PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : از قيمت نرم ا�?زار تا استاندارد سازي عوامل کي�?ي نرم ا�?زار - بخش 1.



Y@SiN
11-19-2009, 07:19 PM
از قيمت نرم ا�?زار تا استاندارد سازي عوامل کي�?ي نرم ا�?زار - بخش 1.
در اين چند ساله که در بازار نرم ا�?زار کشور مشغول توليد و �?روش نرم ا�?زار مي باشم مدام با بحث تعيين قيميت نرم ا�?زار مواجه شده ام. بحثي که بسيار اختلا�? بر انگيز است. در پروژه هاي مختل�?، پيمانکاران مختل�? قيمت هاي مت�?اوت و حتي با اختلا�? بسيار زياد عرضه مي کنند. براي مثال براي يک پروژه قيمت هاي از 700 هزارتومان تا 8 ميليون تومان به کار�?رما پيشنهاد شده بود! در پروژه ديگري ت�?اوت قيمت بين ن�?ر کمترين و بيشترين پيشنهاد بيش از 150 ميليون تومان بود! پروژه ديگري را که خود کار�?رما در حدود 50 ميليون پيش بيني مالي کرده بود کسي بود که ادعاي انجام اين کار را با مبلغي کمتر از 5 ميليون تومان داشت! حتي در بازار بسته هاي نرم ا�?زاري هم اين وضعيت وجود دارد. براي مثال الان سيستمهاي حسابداري از 20 هزارتومان قيمت داريم تا 3 ميليون تومان! يا در سيستم هاي تل�?ن گويا در حاليکه رنج نرمال قيمت بين 1 ميليون الي 3 ميليون تومان بين اکثر توليد کنندگان مطرح است شرکتي هم پيدا مي شود که ادعاي ارائه اين نرم ا�?زار با قيمت زير 70 هزارتومان دارد!
از اين مثال ها که بگذريم اين اختلا�? قيمت گرچند در يک حد نرمال طبيعي است و موجب پويايي و تعادل در توليد و نظام عرضه و تقاضاي نرم ا�?زار مي گردد در حالتي که ت�?اوت بسيار زياد باشد موجب سردرگم شدن خريدارن مي شود. امري که بايد به آنها حق داد که نتوانند انتخاب درستي انجام دهند.

بگذاريد ابتدا به بحث اختلا�? قيمت نرم ا�?زار اشاره کنم. در بخش هاي بعدي به راه حل کاهش اختلا�? و تصميم گيري مناسب در اين زمينه خواهم پرداخت.

اين اختلا�? قيمت از کجا ناشي مي شود؟

عوامل مت�?اوتي در اختلا�? قيمت بين توليد کنندگان مختل�? در مورد يک نرم ا�?زار خاص نقش دارند که برخي از آنها درست و برخي نادرست مي باشند.
برخي عوامل درست -که باعث اختلا�? طبيعي در قيمت نهايي - عبارتند از:
- ت�?اوت ابزار هاي توليد: برخي روش ها و �?رآيند هاي توسعه نرم ا�?زار نسبت به ساير روشها ارزان تر هستند که در نتيجه در قيمت کلي نرم ا�?زار تاثير مي گذارد.
-نيروي کار: نيروي کار در بازار �?علي کشور بر اساس سطح تحصيلات، ميزان توانمندي ها، موقعيت جغرا�?يايي و جنسيت دستمزدهاي مت�?اوتي دارد.
- هزينه هاي جاري شرکتها: معمولا شرکتهاي بزرگ هزينه هاي سربار بيشتري دارند و بنابراين طبيعتا قيمت تمام شده آنها بيشتر مي شود.
- تجربه شرکت در توليد سيستمهاي مشابه: در مواردي که سيستم مشابه سيستمهاي قبلي باشد و يا يک بسته نرم ا�?زاري عرضه شود (Package)، طبيعتا قيمت توليد مجدد و يا قيمت �?روش ارزان تر از حالتي است که سيستم از ابتدا توليد شود.
-ت�?اوت راه حل ها: برخي موارد راه حل هاي ارائه شده توسط شرکت هاي مختل�? براي يک مساله مشخص کاملا مت�?اوت است و طبيعتا هزينه انجام آنها نيز مت�?اوت مي باشد.
و تعدادي عوامل نادرست -که عوامل مجازي بوده و شرايط رقابتي را از بين مي برند- عبارتند از:
- ميزان سرمايه مشتري: برخي موارد بسته به سطح پولدار بودن مشتري قيمت تعيين مي شود. بالطبع به مشتريان پولدارتر سيستم گرانتر �?روخته مي شود.
- رقابت ناسالم : براي حذ�? رقبا، ارائه قيمت هاي کم غير معقول ، متاس�?انه از ابزارهاي جاري بين شرکتهاي نرم ا�?زاري مي باشد.
- �?داکردن کي�?يت براي کاهش قيمت: براي گر�?تن پروژه، با �?دا کردن کي�?يت و است�?اده از ابزارها و نيروي انساني ارزان قيمت، هزينه ها را کاهش مي دهند.
- عدم دانش پيمانکار: برخي موارد ارائه قيمت هاي کم و يا زياد ناشي از ناآگاهي توليد کنندگان به بحث تخمين هزينه هاي توليد نرم ا�?زار بر مي گردد و ارائه قيمت صر�?ا بر اساس حدس و گمان استوار است.
- رعايت نکردن اخلاقيات: عقيده متاس�?انه مطرحي است که شما پروژه را بگير، بعد به بهانه هاي مختل�? کار�?رما را مجبور مي کني که پول اضا�?ه تر بدهد!!
- عدم تعيين دقيق مشخصات سيستم توسط س�?ارش دهنده: چنانچه کار�?رما و يا خريدار نرم ا�?زار نتوانند -و يا نخواهند!- مشخصات دقيق نياز خود را مطرح کنند، مجريان مختل�? بر اساس حدس و گمان و با توجه به شناخت خود پيشنهاد خود را تنظيم مي کنند (هر کسي از ظن خود شد يار من!!)
در بخش هاي بعدي اين مطلب ادامه پيدا خواهد کرد.
همین!