PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی ایالات متحده آمریکا



Borna66
09-18-2009, 03:09 AM
ایالات متحدهٔ آمریکا (در زبان انگلیسی: United States of America) (نام‌های دیگر به کاررفته: امریکا، آمریکا، ایالات متحده، اتازونی ) کشوری است سکولار با سیستم جمهوری فدرال در آمریکای شمالی. پایتخت آمریکا شهر واشنگتن دی‌سی است.
این کشور در شرق به اقیانوس اطلس، در غرب به اقیانوس آرام، از شمال به کشور کانادا و از جنوب به مکزیک محدود می‌شود.این کشور همچنین از طریق پایگاه دریایی گوانتانامو مرز مشترک اندکی با کوبا دارد؛ آمریکا از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد و مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.
شهروند ایالات متحده آمریکا را معمولاً «آمریکایی» می‌نامند.

جغرافیای طبیعی متحده آمریکا

ایالات متحده امریکا در نیمکره غربی زمین و در شمال قاره آمریکا واقع شده است. چهل و هشت ایالت همجوار و نیز دو ایالت جدا از دیگران (شبه جزیره آلاسکا در شمال شرق قاره آمریکا و مجمع الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام) روی هم رفته کشور ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهند. همچنین در دو منطقه حوزه دریای کارائیب و نیز بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جزایر کوچک و پراکنده‌ای نیز وجود دارند که قلمرو آمریکا محسوب می‌شوند ولی به گونه‌ای خود گردان اداره می‌گردند.

وسعت آمریکا

از نظر وسعت و پهناوری آمریکا بعد از روسیه، کانادا و چین چهارمین کشور بزرگ جهان است. به طور تقریبی کشور ایالات متحده آمریکا:
شش برابر بزرگتر از ایران، ۲۵ درصد بزرگتر از استرالیا، ۳۵ برابر بزرگتر از انگلستان، ۱۴برابر بزرگتر از فرانسه و نصف روسیه است. همچنین این کشور، کمتر از یک سوم قاره آفریقا، نصف نیم قاره آمریکای جنوبی، اندکی بزرگتر از برزیل، ۳۰۰ برابر بزرگتر از کشور هائیتی و دو و نیم برابر بزرگتر از مجموع کشورهای اروپای غربی است.

مختصات و موقعیت جغرافیایی آمریکا
ایالات متحده آمریکا از شمال با کشور کانادا و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد . این کشور در شمال غرب قاره آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرزهای مشترک آبی دارد. چهل و هشت ایالت به هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیکو و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند. ایالت آلاسکا نیز از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از غرب به تنگه برینگ و از جنوب غربی به اقیانوس آرام ختم می‌گردد. مجمع الجزایر هاوایی هم در جنوب غرب خاک اصلی آمریکا و در اقیانوس آرام واقع شده است.

مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا عبارتند از: نیوانگلند، ایالت‌های ساحلی، اقیانوس اطلس، جنوب، میدلند (غرب میانه) و غرب.
پایتخت آمریکا شهر واشنگتن دی سی است. این شهر جزو هیچ یک از ایالات آمریکا نیست و در منطقه خودمختار کلمبیا واقع شده است.
منطقه کلمبیا در واقع هدیه‌ای بود که مردم ایالت مریلند به همه ملت آمریکا دادند تا مرکز آمریکا یعنی شهر واشنگتن دی سی در آن بنا شود. کشور ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹٬۶۳۱٬۴۱۸ کیلومتر مربع وسعت دارد که البته چهارصد و هفتاد هزار کیلومتر آن را جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌‌دهد.

جغرافیای انسانی
جمعیت: ۳۰۱٬۱۳۹٬۹۴۷ (بر اساس برآورد سال 2007)
نرخ رشد جمعیت: ۰٫۸۹۴%
نژاد
سفید ۸۱%، سیاه (آمریکایی آفریقایی‌تبار (http://forum.p30pedia.com/redirect.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2Fw iki%2F%25D8%25A2%25D9%2585%25D8%25B1%25DB%258C%25D A%25A9%25D8%25A7%25DB%258C%25DB%258C_%25D8%25A2%25 D9%2581%25D8%25B1%25DB%258C%25D9%2582%25D8%25A7%25 DB%258C%25DB%258C%25E2%2580%258C%25D8%25AA%25D8%25 A8%25D8%25A7%25D8%25B1)) ۱۲٫۹%، آسیایی ۴٫۲%، سرخپوست (http://forum.p30pedia.com/redirect.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2Fw iki%2F%25D8%25B3%25D8%25B1%25D8%25AE%25D9%25BE%25D 9%2588%25D8%25B3%25D8%25AA) ۱%، بومی هاوایی (http://forum.p30pedia.com/redirect.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2Fw iki%2F%25D9%2587%25D8%25A7%25D9%2588%25D8%25A7%25D B%258C%25DB%258C) و جزایر پاسفیک ۰٫۲% (آمار سال 2003)
زبان
انگلیسی ۸۲٫۱%، اسپانیایی ۱۰٫۷%، هندو–اروپایی ۳٫۸%، آسیایی و جزایر پاسفیک ۲٫۷%، دیگران ۰٫۷%

اقتصاد ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور نزدیک به ۱۳ تریلیون دلار در جهان است.
رتبه جهانی
به لحاظ تولید ناخالص داخلی مقام اول جهان را دارد. (۱۲٬۹۸۰ میلیارد دلار از ۶۵ میلیارد دلار)
به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی مقام دهم را دارد.
به لحاظ صادرات مقام دوم را بعد از آلمان دارد. (۱٬۰۲۴ میلیارد دلار از ۱۲٬۰۰۰ میلیارد دلار)
به لحاظ واردات مقام اول را دارد. (۱٬۸۶۹ میلیارد دلار از ۱۲٬۰۰۰ میلیارد دلار)
به لحاظ بدهی خارجی مقام اول را دارد. (۱۰ تریلیون دلار از ۴۴ تریلیون دلار)
به لحاظ تولید نفت، مقام سوم را بعد از عربستان سعودی و روسیه در اختیار دارد.
به لحاظ تولید گاز، مقام دوم را بعد از روسیه در اختیار دارد.

آمارهای اقتصادی
بر اساس آمار سال ۲۰۰۶
تولید ناخالص داخلی: ۱۲٬۹۸۰ میلیارد دلار
رشد تولید ناخالص داخلی: ۳٫۴٪
سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۳٬۵۰۰ دلار
سهم بخش‌های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی: کشاورزی ۰٫۹٪، صنعت ۲۰٫۴٪، خدمات ۷۸٫۶٪
نیروی کار: ۱۵۱ میلیون نفر
نرخ بیکاری: ۴٫۸٪
جمعیت زیر خط فقر: ۱۲٪
نرخ تورم: ۲٫۵٪
بودجه: درآمدها: ۲٬۴۰۹ میلیارد دلار، هزینه‌ها: ۲٬۶۶۰ میلیارد دلار
بدهی عمومی : ۶۴٫۷٪ تولید ناخالص داخلی (برآورد سال ۲۰۰۵)
تولید نفت: ۷٫۶۱ میلیون بشکه در روز (برآورد سال ۲۰۰۵)
مصرف نفت: ۲۰٫۷۳ میلیون بشکه در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
صادرات نفت: ۱٫۰۴۸ میلیون بشکه در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
واردات نفت: ۱۳٫۱۵ میلیون بشکه در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
تولید گاز طبیعی : ۵۳۱ میلیارد متر مکعب در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
مصرف گاز طبیعی: ۶۳۵ میلیارد متر مکعب در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
صادرات گاز طبیعی: ۲۴ میلیارد متر مکعب در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
واردات گاز طبیعی: ۱۲۰ میلیارد متر مکعب در روز (برآورد سال ۲۰۰۴)
تراز تجارت خارجی: منفی ۸۶۲٫۳ میلیارد دلار
صادرات : ۱٬۰۲۴ میلیارد دلار
شرکای صادراتی: کانادا ۲۳٫۴٪، مکزیک ۱۳٫۳٪، ژاپن ۶٫۱٪، چین ۴٫۶٪، بریتانیا ۴٫۳٪
واردات : ۱٬۸۶۹ میلیارد دلار
شرکای وارداتی : کانادا ۱۶٫۹٪، چین ۱۵٪، مکزیک ۱۰٪، ژاپن ۸٫۲٪، آلمان ۵٪
رزور طلا و ارزهای خارجی: ۶۹٫۱۹ میلیارد دلار
بدهی خارجی: ۱۰٫۰۴ تریلیون دلار
کمک‌های اقتصادی: ۶٫۹ میلیارد دلار (سال ۲۰۰۷)
واحد پول : دلار آمریکا
سال مالی: ۱ اکتبر – ۳۰ سپتامبر

Borna66
09-18-2009, 03:10 AM
آغاز جنگ هاي انفصال آمريكا


جام جم آنلاين: 148 سال پيش در روز 20 دسامبر سال 1860 ميلادي مجلس ويرجينيا به اتفاق آرا جدايي كاروليناي جنوبي را از خاك ايالات متحده تصويب مي كند، اين سرآغاز جنگ هاي انفصال آمريكا بود.
http://pnu-club.com/imported/2009/09/3106.jpg
اندكي بعد ده ايالت ديگر جنوب نيز از اين اقدام پيروي كرده و جدايي خود از ايالات متحده را اعلام مي كنند. از اوايل قرن نوزدهم ميلادي ، در ايالات متحده اختلاف ميان شمال صنعتي ، نوگرا و تاجر مسلك با جنوب كشاورزي ، سنت گرا و اشرافي بر سر مساله بردگي آغاز مي شود.

جنوبي ها براي انجام كارهاي توان فرسا در مزارع پنبه ، تنباكو و نيشكر روي بيگاري بردگان سياهپوست حساب مي كردند.

شمالي ها هم آزادي بردگان را بهانه قرار داده بودند و مي خواستند تحت شعار فريبنده لغو بردگي از نيروي كار ارزان و فراوان بردگان سياهپوست در كارخانه هاي شمال استفاده كنند.

در سال 1860 ميلادي آبراهام لينكلن يك جمهوري خواه و معتقد سرسخت به لغو بردگي با كسب 40 درصد آرا به دليل شكافي كه در حزب دموكرات ايجاد شده بود ، به مقام رياست جمهوري آمريكا انتخاب مي شود.

با به قدرت رسيدن آبراهام لينكلن كاروليناي جنوبي بهانه لازم را براي انفصال مي يابد و همراه 10 ايالت ديگر كنفدراسيون جنوب را تشكيل مي دهد.

لينكلن كه مي خواست وحدت كشور را حفظ كند در نقض اعتقادهاي خود نسبت به لغو بردگي ترديد نمي كند و به ايالات جنوبي پيشنهاد مي دهد تا تحت شرايطي بردگي را حفظ كنند اما جنوبي ها پيشنهاد او را نمي پذيرند.

به اين ترتيب ، در روز 20 دسامبر سال 1860 ميلادي در پي انتخاب آبراهام لينكلن به مقام رياست جمهوري ايالات متحده ، مجلس ويرجينيا به اتفاق آرا انفصال كاروليناي جنوبي را از خاك ايالات متحده تصويب مي كند. ده ايالت ديگر جنوب نيز از اين تصميم پيروي مي كنند.

جنگ هاي انفصال آمريكا آغاز مي شوند كه سرانجام آن لغو بردگي و ويراني ايالت هاي جنوبي به دست شمالي ها بود.