتاه بر روي يك صفحه قرار دارد كه با ملاط بر روي آجر، تزئيناتي روي آن صورت گرفته است.

گنبد ناصر‌الحق و شمس طبرسي

اين دو بناي تاريخي در مجاورت يكديگر در حاشيه شمالي شهر آمل در منطقه چاكسر و در جانب غربي بلوار شهيد بهشتي آمل قرار دارند. ساختمان آجري آنها متعلق به قرن نهم هجري قمري بوده و بناي ناصر‌الحق آرامگاه وي مي‌باشد كه در سال 304 هجري قمري در اين مكان به خاك سپرده شده و گنبد ديگر متعلق به شمس طبرسي از فقها و علماي مشهور آمل مي‌باشد.

بقعه مير‌حيدر آملي

بناي اصلي آن متعلق به قرن 60 هجري قمري بوده كه در دوران مختلف بازسازي شده ولي شكل اوليه را حفظ نموده، اين ساختمان آجي با برج 8 ضلعي و گنبد هرمي با ارتفاع 12 متر در نزديكي گنبد‌هاي ناصر‌الحق و شمس طبرسي در منطقه چاكسر آمل و در مجاورت بلوار شهيد بهشتي قرار دارد.

آتشكده

عليرغم شهرت اين بنا به آتشكده، شكل ظاهري آن چندان با كاربرد آن تناسب ندارد. احتمالاً مكان اصلي آن آتشكلده بوده كه بعد از اسلام آوردن مردم آمل شكل آن تغيير يافته است. اين بناي عظيم و آجري با پلان مربع شكل و در كنار بلوار شهيد بهشتي شهر آمل در منطقه چاكسر قرار دارد.

بقعه تاريخيمير بزرگ

يكي از مهمترين بناهاي تاريخي مازندران است كه در عهد سلطنت شاه عباس صفوي در سال 1020 هجري قمري بر روي مدفن مير‌قوام مرعشي بنيانگذار سلسله مرعشيان مازندران در اواخر قرن هشتم هجري قمري ساخته شده و در مركز بافت قديم شهر آمل در سبزه‌ميدان و مجاورت مصلاي بزرگ قرار دارد. اين ساختمان از لحاظ ويژگيهاي معماري، گنبد، سردرب‌ها، كاشيكاري و كتيبه‌ها كم‌نظير است. پلان آن چهار ضلعي، مساحت آن 781 متر مربع و مصالح عمده آن آجر مي‌باشد.

علاوه بر مير‌بزرگ اماكن تارخي فراواني در شهر آمل وجود دارد كه دفاتر خدمات مسافرتي مي‌توانند براي بازديد در شهر، همه آنها را در برنامه خود بگنجانند كه در ادامه توضيحات لازم ارائه مي‌شود.

پل دوازده چشمه

اين پل در عصر سلطنت شاه عباس صفوي بر روي رود هراز در مركز شهر آمل بر روي رود هراز در ابتداي خيابان سبزه ميدان احداث گرديده و در دوران قاجاريه به طور كامل مرمت و بازسازي شده و دو بخش شرقي و غربي شهر را بهم متصل مي‌كند. اين پل به نيت دوازده معصوم (ع) داراي 12 طاق و دهنه مي‌باشد كه هر يك بر پايه‌هاي مستطيل شكل استوار شده‌اند به صورتي كه ارتفاع آخرين نقطه طاقهاي قوسي شكل در محل تيزي تا سطح رودخانه حدود 7 متر مي‌باشد، فاصله بين هر پايه با پايه ديگر 6 متر بوده كه در ضلع جنوبي و در قسمت مخالف جريان آب داراي سيل برگردان مي‌باشد. طول اين پل تاريخي و ديدني 120 متر و عرض آن 40/6 متر است. در زمان بازديد اين پل مي‌توان از امكانات موجود در پارك‌دهكده طلائي شامل شهربازي، درياچه، امكانات ورزشهاي فكري، فروشگاههاي مختلف و كافي‌شاپ استفاده نمود.

حوضه گرمارود از بليران تا لاله‌زار

رودخانه گرمارود داراي طولي حدود 50 كيلومتر مي‌باشد كه از ارتفاعات شمالي رشته كوههاي البرز بنام هلي‌بار سرچشمه مي‌گيرد و در مسير خود تراس‌هاي آبرفتي زيبايي را بر جاي گذاشته است. در حول و حوش اين رودخانه دو چشمه آب‌معدني اصلي به نام‌هاي «گرو» و «لاله‌زار» و دهها چشمه آب معدني فرعي وجود دارند كه به سبب دارا بودن املاح معدني گوناگون داراي خاصيت درماني شفابخش براي امراض پوستي و دردهاي مفصلي مي‌باشند بستر رودخانه از بالا به پايين از تخته سنگ، قلوه سنگ و شن تشكيل شده است جريان آب رودخانه طوري است كه با حفر بستر خود در جاهاي مختلف حوضچه‌هاي مناسب براي شنا ايجاد نموده است كه در تمام مدت تابستان بالاخص روزها بيشتر مردم ناحيه آمل به طول تقريبي 15 كيلومتر در فاصله‌هاي مجزا به شنا در داخل آن مي‌پردازند.

روستاي جنگلي بليران نيز بر روي تراس آبرفتي رودخانه گرمارود واقع شده و به سبب همجواري با رودخانه پرآب گرمارود از جاذبه و چشم‌انداز ويژه‌اي برخوردار است، مصالح خانه‌هاي اين روستاي جنگلي عمدتاً از چوب و گل است. فرم خانه‌ها با معماري ويژه‌خانه‌هاي جنگلي منطقه تطبيق يافته است. جاده دسترسي به اين منطقه زيبا از روستاي معروف كمدره واقع در كيلومتر 15 جاده قديم آمل به بابل مي‌باشد. به دليل اينكه جاده خاكي و جنگلي است همه كساني كه تاكنون به نيت طبيعت درماني و طبيعت گردي به گرو و لاله‌زار در گرمارود سفر كرده‌اند با شوق و علاقمندي اين محيط طبيعي بكر و باصفا را به عنوان مكان تفريحي دايمي خود در فصل بهار و تابستان پذيرفته‌اند.

شكل شاه

در 60 كيلومتري جنوب شهر آمل در جانب غربي رود و جاده هراز و تونل بايجان در كنار محور ارتباطي تهران به آمل در زمان ناصر‌الدين‌شاه و بدستور وي نقش برجسته سنگي زيبايي بر سينه كوه و مشرف به رود هراز كنده شده كه در مازندران بي‌نظير بوده است. در اين حجاري، ناصر‌الدين‌شاه بهمراه چند‌تن از امري كشوري و لشكري نشان داده شده است.

آبهاي معدني آب‌ اسك

قريه آب اسك در 80 كيلومتري آمل به تهران در محور هراز قرار دارد. آبهاي معدني گرم با مواد گوگردي در همه نقاط اين روستا جاري است. كه بصورت سنتي گردشگران بيشماري بويژه در فصل تابستان براي استفاده از آب معدني و هواي مطبوع كوهستاني به اين منطقه مسافرت مي‌كنند. آب‌هاي معدني آب‌اسك با برخورداري از املاح فراوان و مواد گوگردي براي درمان بيماريهاي پوستي، درمان درد مفاصل و استخوان بسيار مفيد است. ضمناً در اين روستاي ييلاقي هتل مهرگان كه بصورت هتل آپارتمان داراي امكانات مجهزي مانند استخر، آب‌گرم، سونا، رستوران زيباي كوهستاني، كافي‌شاب و سوئيت بسيار مجهز با درجه 4 ستاره آماده پذيرايي از گردشگران مي‌باشد.

قلعه شاهان دشت

به ملك قلا معروف است و در 65 كيلومتري شهر آمل در جاده هراز و مسير منتهي به تهران و در ارتفاعات مشرف به روستاي شاهان‌دشت بر روي يك‌كوه هرمي شكل در كنار روستاي ييلاقي شاهان‌دشت و دره، رود و جاده هراز قرار گرفته و كاملاً براي مسافران مسير هراز و محور ارتباطي تهران به آمل قابل مشاهده است.

ظاهراً اين قلعه متعلق به ملك بهمن آخرين سلطان سلسله استندار لاريجان بوده است.

آب‌ معدني لاريجان

به علت شرايط خاص از لحاظ زمين‌شناسي در دامنه‌هاي البرز به ويژه اطراف قله دماوند، آبهاي معدني با خواص مختلف درماني وجود دارد كه مهمترين آنها در روستاي آبگرم مجموعه‌اي جذاب را پديد آورده است. روستاي ييلاق و خوش‌ آب‌و‌هواي آب‌گرم در دامنه قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسي به آن پس از طي 70 كيلومتر در مسير توريستي هراز كه شهر آمل را به تهران متصل مي‌كند در محل گزنك توريستي هراز كه شهر آمل را به تهارن متصل مي‌كند در محل گزنك بخش لاريجان از راه اصلي جدا شده و به سمت غرب در مسير كوهستاني و آسفالته ادامه يافته و پس از عبور از روستاي ييلاقي گزانه به آبگرم مي‌رسد. آبهاي گرم معدني اين روستا با حرارتي در حدود 62 درجه سرشار از مواد گوگردي بوده و به همين دليل براي درمان انواع بيماريهاي پوستي، دردهاي استخوان، مفاصل و روماتيسم مفيد مي‌باشد.

آبشار شاهان‌دشت

در 65 كيلومتري شهر آمل در جاده هراز و مسير منتهي به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستاي زيبا و ييلاقي شاهاندشت در جانب جنوبي جاده و رودخانه هراز اين آبشار پر‌آب، دائمي و عظيم باشكوهي وصف‌ناپذير خودنمائي مي‌كند. آبشار شاهان‌دشت با ارتفاع تقريبي 50 متر يكي از بزرگترين آبشارهاي مازندران به شمار مي‌رود. قابل ذكر است كه جاده فرعي منشعب از جاده هراز تا آبشار مذكور تقريباً 10 دقيقه فاصله دارد و بعد از خاتمه جاده از روستاي شاهان‌دشت 15 دقيقه نيز پياده روي دارد كه منظره واقعاً دلپذيري را در حين پياده روي مشاده مي‌كنيد. البته در كنار آبشار قله شاهان‌دشت را نيز مي‌توان در برنامه بازديد جاي داد.

پارك جنگلي ميرزا كوچك‌خان

اين پارك يكي از قديمي‌ترين پاركهاي جنگلي استان مازندران است كه با جلوه‌هاي طبيعي نظير شاليزار، رودخانه، جنگل و كوه مورد استفاده گردشگران و مسافران بيشماري مي‌باشد. اين پارك زيبا در 20 كيلومتري شهر آمل در جاده هراز و مسير ترانزيتي و توريستي آمل به تهارن قرار دارد و از امكاناتي مانند آب، برق، سرويس بهداشتي، آلاچيق، سكوي چادر و وسايل بازي كودكان برخوردار است. در صورت علاقمندي افراد تور به اين پارك مي‌توانند در جاده هراز از منطقه جنگلي استفاده نمايند كه آن همان پارك جنگلي ميرزا كوچك‌خان مي‌باشد كه مي‌توان بصورت پيك‌نيك از آن استفاده كرد.

امامزاده عبد‌ا... (ع)

اين زيارتگاه مهم در 12 كيلومتري جنوب غربي آمل در دامنه‌هاي سرسبز البرز شمالي قرار دارد. مسير دسترسي به آن نيز از خروجي شهر در بلوار تهران آغاز و پس از طي مسافت 4 كيلومتر در ابتداي جاده هراز به دوراهي امامزاده عبد‌ا... ميرسد كه در جانب غرب جاده و رود‌ هراز بطرف امامزاده عبد‌ا... ادامه مي‌يابد. ساختمان اصلي امامزاده با معماري بسيار زيبا در سال 1343 با عظمتي خاص بنا گرديد. در داخل حرم و بر روي مقبره ضريحي از طلا و نقره به طول 463، عرض 375 و ارتفاع 275 سانتي‌متر قرار دارد كه بوسيله هنرمندان اصفهاني ساخته شده است. از آثار قديمي آستانه، حوض شفا و مرقد بي‌بي فاطمه و سقاخانه مي‌باشد. براي زائرين نيز اماكن اقامتي، پارك، بازار، واحد‌هاي پذيرايي ايجاد گرديده است. اين زيارتگاه مشهور هر ساله ميزبان هزاران نفر از ميهمانان سراسر كشور بوده و امكانات اقامتي آن در حد مهمانپذير درجه 3 مي‌باشد.

قله دماوند بام ايران

با شهرتي جهاني يكي از منحصر بفرد‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي ايران به شمار مي‌رود و در 90 كيلومتري شمال شرقي تهران و 75 كيلومتري جنوب غربي شهر آمل در البرز مركزي و بخش لاريجان قرار‌ دارد و جاده توريستي هراز كه تهران را به مازندران متصل مي‌سازد از نزديكي آن عبور مي‌كند. مسير دسترسي به آن نيز در كيولمتر 70 آمل به تهران در آبادي پل‌مون از جاده‌هراز جدا مي‌شد كه به جاده آبگرم رينه معروف است. اين جاده فرعي بعد از حدود 7 كيلومتر و با شيبي تند و عبور از ارتفاعات با پيچهاي متعدد به شهر رينه مي‌رسد و سپس با عبور از شهر رينه به سمت غرب در مسري كه به منطقه اكوتوريستي لار و شهر پلور ختم مي‌شود ادامه يافته و پس از طي حدود 5 كيلومتر بعد از رينه در نزديكي محل برف‌چال از جاده رينه به پلور به سمت قله در جهت شمالي يك جاده فرعي و خاكي از جاده آسفالته مذكور جدا شده و با عبور از مسيري زيبا در ميان شقايقهاي سرخ در محلي موسوم به مسجد امام زمان (عج) خاتمه مي‌يابد و از اين مكان كار صعود كوهنوردان آغاز مي‌شود، محل مذكور در ارتفاع 2200 متري قرار دارد و استراحتگاه و پناهگاه بعدي نيز در ارتفاع 4200 متري واقع شده است. مسير فوق‌الذكر در جبهه جنوبي قله مي‌باشد و علاوه بر آن كوهنوردان از جبهه‌هاي شمالي، جنوب‌غربي و غربي نيز به قله صعود مي‌كنند.

قله دماوند پابه‌پاي ايران زمين از گذشته‌هاي دور تا به امروز جزء جدائي ناپذير فرهنگ و افتخارات ايرانيان و مازندرانيها بوده و در سالهاي اخير به علت شهرت جهاني و از سوئي به دليل مجاورت با مركز كشور و درياي خزر از اهميت و جايگاه والاتري برخوردار گرديده تا جائيكه هر ساله هزاران تن از شيفتگان ورزش و طبيعت از ايران و همه نقاط جهان به آن روي مي‌آورند و با ديدن عظمت اين قله سر برافراشته بر آسمان از خودشناسي به خداشناسي ميرسند.

قله دماوند داراي ويژگيهايي است كه آن را از 300 قله مرتفع ديگر خاورميانه متمايز نموده و جزء قلل منفرد و مخروطي‌شكل جهان است و با 5671 متر ارتفاع دومين قله مخروطي جهان به شمار مي‌رود. اين قله آتشفشاني اكنون نيز فعال مي‌باشد و وجود چشمه‌هاي آب‌گرم اطراف آن و خروج گاز گوگرد مؤيد اين امر مي‌باشد.

در ارتفاع 4400 متري قله در همين مسير آبشار يخي وجود دارد كه در تمام ايام سال آبشار آن داراي يخ بوده و هيچوقت ذوب نمي‌شود كه معمولاً كوهنوردان براي طي كردن مسير قله را بر اساس آبشار يخي تقسيم‌بندي مي‌كنند. شايان ذكر است كه در ايام تابستان براي رفتن به قله دماوند نياز به پياده‌روي ملايم و پياده‌روي با شيب‌تند بدون صخره‌نوردي است و به وسايل يا ابزار كوهنوردي مثل طناب و كلنگ نيازي وجود ندار. كسانيكه براي اولين بار به قله دماوند صعود مي‌كنند اگر در ارتفاع بالاتر از 2000 متر زندگي مي‌كنند، در صعود مشكلات كمتري را نسبت به كساني كه در كمتر از 2000 متر زندگي مي‌كنند دارند، لذا توصي