PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ساخت چسب،‌قدمتي 70 هزار ساله دارد



Borna66
09-18-2009, 07:49 PM
ساخت چسب،‌قدمتي 70 هزار ساله دارد




http://pnu-club.com/imported/mising.jpg



بررسي ابزارآلات انسان‌هاي نخستين نشان داد که آنها براي توليد اين وسايل از مواد چسبنده بسيار قوي با فرمول ساختي بسيار پيچيده استفاده مي‌کردند.

به گفته باستان‌شناسان، انسان‌هاي نخستين به صورت آگاهانه اجزاي فيزيکي و شيميايي ذرات آهن‌دار گياهي به نام گل اخري را با صمغ درخت اقاقيا در هم آميخته و با آن چسبي براي نگهداري ابزارآلات استوانه‌اي خود مي‌ساختند.

ديرينه‌شناسان معتقدند اين ذرات خوني رنگ که در حدود 70 هزار سال پيش توسط ساکنان آفريقاي امروزي مورد استفاده قرار مي گرفته جنبه‌اي سمبليک و زينتي داشته است. از اين رو هنوز هم برخي از دانشمندان استفاده از اين نوع چسب‌ها را براي نگهداري ابزار شکار انسان‌هاي نخستين باور ندارند.

لي وادلي از دانشگاه ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي گفت: براي پي بردن به اين راز، اقدام به ساخت اين نوع چسب‌ها با استفاده از مواد به کار گرفته شده توسط انسان‌هاي عصر حجر کرديم.

وي افزود: در پايان آزمايش متوجه شديم که چسب ساخته شده با مخلوط صمغ اقاقيا و گل اخري نسبت به چسبي که تنها با صمغ اقاقيا ساخته شده بود محکم تر و مقاوم‌تر است.

وي خاطرنشان کرد: ما دريافتيم که اضافه شدن گل اخري به صمغ اقاقيا چسب را مقاوم‌تر کرده و مانع از جدا شدن اجسام سنگي از روي ابزار استوانه‌اي چوبي مي‌شده است.