PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : فضا پيماي ديسکاوري راهي فضا شد



sunyboy
03-17-2009, 10:43 PM
تهران - بي.بي.سي روز شنبه گفت: فضاپيماي ديسکاوري با هفت خدمه براي ماموريتي 13روزه براي پيوستن به ايستگاه بين المللي فضايي راهي فضا شد.


http://www.pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www5.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009\3\16\img633727941218906250.jpg)

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، شبکه تلويزيوني بي.بي.سي افزود، شاتل ديسکاوري سرانجام پس از يکماه تاخير ساعت7 و 43 دقيقه به وقت محلي (23 و 43دقيقه به وقت گرينويچ) از پايگاه فضايي کندي واقع در ايالت فلوريدا به فضا پرتاب شد.
برپايه اين گزارش، هم اکنون سفينه رفت و برگشت ديسکاوري با سرعتي معادل 28هزار کيلومتر درساعت در مدار زمين قرار گرفته است.
به گزارش بي.بي.سي، پرتاب ديسکاوري به دليل اشکالات متعدد فني در بخش مخزن سوخت هيدورژني آن چندين بار به تعويق افتاد و سرانجام پس از يکماه تاخير، براي پيوستن به ايستگاه بين المللي به فضا پرتاب شد.
پيشتر پرتاب ديسکاوري 12 فوريه 2009 ميلادي (24بهمن)، براي انجام اين ماموريت، در نظر گرفته شده بود.
پرتاب فضا پيماي ديسکاوري به علت بروز اشکال در دريچه تنظيم (کنترل) مجراي خروج گاز هيدروژن از سه موتور بالابر اين سفينه به تعويق افتاد.
در 23 اسفند نيز به دليل نشت هيدروژن از مخزن خارجي ديسکاوري، پرتاب آن براي رفع عيب متوقف شد.
در اين ماموريت قرار است، طي سه راهپيمايي فضايي آخرين مرحله از نصب صفحات خورشيدي ايستگاه بين المللي فضايي به پايان برسد.
با تکميل اين بخش از صفحات خورشيدي، برق لازم براي اقامت سه فضانورد بيشتر و 2 آزمايشگاه فضايي "کيبو" متعلق به ژاپن و "لئوناردو" ساخت کشور ايتاليا که در ماموريت هاي قبلي سفينه هاي رفت و برگشت آمريکا موسوم به شاتل بر روي اين ايستگاه نصب شدند، فراهم خواهد شد.
در ماموريت قبلي 12 روزه فضا پيماي "اينديور" که در پانزدهم ماه نوامبر سال گذشته ميلادي (25آبان ماه) انجام شد، خدمه اينديور توانستند با نصب قسمت جديدي به ايستگاه بين المللي فضايي، ابعاد آن را حدود يک چهارم افزايش دهند.
در ماموريت اينديور در ماه نوامبر سال گدشته ميلادي، امکان اقامت سه فضانورد به شش فضانورد در اين ايستگاه فضايي، افزايش يافت.
پروژه راه اندازي ايستگاه بين المللي فضايي ، از 20 نوامبر 1998 تاکنون نزديک به 11 سال است که ادامه دارد.
سازمان فضايي آمريکا، "ناسا" در نظر دارد، پيش از بازنشسته کردن فضا پيماهاي رفت و برگشت خود موسوم به شاتل در سال 2010 ميلادي، پروژه يکصدميليارد دلاري ايستگاه بين المللي فضايي را به اتمام رساند.