PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ربات‌ حسگر روی پوست حرکت می کند



TAHA
11-11-2009, 12:28 PM
با تلاش پژوهشگران دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر، نوعی حسگر لامسه‌ای برای تشخیص زائده‌های پوستی طراحی و ساخته شده است که توضیح در مورد این ربات که حاصل دسترنج هموطنانمان است را خارج از لطف ندیدیم.


http://pnu-club.com/imported/2009/11/617.jpg

مهندس روزبه خدام باشی، دانشجوی كارشناسی ارشد بیومكانیك و مجری طرح به كاربردهای این حسگر پرداخت و افزود: در بسیاری از موارد پزشك نمی تواند از حس لامسه خود برای تشخیص زائده‌های پوستی استفاده كند.

به گزارش ایسنا ، در چنین مواردی، این پروژه به عنوان یك ربات حسگر با حركت روی سطح پوست و زائده‌های بدن به استخراج ویژگی‌ها و مشخصات زائده و تجزیه و تحلیل و ارسال آنها به عنوان داده‌های مكمل به پزشك اقدام می‌كند.

وی با تاكید بر این نكته كه تشخیص غدد سرطانی پوستی موجود در زیر بافت نرم یكی از كاربردهای دیگر این حسگر است، اظهار كرد: در این كاربرد، حسگر لامسه‌ای مشابه انگشت دست انسان عمل می‌كند یعنی با برقراری تماس با سطح بافت مورد نظر، نیروی معینی به آن وارد می‌كند كه این نیرو باعث تغییر سطح یا به عبارتی مورفولوژی آن می‌شود. سپس این مورفولوژی جدید كه حاوی اطلاعاتی راجع به جسم نهفته (غده) در داخل بافت می‌باشد به وسیله سنسور حس می‌شود.

خدام باشی با اشاره به مزایای حسگر طراحی شده ادامه داد: از روی این اطلاعات می‌توان پارامترهای غده مانند اندازه، شكل و محل قرار گرفتن آن را تخمین زد.

وی افزود: این حسگر به طور پیوسته روی سطح حركت داده می‌شود لذا در تمام مدت اندازه گیری، تماس آن با سطح قطع نمی‌شود و قادر است وجود غده را در كل طول مسیر پیموده شده تشخیص دهد. همچنین با حركت دادن این حسگر روی مسیرهای موازی می‌توان یك تصویر سه بعدی از سطح به دست آورد كه نشان دهنده محدوده غده و محل آن است.

دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی در مورد اصول عملكرد حسگر ساخته شده، گفت: اصول عملكرد این حسگر لامسه‌ای بر پایه القای متقابل بین دو سیم پیچ استوار است. این سنسور از یك سیم پیچ اولیه تشكیل شده است كه به وسیله یك ولتاژ متناوب تحریك شده و یك میدان مغناطیسی متغیر در اطراف آن ایجاد می‌شود .

این میدان متغیر باعث می‌شود كه در دو سیم پیچ ثانویه كه در كنار سیم پیچ اولیه قرار دارند ولتاژی القا شود كه با تعداد دور سیم پیچ‌ها و نرخ تغییر شار مغناطیسی متناسب است.

وی ادامه داد: این سه سیم پیچ روی یك هسته مغناطیسی مشترك پیچیده شده‌اند بنابراین با جابجا شدن هسته میزان ولتاژ القایی در هر یك از سیم پیچ‌ها تغییر می‌كند .


http://pnu-club.com/imported/2009/11/618.jpg

مجری طرح افزود: هنگامی كه حسگر لامسه‌ای روی سطح حركت می‌كند ناهمواری‌های سطح باعث جابه‌جایی هسته می‌شود كه از روی تغییر ولتاژ القایی می‌توان این جابه‌جایی را اندازه‌گیری و یك تصویر كمی از مورفولوژی سطح به دست آورد.

گفتنی است پروژه طراحی و ساخت حسگر لامسه‌ای برای تشخیص زایده‌های پوستی به عنوان یك اختراع توسط دكتر سیامك نجاریان، استاد تمام دانشكده مهندسی پزشكی و استاد راهنمای طرح و مهندس روزبه خدام باشی، دانشجوی كارشناسی ارشد این دانشكده به ثبت رسیده است .

موفق باشيد .