PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مغز نان‌هاي حجيم مغذي‌ترين قسمت ‌آن است



مژگان
09-26-2009, 01:47 PM
مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: اين نان‌ها ضايعات كمتري نسبت به نان‌هاي سنتي دارند.اگر نان‌هاي حجيم و نيمه حجيم با آرد سبوس‌‌دار تهيه شود، از ارزش غذايي بالايي برخوردار خواهند بود. فرآوري خمير اين نان‌ها با استفاده از خمير مايه بوده و زمان استراحت مطلوب در تخمير نان و متصاعد شدن گازها از خمير، باعث مي‌شود كه خمير كاملاً حجيم شود. خمير مايه به علت شكستن زنجيره‌هاي بلند نشاسته، هضم نان را براي دستگاه گوارش آسان مي‌كند.
وي گفت: وجود فيبر بالا در اين نان‌ها (گندم سبوس دار، جو و چاودار) ارزش تغذيه‌اي آنها را افزايش داده و باعث بهبود تغذيه افراد جامعه خواهد شد. برخي از مردم به اشتباه مغز اين نان‌ها را (كه مغذي‌ترين قسمت نان است)، از آن جدا مي‌كنند، ولي با اين وجود اين نان‌هاي مغذي، ضايعات كمتري نسبت به ساير نان‌ها دارند، به شرطي كه تازه مصرف شوند و بتوان از بيات شدن آن ها جلوگيري كرد.
اين متخصص تغذيه افزود: بايد از خريد نان‌هاي بسته‌بندي شده بدون مجوز از سوپر ماركت‌ها يا فروشگاه‌هاي مواد غذايي خودداري كرد و از خريد و مصرف نان‌هاي سوخته يا بيات اجتناب كرد.
صفوي گفت: به نان تازه و داغ كمي فرصت دهيد تا خنك شود. پس از خنك شدن نان، به آهستگي نان‌ها را در پارچه يا كيسه نايلوني قرار داده و هرگز براي حمل نان، از ورقه‌هاي روزنامه استفاده نكنيد.
وي افزود: از جمع‌آوري نان‌هاي داغ در داخل كيسه‌هاي نايلوني خودداري كنيد، زيرا اين عمل باعث مي‌شود كه نان به صورت خمير درآيد و دورريزي نان افزايش يابد. تا آنجا كه مي‌توانيد نان تازه مصرف كنيد و از خريد بيش از اندازه نان، به طور جدي خودداري كنيد.

سایت تفریحی