PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بازار رقابت كامل ( قسمت 2 _ دوره ي زماني بسيار كوتا ه مدت )



donya88
10-21-2009, 06:14 PM
كالاهايي كه زود فاسد مي شوند مانند سبزي - بازار ماهي فروشان - ... متعلق به دوره ي زماني بسيار كوتا ه مدتت مي باشند . منحني عرضه براي بازار بسيار كو تاه مدت عمودي مي باشد . يعني در اين دوره فرصتي براي افزايش عرضه نداريم . وهر گونه درخواست اضا فه تقاضا براي مشتري بصورت افزايش قيمت پا سخ داده مي شود . در واقع قيمت مكانيزمي براي جيره بندي كردن كالا در بازار و تخصيص ان مي باشد .و اگاهي فرشنده از ميزان تقاضاي ان براي تعيين كردن ميزان عرضه و توليد در روز بعد مي باشد . چون در اين دوره فرصتي براي انبار كردن كالا ها نداريم ( يا بهتر لاست بگو يم فرصتي براي نگهداري زياد كالا ) پس تا طول پايان دوره كه معمولا خاتمه ي ان را زمان فاسد شدن كالا تعيين مي كند بايد كالا فروخته شود .كه فرشنده براي فروش كالايش در صورت نبودن تقاضا به ميزان لازم يا كاهش ان مجبور است قيمت را كاهش دهد .نكته اي كه در اينجا قابل ذكر است اين مي باشد كه گفتيم منحني عرضه در دوره ي بسيار كوتا ه مدت عمودي است يعني كاملا بي كشش . به اين معني كه عرضه كننده در مقابل افزايش قيمتي كه دارد نمي تواند حساسيتي داشته باشد و توليد خود را اضا فه كند . هرچه دوره هاي زماني طولاني تر شود كشش منحني عرضه بيشتر خواهد شد و شيبش كمتر . چون تولي كننده فرصت عكس العمل در مقابل افزايش قيمت و افزايش عرضه كالاي خويش را دارد.مثال :بازار ماهي فروشان را در نظر بگيريرد به اينصورت كه ماهي فروش تا 3 روز فرصت فروش ماهيش را دارد. يعني ماهي تا 3 روز قابل انبار كردن مي باشد و بعد از ان فاسد مي شود .حال اين دورهي زماني بسيار كو تاه مدت 3 روزه را به 3 بخش كوتا ه تر تقسيم مي كنيم . روز اول و روز دوم و روز سوم .در روز اول منحني عرضه ي فروشنده به دليل اينكه 2 روز ديگر وقت براي فروش دارد داراي اندكي شيب و حساس به تغيير قيمت مي باشد . اگر فروشنده تقاضاي بازار را كم ببيند چون 2 روز ديگر وقت براي فروش و انبار كردن دارد پس حاضر به كاهش ميزران قيمت به اندازهاي كه اصلا براي فروش وقت نداشت و منحني عرضه اش عمودي بود نمي باشد . چون اميد به فردا دارد .در روز دوم منحني عرضه اش كمي پرشيب تر و به حالت عمودي نزديك تر مي شود و از حساسيتش نسبت به تغيير قيمت براي تغيير عرضه كاسته مي شود كه خوانندگان گرامي با توجه به مطلب بالا و كمي فكر دليلش را خواهند يافت .در روز سوم به دليل اينكه ديگر وقتي براي انبار كردن مجدد براي روز بعد را ندارد و بايد تموم ماهي ها را بفروشد پس منحني عرضه اش كاملا عمودي شده و بي كشش به همان دلايلي كه در بالا ذكر شد .ضروري مي باشد كه اين نكته را هم ياداوري نمايم مثال ارائه شده خالي از عيب نمي باشد اما طرح ساده و گويايي بود از اين مبحث .با تشكرنويسنده : دنيا