PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جان ما برای سلامتی خود و خانوادتون اینو بخونین



meme1
10-06-2009, 11:20 PM
:242:جان ما برای سلامتی خود و خانوادتون اینو بخونین

مهارت هاى زندگى :: آشنايى با علايم زلزله
زلزله با علايمى همراه است كه به اختصار اينگونه قابل شناسايى است: دماى آب چشمه ها و قنوات و چاهها كاهش و يا افزايش ناگهانى پيدا مى كند و از نظر طعم و مزه دچار تغييراتى محسوس مى گردد، همچنين در حجم و مقدار هم افزايش و يا كاهش را خواهيم داشت. پيش از وقوع زلزله ادوارى شكافهايى در سنگها و پوسته زمين به وجود مى آيد كه همگى در جهت خاصى هستند و بعد از وقوع شكافهاى حاصل از زمين لرزه دقيقاً در امتداد شكافهاى قبل از وقوع آن امتداد مى يابد. درخصوص علائم غيرطبيعى همچون مشاهده شدن اشياى نورانى در شبهاى قبل از زلزله نيز گزارشات زيادى دريافت شده اين اشياء در جهت جنوب حركت كرده و به ناگهان به سمت شرق تغيير مسير مى دهند. حيوانات نيز در برابر زلزله از خود رفتارهاى خاصى بروز مى دهند اين رفتارها در حيوانات اهلى همچون خر و الاغ و خرگوش فرار به سوى سربالايى مى باشد. آنان هيچگاه به سمت سراشيبى حركت نمى كنند و در ماهى ها مرگ گروهى و بى دليل و در پرندگان اهلى همچون اردك و غاز كه در مسير تابش امواج ماوراء صوت قرارگرفته اند سوختگى در امحا و احشاى داخلى و مرگ گزارش شده است. حيواناتى كه در منزل نگهدارى مى شوند همچون سگها، به شدت پارس مى كنند و مضطرب مى گردند و گربه هاى خانگى با جمع كردن بدن به صورت گلوله و يا انداختن خود در داخل ظرفهاى گود همچون سطل آشغال رفلكس نشان مى دهند. (مطالب كاملتر در خصوص علايم زلزله را مى توانيد در روزنامه ايران به تاريخ ۲۳ دى ماه ۱۳۸۲ در صفحه ۴ بخوانيد. مطلب بالا برگرفته از اين مقاله مى باشد. اين مقاله توسط سه پژوهشگر زلزله شناس ايرانى براى اين روزنامه تهيه شده است) علائم متصل و منتهى به آغاز زلزلهشاهدان زيادى پس از زلزله گفته اند كه با صدايى عجيب روبرو شده اند، بله درست است. در ابتدا معمولاً صداى نامتعارف شنيده مى گردد. در زلزله هاى بزرگ ابتدا صداى عجيبى همچون باد و حركت درختان و برگها و سپس صداى ضعيف شيشه هاى منزل شنيده مى شود و به سرعت لرزش هاى اوليه كه معمولاً با شدت بالا نيستند آغاز مى گردد و پس از آن موج اصلى با مدت زمان چندثانيه اى و پس از آن پس لرزه هايى با شدت پايين و سپس اتمام زلزله! عزيزان من گاهى اين چند لحظه، چند دقيقه و حتى همچون بم چند ساعت است. به صورتى كه خود پيش لرزه ها را ما با زلزله اصلى اشتباه مى گيريم. بم در ساعات پايانى شب دوبار لرزيده بود اما عزيزان ما يا با بى توجهى به آن در منازل خود خوابيدند و يا چند ساعتى را كه سرماى بيرون به آنها تحمل داده بود را در حياطها ماندند و به داخل بازگشته، خوابيدند!... پس اول از همه اگر زلزله كوچكى را تجربه كرديد فراموش نكنيد كه ممكن است موج اصلى در راه باشد مكان هاى امن خانه را كه برايتان توضيح خواهم داد را براى استراحت در نظر بگيريد حتماً با هوشيارى بخوابيد اگر امكان خوابيدن در حياط را داريد به عنوان يك تفريح هم شده شبى را با عزيزانتان در حياط بيدار بمانيد البته توجه كنيد كه از آوار ديوارهاى حياط و خود ساختمان ايمن باشيد. در بم جوانى آواره را به چايى كه براى شام درست كرده بودم دعوت كردم چشمان قرمز او نشانه از دست دادن عزيزانش بود از خانواده او پرسيدم، گفت: تا صبح در ماشين خوابيديم سردمان كه شد به منزل بازگشتيم چون خوابم به هم خورده بود براى نماز صبح به حياط رفتم تا وضو بگيرم كه زلزله همه را با خود برد و من ماندم با وضو.
آشنايى با ساك و جعبه امداد و نجات زلزله :شما مى توانيد با صرف مبلغ اندكى يك ساك امدادى براى خود تهيه كنيد. اين ساك بايد حداقل داراى لوازم زير باشد:
۱ـ چند ظرف آب معدنى و غذاهاى كنسرو شده كه بتواند شما را براى حداقل سه روز تأمين نمايد.
۲ـ يك سرى از داروهايى كه توسط افراد خانواده هر روز مصرف مى شود همچون داروهاى: «فشارقند ـ ديابت ـ قلب و ...» به همراه لوازم كمكهاى اوليه
۳ـ چراغ قوه ـ شمع ـ كبريت
۴ـ چاقو ـ بشقاب و قاشق ـ در بازكن ـ ظروف يكبار مصرف و كيسه فريزر (با كشيدن كيسه فريزر بر روى بشقاب مى توانيد از يك بشقاب براى دفعات زيادى بدون نياز به شستشو استفاده كنيد)
۵ـ مواد شستشو و ضدعفونى كننده و گندزدا
۶ـ كيسه زباله بزرگ از نوع مرغوب (محكم و كلفت: از اين كيسه مى توانيد به جز زباله در مواقع لزوم به عنوان بادگير و يا بارانى استفاده كنيد)
۷ـ لباس گرم و لباس زير براى افراد خانواده و خصوصاً نوزادان و لوازم بهداشتى بانوان (نوار بهداشتى و ...)
۸ـ يك سوت براى زنده يابى (در صورتى كه خداى ناكرده عزيزى در زير آوار باشد صداى سوت بهتر به زير آوار منتقل مى گردد تا صداى انسان و يا حتى فريادزدن)
9ـ يك نقشه شهر با جانمايى بيمارستان و مراكز دولتى مرتبط با زلزله كه بايد قبل از زلزله با كمك افراد خانواده تهيه كنيد.
۱۰ـ اسناد مهم و شماره تلفن هاى ضرورى
۱۱ـ يك راديو ترانزيستورى به همراه باطرى
اين ساك را يا در خارج از منزل (صندوق عقب ماشين به شرطى كه در پاركينگ نباشد) و يا در مسير خروج از منزل قراردهيد تا به راحتى بتوان از منزل خارج نمود.
و اما در صورتى كه بخواهيد به صورتى كامل به لوازم امدادى بپردازيد لازم است با استفاده از يك جعبه فلزى محكم لوازم و تجهيزات لازم را براى پس از زلزله در حياط منزل خود نگهدارى كنيد. اين جعبه بايد در محلى نصب شود كه پس از زلزله در دسترس باشد. ليستى از لوازم را در زير خواهيد ديد اما توجه داشته باشيد كه لوازم ذكر شده داراى چه كاربردهايى مى تواند باشد براى آشنايى با نحوه استفاده از آنها به بخش نحوه استفاده از تجهيزات انفرادى سايت مراجعه كنيد و حتماً از آن يك كپى بگيريد و در جعبه امداد و نجات خود قرار دهيد. ليست لوازم به شرح زير مى باشد:
كلاه ايمنى، كپسول آتش نشانى، چراغ قوه، آب معدنى حداقل يك بسته شش عددى براى يك خانواده چهار نفره براى دو روز، انواع كنسرو، گردو، كشمش، نخودچى، چاقو، چنگال، قاشق، ناخن گير، پتو، راديو ترانزيستورى، يك بسته الكل جامد، يك نقشه شهر، لباس زير، كيف كمكهاى اوليه با اضافه نمودن موارد (قرصهاى مسكن، تب بر، كرمهاى ضد قارچ و ضد عفونى كننده براى بانوان، كرم ضد آفتاب براى مناطق گرم، باند، مواد ضد عفونى كننده، كرمهاى ضد درد)، اگر كودك داريد لوازم كودك، چند متر نايلون با عرض شش متر حداقل براى ساخت يك چادر موقت، ماژيك، قلم و كاغذ، ديلم كوتاه، بيل دسته كوتاه، كلنگ، قرقره و طناب پنبه اى، يك شيشه الكل يا نفت، مقدارى پول نقد، آينه، فتوكپى از اسناد شخصى خودتان بنا بر تشخيص، سوت، شماره تلفنهاى مورد نياز خصوصاً شماره تلفنهاى بستگانتان، خشكبار.
الف ـ نحوه عملكرد شما در حين زلزلهاگر شما از قبل مسيرهاى خروج از ساختمان را در ذهن تكرار كرده باشيد و با خانواده به صورت يك مانور چند بار خروج سريع از منزل را انجام داده باشيد، مى توانيد با اولين لرزش براى خروج از منزل اقدام كنيد. البته اين درصورتى امكانپذير است كه شما در يك برج و يا آپارتمان بلندمرتبه نباشيد، البته باز هم اگر زلزله اى ضعيف را تجربه كرديد، پس از پايان آن حتماً از خانه بيرون برويد، حتى اگر در برج زندگى مى كنيد!
نقاط امن:
اين نقاط مى توانند در صورتى كه شما فرصت خروج از منزل را نداشته باشيد، به داد شما برسند، به طور مثال يك ميز محكم فلزى يا ناهارخورى، گوشه هاى ديوارهاى اصلى و چارچوب در را مى توان از نقاط امن ناميد. شرح كامل اين نقاط را مى توانيد با مطالعه بخش ايمن سازى سايت در منزلتان بيابيد!

ب ـ نحوه عملكرد شما پس از پايان زلزله
حالت اول: ساختمان مسكونى شما در برابر زلزله مقاومت كرده است.
> براى شروع به حركت در منزل دقت كنيد تا به علت بريدگى پايتان به خاطر شيشه هاى شكسته صدمه نبيند، اين شيشه ها مى تواند شكسته هاى شيشه يك تابلو عكس كه بر روى ديوار محكم نشده بوده است و يا پارچ آب و يا آينه ميز توالت خانم خانه باشد. شما مى توانيد با استفاده از يك كتاب نازك و يا يك مجله به كمك ملافه و يا تكه اى از لباس خود كفش بسازيد.
> دقت به بوى گاز داشته باشيد، احتمال آتش سوزى بالاست! نسبت به روشن كردن چراغ برق بايد وسواس به خرج دهيد و در صورتى كه با آتش سوزى در ابتداى آن روبرو شديد، حتماً در همان لحظات اول اقدام به خاموش كردن آن بكنيد، خاموش كردن يك آتش كوچك مى تواند از يك فاجعه جلوگيرى كند.
> در حركت به سوى بيرون، گروهى حركت نكنيد. شما ابتدا جلو برويد و بقيه خانواده تك تك به دنبال شما حركت كنند تا در صورت صدمه ديدگى درهاى چاه فاضلاب در مسير حركت شما، احتمال فروريختگى و ريزش كمتر باشد.
> خانواده را در خيابان روبروى منزلتان اسكان بدهيد، سپس براى جمع آورى لوازم مورد نياز به داخل بازگرديد. هيچ گاه پس از پايان زلزله در منزل نمانيد، امكان پس لرزه هاى بعدى بسيار زياد و براى شما خطرناك مى باشد!
> با تشكيل هسته محلى در كوچه خود امكان تأمين امنيت را براى خانواده خود به وجود بياوريد (چند خانواده در كنار يكديگر تشكيل هسته محلى را مى دهند).
> اگر مجروحى را در زير آوار پيدا مى كنيد، حتماً در هنگام بيرون آوردن او دقت كنيد بر اثر فشار به ستون فقرات او موجب شكستن آن و قطع نخاع شدن او نگرديد.
> در صورتى كه صدايى را از زير آوار مى شنويد با استفاده از هرآنچه در اختيار داريد نسبت به علامت گذارى محل آن صدا در همان لحظه اقدام كنيد، چرا كه ممكن است آن صدا را ديگر نشنويد و مجروح در زير آوار از حال برود و يا بيهوش شود.
نحوه عملكرد شما پس از پايان زلزله
> براى خارج شدن از شهر عجله نكنيد. فراموش نكنيد كه هر اتفاقى هم افتاده باشد، شما پس از سه روز مى توانيد به راحتى از شهر خارج شويد، در صورتى كه در روز اول احتمال گم شدن اعضاى خانواده شما و نيز تعرض به نواميس توسط اشرار حاشيه نشين بسيار زياد است. بنابراين ابتدا هرآنچه مورد نياز شماست را از زير آوار خارج كنيد و با استفاده از حمايت همسايه هاى خود هسته امنى براى كل اهالى محل به وجود آوريد و منتظر بمانيد تا نيروهاى انتظامى در شهر مستقر گردند.
> براى اينكه ماشين شما را سرقت نكنند (احتمالاً پس از زلزله با زورگيرى هم روبرو خواهيد شد) ماشين را در منزل پنچر كنيد و يا با برداشتن قطعه مهمى از آن همچون چكش برق و يا دو حلقه لاستيك، آن را در برابر سرقت بيمه كنيد تا در زمان لازم بتوانيد خود از آن استفاده كنيد.
> فراموش نكنيد پس از زلزله آنچه بيشترين كمك را به شما مى كند، پول شما نيست. اعتماد به نفس و روابط انسانى شخص شما مى باشد. بنابراين بر روى اين ثروت هم سرمايه گذارى كنيد. با همسايه هايتان روابط بهتر و بيشترى داشته باشيد و براى زمان بحران دوستانى براى خود دست و پا كنيد!
حالت دوم: ساختمان مسكونى شما در برابر زلزله مقاومت نكرده است و شما در زير آوار گرفتار شده ايد.
اولاً به جاى آنكه از همان اول شروع به فرياد زدن بكنيد، ببينيد در چه وضعيت هستيد، آيا هوا براى تنفس شما به مقدار كافى وجود دارد؟ در تاريكى مطلق در زير آوار از صدا زدن به آرامى يا سوت زدن و انعكاس صدا حجم فضا برايتان مشخص خواهد شد. اگر حجم هواى شما كم است، جداً از سر و صداى بى خود و ايجاد هيجان مضاعف خوددارى كنيد. هيجان شديد، حركت سريع و فرياد زدن به سرعت اكسيژن شما را به پايان مى برد. به دقت گوش بدهيد تا صداهاى پيرامون شما به شما اعلام كند كه كسى در نزديكى شما بر روى آوار حركت مى كند. اكنون اگر مى توانيد فرياد بزنيد، اما توجه كنيد فرياد پى در پى و با شدت بالا صدا و قدرت حنجره شما را تحليل مى برد، پس با دقت عمل كنيد. به قول راننده كاميونها (تند نرو، التماس نكن)
اگر امكان فرياد زدن بنا بر هر دليلى ندارى، مى توانيد با سوت زدن كمك بخواهيد و اگر امكان آن را هم نداريد، از روش ضربه زدن استفاده كنيد، دستان و پاها را در صورت امكان به اشياى كنارشان به شرط عدم ريزش بيشتر آوار، بزنيد. اين صداها به شرط سكوت در بيرون قابل شنيدن هستند، پس دقت كنيد صداهاى آرام شما را درصورتى خواهند شنيد كه شما را توسط ابزار زنده يابى پيدا كرده باشند، و الا در شلوغى و ازدحام از صداهاى آرام، كارى برنمى آيد، پس بهتر است در زمان سكوت در خارج از ضربه هاى آرام كمك بگيريد.
البته زمان آرامش بيرون نشان دهنده رسيدن شب است و اين زمانى است كه گروههاى زنده ياب در سكوت شب با روش اعلام حضور به مدت يك دقيقه و سكوت پس از ندا به مدت چهار دقيقه به دنبال علايمى همچون صداهاى ضربه اى و ناله ها هستند. البته اگر دوره هاى زنده يابى در شب موج پيشرو، جمعيت كاهش خطرات زلزله ايران را ديده باشند.
حفظ روحيه و تقويت آن
۱ـ دعا و ذكر اسماء الهى
۲ـ به ياد آوردن خاطرات خوب زندگى از كودكى تا بزرگى هم زمان را مى كشد و هم تو را به استقامت بيشترى براى تجربه هاى زيباى بعدى وادار مى سازد.
۳ـ در ارمنستان شوروى پدرى به پسر ده ساله اش قول داده بود كه هميشه به كمك او بيايد و در بدترين شرايط او را نجات دهد. اين قول، آنچنان ايمانى در كودك به وجود آورده بود كه همكلاسى هايش را هم در زير آوار دلدارى مى داد كه پدرم ما را نجات مى دهد. او به من قول داده و حتماً خواهد آمد و البته آن پدر به تنهايى و پس از يك روز با صرف شش ساعت آواربردارى از روى كلاس پسرش، او را به همراه دوستانش نجات مى دهد. شما هم اين كار را مى توانيد تجربه كنيد، حتى با بچه هاى گروه امداد و نجات خودتان به يكديگر قول دهيد كه پس از زلزله زنده و يا مرده همديگر را قبل از خروج از شهر بيرون بياوريد.
ممكن است مكانى كه شما در آن گير افتاده ايد، فضاى داراى حجم مناسبى باشد، مثلاً در زير يك قطعه سقف بتنى گير افتاده باشيد يا در زير يك تخت فلزى و يا مشابه آن.
شما مى توانيد از هر سه روش تقاضاى امدادى كه قبلاً شرح آن آمد استفاده كنيد، اما يك نكته را فراموش نكنيد، همين كه خداوند شما را در زير يك سقف بتنى با فضاى قابل توجه قرار داده، يعنى لطف الهى نصيب شما شده است و امكان نجات شما درصد بالايى را پيدا كرده است. بنابراين اول خدا را شكر كنيد و بعد قدر اين لطف را با رعايت نكات زير بدانيد. من قول مى دهم اگر شما تا روز سوم زنده بمانيد، موج پيشرو شما را پيدا خواهد كرد.
نحوه عملكرد شما در لحظه نياز به امداد
۱ـ از انجام حركتهايى كه موجب ريزش آوار مى شود، خوددارى كنيد. اگر در زير آوار سنگين باشيد كه مطمئناً كارى بيهوده است و اگر در سطح باشيد، مى توانيد پس از دو روز كه نا اميد از كمك شده ايد، ريسك اين كار كه بسيار بالاست را قبول كنيد.
۲ـ از اكسيژن موجود با پايين آوردن حركت و آرامش بخشيدن به خود حداكثر استفاده را ببريد.
۳ـ بيشتر گوش دهيد و كمتر صدا كنيد و تا صداى مثبتى از بيرون نشنيديد، از سر و صداى بيجا خوددارى كنيد، چون شما حداقل تا سه روز بر اثر تشنگى نخواهيد مرد و تا هفت روز غذا نخوردن را مى توانيد با هوشيارى تحمل كنيد.
۴ـ حركت بيجا موجب تعرق و از دست دادن آب بدن مى شود، پس مواظب باشيد.
۵ـ اگر در فضاى پيرامونتان مكانى را امنتر از بقيه جاها مى بينيد، سرتان را در آن محل قرار دهيد و يا حداقل سرتان را به سمت شكم برده و به صورت جنين قرار بگيريد. اين حالت امكان محافظت از سر شما را بيشتر مى كند. توجه داشته باشيد با توجه به ازدحام تماشاچيان عمليات امداد و نجات كه متأسفانه بر روى آوار به تماشا مى ايستند، امكان ريزش مجدد بر روى شما هميشه هست.
۶ـ وقتى قرار است در شرايط سخت زنده بمانيد، بدانيد اگر نكته اى موجب آزار و در نتيجه عصبى شدن شما بشود، مطمئن باشيد به سرعت به مرز نا اميدى و رها كردن مقاومت مى رويد، اين را گفتم تا به عرق سوز شدن بدنتان و نيز التهاب پوستتان بر اثر تماس با ادرارتان توجه كافى كنيد، اين مشكلات به طور غير مستقيم بر سرنوشت شما تأثير مى گذارند.
۷ـ به رطوبت خاكهاى اطرافتان دقت كنيد، احتمال شكستگى لوله هاى آب منزلتان همواره وجود دارد. اگر به جريان آبى دسترسى پيدا كرديد، بدون هيچ شكى تا آنجا كه امكان دارد، آب بنوشيد، چون آبهاى لوله هاى آب به سرعت با توجه به شكستگى هاى لوله در سطح شهر به پايان خواهد رسيد.