PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جهت يابي در کوهستان



Borna66
09-18-2009, 03:43 PM
جهت يابي

شرايطي را تصور کنيد که شما نقشه و قطب نما در اختيار نداريد پيدا کردن جهات اصلي به جهت حرکت در سوي مناسب براي شما ضروري خواهد بود. در اين جا به چند طريق پيدا کردن جهات اصلي اشاره مي کنيم. لازم به ذکر است که روش هاي ذيل سمت و سوي کلي را به شما نشان خواهد داد و نه راستاي دقيق جهت مورد نظر.

به نکات زير توجه کنيد:
1- سعي کنيد قبل از شروع سفر، نقشه ها و عکس هاي موجود منطقه را بررسي نموده و نيز مسير جريان رودخانه هاي بزرگ و سمتي که در آن کوه ها و يا سلسله جبال امتداد دارند و موقعيت نقاط مشخص روي زمين را نسبت به هم نشان کنيد.
2- اگر سوار کشتي يا قايقي بوديد در صورت بودن فرصت؛ نکات زير را بررسي کنيد:
الف) سمت و مسير حرکت شما به سمت خشکي
ب) طول و عرض جغرافيايي
ج) پيش بيني سمت وزش باد
د) سمت حرکت جريانات آب اقيانوس


جهت يابي با استفاده از خورشيد و ستارگان
متد سايه
اين متد ساده، دقيق و شامل چهار مرحله است. در شروع يک چوب يک متري به عنوان شاخص بيابيد سپس:
1- شاخص را در زمين فرو کنيد. بر روي سايه انتهايي شاخص تکه سنگي براي علامت گذاري بگذاريد.
2- به مدت 10 الي 15 دقيقه صبر کنيد تا سايه چند سانتي متر حرکت کند. انتهاي شاخص را به همان طريق قبلي نشان کنيد.
3- يک خط مستقيم ميان اين دو نقطه بکشيد. اين خط امتداد شرقي غربي را نشان مي دهد.
4- حالا پاي چپ خود را بر روي سنگ اول و پاي راست خود را بر روي سنگ دوم قرار دهيد، روبروي شما سمت شمال را نشان مي دهد.
البته براي جلوگيري از هرگونه اشتباه لازم است به نکته توجه کنيد که صبح زود و يا نزديک غروب، زمان مناسبي براي تعيين جهت از اين طريق نيست.





http://pnu-club.com/imported/2009/09/3129.jpg

جهت يابي به کمک ساعت
از ساعت معمولي مي توان به طور تقريب براي تعيين شمال حقيقي استفاده کرد. در نيمکره شمالي عقربه ساعت شمار سمت خورشيد قرار مي گيرد که در اين موقع نيمساز زاويه بين عقربه ساعت شمار و ساعت 12 معرف امتداد شمال و جنوب خواهد بود. البته اين طريق در مورد وقت هاي محلي صدق مي کند و در مورد وقتهاي غير محلي بهترين گزينه، تنظيم ساعت به وقت محلي است.
اگر در تعيين شمال مردد شديد به خاطر بياوريد که خورشيد قبل از ظهر در سمت مشرق و هنگام عصر در سمت مغرب قرار مي گيرد.
در نيمکره جنوبي روش کمي تفاوت دارد، بدين ترتيب که ابتدا ساعت 12 را به سمت خورشيد گرفته و نيمساز زاويه بين ساعت 12 و عقربه ساعت شمار را رسم کنيد. اين نيمساز امتداد شمال- جنوب را نشان خواهد داد.






http://pnu-club.com/imported/2009/09/3130.jpg



جهت يابي به کمک ستارگان
اگر خط فرضي از طرف شخص ناظر به سوي ستاره جدي (يا ستاره قطبي) در نيمکره شمالي کشيده شود با شمال حقيقي بيش از يک درجه اختلاف نخواهد داشت. براي پيدا کردن ستاره قطبي در ابتدا بايد دب اکبر را بيابيد. دب اکبر يا آب گردان (ملاقه) مجموع هفت ستاره پر نور است که به سادگي در آسمان قابل تشخيص است. با يک خط فرضي دو ستاره پايين دب اکبر را پنج برابر امتداد داده تا به ستاره جدي (قطبي) برسيد. ستاره قطبي؛ ستاره اي کم نور (در مقايسه با ستارگان دب اکبر) مي باشد، به همين دليل براي يافتن آن کمي بايد تلاش کنيد.
در نيمکره جنوبي با پيدا کردن ستارگان صليبي مي توان سمت جنوب را تعيين کرد. اين ستارگان شبيه بادبادک مي باشند. طول آن را از سر تا انتها حساب کرده و از ناحيه دم به اندازه 5/4 برابر طول بادبادک بوسيله خط فرضي امتداد دهيد. در اين موقع مي توان سمت تقريبي جنوب را معين نمود.






http://pnu-club.com/imported/2009/09/3131.jpg