PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سوئد و دیدنی های آن



Borna66
09-18-2009, 12:14 AM
سوئد (به سوئدی: Sverige به تلفظ اسوریّه)، کشوری است در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنیا، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه است. حکومت این کشور، حکومت پادشاهی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می‌شود. پایتخت این کشور شهر استکهلم است.

نام این کشور در فارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌است.

مردم سوئد همراه با مردمان نروژ ایسلند و دانمارک از تبار هندواروپایی بوده و تبارشان به وایکینگ ها می‌‌رسد.

زبان سوئدی از خانوادهٔ زبان های هندواروپایی شاخهٔ ژرمنی است و با زبان‌های نروژی و دانمارکی نزدیکی دارد. این سه زبان بسیار به هم نزدیک بوده و اغلب گویشوران آن‌ها می‌توانند هر کدام به زبان خود با هم ارتباط زبانی برقرار کنند.

Borna66
09-18-2009, 12:14 AM
زبان رسمی زبان سوئدی
پایتخت استکهلم
بزرگ‌ترین شهر استکهلم
سیستم حکومتی پادشاهی مشروطه
شاه شاه كارل گوستاو شانزدهم
نخست وزیر فردریش رینفیلد
پهناوری ۴۴۹٬۹۶۴ كیلومتر مربع
جمعیت ۹٬۰۰۶٬۴۰۵ (۲۰۰۴)
تراکم جمعیت ۲۰ نفر بر كیلومتر مربع
یکای پول كرون سوئدی (SEK)
درآمد سالانه‌ ملی ۲۶۷ میليارد دلار (۲۰۰۵)
درآمد سرانه‌ ۲۹٬۵۴۴ دلار (۲۰۰۵)
منطقه‌ زمانی UTC+۱
سرود ملی Du gamla, Du fria
(تو کُهن هستی، تو آزادی)
کد پلاک خودرو S
دامنه‌ اینترنتی se.
پیش‌شماره‌ تلفنی ۴۶ +


استان‌های سوئد:


AB - استان استکهلم Stockholms län
C - استان اوپسالا Uppsala län
D - استان سودرمانلاند Södermanlands län
E - استان استرگوتلاند Östergötlands län
F - استان یونشوپینگ Jönköpings län
G - استان کرونوبری Kronobergs län
H - استان کالمار Kalmar län
I - استان گوتلاند Gotlands län
K - استان بلکینگه Blekinge län
M - استان اسکونه Skåne län
N - استان هاللاند Hallands län
O - استان وسترا گوتلاند Västra Götalands län
S - استان ورملاند Värmlands län
T - استان اربرو Örebro län
U - استان وستمانلاند Västmanlands län
W - استان دالارنا Dalarnas län
X - استان یولبوری Gävleborgs län
Y - استان وسترنورلاند Västernorrlands län
Z - استان یمتلاند Jämtlands län
AC - استان وستربوتتن Västerbottens län
BD - استان نوربوتتن Norrbottens län

Borna66
09-18-2009, 12:16 AM
تالار شهر استکهلم و محل اهدای جایزه نوبل
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

تالار شهر استکهلم و محل اهدای جایزه نوبل
ربودن جایزه نوبل بالاتزین افتخاری است که میتواند در سطح بین المللی نصیب یک دانشمند گردد. و شهر استکهلم هر ساله در ماه دسامبر که هنگام معرفی نام برندگان جایزه نوبل و سپس اعطای این جایزه پر افتخار به آنها میرسد در معرض توجه جهانی قرار میگیرد. جوایز نوبل در طی مراسمی بسیار مجلل و با شکوه و با حضور پادشاه و ملکه سوئد هر ساله در تاریخ 10 دسامبر در تالار تاریخی شهر استکهلم به برندگان آن اهدا میگردد. تالاری که مانند میدان شهیاد (میدان آزادی) در تهران سمبل شهر استکهلم بشمار میرود و بازدید از آن همواره در لیست "واجبات" جهانگردانی که از استکهلم دیدن بعمل می آورند قرار دارد. مراسم نوبل همواره در "تالار آبی" و نیز "سالن طلایی" تالار شهر استکهلم برگذار میشود. محلی که برجسته ترین دانشمندان جهان در طی بیش از یک قرن پر افتخارترین جایزه علمی جهان را دریافت نموده اند. برج تالار شهر استکهلم نیز که 106 متر بلندی دارد یکی از بهترین مناظر از شهر استکهلم را در مقابل دید شما قرار خواهد داد.

در هر سال برجسته ترین دانشمندان, محققین و ادبای جهان که افتخار دریافت جایزه نوبل نصیب آنان شده است در ضیافت مجلل شب نوبل که در تالار باشکوه شهر استکهلم برگزار میگردد جوایز خود را با حضور پادشاه, ملکه, دیگر اعضای خانواده سلطنتی و میهمانان بلند پایه از سراسر جهان دریافت خواهند نمود. مبلغ جایزه بنیاد آلفرد نوبل مبلغ 10 میلیون کرون (حدود یک و نیم میلیارد تومان) برای برنده هر رشته است. .

مراسم ضیافت نوبل از تلویزیون سراسری سوئد و از دیگر تلویزیونهای دنیا بصورت مستقیم پخش میگردد و از سایت اینترنتی رسمی بنیاد آلفرد نوبل نیز قابل مشاهده است. مراسم اعطای جایزه نوبل در استکهلم در دو بخش صورت میگیرد. در بخش اول مراسم که در بعداظهر روز 10 دسامبر صورت میپذیرد برندگان, لوحه افتخار و نیز مبلغ هنگفت 10 میلیون کرونی جایزه را از دست کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد دریافت میکنند. در بخش دوم که برای بسیاری دیدنی ترو تماشایی تر است مراسم ضیافت سطنتنی در تالار استکهلم است که با شرکت میهمانان بلند پایه از سراسر جهان و با شرکت برندگان جایزه نوبل و در حضور خانواده سلطنتی سوئد برگزار میشود.




چنانچه در کشوری زندگی میکنید که مراسم اعطای جوایز نوبل و نیز ضیافت سلطنتی نوبل را از تلویزیون پخش نمیکند امروزه حتی میتوانید مراسم آن را بصورت مستقیم از وب سایت نوبل نیز تماشا و دنبال کنید.

بیش از صد سال تاریخ, یادآور اهمیت جایزه نوبل است. آلفرد نوبل, شیمیدان سوئدی قرن 19 که در پی اختراع دینامیت ثروت هنگفتی اندوخت و آن را بنیان جوایزی نهاد که ربودن آن امروزه بزرگترین آرزوی هر دانشمند برجسته در سراسر جهان است. آلفرد نوبل منحصرا به کاربرد غیر نظامی اختراع خود در اموری مانند ایجاد کانال ها, استخراج مواد معدنی و فعالیت های ساختمانی علاقه مند بود. مهندسان نظامی برای این اختراع نیز مانند بسیاری دیگر از اکتشافات موارد استفاده دیگری یافتند.

آلفرد نوبل بعنوان یک دانشمند خود آموخته و بدون مدرک دانشگاهی مایل بود دانشمندان بلند پرواز را تشویق کند. در نتیجه تصمیم گرفت ثروتش را در اختیار بنیادهای سوئدی بگذارد که مایل باشند به افراد برجسته در رشته های فیزیک, شیمی, پزشکی و ادبیات جوایزی اعطا کنند. اما در اواخر زندگی, دوست اتریشی نوبل, بارونس برتا فون ساتنر, اورا بر انگیخت تا جایزه ای هم به ارتقاء صلح اختصاص دهد.

همچنین بانک مرکزی سوئد نیز هر ساله مبلغی را در اختیار کمیته نوبل قرار میدهد تا هر ساله به افراد برجسته در علم اقتصاد اعطا گردد. جوایز نوبل توسط آکادمی نوبل و موسسات وابسته به آن تعیین میشوند. از جمله جایزه نوبل در رشته پزشکی توسط هیئت علمی بیمارستان و مجوعه علمی عظیم دانشگاه "کارولینسکا" در استکهلم هر ساله به آکادمی نوبل پیشنهاد میگردد. فقط جایزه صلح نوبل, بنا به خواست آلفرد نوبل, توسط یک کمیته پنج نفری که به وسیله پارلمان نروژ تعیین میشوند انتخاب میگردد. اعضای دولت( و همچنین از سال 1977 خود اعضای پارلمان) حق عضویت در این کمیته را ندارند.

هرچند که آلفرد نوبل جایزه را با این هدف که به افراد جوان اعطا شود بنیان گذاشت تا به این وسیله برای آنها انگیزه ای بوجود آید, اما جوایز غالبا به اشخاص سالخورده تر به خاطر کارهایی که در گذشته انجام داده اند تعلق گرفته است. میانگین سن دریافت کنندگان تاکنون 63 سال بوده است. با این همه اخیرا روندی در جهت انتخاب برندگان از میان نامزدهای جوانتر که میانگین ست آنان 50 سال است پدید آمده است. کوشش کمیته از این پس ممکن است مصروف بر این باشد تا افرادی را انتخاب کند که آنقدر جوان باشند که بتوانند کار خود را تا مدتی ادامه دهند.



مراسم اعطای جایزه نوبل یک در 10 دسامبر یک رویداد رسانه ای است که در آن مراسم مختلفی اجرا میگردد, شام سلطنتی سرو شده و کنسرتهایی با شرکت هنرمندان سرشناس و برجسته اجرا میگردد.

در مدت بیش از 100 سالی که از اعطای جوایز نوبل میگذرد این جایزه به گونه ای مورد بزرگداشت قرار گرفت که حتی در تصور نیز نمیگنجید.

Borna66
09-18-2009, 12:16 AM
روز شادی کودکان و نوجوانان: گرونا لوند از خواب زمستانی بر می خیزد

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3039.jpg

استکهلمیان - پارک تفریحی و بسیار محبوب "گرونا لوند" در استکهلم ساعت 12 ظهر روز شنبه 26 آوریل 2008, برای صد و بیست و پنجمین سال پیاپی دروازه های خود را در آستانه بهار و آمدن تابستان بروی مردم و بخصوص کودکان, نوجوانان و جوانان که از طرفداران درجه یک آن هستند باز خواهد کرد.

در پارک تفریحی گرونا لوند که بصورتی بسیار زیبا در کنار آب واقع شده است از ماشین های عظیم الجثه بازی و تفریح, کازینو, فعالیتهای گوناگون تا رستوران های مختلف با غذاهای متنوع وجود دارد و همچنین کنسرتهای متعددی توسط خوانندگان داخلی و خارجی در هوای فرح بخش بهار و تابستان استکهلم بر روی سن بزرگ آن اجرا می گردد.

در واقع تا پارک تفریحی گرونا باز نشده باشد تابستان واقعی به استکهلم نیامده است.

Kvasten
"که واستن" در زبان سوئدی به معنی جارو و یا جاروی جادوگران است. و این نام از این روی بر این قطار "صعود و فرود" نهاده شده است که گفته می شود افرادی که بر آن سوار می شوند با احساس نشستن بر روی جارو ی جادوگران و پاهای آویزان! هواپیما سواری می کنند.

قطار "که واستن" به طول 400 متر و ارتفاع 20 متر در محدوده مابین "خانه ارواح" و "قطار آبی" نصب شده است و بخشی از آن بر روی آب قرار می گیرد. و چرخ و فلک بزرگی که در این محل قرار داشت برای همیشه تعطیل و روانه قبرستان شده است. جهت سوار شدن به "که واستن" باید حداقل 110 ساتی متر قد داشته باشید. این شرط برای اکثر دیگر ماشینهای تفریحی پارک گرونا لوند 120 و 140 سانتی متر قد است.

هزینه احداث این بازی جدید 55 میلیون کرون بوده و در ساختمان آن 200 تن آهن و بیش از 3000 پیچ و مهره بکار رفته است.

مدیر پارک تفریحی گرونا لوند با خنده به خبرنگاران می گوید که "طبق یک سنت قدیمی اولین کسی که اجازه سوار شدن بر روی ماشین های تفریحی تازه احداث را دارد مهندس طراح آن است". در واقع اگر مهندس طراح جرات سوار شدن بر روی ماشین ساخته خودش را نداشته باشد, چه توقعی می توان از دیگران داشت؟

"فریت فال تیلت" سقوط آزاد با 110 کیلومتر سرعت
یکی دیگر از پر طرفدار ترین ماشینهای تفریحی در پارک تفریحی گرونا لوند, "فریت فال تیلت" نام دارند که یکی از مرتفع ترین "سقوطهای آزاد" در سطح جهانی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد داد. البته دسته ای که دل و جرات سوار شدن آن را داشته باشند. "فریت فال تیلت" 80 متر ارتفاع دارد و شما را در حالی که زیر پایتان خالی است با سرعت 110 کیلوتر در عرض چند ثانیه به پایین پرت میکند!

ورود مجانی برای همه سالمندان بالای 65 سال
ورود مجانی و رایگان برای بابا بزرگ ها و مامان بزرگها و کلا همه سالمندان بالای 65 سال به پارک تفریحی گرونا لوند را فراموش نکنید. این امکان از سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شد. بنابراین امسال هر وقت به گرونا لوند می روید فراموش نکنید که بابا بزرگها و مامان بزرگها رو هم همیشه با خودتان ببرید, برای آنها دیگر پرداخت ورودی لازم نیست.

قیمت ورودی به پارک
تا 3 سال: ورود مجانی و همه بازی ها مجانی
4 تا 6 سال: ورود مجانی
7 تا 64 سال: 70 کرون
65 به بالا: رایگان

البته مبالغ بالا تنها ورودی به پارک است. هر بار وارد این پارک تفریحی می شوید, خصوصا به همراه کودکان, آماده آتش گرفتن مبلغ قابل توجهی از پول کیفتان باشید.

توجه
در طی ساعات 18.30 الی 20 روزهایی که کنسرتی در پارک تفریحی گرونا لوند برگزار می شود, هم بازنشستگان مجبور به پرداخت ورودی خواهند بود و هم قیمت ورودی عادی دوبل می گردد (ورودی 140 کرون). بنا براین اگر مایل به شرکت در کنسرت ها نیستید همیشه قبل از رفتن به گرونا لوند چک کنید که در آن شب کنسرتی برنامه ریزی نشده باشد تا در ساعاتی که ورودی به پارک دوبل است وارد آن نشوید. از طرف دیگر شبهای کنسرت در گرونا لوند از شلوغترین و پر هیجان ترین شبهای تابستانی این پارک است.

کارت فصلی سبز رنگ
Säsongskort
شما همچنین می توانید با خرید کارتهای ویژه ای به مبلغ 120 کرون تا پایان فصل بصورت رایگان وارد پارک تفریحی گرونا لوند شوید. با دارا بودن این کارت 10 درصد نیز تخفیف نیز در ورودی دوبل روزهای کنسرت دریافت خواهید نمود.

دستبند سواری
Åkband
کودکان و نوجوانان و دیگرعاشقان پارک تفریحی گرونا لوند می توانند با خریدن یک دستبند سواری برای یک روز به مبلغ 280 کرون به مدت یک روز تا حدی که توان دارند از همه امکانات تفریحی گرونا لوند استفاده کرده و هر چند بار که دلشان می خواهد (و توانشان اجازه می دهد) سوار همه ماشینهای تفریحی پارک گرونا لوند شوند. تنها استثناء در این زمینه "خانه ارواح" است که ورودی به آن همیشه جداگانه و به مبلغ 40 کرون پرداخت می گردد. دستبند سواری دیگری نیز وجود دارد که تنها از ساعت 7 غروب به بعد قابل استفاده است اما قیمت آن نیز بمراتب ارزانتر و فقط 200 کرون است.

کارت طلایی
Guldkortet
اگر یک "کارت طلایی سواری" به قیمت 1199 کرون خریداری کنید در تمامی مدت باز بودن پارک گرونا لوند در طی تابستان قادر به ورود مجانی به آن و دریافت یک دستنبد سواری برای هر روز هستید.

******

موارد بالا تنها چند نمونه از انواع مختلف استفاده از امکانات این پارک تفریحی است. در وب سایت این پارک آلترناتیوهای دیگری نیز در این زمینه از قبیل امکان خرید کوپنهای مختلف وجود دارد. بطور کلی هر چه قدر بهای استفاده از امکانات تفریحی پارک را تک تک پرداخت کنید قیمت گرانتری را پرداخت خواهید کرد و هر چقدر تعداد بیشتری را بصورت همزمان و "دسته کوپن" خریداری کنید قیمت ارزانتری را پرداخت خواهید نمود.

پارک تفریحی گرونا لوند از اماکن تفریحی است که بیش از هر مکان دیگری در تابستان مورد بازدید سوئدیها و جهانگردانی که از استکهلم بازدید می کنند قرار می گیرد. در وب سایت مفصل گرونا لوند میتوانید به زبانهای سوئدی و انگلیسی درمورد همه امکانات این مجموعه تفریحی عظیم اطلاعات دقیق و جامع کسب کنبد.

پارک تفریحی گرونا لوند تا آخر تابستان باز است و پس از آن دوباره از تاریخ 21 سپتامبر 2008 و فرا رسیدن فصل پاییز به خواب زمستانی فرو میرود تا خود را برای بهار و تابستانی دیگر آماده سازد.

گرونا لوند البته بزرگترین پارک تفریحی سوئد نیست و در مقابل پارک تفریحی عظیم "لیسه بری" در شهر گوتنبرگ در غرب سوئد که بزرگترین پارک تفریحی شمال اروپا بشمار میرود قادر به عرض اندام نیست.

از دیگر پارکهای تفریحی مشهور سوئد میتوان از سومارلند (سرزمین تابستان) که از بازیهای آبی تشکیل شده و در شهر اسکارا در مرکز سوئد قرار دارد نام برد. در سایت اینترنتی این سه پارک بزرگ تفریحی سوئد میتوانید آخرین اطلاعات در مورد این پارکها را کسب کرده و نیز با خرید کارتهای مخصوص در طول تمامی فصل بهار و تابستان از تخفیفهای ویژه جهت بازدید از آنها بهره مند شوید.

Borna66
09-18-2009, 12:18 AM
قصرهای سلطنتی

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3040.jpg

قصر سلطنتی استکهلم
"قصر سلطنتی استکهلم" که در بخش قدیمی و مرکزی شهر استکهلم بنام (گاملا استان) واقع است اقامتگاه رسمی پادشاه, ملکه و خانواده سلطنتی بشمار میرود.

بخش اعظم پذیرایی از میهمانان رسمی خانولده سلطنتی سوئد در " قصر سلطنتی استکهلم" صورت میپذیرد. دفتر کار روزانه پادشاه و دیگر کارمندان دربار سلطنتی نیز در همین قصر قرار دارد. این قصر یکی از معظم ترین و پر رفت و آمدترین قصرهای سلطنتی اروپا بشمار میرود.

قصر سلطنتی استکهلم دارای هفت طبقه و بیش از 600 اتاق است. در این قصر سه موزه پادشاهی وجود دارد که بازدید از آن و نیز بخشی از کاخ سلطنتی برای عموم مردم آزاد است. این سه موزه عبارتند از:
موزه جواهرات سلطنتی
موزه تاریخ "قصر سلطنتی استکهلم"
موزه مجسمه و تندیس های عتیقه قصر

بازدید کنندکان از قصر سلطنتی استکهلم از جمله قادر خواهند بود از موزه جواهرات سلطنتی نیز بازدید بعمل آورند. این نمایشگاه میتواند جهت بازدید میهمانان و جهانگردان ایرانی که در خلال تابستان از ایران و دیگر کشورهای جهان به استکهلم سرازیر می شوند شد جالب توجه باشد.

اطلاعات قصر سلطنتی استکهلم

قصر دروت نینگ هولم
"قصر دروت نینگ هولم" در خارج از نقاط مرکزی استکهلم قرار دارد و اقامتگاه دائمی و خصوصی پادشاه, ملکه و خانواده سلطنتی بشمار میرود. این قصر که در قرن 1600 بنا شده در میان قصرهای قدیمی سلطنتی سوئد کمترین صدمه را در طی اعصار دیده است و در لیست سازمان جهانی یونسکو بعنوان میراث فرهنگی جهانی قرار دارد. این قصر از سال 1981 تاکنون اقامتگاه دائمی و خصوصی خانواده سلطنتی بشمار میرود. بخش اعظم "قصر دروت نینگ هولم" در تمامی طول سال برای بازدید عموم باز است.


اطلاعات قصر دروتنینگ هولم

نمایشگاه لباسهای ملکه سیلویا در قصر سلطنتی استکهلم
روز 19 ژوئن 2006 سی سال از روزی که "سیلویا سامرلس" ملکه سوئد گردید گذشت. به همین مناسبت نمایشگاهی تحت عنوان "ملکه ما" در مقر قصر سلطنتی استکهلم برپا گردید.

در این نمایشگاه از جمله لباس عروسی ملکه, و نیز همه لباسهای مجللی که برجسته ترین طراحان جهان جهت ملکه سوئد طراحی نموده و وی از سال 1976 الی 2005 و در حین ضیافتهای سلطنتی بمناسبت اعطای جوایز آلفرد نوبل به تن داشته است در معرض دید مردم قرار گرفت.


این نمایشگاه در تالار "دریای سپید", یکی از زیباترین تالارهای قصر سلطنتی استکهلم به معرض نمایش گذاشته شد و علاوه بر جنبه تاریخی آن برای بانوان علاقمند به لباس و همچنین طراحان لباس جالب توجه بود. امکان خرید کاتالوگی از لباسهای به نمایش گذشته شده در این نمایشگاه در محل وجود دارد.

Borna66
09-18-2009, 12:18 AM
گلوبن

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3041.jpg

ساختمان گلوبن, بزرگترین ساختمان کروی جهان است و بواسط عظمتش از هر نقطه استکهلم دیده میشود و 60000 متر مربع مساحت, 110 متر شعاع و 16000 نفر گنجایش دارد. از برنامه های بزرگ اجرا شده در گلوبن میتوان از کنسرتهای مادونا, بریتنی اسپیرز, راکست, آبا, پاواروتی, فرانک سیناترا, بروس اسپرینگزتین, یو تو, پینک فلوید, فیل کالینز, راد استوارت, دایانا روس, راکست, اسپایس گرلز, بک استریت بویز, باب دیلان, بازدید پاپ ژان پل دوم, بازدید دالایی لاما, جشن پنجاهمین سالروز احداث سازمان ملل متحد, مسابقه بزرگ موسیقی اروپا , کنسرتهای ام تی وی یاد کرد.

محاسبه شده است که اگر یک شیر آب را باز کنیم تا گلوبن را پر از آب نمائیم این کار مدت 40 سال بطول خواهد انجامید.

در میان مهاجرین کشور سوئد, این تنها ایرانیان بوده اند که توانستد افتخار داشتن یک هنرمند بین المللی آن هم برای دو بار در گلوبن را داشته باشند.

گوگوش اولین بار در 13 ژانویه 2001 و سپس در مارس همان سال در گلوبن به اجرای دو کنسرت فراموش نشدنی پرداخت که در آن علاوه بر هزاران ایرانی از سوئد و دیگر کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا, تعدادی از نمایندگان پارلمان سوئد و دیگر مقامات دولتی این کشور نیز دعوت گردیده و در آن شرکت داستند. این کنسرت در گلوبن مورد توجه گسترده رسانه های سوئد قرار گرقت وقسمتی از آن از بزرگترین شبکه های تلویزیونی اسکاندیناوی نیز پخش شد.

بیشترین رکورد تعداد تماشاچی در گلوبن متعلق به کنسرت "بروس اسپرینگزتین" خواننده پاپ و راک آمریکایی است که در تاریخ 17 ژوئن 1992 تعداد 16337 نفر را در خود جای داده است.

Borna66
09-18-2009, 12:19 AM
جزایر توریستی و تفریحی گوتلند و اولند سوئد, جزایر قناری اسکاندیناوی

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3042.jpg

در فصل تابستان علاوه بر ایرانیانی که با استفاده از مرخصی سالانه خود جهت گذراندن تعطیلات به خارج از سوئد می روند گروه بزرگی از ایرانیان داخل ایران نیز جهت جهانگردی و نیز دیدار از دوستان و خویشاوندان خود راهی سوئد می شوند. میهمانان عزیزی که میزبانانشان در سوئد مایلند که در طی اقامتشان در سوئد هر چه بیشتر به آنها خوش بگذرد و با خاطره ای شیرین سوئد را به مقصد وطن ترک کنند.

سر زدن به مناطق توریستی سوئد از فعالیتهایی است که همواره توسط میزبانان در برنامه پذیرایی از میهمانان گنجانده می شود. به غیر از جهانگردان ایرانی, تعداد قابل توجهی از دانشجویان مهیمان ایرانی هم که در دانشگاه های سوئد مشغول تحصیل هستند نیز در طی تابستان مایل به گردشگری در سوئد و به در کردن خستگی سال تحصیلی که پشت سر گذاشته اند هستند.

در زیر به معرفی دو نقطه از محبوبترین جاذبه های توریستی سوئد می پردازیم:

جزایر توریستی و تفریحی گوتلند و اولند, جزایر قناری اسکاندیناوی
اگر در طی تعطیلات تابستان پذیرای میهمانان تابستانی خصوصا تیپ جوان از ایران و دیگر نقاط جهان هستید که عاشق آب تنی در دریا و بسر بردن در کنار ساحل در طی روز بوده و همزمان علاقمند به جشن و پارتی و رقص و نایت کلابهای شبانه هستند بازدید از سواحل دو جزیره توریستی و فوق العاده زیبای "گوتلند" "اولند" سوئد توصیه میشود. اروپائیان این دو جزیره را "جزایر قناری اسکاندیناوی" نیز می خوانند.

مهاجرین و بویژه اهالی خاورمیانه نیز به نوبه خود جزایر گوتلند و اولند در سوئد را به شوخی "جزایر آزاد" بمانند بندر دوبی در خلیج فارس می نامند. با این تفاوت که دوبی بندری آزاد برای "کالاها" اما جزایر گوتلند و اولند سوئد جزیره ای به تمام معنی آزاد برای "انسانها" بشمار می رود, و این مقایسه طنز آمیز چندان نیز دور از حقیقت نیست.

آزادی بی حد و مرز موجود در این دو جزیره (خصوصا جزیره گوتلند) گاه به گاه حتی اعتراض برخی سوئدیها را نیز بر می انگیزد. جشن ها و پارتی های پر سر و صدای شبانه و می گساری توسط مردمی که جز خوشگذرانی به چیز دیگری نمی اندیشند در طی ساعات شب, و خوردن غذاهای خوشمزه بویژه غذاهای دریایی و نیز آب تنی و استراحت در ساحل در طی ساعات روز از بخشهای جدا نشدنی ایام تابستان در این دو جزیره تفریحی تابستانی هستند.

جمعیت جزایر "گوتلند" و "اولند" که در جنوب شرقی سوئد واقع شده اند بواسطه هجوم جهانگردان به آنها در طی تابستان به چند برابر افزایش می یابد و پیدا کردن جای خالی در هتل ها و "پلاژ" های آن بسیار دشوار است. برخی جهانگردان ماه ها قبل از شروع تابستان اقدام به رزرو اتاق و یا پلاژ مورد نیاز خود می کنند تا با فرا رسیدن فصل تابستان دچار مشکل کمبود جا نشوند.

اگر خویشاوند و یا دوستی دارید که در این دو جزیره و یا کمونهای اطراف آن زندگی می کنند تعطیلات تابستان بهترین زمان جهت "دیدار از آنان" بشمار می رود.

جزیره گوتلند
Gotland
جزیره گوتلند با 3140 متر مربع مساحت خود بزرگترین, محبوبترین و در عین حال شلوغ ترین جزیره تفریحی تابستانی سوئد بشمار میرود و بویژه در نزد اقشار جوان تر بسیار محبوب است. مساحت 3140 کیلومتر مربع جزیره گوتلند را می توان با مساحت 90 کیلومتر مربع جزیره کیش در ایران مقایسه نمود. جزیره گوتلند دارای 800 کیلومتر ساحل و 2000 ساعت آفتابی در طی سال است. میانگین دمای جزیره گوتلند در طی سه ماه ژوئن, ژوئیه و اوت 17 درجه سانتی گراد است. جزیره گوتلند یک کمون و استان مستقل بشمار می رود و مرکز آن شهر ویسبی است. جزیره گوتلند بمراتب دورتر از جزیره اولند به خشکی بوده و فاقد ارتباط زمینی با سوئد و خشکی است. امکان مسافرت به جزیره گوتلند تنها از طریق هواپیما و کشتی وجود دارد.

جزیره اولند
Öland
جزیره اولند با 1343 کیلومتر مربع کمتر از نصف جزیره گوتلند است. این جزیره از دو کمون مختلف تشکیل شده ("موربی لونگا " و "بوری هولمز") و بخشی از استان "کالمار" سوئد می باشد. جزیره اولند از طریق پلی معظم با خشکی در ارتباط است و به این ترتیب امکان مسافرت به آن علاوه بر کشتی و هواپیما از طریق زمینی و از جمله اتوموبیل نیز مقدور است. اگر علاقمند به زندگی تفریحی آرامتری در مقایسه با جزیره "گوتلند" هستید و یا مدت زمان کوتاهی جهت تعطیلات خود دارید جزیره "اولند" را انتخاب کنید.

در وب سایت ارائه اطلاعات توریستی مربوط به هر دو جزیره اطلاعات جامع و مفصل در هر موردی که فکرش را بکنید به زبانهای مختلف در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد. در مورد جزیره گوتلند این اطلاعات به زبانهای سوئدی, انگلیسی, فرانسه, آلمانی, اسپانیایی, ایتالیایی, فنلاندی و نروژی موجود است. اطلاعات توریستی جزیره اولند نیز به زبانهای سوئدی, انگلیسی و آلمانی در وب سایت آن در دسترس علاقمندان قرار دارد.

Borna66
09-18-2009, 12:19 AM
آفتاب نیمه شب

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

آفتاب نیمه شب اسکاندیناوی یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی کشورهای منطقه شمال اروپاست و سالانه صدها هزار توریست از سراسر جهان برای دیدن درخشش آفتاب در نیمه شب به مناطق شمالی اسکاندیناوی مسافرت میکنند. برای بسیاری از ایرانیان در هفته های اولیه ورود به سوئد و خصوصا در مناطق شمالی این کشور مشاهده درخشش زیبای آفتاب در نیمه شب های تابستان جلوه ای خاص, شگفت انگیز و بیاد ماندنی داشته است. کمتر کودک ایرانی است که در روزهای اولیه تماس با شب های تابستان سوئد به پدر و مادر ایرانی خود نگفته باشد که "حالا که شب نیست. برای چه بخوابیم".

اما آفتاب نیمه شب چیست؟ 100 روز بدون شب. این معنی آفتاب نیمه شب است. پدیده آفتاب نیمه شب را میتوان در تمامی استان "لاپلاند" سوئد و نیمی از استان "نور بوتن" در شمال این کشور مشاهده نمود. هر چه قدر به نقاط شمالی سوئد نزدیکتر باشیم طول مدتی که میتوان آفتاب نیمه شب را مشاهده کرد نیز طولانی تر است.

در شمالی ترین نقاط سوئد میتوان آفتاب نیمه شب را از اوایل ماه مه الی تا اواسط ژوئیه مشاهده نمود. نزدیکی به آفتاب نیمه شب در استان "نورلاند" به معنی آن است که در طول ماه های ژوئن و ژوئیه شب در این مناطق وجود ندارد.

مردم این دیار مدت چند هفته متوالی طلوع و غروب ندارند و چند ماه هم شب دراز دارند. در هنگام روزهای بلند, هنگامیکه به نیمه شب نزدیک میشویم, آفتاب مانند ایران به افق میخرامد و شبیه عصر ایران میگردد. و روبرو در جهت شمال و رو به قطب شمال قرار میگیرد. بعد اوج میگیرد و هرگز پنهان نمیشود. پس از مدتی (از اواسط ما مه تا پایان ژوئیه) بی آنکه غروبی رخ دهد دوباره آفتاب از پایین به بالا میرود و روز از سر گرفته میشود. و به عبارتی مردم با "نیمه شب های خیالی" به خوب میروند, چون غروبی وجود ندارد و فقط آفتاب با نوسان ظریف و آرام خود موج روزانه زندگی مردم را نشان میدهد.

وسیع ترین شهر جهان
تماشای پدیده "آفتاب نیمه شب" در شهر "کیرونا" در شمال سوئد نیز قابل رویت است و بازدید از این شهر به خودی خود نیز جالب خواهد بود. کیرونا شهری است که از حیث وسعت بزرگتر از توکیو و نیویورک است و در 1200 کیلومتری بالای استکهلم قرار دارد. کیرونا شهر آهن است و قسمت اعظم ساکنانش معدنچی اند. برای رفتن به کیرونا علاوه بر هواپیما, قطارهای مسافربری نیز وجود دارد که در ماه های مه, ژوئن و ژوئیه شما را به نقاطی که در آن قریب سه ماه آفتاب غروب نمیکند میبرد.
کیرونا

در نقاط جنوبی و میانی سوئد مانند استکهلم, اگرچه پدیده آفتاب نیمه شب قابل مشاهده نیست اما غروب بسیار دیر وقت آفتاب در طی تابستان در استکهلم نیز پدیده جالبی برای بازدیدکنندگانی که از ایران به این کشور مسافرت میکنند خواهد بود. از اواسظ ماه ژوئن الی اواسط ماه ژوئیه در استکهلم غروب و طلوع آفتاب بیش از چند ساعت طول نمیکشد و در طی این چند ساعت نیز آسمان تاریک نبوده و فقط "گرگ و میش" است.

Borna66
09-18-2009, 12:20 AM
هتلی که هر ساله "آب میشود"

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3043.jpg

"هتل یخی" یا "آیس هتل" یکی از جاذبه های بزرگ توریستی سوئد است که هر ساله هزارن نفر را از نقاط مختلف جهان به سوئد میکشد. ساخت هتل یخی سوئد اکتبر هر سال آغاز میشود تا در فصل زمستان پذیرای توریستها باشد. به مساحت و امکانات تفریحی این هتل که اولین پایه های آن در دهه 1970 میلادی ریخته شد هر ساله اضافه میگردد و "آیس هتل" امروز از جاذبه و شهرتی بین المللی برخوردار است.

مسافرین "هتل یخی" سوئد اغلب از افراد ثروتمند تشکیل شده اند ,چون هزینه اقامت در آن به علت زمان محدود و هزینه بالای ساخت هر ساله آن بسیار بالاست. سال گذشته این هتل با شصت اتاق دو نفره, سی سوئیت و بیست اتاق یک نفره پذیرای جهانگردان بوده است.

این هتل به امکانات تکنیکی مدرنی مجهز است که موجب میگردد درجه دمای آن ثابت مانده و حتی امکان استفاده از استخر آب گرم نیز وجود داشته باشد. هر ساله برای ساخت ساختمان اصلی هتل از بیش از ده هزار تن برف و یخ استفاده میشود و بعد صنعت کاران به ساخت وسایل آن مشغول میشوند. برخی از برجسته ترین هنرمندان و مجسمه سازان جهان هر ساله دست به خلق آثار زیبایی از یخ میزنند که بعنوان تزئینات هتل مورد استفاده قرار میگیرد.

در این مجموعه خارق العاده توریستی حتی کلیسایی فوق العاده زیبا از یخ با تزئیناتی مسحور کننده (برای مثال شمعدانهای یخی) وجود دارد که هر ساله پذیرای عروس و دامادهایی از سراسر جهان است که مراسم آغاز زندگی مشترک خود را در آن به انجام میرسانند.

هتل یخی معمولا از ماه مه به بعد شروع به آب شدن و از بین رفتن میکند و چون در نزدیکی رودخانه بنا شده, آبهای ایجاد شده مجددا به رودخانه هدایت میشوند.

یک ایرانی که از میهمانان این هتل بوده به استکهلمیان میگوید: "حالت سحرآمیزی که سفیدی برف و شفافیت الماس مانند یخ, به همراه مجموعه ای از زیباترین نورپردازی به این مجموعه توریستی میدهد غیر قابل توصیف است. تصور میکنید که به دنیای افسانه ها وارد شده اید. میهمان این هتل بودن تجربه ای است که تا آخر عمر به همراه انسان خواهد بود".

Borna66
09-18-2009, 12:20 AM
باغ وحشهای چهارگانه سوئد

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3044.jpg

چهار باغ وحش "اسکانسن" در استکهلم, "بوروس" در شهر بور,س, "نوردنز آرک" در هونه بو استراند و نیز باغ وحش طبیعی و بی اندازه دیدنی "کول موردن" در حومه شهر نورشوپینگ از دیگر نقاط اجباری دیدنی برای کودکان و خانواده های آنان و نیز میهمانان ایرانی بازدید کننده از سوئد در بهار و تابستان امسال هستند.

سایتهای اینترنتی این چهار باغ وحش نیز بنوبه خود بسیار دیدنی هستند. در قسمتی از آن (از جمله سایت باغ وحش بوروس) میتوان حیوانات باغ وحش را بصورت زنده از طریق اینترنت نگاه کرد! که بسیار جالب است. با کلیک کردن بر روی تصاویر زیر وارد وب سایت هر کدام از آنها خواهید شد.





باغ وحش کول موردن, از واجبات برای بازدید کودکان در طی تابستان
کودکان ایرانی زیادی نیز هر ساله به همراه خانواده های خود و نیز میهمانان تابستانی از ایران و دیگر نقاط جهان از باغ وحش های سوئد و خصوصا باغ وحش "کول موردن" بازدید میکنند.

از بخشهای دیدنی باغ وحش "کول موردن" پارک "سافاری" آن است که بازدید کنندگان با اتوموبیلهای خود از آن عبور کرده و از فاصله بسیار نردیک قادر به مشاهده حیوانات هستند. گاهگاهی نیز شیر یا پلنگی هوس ماشین سواری نموده و با پریدن بر روی کاپوت اتوموبیل ها "زهره" بسیاری را برده است.

Borna66
09-18-2009, 12:21 AM
برج کاک نس

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3045.jpg

برج کاک نس که ارتفاع آن 155 متر بوده و دارای 34 طبقه است در سال 1967 بنا گردیده و عملیات ساخت آن 4 سال بطول انجامید. برج کاک نس دارای یکی از سریعترین آسانسورهای اروپا میباشد که با سرعت 5 متر در هر ثانیه شما را به بالای برج میبرد. در بالای این برج میتوان منظره شهر استکهلم را که واقعا دیدنی است تماشا نمود.

در رستوران برج کاک نس در طبقه 28 میتوان غذاهای خوشمزه سوئدی و بین المللی را در کنار منظره ای دیدنی میل نمود. همچنین در بار و کافی شاپ طبقه 30 برج کاک نس میتوان با دوستان خود ضمن لذت بردن از منظره شهر ساعاتی را به خوشی گذراند.

در فروشگاه برج کاک نس میتوان انواع کارهای دستی و مصنوعات سوئد را خریداری نمود.

Borna66
09-18-2009, 12:21 AM
ایکه آ

http://pnu-club.com/imported/2009/09/163.gif

کمتر منزلی را می توان در کشورهای ثروتمند جهان یافت که محصولی از کمپانی غول پیکر مبلمان منزل سوئدی "ایکه آ" در آن یافت نشود. ایرانیان مقیم سوئد بخوبی میدانند که غیر ممکن است وارد یکی از فروشگاههای ایکه آ شد و بدون خرید تکه ای مبلمان یا دیگر لوازم منزل از آن بیرون آمد.

اگرچه کمپانی ایکه آ در ایران شعبه ای ندارد و اکثر محصولاتی که به نام این کمپانی در ایران به فروش می رسد تقلبی است اما محصولات ایکه آ آنچنان در ایران محبوب است که کاتالوگهای آن در کیوسکهای روزنامه فروشی بفروش میرسد.

کاتالوگ ایکه آ امروزه یکی از سوغاتی های پرطرفداری است که میهمانان تابستانی در سوئد و دیگر کشورهای جهان که ایکه آ در آنها شعبه دارد با خود به ایران می برند. و خرید از فروشگاه های ایکه آ نیز در صدر جدول برنامه جهانگردان و بخصوص ایرانیان عاشق خرید است که از ایران و دیگر نقاط جهان به سوئد مسافرت می کنند.

کاتاوگ ایکه آ, مد سالانه لوازم منزل
اولین کاتالوگ ایکه آ در سال 1951 منتشر شد. امروزه کاتالوگ سالانه کمپانی مبلمان منزل سوئدی ایکه آ در 145 میلیون نسخه, در 37 کشور جهان و به 25 زبان مختلف منتشر می گردد. کاتالوگ مبلمان منزل ایکه آ با 145 میلیون نسخه خود, پرتیراژ ترین کاتالوگ پخش شده در جهان است. با اینکه تمامی محصولات کمپانی مبلمان منزل ایکه آ بر روی سایت آن در اینترنت نیز قرار دارد اما این کمپانی غول پیکر سوئدی هر ساله کاتالوگ خود را بصورت چاپی نیز در سراسر جهان منتشر میکند.

کاتالوگ کمپانی سوئدی ایکه آ که برجسته ترین طراحان سوئد و دیگر کشورهای جهان در طراحی مبلمان آن همکاری میکنند فرم دهنده مد لوازم منزل در هر سال نیز هست و طراحان مبلمان از سراسر دنیا این کاتالوگ را تهیه کرده و مورد توجه خود قرار می دهند.

200 فروشگاه غول پیکر در 37 کشور جهان
کمپانی عظیم سوئدی مبلمان ایکه آ در 37 کشور دنیا شعبه دارد و هر ساله بیش از 450 میلیون نفر از بیش از 200 فروشگاه غول پیکر آن در سراسر جهان بازدید می کنند. کمپانی ایکه آ دارای 84000 کارمند در سراسر دنیاست و فروش سالانه آن مبلغ نجومی بیش از 100 میلیارد کرون است که حدود 7 میلیارد آن در سوئد و بقیه در دیگر کشورهای دنیا صورت می گیرد. این کمپانی در سال 1943 توسط "اینگوار کامپراد" سوئدی تاسیس شد و وی را که کماکان در قید حیات بسر میبرد تبدیل به ششمین مرد ثروتمند جهان نمود. او با این وجود مردی بسیار ساده در شیوه زندگی دور از تجمل خود باقی ماند. وی کمپانی ایکه آ را هرگز در بورس سهام نیز وارد نکرد.

کمپانی ایکه آ علاوه بر کشور مادر (سوئد), در کشورهای بلژیک, چک, دانمارک, آلمان, اسپانیا, یونان, فرانسه, ایسلند, ایتالیا, قبرس, مجارستان, هلند, نروژ, اتریش, روسیه, لهستان, پرتقال, رومانی, سوئیس, اسلواکی, فنلاند, ترکیه, انگلستان, کانادا, آمریکا, کویت, اسرائیل, عربستان سعودی, امارات عربی متحده, استرالیا, چین, هنگ کنگ, ژاپن, مالزی, تایوان و سنگاپور فروشگاههای عظیم و غول پیکر مبلمان منزل دارد.

کمپانی سوئدی ایکه آ در زمان رژیم پادشاهی در ایران مطالعاتی جهت برپایی شعبه ای در ایران را آغاز کرده بود اما این مطالعات پس از وقوع انقلاب اسلامی متوقف گردید. اینک نزدیکترین شعبه ایکه آ به ایران در دوبی (امارات عربی متحده) و ترکیه قرار دارد. شعبه ایکه آ در دوبی با 35000 متر مربع وسعت عظیم ترین فروشگاه ایکه آ در خاورمیانه است.

Borna66
09-18-2009, 12:21 AM
فروشگاه "جیکوس" در "Ullared" بزرگترین جاذبه توریستی سوئد شد


استکهلمیان - پارک تفریحی عظیم "لیسه بری" در شهر گوتنبرگ از سالها پیش تاکنون پر بازدید ترین و بزگترین جاذبه توریستی سوئد بوده است. اما "لیسه بری" سرانجام مجبور شد تا این عنوان پر افتخار را به رقیب دیگری بسپارد: "فروشگاه عظیم "جیکوس" در شهر "Ullared".

فروشگاه عظیم, معروف و مشهور "جیکوس اولارد" را همه نه تنها در سوئد بلکه در سراسر شمال اروپا میشناسند. این فروشگاه که در سال 1963 تاسیس گردیده, در استان "هالاند" و در شهر کوچک "Ullared" از توابع شهر فالکن برگ در جنوب شهر گوتنبرگ واقع شده است و آن را کعبه عاشقان خرید نیز می نامند (قابل توجه بانوان ایرانی). این فروشگاه بزرگ با وسعت باورنکردنی نزدیک به 16000 متر مربع که تقریبا همه چیز از کفش و پوشاک گرفته تا لوازم منزل و الکترونیک برای فروش دارد چنان قیمتهای نازلی ارائه میکند که مردم نه تنها از سراسر سوئد و از فاصله های چند صد کیلومتری و 10-12 ساعته جهت خرید به آن مسافرت میکنند, بلکه خریداران از کشورهای همسایه مانند نروژ, دانمارک, فنلاند و آلمان نیز در آن کم نیستند.

این فروشگاه, شهر کوچک اولارد در سوئد را به شهرتی در سطح اروپا رسانده است. برای ورود به این فروشگاه اغلب میبایست در صف انتظار بود و مدیریت این فروشگاه هر از چندی از طریق مطبوعات از مردم درخواست میکند که بدلیل ازدهام زیاد تا اطلاع ثانوی به این فروشگاه مراجعه نکنند! تازگی ها در وب سایت این فروشگاه "بارومتری" وجود دارد که مدت زمان انتظار جهت ورود آن را در هر لحظه محاسبه کرده و در اختیار "زائران خرید" قرار می دهد. در همین وب سایت یک دوربین نیز قرار دارد که منظره بخشی از این فروشگاه و مردم ارابه بدستی را که مانند مورچه رهسپار "مرکز شیرینی" هستند به صورت زنده به نمایش میگذارد.

برای مسافرت به "اولارد" و خرید از "جیکوس" حتی "تورهای مسافرتی" نیز وجود دارد که از شهرهای مختلف سوئد و اروپا علاقمندان را جهت خرید به فروشگاه "جیکوس" در "اولارد" برده و برمیگرداند. چنانچه در طی تعطیلات تابستان به استان هالاند و نواحی جنوب سوئد مسافرت می کنید دیدار از "اولارد" و فروشگاه "جیکوس" را در دستور کار خود قرار دهید. خصوصا اگر میهمانان تابستانی از ایران دارید و یا خود راهی ایران هستید مکانی بهتر از "جیکوس" در اولارد برای خرید سوغاتی پیدا نخواهید کرد. بسیاری از خانواده های سوئدی و اروپایی بطور دست جمعی با اتوموبیل های خود به "اولارد" مسافرت می کنند, جایی که "هم فال است و هم تماشا".

فروشگاه "جیکوس" در "اولارد" مصداق کامل ضرب المثل "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد" در یک محل است. برخی خانمهای "بنیادگرا" و "افراطی" ممکن است تمام روز را در این فروشگاه بسر ببرند.

پروین بانوی ایرانی به همکار استکهلمیان می گوید که او در سال 1986 بمدت یک روز کامل در فروشگاه "جیکوز" در "اولارد" مشغول به خرید بوده تا جایی که زمان حرکت آخرین اتوبوس را فراموش کرده است. او ادامه می دهد که اگر لطف یک خانواده اهل ترکیه که وی را با اتوموبیل خود به مقصد رسانده اند نمی بود وی که تمام پول خود را صرف خرید در "جیکوس" نموده بود مجبور می گردید تا شب را در خیابانهای "اولارد" بخوابد! داستانهای مختلفی از "غش کردن" بانوان پس از ساعتها بسر بردن در فروشگاه "جیکوس" نیز نقل شده است!

"اولارد" درحدود 100 کیلومتری جنوب شهر گوتنبرگ در امتداد بزرگراه "E20" واقع شده است. در وب سایت اینترنتی فروشگاه "جیکوس" اطلاعات مفصل در مورد این فروشگاه, شهر اولارد, نقشه محل و راه های مسافرت به محل وجود دارد. فروشگاه جیکوس همانطور که گفته شد در سال 2007 با کنار زدن پارک عظیم تفریحی لیسه بری, عنوان پر افتخار بزرگترین جاذبه توریستی سوئد را به خود اختصاص داده است.

آقایان سوئدی معتقدند که بزرگترین لذت های دنیا از "سکس, مسافرت و غذای خوشمزه" تشکیل شده است!
اما خانمهای سوئدی (و شاید ایرانی) نیز معتقدند که برگترین لذت های دنیا از "خرید, مسافرت و غذای خوشمزه" تشکیل شده است, و فروشگاه "جیکوس" نقش بزرگی در برطرف کردن این نیاز ایفا می کند!

Borna66
09-18-2009, 12:22 AM
خرید در استکهلم

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3046.jpg

اگرچه سطح زندگی در سوئد بالاتر از کشورهای دیگر اتحادیه اروپاست ولیکن یک جهانگرد میتواند کالا و محصولات بسیار جالبی را با قیمتهای مناسب جهت خرید در این کشور بیابد.

از کالاهای سوئدی که خرید آن در میان توریستهای خارجی بیشترین طرفدار را دارد خرید محصولات کریستال و شیشه سوئد است که زیبایی و طراحی آن شهرت جهانی دارد. در برخی فروشگاههای بزرگ فروش کریستال و شیشه در استکهلم میتوان مدتها با تماشای هنر بکار رفته در طراحی محصولات کریستال و شیشه سرگرم شد. قیمت این محصولات برای توریستها و جهانگردان خارج از اتحادیه اروپا (مانند ایرانیان و آمریکائیها) که بصورت "تکس فری" (بدون مالیات) در این کشور خرید میکنند بمراتب ارزانتر از جهانگردان اروپایی است.

لوازم برقی منزل و محصولات الکترونیک از دیگر کالاهایی است که بواسطه رقابت کشنده ای که مابین فروشگاه های بزرگ لوازم برقی منزل و دیگر محصولات الکترونیک در سوئد و بخصوص شهرهای بزرگ این کشور در جریان است به قیمت های بسیار ارزان در سوئد قابل خریداری است.

لوازم برقی منزل و محصولات الکترونیک مورد علاقه خود را هرگز در فروشگاه های داخل شهر استکهلم و یا دیگر شهرهای سوئد خریداری نکنید. جهت خرید این گونه کالا ها به محدوده های خرید بزرگی که در خارج از شهرها واقع شده اند مراجعه کنید. دوستان ایرانی مقیم سوئد شما بهترین راهنما در این زمینه خواهند بود.

وسائل ورزشی, رومیزیهای دستباف, دستمالهای گوناگون سفره, چینی آلات, قهوه خوری و انواع عتیقه جات از دیگر خریدهای مورد علاقه جهانگردان در سوئد است.

فروشگاههای بزرگ در مناطق مرکزی شهر استکهلم و بخصوص مابین میدان هو (هو توریه ت) تا قسمت قدیمی استکهلم (گاملا استان) و نیز در خیابان ملکه (دروتنینگ گاتان), خیابان شاه (کونگز گاتان), خیابان بندر (هامن گاتان), خیابان کتابخانه (بیب لیو تکز گاتان) و نیز "استوره گاتان" قرار دارند. اما با مراجعه به ده ها پاساز بزرگ و سرپوشیده مخصوص خرید که در نقاط مختلف شهر استکهلم (و به خصوص خارج از شهر) وجود دارند هم کالاهای متفاوت تر و هم قیمت های بهتری را جهت خرید در اختیار خواهید داشت. مشهورترین پاساژها و فروشگاههای بزرگ برای خرید مرکز شهر استکهلم عبارتند از:

NK, Åhlens, PUB, Gallerian, Sturegallerian

هر پنج فروشگاه و پاساژ خرید اشاره شده در بالا در نقاط مرکزی شهر استکهلم قرار دارند, شش روز هفته باز هستند و در آنها تقریبا قادر به خرید هر نوع کالایی که مایل باشد خواهید بود. فروشگاهها و مراکز خرید در روزهای تعطیل ساعات کاری محدودتری دارند. ساعتهای معولی کار فروشگاهها و مراکز خرید در استکهلم, روزهای عادی عموما 10 الی 18 و در روزهای شنبه مابین 10 الی 15 است. برخی از فروشگاهها روزهای یکشنبه نیز باز هستند.

ایرانیان مقیم استکهلم "سوراخ سمبه هایی" را بلدند که جهانگردان معمولی به آنها دسترسی ندارند و در آنها میتوان به قیمتهای بسیار نازل تر از فروشگاههای بزرگ واقع در نقاط مرکزی شهر خرید نمود. در مناطق خارج از مرکز شهر استکهلم پاساژها و مراکز خرید متعدد و بزرگی وجود دارد. جهت خرید از اطلاعات دوستان و خویشاوندان خود در استکهلم استفاده کنید.

Borna66
09-18-2009, 12:22 AM
کازینو استکهلم

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3047.jpg

کازینو بین المللی استکهلم (کازینو کازموپول) که در مرکزی ترین نقطه شهر قرار دارد نه تنها جهت قمار بلکه همچنین بواسطه رستوارن, بار و سرگرمیهای دیگر آن و نیز معماری زیبایش مورد بازدید قرار میگیرد. ایرانیان نیز کم و بیش در این کازینو دیده میشوند. سر زدن به مراکز تفریحی سوئد اینک آلترناتیوی دیگر بجای جشن ها و کنسرتهای یکنواخت شده برای گروه بزرگی از ایرانیان است. به گفته یکی از کارمندان این کازینو به همکار استکهلمیان, صاحبان صنایع و تجار ثروتمند ایرانی که به استکهلم سفر میکنند نیز مرتبا در این کازینو دیده میشوند و برخی از آنان بخاطر انعامهای کلان خود توسط پرسنل کازینو شناخته شده هستند.

حداقل سن ورود به کازینو بین المللی استکهلم 20 سال است و سن افراد با ارائه کارت شناسایی کنترل میکردد. ورود به کازینو فقط با لباسهای رسمی مجاز بوده و استفاده از شلوار جین و لباسهای ورزشی مجاز نیست. تلفن های موبایل در تمامی مدت اقامت در کازینو میبایست بسته بوده و عکسبرداری و فیلمبرداری در آن نیز ممنوع است. هنگام ورود به کازینوی استکهلم مانند دیگر کازینوهای بین المللی از مراجعین عکسبرداری میشود. این تصاویر پس از ترک کازینو پاک میگردد. در کازینوی استکهلم شب های بخصوصی از سال تحت عنوان "لیدی ز نایت" مخصوص خانم هاست و ورود آقایان به آن ممنوع است تا بانوان بتوانند بودن مزاحمت این "موجودات مزاحم" در کنار یکدیگر به قمار بپردازند. افرادی که علاقه ای به قمار نیز ندارند جهت استفاده از بار,رستوران و دیگر برنامه های کازینو نیز به آن سر میزنند. سوئد چهار کازینوی بین المللی دارد که در شهرهای استکهلم پایتخت, گوتنبرگ در مرکز سوئد, مالمو در جنوب کشور و سوندسوال در شمال کشور قرار دارند.

Borna66
09-18-2009, 12:23 AM
موزه گوستاو واسا

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3048.jpg

در این موزه میتوان از جمله از کشتی جنگی "واسا" که در اوائل قرن هفدهم غرق شد و 333 سال بعد و در سال 1961 مجددا از قعر دریا به بالا کشیده شد دیدن نمود. گفته میشود علت آنکه در این مدت طولانی کشتی سالم مانده و نپوسیده است این است که در محلی که کشتی غرق شده نمک آب کم بوده و کرمهای چوب خور تولید نشده اند که کشتی را نابود کنند.

بالا کشیدن کشتی واسا از قعر دریا سه سال بطول انجامید و سرانجام پس از 333 سال در حضور پادشاه, ملکه و عده کثیری از مردم سوئد انجام پذیرفت. اکنون این کشتی در محل مناسبی که با رطوبت 95% تطبیق شده است نگاهداری میشود.

Borna66
09-18-2009, 12:23 AM
کازمانوا" / نمایش فیلم در بزرگترین انداره جهان


حیف است که از استکهلم دیدن کرد اما سری به سالن سینمایی "کازمونوا" نزد. سالن سینمایی "کازمونوا" در استکهلم تنها سالن سینمایی imax در سوئد است که قادر به نمایش بزرگترین اندازه فیلم در جهان است که بر روی یک پرده نمایش عظیم الجثه که بصورت یک گنبد طراحی شده و 760 متر مربع وسعت پرده آن است نمایش داده می شود. این گنبد سینمایی غول پیکر علاوه بر پرده 760 متر مربعی خود, 11 متر بلندی و 23 متر نیز قطر دارد و متعلق به موزه تاریخ طبیعی استکهلم است.

در کازمونوا فیلمهای مختلف علمی و طبیعی بصورتی با شکوه و چشمگیر بر روی پرده می رود. فیلمهای کازمونوا متفاوت بوده و هر از چندی فیلمهای علمی جدید به آن اضافه می شود.

مخارج تهیه چنین فیلمهایی که مناسب نمایش بر روی این پرده گنبدی عظیم باشند بسیار گزاف است و زمان زیادی نیز می برد. برخی از فیلمهای این مجموعه بصورت "سه بعدی" نمایش داده میشود. آمیخته صدا و تصویر پروژکتورهای تاسیسات عظیم این مجموعه به بیننده تلقین میکند که خود در متن فیلم قرار دارد.

کازمو نوا شما را به نقاطی می برد که که اکثریت مردم جهان تنها در تخیل خود قادر به قدم گذاشتن به آن بوده اند. در کازمونوا می توانید تجربه پرواز بر روی زیباترین مناظر طبیعی جهان را تجربه کنید, به دنیای جذاب اعماق اقیانوس ها سری بزنید, بمانند یک فضانورد به دنیای شگفت انگیز خارج از کره زمین سفر کنید و یا به گذشته ای دور برگردید و به تماشای زندگی دایناسورهای غول پیکری بنشینید که نسلشان میلیونها سال قبل منقرض شده است.

مشاهده فیلمهای کازمونوا علاوه بر بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار جالب توجه خواهد بود. آنان علاوه بر هیجان دیدن فیلم ها بر روی این پرده عظیم, بواسطه علمی بودن محتوای فیلمها به معلومات خود نیز اضافه خواهند نمود. تماشای فیلمهای کازمانوا برای افراد بالای 5 سال مجاز است.

همچنین موزه تاریخ طبیعی استکهلم نیز در مجاورت "کازمونوا" واقع شده که دیدار از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

جهت اطلاعات بیشتر به دو زبان سوئدی و انگلیسی در مورد "کازمونوا", فیلمهای فعلی بر روی اکران, ساعات نمایش, قیمت بلیط ورودی و غیره میتوانید به سایت اینترنتی "کازمانوا" مراجعه کنید. بلیطهای خود را نیز میتوانید از طریق همین سایت اینترنتی رزرو کنید.

Borna66
09-18-2009, 12:24 AM
"لوپیس" های استکهلم / از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3049.jpg

در کجا می توان آباژور, لوستر, قلیان, ضروف چینی, لگن بچه! و یا عکسهای چه گوارا را در کنار یکدیگر به قیمت 10 کرون و 15 کرون خریداری نمود؟ "لوپیس" (لوپ مارکناد) ها یا بازارهای "تک فروشی" اجناس نو و کهنه در استکهلم مصداق بارز ضرب المثل ایرانی "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد" و یا "چیزهایی که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود" هستند که تقریبا هیچوقت نمی توان از آنها دست خالی به منزل برگشت.

مخلوط هرج و مرج گونه اجناسی که در "لوپیس" به فروش می رسند علاوه بر لذت گشت و گزار و تماشا, دقت فراوانی را نیز می طلبد که می تواند در نهایت و با کمی شانس منجر به بیرون کشیدن مثلا یک لوستر کریستال زیبا از میان جنگل دیگر اجناس گردد که در مغازه مجلل لوستر فروشی آن طرف خیابان به مبلغ 5000 کرون به فروش می رسد اما می توان با کمی چانه زدن با پرداخت چند اسکناس صد کرونی در "لوپیس" خریداری نمود.

"لوپیس" (یا به قول یکی از مترجمین استکهلمیان که نام "تک فروشی ها" را برای آن انتخاب کرده) می تواند محل ایده آلی برای پرسه زدن جهت یافتن سوغاتی و به ویژه برای میهمانان آمده از ایران باشد که بسیاری از آنان بواسطه بی ارزش بودن پول ملی کشورشان قدرت مالی خرید از فروشگاه های معمولی را ندارند. در واقع در "لوپیس" ها می توانید با کمی شانس سوغاتیهایی را برای بستگان و یا حتی خودتان انتخاب کنید که صدها برابر ارزشمند تر و جذاب تر از اجناس داخل فروشگاه های معمولی باشند.

"لوپیس" ها می توانند محل ایده آلی نیز جهت خرید تجهیزات اولیه منزل برای متقاضیان پناهندگی و یا دانشجویان باشند.

معرفی 5 بازار "لوپیس" یا "تک فروشی" در استکهلم
در استکهلم ده ها "لوپیس" بزرگ و کوچک وجود دارد که مساحت برخی از آنها می تواند بزرگتر از یک یا چند زمین فوتبال باشد. با مراجعه به بخش "راهنمای تلفن" استکهلمیان می توانید از محل آنها هم در استکهلم و هم در دیگر شهرهای سوئد باخبر شوید. در ذیل تنها به معرفی 5 "لوپیس" در نقاط مختلف شهر استکهلم می پردازیم:



Vårberg Loppmarknad
ساعات کار از دوشنبه تا جمعه مابین 11 الی 18. شنبه و یکشنبه مابین 10 الی 16. در این لوپیس می توانید از قلیان گرفته تا کارهای زیبای دستی آفریقایی را پیدا کنید. در ساندویچ فروشی ها و رستورانهای "وربری سنتروم" که در نزدیکی این "لوپیس" قرار دارد می توانید غذا نیز صرف کنید. راحت ترین طریق رفتن به آن استفاده از مترو و پیاده شدن در ایستگاه "وربری سنتروم" است.
اطلاعات مفصل تر
www.loppmarknaden.se (http://www.loppmarknaden.se/)

Rotebro Bakluckeloppis
ساعات کار شنبه و یکشنبه از ساعت 11 الی 16. در این لوپیس از مبلمان کوچک تا اسباب بازی یافت می شود. رستوران و پیتزا فروشی نیز در دو دقیقه ای آن وجود دارن. راحت ترین طریق رفتن به آن استفاده از تراموا, پیاده شدن در ایستگاه "روته برو" و سپس اتوبوس است.
اطلاعات مفصل تر
www.rotebromarknad.se (http://www.rotebromarknad.se/)

Sundbyberg
ساعات کار روزهای اداری از ساعت 11 الی 18, شنبه و یکشنبه از ساعت 11 الی 16. در این لوپیس که همه روزه باز است بویژه می توان از جمله لوستر و آباژورهای قدیمی را پیدا نمود. امکان خرید قهوه و ساندویچ نیز وجود دارد. راحت ترین راه رفتن به آن استفاده از تراموا و پیاده شدن در ایستگاه "سوند بی بری" است.
اطلاعات مفصل تر
www.loppmarknaden.se/marknadsplatssundbyberg (http://www.loppmarknaden.se/marknadsplatssundbyberg)

Brottby Bakluckeloppis
ساعات کار یکشنبه ها از ساعت 10 الی 14. این یک لوپیس تابستانی است که از حدود 31 ماه مه هر سال تا آخر سپتامبر هر سال در 40 دقیقه ای استکهلم برپا می شود. از لوازم الکترونیکی گرفته تا ضروف چینی و عروسک در آن پیدا می شود. امکان خرید ساندویچ و نوشیدنی وجود دارد. راحت ترین راه رفتن به آن استفاده از اتوبوس از ایستگاه "بیمارستان دندرید" است.
اطلاعات مفصل تر
www.brottbyloppis.se (http://www.brottbyloppis.se/)

Täby Bakluckeloppis
ساعات کار شنبه ها از ساعت 12 الی 16. این یک لوپیس تابستانی است که از حدود 31 ماه مه هر سال تا 6 اکتبر هر سال در نزدیکی میدان اسب سواری "گالوپ" در منطقه "تبی" وجود دارد. در این لوپیس نیز اجناس مختلف از کتاب های جیبی گرفته تا دوچرخه قابت بدن سازی قابل یافت است. امکان خرید همبرگر و قهوه وجود دارد. تماشای اسب های زیبای میدان اسب سواری نزدیک آن نیز خالی از لطف نیست. راحت ترین راه رفتن به آن سوار شدن ترامواهای "روسلاگز بانان" و پیاده شدن در ایستگاه "تبی گالوپ" است.
اطلاعات مفصل تر
www.tabyloppis.com (http://www.tabyloppis.com/)

توصیه "حرفه ای" ها به هنگام رفتن به "لوپیس"
- زود به لوپیس بروید. بهترین موقع زمانی است که فروشندگان در حال چیدن اجناس خود هستند. در این زمان است که گرانترین و جذاب ترین اجناس را پیدا خواهید کرد.

- چانه بزنید. در سوئد تنها در لوپیس ها می توانید از این تخصص ویژه خود بعنوان ایرانی استفاده کرده و این سنت قدیمی را زنده نگاه دارید!

- لوپیس ها را با مغازه های دست دوم فروشی داخل شهرها اشتباه نکنید. قیمت اجناس در لوپیس ها بمراتب ارزانتر از فروشگاه های دست دوم فروشی (سکند هند) است.

- اگر جنسی را پیدا کردید که با تمام وجود مایل به خرید آن بوده اما قیمت آن در لوپیس برایتان گران بنظر می رسد لحظاتی قبل از بسته شدن لوپیس مجددا به همان فروشنده مراجعه کنید. فروشندگان لوپیس مایلند که قبل از تعطیل شدن تا جای ممکن از شر اجناسی که در معرض فروش گذاشته اند راحت شوند و در نتیجه علاقه بیشتری به دادن تخفیف و کاهش قیمت خواهند داشت.

- زود قضاوت نکنید و جهت گشت و گزار در "لوپیس" ها وقت بگذارید تا بتوانید مرغوب ترین ها را شناسایی کرده, بیرون کشیده و تصاحب کنید.

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3050.jpg

Borna66
09-18-2009, 12:27 AM
باتریکس

http://pnu-club.com/imported/2009/09/3051.jpg

نمیتوان از جشن و شوخی و شادی در استکهلم صحبت کرد بدون اینکه اشاره ای به فروشگاه بزرگ و دو طبقه فروش نیازمندیهای جشن و شوخی "Buttericks" در مرکز شهر استکهلم نمود.

کمتر کسی است که در خیابان ملکه در مرکز شهر استکهلم قدم زده باشد و با نگاهی به ویترین بزرگ "Buttericks" لبخندی بر لب نیاورده باشد. در بتریکس از ماسک "مدفوع مصنوعی" همره با اسپری بوی آن! برای قرار دادن در گوشه ای از اتاق و شوخی با صاحب خانه! گرفته تا انواع و اقسام ماسکهایی که دیدن غیرمنتظره آنها در تاریکی زهره هر رستمی را میبرد موجود است.

بتریکس بزرگترین مرکز تهیه لباسهای بالماسکه , لوازم مورد نیاز جشن و آلات و ادوات شوخی در سراسر اسکاندیناوی است. صابونی که هر چه قدر دستهای خود را بشویید دست سیاه تر میشود!, دستمال کاغذیهای قابل خوردن!, اسپری خنده!, برچسبی که شیشه اتوموبیل را خورد شده جلوه داده و زهره صاحب آن را میبرد!, جوهر سیاهی که میتوان روی لباس خانمی ریخت و او را زهره ترک کرد که البته رنگ آن بخودی خود پس از دقایقی کاملا پاک میشود!, سیگارهایی که دقایقی پس از روشن کردن منفجر میگردد!, "چوس فیل" یا حبه قندی که پس از در دهان گذاشتن مزه ای خواهد داد که تا آخر عمر فراموش نشود! لاک ناخنی که روی فرش ریخته میشود و جگر صاحب خانه را میبرد اما لکه ای باقی نمیگذارد و و و .... تنها بخش کوچکی از "لوازم مورد نیازی" است که میتوان در بتریکس تهیه کرد و با خود بعوان سوغاتی به همراه برد.

بسیاری از مردم نه تنها برای خرید بلکه لحظه ای خنده و شادی به بتریکس سر میزنند. جشن هالوئین از شلوغترین روزهای فروش فروشگاه بتریکس در استکهلم است.

منبع:استکهلمیان