PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خواندني هاي جالب غذاها و مطالب گوناگون



Borna66
09-15-2009, 11:27 PM
تاریخچه چلوکباب




شاید بتوان گفت "چلوکباب " در کنار "آبگوشت" معروفترین غذای ایرانی باشد که از شهرتی جهانی نیز برخوردار است. یک محقق جامعه شناس معتقد است که غذاهای ملی و بومی اقوام و ملل مختلف و روش و منش طبع و همچنین خوردن آنها، خود از جهتی بازگو و شاخصه سیره و شیوه اندیشه و سنن و آداب فرهنگی و اجتماعی آن ملت ها محسوب می شوند.فی المثل رواج تهیه و استفاده از غذاهای دریایی در شهرهای ساحلی (نسبت به دیگر مناطق) و اساسا گستردگی حرفه ماهیگیری در این مکان ها خود شاخصی برای فرهنگ مردم آن دیارها به شمار می آید یا بهره گیری از گوشت شکار و گیاهان خوراکی در نواحی جنگلی براساس شغل هایی متناسب و یا قرار داشتن برنج به عنوان غذای اصلی سرزمین هایی که اقتصادش متکی به محصولات شالیزارها می باشد (مانند شمال ایران) و همانطورکه ذکر گردید این غذاهای بومی و ملی به نوعی بازتاب بافت حرفه ای و اقتصادی و در نهایت فرهنگی آن جوامع به حساب می آیند.

غرض از این مقدمه چینی نه فقط ارتباط دادن "چلو کباب" به فرهنگ بومی و ملی ایرانی است بلکه مطرح نمودن ترکیب شغلی غالب بر جامعه 200 سال قبل ایران است که این غذای لذیذ و خوشمزه در آن محیط بوجود آمد. محیطی که در مجموع بر دامداری و کشاورزی استوار بود و طبعا در تلفیقی منطقی مابین محصولات آن به خوراکی رسید که از رایج ترین کشت و کار یعنی گندم و برنج و معمول ترین دامپروری در ایران یعنی گوسفند داری و گاوداری حاصل می گردید و با سهل الوصول ترین نوع پخت آنها که عبارت بود از دم کردن برنج و پختن گوشت برروی آتش مستقیم که حاصلش همان کباب خودمان می شود. اگرچه از دیر باز شاید از دوران انسان نخستین باب ترین غذای بشر بوده است اما نوع طبخ این گوشت که شامل انتخاب قسمت مناسب دام اهلی که از مراتع و علوفه جات تغذیه می نماید و پروردن آن گوشت به شیوه های خاص و پختنش بر روی آتش ذغال عمل آمده و آمیختنش با چاشنی های گوناگون(مانند سماق و پیاز و...) و مواد مختلف به اضافه ترکیب با برنج که در دنیا بی سابقه می نمود (فی المثل در ژاپن و ویتنام علیرغم رواج پخت برنج به هیچوجه آن را با گوشت کباب شده صرف نمی کنند و غالبا آن را با گیاهان خوراکی و یا درنهایت با گوشت آب پز می آمیزند ) مجموعه ای پدید آورد که قطعا از ابتکار و ابداع هوشمندانه بانی آن بر می آمد و تنها و تنها با ذائقه ایرانی سازگار بود و از جهتی هم بازتاب دیدگاه و تفکر تغذیه ای نشات گرفته از بافت حرفه و فرهنگ جامعه محسوب می شد.

اما بانی مبتکر و با درایت این غذای ملی ایرانی که اینک آوازه جهانی یافته ، چه کسی بود؟ حتما دوستانی که در تهران بوده اند و خصوصا گذرشان به بازار تهران افتاده ، حداقل نام "چلو کبابی نایب " به گوششان خورده است. بنا به روایت برخی مورخان معاصر به ویژه "جعفر شهری " تاریخ نویس و تهران شناس معتبر ، پخت کباب ایرانی به همان شیوه ای که ذکر شد و همراه نان از زمان ناصرالدین شاه قاجار و در دربار او و از دوران رضا خان همراه برنج و تحت عنوان "چلو کباب " در میان عوام رایج شد و باعث و بانی آن شخصی بود به نام " غلامحسین خان نایب "( و البته پدرش).
جهت اطلاع کاملتر و بی واسطه تر با بانیان "چلو کباب " در یک اتفاق و برخورد تصادفی در شعبه روبروی خیابان زعفرانیه "چلوکباب نایب" با علی خان نایب ، فرزند غلامحسین خان نایب معروف ، مبدع "چلو کباب " ملاقات کردم . پیرمردی حدود 80 ساله و خوش مشرب که به گفته پسرش ، 27 سال رییس صنف چلو کبابی ها بوده و 26 – 25 سال هم در خارج از کشور به سر برده و به ایرانی های مقیم خارج این غذای ملی را ارائه می داده است.

خودش می گوید:" پدر بزرگم از دوستان دوران نوجوانی ناصرالدین شاه بود که همراهش و در دوران ولایتعهدی اش در تبریز زندگی می کرد و در همانجا به اتفاق 6 تن دیگر از رفقایش کباب پختن را در دربار قاجار شروع می کنند که ناصرالدین میرزای جوان همواره علاقمند بوده که نحوه طبخ کباب را توسط آنها ببیند."
اما جناب علی خان نایب به خاطر نمی آورد چگونه پدر بزرگش به راز و رمز پختن "چلو کباب" رسید .
او ادامه می دهد " پس از به تخت نشستن ناصرالدین میرزا در تهران ، وی آن 7 نفر رفقایش از جمله پدر بزرگ من که البته هنوز لقب نایب نداشته است را به دربار خود می آورد و همچنان با آنها رفاقت می کند و البته همچنان کباب پختن هم به همان شیوه تبریز در دربار و توسط رفیقان شاه قاجار رواج داشته است تا اینکه امیر کبیر به خاطر حفظ پرستیژ دربار در نگاه مهمانان خارجی ، ناصرالدین شاه را وا می دارد تا آن 7 نفر را از نزد خود براند.
اما پدر بزرگ من برای اینکه از دوست قدیمیش دور نشود در نزدیکی کاخ گلستان و داخل بازار ، دکانی باز می کند و همان شغل کبابی اش را برای عوام ادامه می دهد و این برای اولین بار بوده است که کباب پزی و کباب خوری میان مردم رواج می یابد."
دکانی که علی خان نایب نام می برد همان "چلو کباب نایب بازار " است که هنوز دائر می باشد . اما "چلو کباب " از زمان غلامحسین خان نایب یعنی پدر علی خان تهیه و طبخ می شود و از زمانی که او در همان دکان و پس از مرگ پدرش مشغول کار می شود به مردم ارائه می گردد.
علی خان نایب می گوید :" کم کم انواع و اقسام چلو کباب توسط پدرم باب شد از نوع سلطانی و کوبیده گرفته تا چلوکباب برگ و همه آنها به بهترین نحو طبخ می گردید به نحوی که خیلی سریع آوازه چلوکباب نایب در سراسر ایران پیچید و هرکس به تهران می آمد یکی از واجباتی که خود را ملزم به انجامش می کرد ، رفتن به چلوکبابی نایب بود. "
با موفقیت "چلوکبابی نایب " و به تقلید از آن ، مغازه های دیگری به تهیه و طبخ و عرضه چلو کباب اقدام کردند که از معروفترین شان می توان به "چلوکباب شمشیری" اشاره کرد که هنوز در گوشه سبزه میدان تهران دائر است.
علی خان نایب می گوید : " شمشیری هم داماد خانواده ما بود و در واقع با دختر عمویم ازدواج کرده بود و به نوعی شریک پدرم محسوب می گردید."
می پرسم اسم و عنوان "نایب" از کجا بر پدر شما نهاده شد؟
پاسخ می دهد:" پدرم در زمانی که محمد علی شاه مجلس را به توپ بست و جنبش مشروطیت را سرکوب نمود ، در زمره مشروطه خواهان و آزادی طلبان بود و در همان دسته ای که سر راس شان قرار داشت و در مبارزات هدایتشان می کرد ، به او لقب نایب داده بودند. و این لقب بر وی ماند و زمانی که قرار شد برای افراد شناسنامه صادر شود همان نایب نام فامیلی ما شد."
عکسی از غلامحسین خان نایب با کراوات بر دیوار " چلوکبابی نایب" قرار دارد . سوال می کنم آیا پدرتان کراوات می زد ؟ می گوید:" نه هرگز کراوات نمی زد . تنها یک بار در عمرش این کار را کرد آنهم زمانی که به دربار رضا خان احضار شده بود و مجبور شد کراوات بزند که این عکس را در همانجا از او گرفتند!"
"چلو کباب نایب" اینک علاوه بر بازار تهران شعبه هایی در خیابان آبان جنوبی ، ولی عصر مقابل خیابان زعفرانیه و همچنین در خارج کشور در پاریس و سانفرانسیسکو و بعضی دیگر شهرهای اروپایی و آمریکایی دارد و به عرضه انواع و اقسام چلو کباب مشغول می باشد. بد نیست که برای چشیدن طعم واقعی چلوکباب ایرانی سری به "چلو کبابی نایب " بزنید ،البته اگر تا کنون نرفته اید!

Borna66
09-15-2009, 11:27 PM
کباب بروجرد:

کباب بروجرد به لحاظ کیفیت، یکی از بهترین کبابهای ایران است. علت این امر استفاده از گوشت مرغوب و دقت کباب پزها و مشتریان است. کباب بروجرد مشتمل بر انواع کباب برگ، کوبیده و چنجه است که بویژه کباب کوبیده بروجرد بسیار خوشمزه است.

کباب بروجرد همراه با نان سنگک، دوغ محلی و سبزیجات ارائه می شود و چنانچه آن را از غذاخوری های معتبر تهیه کنید خاطره آن برای همیشه با شما می ماند.

آش ترخینه:

ترخینه مخلوطی از گندم و دوغ است که خشک شده و در بازارهای شهرهای غربی ایران فروخته می شود. ترخینه بروجرد از کیفیت بالایی برخوردار است و آش ترخینه بروجرد نیز بسیار گواراست.

گده ترخینه:

شبیه آش ترخینه است به همراه شکمبه گوسفند و گاو (سیرابی و شیردان).

آش ماسوا

آش دوغ

شام کباب

دلمه برگ انگور

حلیم گندم

آش بادمجان

گوشتاب

خورش کنگر

ماست و کنگر

ماست و اسفناج

شیربرنج

آش ورکواز

آش همه تره ای


حلواجات: حلوا ارده، ارده شیره، حلوا مغزی، حلوا شکری، ترحلوا

شیره:

شیره انگور ناحیه بروجرد و ملایر معروف است. شیره در تهیه انواع شیرینی ها کاربرد دارد. برف و شیره نوعی دسر زمستانی است که به هنگام بارش برف و با آمیختن شیره و برف تازه تهیه می شود.


کلوچه بروجردی:

کلوچه بروجردی معروف به کلوچه قندی نوعی شیرینی بسیار خوشمزه است که با آرد گندم، رنگهای طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی تهیه می شود. کلوچه قندی بروجرد کیفیت بالایی دارد و یکی از بهترین سوغاتی های خوراکی بروجرد است. اگر نوروز در بروجرد باشید می توانید این کلوچه خوشمزه را در خانه بسیاری از بروجردی ها پیدا کنید.

سمنوی بروجرد:

سمنو یک خوراکی شیرین ایرانی است که از جوانه گندم تهیه می شود و یکی از عناصر اصلی سفره هفت سین نوروز ایرانی هاست. بروجردیها در تهیه سمنو مهارت ویژه دارند و سمنوی بروجرد از کیفیت بالا و طعم و رنگ مطبوعی برخوردار است. معمولا با شروع اسفند بسیاری خانواده ها اقدام به رویاندن جوانه های گندم می کنند و سپس در یکی دو هفته آخر سال شروع به پختن سمنو می کنند. تهیه سمنو و فروش آن، یکی از مشاغل رایج در بروجرد در هفته های آخر سال است و تعدادی از خانواده ها بطور سنتی این حرفه موقت را هر ساله ادامه می دهند.

روش تهیه سمنو:

سمنو در دو مرحله تهیه می شود:

یک – رویاندن جوانه گندم و تهیه شیره؛

دو – پختن سمنو.

یک – تهیه شیره سمنو.

برای به دست آوردن شیره گندم، بسته به اندازه، آن را در لانجین (تاغار سفالی)، دیگ یا كاسه اي ريخته و با آب (ترجیحا آب باران) خيس مي كنند و دو سه روزی آن را در همین حالت رها می کنند تا کاملا گندم خيس بخورد. پس از آن ، دانه هاي خيس خورده را در پارچه تمیزی مي ريزند و مي پيچند و چند روزی در همین وضعیت رها می کنند تا دانه هاي گندم کاملا جوانه بزند. سپس گندم جوانه زده را در سينی های بزرگی مي ريزند و مي گسترند تا جوانه ها بلند تر شوند.

معمولا برای جلوگیری از گرد و غبار و نگهداری رطوبت، پارچه نازكي را روي سينی مي كشند و هر روز كمي آب به آن می پاشند. با پیدا شدن سفیدی در جوانه‌ها، مرحله کاشت چوانه به پایان می رسد. سپس جوانه ها را از سيني بيرون مي آورند و در ظرف دیگری با آب فراوان می شویند تا گرد و غبار و بوی نامطبوع آن زدوده شود. پيش از آنكه این جوانه ها خشک شوند آنها را در هاونهای بزرگ و کوچک مي كوبند تا له شوند و سپس این تفاله ها را در پارچه پاكيزه اي ریخته و مي پيچند و با فشارشيره آن را در چند مرحله می گيرند .

شيره به دست آمده با مقداری آرد گندم و آب مخلوط می شود و به این ترتیب خمیر مایه سمنو برای پختن آماده می شود.

دو – پختن سمنو.

برای پختن سمنو اجاق و دیگ بزرگی تهیه می شود و شیره سمنو که از قبل آماده شده در آن ریخته می شود. با تاریک شدن هوا، حاضران شروع به روشن کردن آتش و گرم کردن شیره می کنند. ممکن است این مرحله با ذکر صلوات و یا نذر کردن توسط حاضران همراه باشد.

پختن سمنو به پختن رب گوجه شبیه است و با داغ شدن شیره و غل زدن آن، باید به مدت چند ساعت کاملا مراقب آن بود و با به هم زدن مرتب آن، مانع از ته گرفتن و یا تغییر رنگ و بوی آن شد. سمنوی مرغوب و تازه معمولا شکلاتی رنگ است. با پخته شدن کامل سمنو، شعله آتش را کم کرده و با ذغال موجود دیگ سمنو را گرم نگه می دارند تا سمنو دم بکشد یا به اصطلاح جا بیفتند.

Borna66
09-15-2009, 11:27 PM
مواد لازم :

علاقه قدري

طرز تهيه :

كالري مصرفي سوزانده شده طي يك ساعت براي يك فرد 70 كيلوگرمي :
با احتساب سوخت پايه كه مقدار كالري مصرفي انسان در حال استراحت مطلق مي باشد

خوابيدن : 70 كالري

دراز كشيدن : 80 كالري

رانندگي 120 كالري

ظرفشوئي : 135 كالري

خياطي : 135 كالري

نشستن : 100 كالري

ايستادن : 120 كالري

تعمير لوازم منزل : 185 كالري

جارو كشيدن : 170 كالري

آشپزي : 150 كالري

شستشوي لباس : 150 كالري

نرمش : 170 كالري

كارگري ساختمان : 360 كالري

شستشوي ماشين : 380 كالري

دوچرخه سواري آهسته : 200 كالري

اتوكشي : 200 كالري

بازي گلف : 200 كالري

چمن زدن : 250 كالري

پياده روي : 170 كالري

باغباني : 240 كالري

پاروزدن : 400 كالري

بيل زدن : 350 كالري

شمشير بازي : 500 كالري

كلنگ زدن : 420 كالري

استفاده از اره برقي : 290 كالري

دويدن آهسته : 300 كالري

چاروبرقي كشيدن : 270 كالري

واليبال : 350 كالري

تنيس روي ميز : 350 كالري

بدمينتون : 350 كالري

هندبال : 500 كالري

باغباني سخت : 500 كالري

دوچرخه سواري سريع : 600 كالري

شناي معمولي : 550 كالري

دويدن معمولي : 480 كالري

اسب سواري : 470 كالري

پرورش اندام : 400 كالري

اسكي در شيب : 600 كالري

فوتبال : 550 كالري

تنيس يك نفره : 470 كالري

دويدن خيلي سريع : 700 كالري

شناي سريع : 700 كالري

كشتي : 1350 كالري

كوهنوردي سريع : 1100 كالري

اره كردن : 690 كالري

يوگا : 650 كالري

كوهنوردي : 700 كالري

اسكي در زمين هموار: 1200 كالري

بوكس : 1000 كالري

وزنه برداري 1100 كالري

Borna66
09-15-2009, 11:27 PM
کالري چيست؟

کالري در واقع، واحد انرژي غذايي است. يکي از اثرات غذايي که ما مي خوريم تامين انرژي براي بدن ما مي باشد تا بدن ما بتواند نيروي لازم را براي حرکات و کارهاي ارادي و غير ارادي خود به دست آورد.

حرکات و کاهايي مانند راه رفتن، انجام کارهاي شخصي، ورزش و کارهاي بدني در حرفه هاي مختلف ارادي است. اما حرکات غير عادي مانند حرکات قلب و دستگاه گردش خون، دستگاه تنفس، حرکات معده و روده ها و غيره مي باشد بايد دانست که توليد و ساخته شدن بعضي از مواد در بدن احتياج به انرژي دارد.


بدن ما چه مقدار کالري نياز دارد؟


تعيين مقدار کالري مورد نياز يک فرد احتياج به محاسباتي دارد و با عواملي مانند سن، وزن بدن، جنس، شغل، ميزان فعاليت بدني و ورزش و غيره بستگي دارد. جداولي براي تعيين ميزان کالري مورد نياز افراد مختلف وجود دارد.
بعضي از سازمان هاي علمي نياز به انرژي غذايي را در افرادي که وزن و قد متوسطي دارند و فعاليت بدني آنها شديد نمي باشد براي زنان 2300 کالري و براي مردان 3200 کالري تعيين کرده اند.


آيا کالري که ما از راه غذا دريافت مي کنيم کافي است؟

همه علاقه مند پيدا کردن جواب سوال بالا هستند. پزشک با معاينه شما مي تواند بگويد شما در چه وضعيتي قرار داريد. اما يک راه ساده هم براي پيدا کردن جواب اين سوال وجود دارد. اگر شما لاغر هستيد يا چاق و يا وزن مناسبي با توجه به قد خود داريد. جداول استاندارد قد در اين مورد به شما کمک مي کند. اگر وزن شما نسبت به قدتان با ارقام جداول استاندارد تطبيق مي کند، نشان مي دهد که شما در گذشته کالري در حد نياز بدن خود را به انرژي تبديل نموده ايد.

اگر وزن بدن شما از ارقام استاندار کمتر است لاغر هستيد مفهوم آن اين است که کالري دريافتي بدن شما کافي نبوده است.اگر شما وزن بيشتري نسبت به ارقام جداول استاندارد داريد چاق هستيد نشان دهنده اين واقعيت است که بيش از نياز خود غذا خورده ايد.اگر وزن شما نسبت به ارقام استاندارد تفاوت جزيي دارند و احساس ضعف نمي کنيد و فعاليت روزانه شما خوب است و احساس سلامت و شادابي داريد و زود خسته نمي شويد، شما از نظر وزن مشکلي نداريد و مواظب باشيد که وزن شما از ارقام استاندارد بيشتر فاصله پيدا نکند.



پروتئين کدام غذاها بهتر است؟

بدن ما در حالت سلامت مي تواند هم از پروتئين غذاهاي حيواني و هم پروتئين غذاهاي گياهي استفاده نمايد و اگر ما به اندازه کافي از غذاهاي حيواني و گياهي مصرف نمائيم مشکلي از نظر دريافت پروتئين نخواهيم داشت. مهم اين است که ما غذاهاي غني از نظر پروتئين را بشناسيم و هر کدام را که بيشتر دوست داريم و در اختيار ما هست مصرف نمائيم.

Borna66
09-15-2009, 11:28 PM
سلوليت چيست :

از ديدگاه علم پزشكي به تجمع چربي هاي غير طبيعي در زير پوست سلوليت Cellulitis گفته مي شود . اين عارضه اغلب نماي سطح پوست را به پوست پرتقال شبيه مي كند و اصطلاحا به آن Orange peel effect مي گويند .

تفاوت چاقي و سلوليت :

چاقي و سلوليت دو عارضه متفاوت مي باشند كه تنها تشابه آنها در تجمع چربي و ايجاد برجستگي ظاهري مي باشد .
در ذيل به برخي از تفاوت هاي چاقي و سلوليت اشاره مي كنيم .

چاقي : درمان با رژيم غذايي كم كالري مفيد مي باشد سلوليت : درمان با رژيم غذايي كم كالري اثري ندارد

چاقي : پوست صاف مي باشد سلوليت : پوست نواحي مبتلا داراي فرورفتگي ها و برآمدگي هايي مي باشد

چاقي : كاهش مصرف نمك هيچ اثر درماني ندارد سلوليت : كاهش مصرف نمك , مفيد مي باشد

چاقي : در كل بدن قابل مشاهده است سلوليت : در نواحي خاصي از بدن قابل مشاهده مي باشد

چاقي : چربي ها اغلب در شكم تجمع مي يابند سلوليت : اغلب در ران و باسن به وجود مي آيند

چاقي : هيچگونه دردي ايجاد نمي شود سلوليت : در اثر وارد آوردن فشار بر نواحي مبتلا , درد ايجاد مي شود

چاقي : در اثر افزايش حجم بافت چربي ايجاد مي شود سلوليت : در اثر تجمع مواد سمي ايجاد مي شود

چاقي : شامل هر دو جنس زن و مرد مي شود سلوليت : اغلب جنس زن را شامل مي شود

چاقي : در هر سني ممكن است ايجاد شود سلوليت : معمولا در سنين هورموني و آغاز عادات ماهانه ظاهر مي شود

چاقي : اغلب ارتباط مستقيمي با تغييرات هورموني ندارد سلوليت : با تغييرات هورمون استروژن به طور مستقيم مرتبط است .

عوامل ايجاد سلوليت :

اين عوامل به ترتيب اولويت عبارتند از :

1 - عوامل ژنتيكي و جنسيت

2 - ايجاد تغييراتي در ترشح طبيعي هورمون هاي بدن بويژه هورمون هاي جنسي زنانه ( استروژن )

3 - عدم رعايت رژيم و برنامه غذايي مناسب

4 - افزايش بي رويه وزن

5 - افزايش سن

6 - استرس ها و خستگي هاي طولاني

7 - عدم تحرك و فعاليت هاي ورزشي

تمامي عوامل ذكر شده سبب افزايش سلول هاي چربي در لايه زير پوست تا 300 برابر حجم طبيعي شان مي شوند , از تجمع اين سلول ها فضاي بسته و غير قابل نفوذي ايجاد مي گردد .

افزايش تعداد اين فضاها باعث فشرده شدن عروق خوني و لنفي و در نتيجه مهار جريان اين عروق مي شود , بنابر اين مواد زائد حاصل از سوخت و ساز سلول ها دفع نمي شوند و سلوليت ايجاد مي گردد كه در صورت عدم درمان , پيشرفت خواهد كرد .

به علت وجود هورمون استروژن بالا بودن حجم چربي در خانم ها , معمولا 90 درصد ار مبتلايان به سلوليت را خانم ها تشكيل مي دهند .

نواحي تشكيل سلوليت :

سلوليت اغلب در نواحي زير ايجاد مي گردد :

ران , باسن , لگن , شكم , قسمت پايين پشت , قسمت هاي پشت و داخل بازو ها , قسمت هاي داخلي زانو , بالاي پشت و زير شانه ها , مچ پا
محل ايجاد سلوليت در آقايان معمولا در ناحيه شكم و پشت گردن مي باشد .

نحوه درمان سلوليت :

بازگرداندن حالت طبيعي و قوام سفت پوست

آزاد سازي مواد زايدي كه در بافت تجمع يافته

كاهش اندازه و سايز سلول هاي چربي كه قبلا بزرگ شده بودند

چاقي و سلوليت از جمله مشكلاتي هستند كه اكثر بانوان از ان رنج مي برند , سلوليت به صورت نمايي پوست پرتقالي , در سطح پوست , ران ها , پشت , باسن , بازوها و ... ديده مي شود و تاكنون به هيچ روشي قابل درمان نبوده است .

بانوآوري فرانسويان در ساخت دستگاه Starvac SP و ابداع تكنيك انحصاري Endermology مي توان اين عارضه را درمان كرد .

بطور كلي دستگاه Starvac SP مي تواند در درمان سلوليت , چاقي هاي موضعي , كاهش سايز , ليفتينگ صورت , ليفتينگ سينه ها , ليفتينگ بدن و شكم به ويژه پس از زايكان و رژيم غذايي به طرز بسيار موثري به كار رود .

در اين سيستم يك نرم افزار دقيق با ايجاد حركات پالسي محاسبه شده و به وسيله انرژي ليپوماتيك كه كاملا بدون عاره است , تناسب اندام , زيبايي , شادابي و لطافت پوست بدن و صورت را براي شما به ارمغان مي آورد .

دستگاه Starvac :

تنها روش موجود جهت ار بين بردن آن دسته از چربيهايي كه در بافت هاي سطحي و زير جلدي ذخيره شده اند و با بهره گيري از رژيم هاي غذايي , ورزش و ليپوساكشن نمي توان آنها را از بين برد .

نحوه عملكرد :

1 - از بين بردن چرخه معيوب ايجاد سلوليت

2 - بهبود تبادلات سلولي و از بين بردن مواد زائد بافت ها

3 - تحريك جريان خون و لنف در بافت ها

4 - افزايش سوخت چربي در بافت ها

5 - تحريك سلولهاي فيبروپلاست

6 - افزايش توليد كلارژن در بافت ها

بافت هاي هدف دستگاه Starvac :

1 - بافت چربي زير جلدي

2 - جريان خون شرياني و وريدي

3 - تخليه لنفاوي

4 - ساختار كلارژني

دستگاه Alice :

مكانيزم هاي عملكرد :

1 - افزايش اشباع عروق و افزايش انتقال جريان خون به مناطق حساسي كه بر اثر مدت طولاني اكسيژن كافي دريافت نكرده اند .

2 - تقويت تون عضلاني و كاهش لايه چربي زير جلدي و در نتيجه كاهش سايز مناطق مورد نياز

3 - برقراري مجدد جريان خون همراه با كاهش احساس درد و بي حسي

4 - تاثير بر روي جريان لنفاوي بافت جهت تحريك غدد لنفاوي به منظور تخليه مايعات تجمع يافته در بافت

Borna66
09-15-2009, 11:28 PM
چرا فلفل دهان را می ‌سوزاند؟


حتما شما نیز این تجربه را داشته‌اید که با خوردن فلفل، دهان و زبانتان بسوزد، اما آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چرا این حس سوزش گرچه کاملا واقعی است، ولی هیچ ردی از سوختگی مانند تاول برجا نمی ‌گذارد؟ و حتی گاهی خوردن آب هم درمان آن نیست!...

فلفل 25 گونه متعدد دارد که پنج گونه آن مورد استفاده بشر است. این پنج گونه خود به 140 نوع تقسیم می ‌شود و اولین بار به وسیله هندی‌ها شناخته شد.

امروز فلفل از پرمصرف ‌ترین سبزی ‌های جهان است و به عنوان دارو و چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. فلفل پس از جعفری غنی ‌ترین منبع ویتامین Cاست.

دلیل ایجاد سوزش در دهان پس از خوردن فلفل، مولکولی به نام کاپسایسین (capsicin) است.

جالب است بدانید این مولکول به قدری قوی است که اگر یک گرم از آن را در یک ظرف 10 لیتری آب حل کنید باز هم تندی خود را دارد.

ترکیب مزه‌ها

چرا وقتی فلفل می ‌خوریم احساس سوختگی می ‌کنیم؟ پیش از پاسخ دادن به این سوال بهتر است بفهمیم مزه چیست و چگونه کار می ‌کند!‌

سطح زبان مملو از پُرزهای چشایی است. هر پُرز حاوی جوانه‌های فراوانی است و هر جوانه ده‌ها سلول حسی دارد که به مغز فرمان می ‌فرستند.

این سلول‌ها روی سطح خود گیرنده‌هایی دارند که شبیه به قفل هستند. شکل این قفل‌ها با هم فرق می ‌کند و هر کدام مسئول پذیرفتن یک نوع مزه است.

برخی نیز تنها به سردی و گرمی پاسخ می‌ دهند. وقتی ما یک نوع غذا یا نوشیدنی‌ مصرف می ‌کنیم، مولکول‌های غذا وارد قفل مربوط به خود می ‌شود و سلول‌های حسی، پیام مربوط به آن مزه را به مغز مخابره می‌ کنند.

هر چه تعداد پیام‌ های مخابره شده بیشتر باشد، شما آن مزه را بهتر حس می ‌کنید.

همان‌طور که گفته شد مولکولی به نام کاپسایسین مسبب بروز حس سوزش در فلفل است، اما نکته جالب اینجاست که قفل گیرنده این مولکول در سطح زبان، با قفل گیرنده حس گرما یکسان است، بنابراین سلول‌های قفل با گرفتن این مولکول، حس داغی را به مغز مخابره می ‌کنند و مغز پیغام "خطر، آتش گرفتن" را به دهان ارسال می ‌کند.

اگر توجه کرده باشید وقتی نعناع می‌ خورید یا آدامس نعنایی می‌ جوید حس سرما می‌ کنید. مکانیسم مولکول نعناع هم مانند مولکول فلفل است.

جالب ‌تر آن که سلول‌های حسی و قفل‌های آن ها تنها در سطح زبان وجود ندارند و در سطح بدن پخش هستند. به همین دلیل اگر فلفل را دور دهان یا روی پلک چشم بمالید، نیز همین احساس را ایجاد می ‌کند، حتی اگر فلفل بسیار قوی باشد می ‌تواند سبب التهاب پوست شود.

اگر پس از خوردن فلفل احساس سوختگی کردید، فراموش نکنید که خوردن آب درمان آن نیست، چون این مولکول در آب حل نمی ‌شود؛ اما اگر مقداری شیر، ماست یا روغن بخورید به سرعت حس سوختگی و سوزش از بین می ‌رود

Borna66
09-15-2009, 11:28 PM
میوه های درمانگر

امروزه مردم امریکا گرایش قوی تری نسبت به انواع میوه ها یافته اند. میوه هایی مثل موز، سیب و پرتغال همیشه حاضر است .

این سه نوع میوه بسیار عالی است اما اشتباه نکنید. انواع میوه ها میوه ها می تواند آرایشی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانهای مقابله کننده با بیماری ها را برای انسان فراهم کند. در حقیقت گسترش افق دید نسبت به میوه ها می تواند به طور قابل ملاحظه ای سبب بهبود سلامت فرد شود. بسیاری از افراد تنها به خوردن چند نوع میوه اکتفا می کنند و در این زمینه تنوعی به کار نمی برند در حالیکه خوردن انواع میوه ها می تواند طیف رنگین کمان سلامتی را کامل کند. در ادامه به بعضی از این میوه ها و تاثیر شگفت انگیز آنها بر سلامتی اشاره خواهد شد.

فشار خون نرمال با....
موز و بهتر از آن انجیل تازه

6 عدد انجیر تازه حاوی 891 میلی گرم پتاسیم کاهش دهنده فشار خون است. یعنی 20% از نیاز روزانه به این ماده با خوردن انجیر تامین می شود.مقدار پتاسیم موجود در این تعداد انجیر برابر با مقدار موجود در یک موز بزرگ است. مطالعه 5 ساله اخیر در نیوزلند ثابت کرده که منابع غنی از پتاسیم سرعت مرگ و میر در افراد 55 سال و بیشتر را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد. این میوه ها همچنین سبب ارتقا سلامت استخوان می شود. انجیر یکی از منابع سرشار از کلسیم است که کلسیم موجود در آن(6 عدد) معادل نصف فنجان شیر پر چربی است.

سلامت قلب و پیشگیری از بیماری ها و حملات قلبی با....
انگور قرمز و بهتر از آن لیچی

مطالعه ای ثابت کرده که پلی فنول موجود در میوه لیچی سبب حفظ سلامت قلب می گردد و مقدار آن 15% بیشتر از مقدار پلی فنول موجود در انگور قرمز است. این ترکیبات همچنین نقش موثری در پیشگیری از بیماری های حادی مثل سرطان ها دارد. میوه لیچی همچنین در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه نقش موثری ایفا می کند. میوه لیچی در جنوب چین کشف شده است. لیچی پوسته خشک و چوبی نازک دارد که پر از دندانه های تیز است. زیراین پوست خشک ، بافت لیزی خوابیده که شیرین است. از میوه لیچی استفاده های فراوانی می شود . روی کیک می ریزند. از آن شربت و شراب می سازند. یا با بستنی می خورند. در ضمن عسلی که کندوی زنبورهایش در کنار درختان لیچی است ، بسیار مرغوب و لذیذ می باشد.

پوست زیبا با....
پرتغال و بهتر از آن گواوا

یک فنجان از میوه گواوا 5 برابر بیشتر از یک پرتغال متوسط حاوی ویتامین c می باشد. زنانی که از منابع ویتامین c غنی استفاده می کنند، کمتر از دیگران دچار چروک های پوستی می شوند. این میوه همچنین در مبارزه با انواع باکتری ها بسیار موثر است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. گواوا یک میوه گرمسیری است. این میوه در ایران کاشته می شود. در شمال ایران با نام خارجی گواوا معروف است و در جنوب به اشتباه زیتون می خوانند. گواوا درختچه ای است همیشه سبز که برگ های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل های آن معطر است. میوه آن گوشتدار است. دانه های آن مانند حبه انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین و خوردنی است و آن را به طور خام یا پخته به شکل مربا و ژله می خورند.

کاهش کلسترول با......
سیب و بهتر از آن گلابی آسیایی

یک گلابی آسیایی بزرگ تقریبا حاوی 10 گرم از فیبرهای کاهنده کلسترول است که تقریبا 40% از نیاز روزانه را تامین می کند. درحالیکه یک سیب بزرگ نصف این مقدار را تامین می کند. افرادی که از منابع فیبردار استفاده می کنند کلسترول بد خون آنها پایین تر از بقیه افراد است. این میوه همچنین مانع از افزایش وزن تصاعدی می شود.

مقابله با سرطان با ......
هندوانه و بهتر از آن پاپایا یا خربزه درختی

این دو نوع میوه از منابع غنی بتاکریپ اکسانتین است که مانع از بروز سرطان ریه می شود. هندوانه همچنین سرشار از لیکوپن است که مانع از انواع سرطان ها مثل معده ، پروستات و ....می شود. همچنین این نوع میوه باعث افزایش قدرت ترمیم بدن می شود. مثلا در صورت مصرف موضعی پاپایا بر روی سوختگی ، سرعت بهبود افزایش می یابد. نوعی آنزیم به نام پاپین در این میوه ها وجود دارد که به هضم کمک می کند. پاپین آنزیمی است که به شکستن آمینو اسیدها کمک می کند.

Borna66
09-15-2009, 11:28 PM
اين اتفاق براى شما هم افتاده كه احساس كنيد آشپزخانه تان در حال انفجار است اما هنوز وسايل مورد نياز يك آشپزخانه را به طور كامل ندارد. دقت كردن به برخى مسائل و استفاده درست از قسمتهاى مختلف، اين امكان را براى شما فراهم مى كند تا از كمترين فضا بيشترين بهره را بگيريد. كارى بسيار ساده براى بزرگتركردن آشپزخانه.

موارد زير را دنبال كنيد.


*روى چيدمان به صورت خطى و در يك رديف توجه خاصى بكنيد. با اين كار فضاى شما جادار به نظر مى رسد. اين كار را روى يك سطح غيرقابل شكستن انجام دهيم و البته همسطح باكابينت ها، يك مرحله ديگر براى كاهش شاخصه ها استفاده از كابينت است كه حتماً همه شما در آشپزخانه از آن بهره مى گيريد. كارشناسان طراحى داخلى منزل بر اين اعتقادند كه بهتر است كه در كابينت هاى طبقات بالاتر را يا به كل برداريد و يا از درهاى شيشه اى استفاده كنيد. درهاى چوبى ضخيم اين را به نظر مى رساند كه آشپزخانه شما بسيار شلوغ است.


* به كارگيرى رنگ هاى ساده وتك رنگ. حتماً تلاش كنيد در آشپزخانه تان از چندين رنگ متفاوت در كنار هم استفاده كنيد. منظور تنها رنگ ديوارهاى آشپزخانه نيست. در مورد كابينت ها، ميزها وصندلى ها هم اين يك دستى در رنگ را استفاده كنيد. در مورد رنگ هم توصيه بر آن است كه از رنگهاى خنثى استفاده شود تا رنگهاى گرم. اين قضيه دقيقاً در مورد كفپوش آشپزخانه هم مصداق دارد. زمين براق و كابينت هاى تميز به خلوت به نظر رسيدن آشپزخانه شما قطعاً كمك خواهد كرد.


*سر و سامان دادن به هم خوردگى ها. در آشپزخانه هاى كوچك معمولاً وسايل خرده ريز آشپزخانه را شلوغ تر و كم حجم تر مى كند. پيشنهاد مى شود يكى از كابينت هاى پايينى آشپزخانه را به اين اشيا يا حتى مواد اوليه غذايى اختصاص دهيد. اين كار باعث مى شود تا اسباب و اثاثيه خرد و ريز آشپزخانه با جمع شدن روى ميزها و كنار سينك و يا اجاق گاز آشپزخانه را شلوغ نكنند.


*نكته بعدى درخصوص يخچال هاست. البته داخل يخچال ها. تمام ما عادت داريم وقتى غذايى در ته قابلمه باقى ماند آن را پس از سردشدن داخل يخچال مى گذاريم. اين كار دقيقاً يعنى شلوغتر كردن داخل يخچال. درمورد ميوه هم بعضى از ما عادت داريم پس از خريد ميوه آنها را با همان كيسه يا پاكت داخل يخچال مى گذاريم. كيسه ها و پاكت ها داخل يخچال را شايد كمتر از ظرف اشغال كنند اما شلوغتر نشان مى دهند.


* نور زياد. نور زياد در آشپزخانه، چه نور طبيعى و چه نور چراغ باعث بزرگتر جلوه كردن آشپزخانه مى شود. هيچ چيزى به اندازه نور كافى آشپزخانه را دلبازتر و مناسب تر براى كار كردن نمى كند. حتى اگر آشپزخانه شما بى اندازه كوچك هم باشد درصورت دارابودن يك پنجره مناسب با قابليت نورگيرى خوب، آشپزخانه بزرگ به نظر خواهد رسيد. سعى كنيد در آشپزخانه از چراغهاى سقفى مهتابى در كنار چند لامپ معمولى براى به دست آمدن نور كافى بهره بگيريد.

* يك توضيح باقى مانده درخصوص يخچال و فريزر در آشپزخانه معمولاً از جاگيرترين وسايل آشپزخانه همين يخچال و فريزرها هستند. طراحان استفاده از يخچال ها و فريزرهاى روى هم را براى كمتر اشغال كردن توصيه مى كنند. همچنين يخچال و فريزرهاى سايد باى سايد جاى كمترى را براى بازشدن در اشغال مى كنند.

Borna66
09-15-2009, 11:29 PM
با کپک غذاها چه کنيم؟

براي خيلي از ما پيش آمده که حتي وقتي غذا يا ميوه‌اي را در يخچال نگهداري مي کنيم، باز هم کپک زده و مجبور شده ايم آن را دور بريزيم. خيلي از ما نمي‌دانيم چه کنيم که موادغذايي در يخچال و يا محيط آشپزخانه کپک نرنند.

با دکتر ابوالفتح شجاعي، فوق‌تخصص ميکروبيولوژي مواد غذايي، در همين رابطه گفتگويي انجام شده است.
کپک چيست؟ چگونه و چرا ايجاد مي‌شود؟

عوامل قارچي فساد مواد غذايي به عوامل کپکي و مخمري تقسيم مي‌شوند. کپک‌ها آن دسته از قارچ‌ها هستند که غالبا بيماري خطرناکي ايجاد نمي‌کنند، اما گاهي در مواقع ضعف سيستم ايمني بدن مي‌توانند بسيار خطرناک باشند.

عاملي که باعث گسترش و افزايش آنها مي‌گردد، مقدار بيش از حد رطوبت است و پخت غذاها نيز نمي تواند سموم آنها را از بين ببرد. بنابراين براي امنيت و سلامت بيشتر، بهتر است که آنها را دور بريزيد.

120هزار جنس از گونه کپک ها وجود دارند که روي مواد غذايي قادرند رشد کنند. 40 نوع آنها بيماري‌زا هستند و مابقي مي‌توانند مسموميت غذايي ايجاد کنند. حتي بعضي‌ها مي‌توانند سرطان‌زا باشند. اما عده‌اي از آنها مفيد هم هستند و در صنايع لبني کاربرد دارند.
کپک‌ها در صورت مناسب بودن شرايط رشد، يعني‌ رطوبت و حرارت به سرعت رشد مي‌کنند و مي‌توانند سبب تخريب و غيرقابل مصرف شدن ميوه‌ها و غذاها شوند.

کپک‌ها داراي رنگ‌هاي مختلفي بوده و کرکي شکل و پنبه مانند هستند و با توليد آنزيم‌هاي زياد سبب فساد غذاها مي‌شوند. براي فاسد شدن غذا و ميوه، کپک بايد رشد کند و تغييرات فيزيکي و شيميايي ايجاد کند تا با ترشح آنزيم اولا سفتي غذاها و رنگ آنها را به هم بزند و ثانيا طعم‌شان را تغيير دهد و آنها را ترش‌مزه کند.

آيا کپک‌ها با هم فرق دارند؟

بله. کپکي که روي ميوه‌ها از جمله گلابي و سيب رشد مي‌کند، روي ترشي‌ها رشد نمي‌کند. کپکي که روي مربا تشکيل مي‌شود، از ويژگي‌هاي بيشتري برخوردار است، چون مي‌تواند قند را تجزيه کند. کپک‌هايي که روي نان رشد مي‌کنند، مي‌توانند بسيار خطرناک باشند. کپک‌هايي که روي گردو، پسته و انواع مغزها رشد مي‌کنند، بسيار خطرناک‌تر از کپک‌هاي ميوه‌ها هستند، چون از خود ماده‌اي ترشح مي‌کنند که گاه منجر به نقايص تولد و دگرگوني‌هاي ژنتيکي مي‌شود و يا سرطان‌زا هستند.

چگونه مي‌توان مانع کپک زدن نان شد؟


از آنجايي که کپک‌ها قادرند در نان ريشه‌دار شده و در بافت نان فرو روند، بسيار خطرناک‌تر هستند، بنابراين زماني که نان‌ها لايه لايه روي هم قرار گرفته‌اند و يکي از لايه‌ها کپک‌ زده است، بايد تمام نان‌ها دور ريخته شوند، زيرا کپک به قسمت‌هاي ديگر هم نفوذ کرده است.
پيش از سرد شدن کامل نان‌ها، نبايد آنها را روي هم بچينيد، زيرا حرارت نان موجب کپک‌زدگي زودرس مي‌شود.
انباشته شدن نان داغ پيش از سرد شدن موجب تغيير حالت ظاهري، بيات شدن زودرس، تسريع در کپک‌زدگي و بيماري‌هاي گوارشي مي‌شود.

براي جلوگيري از کپک زدن نان بايد آنها را در پلاستيک‌هاي دربسته و در فريزر نگهداري کنيد. حتي يخچال موجب بيات شدن و کپک زدن نان مي‌شود.

پيچيدن نان در پارچه‌هاي سفيد و بي‌رنگ بهتر از سفره‌هاي پلاستيکي است، زيرا رطوبت در پارچه وجود ندارد و ماندگاري نان بيشتر مي‌شود.

درباره ميوه‌ها چه بايد کرد؟

ميوه‌ها حتي با وجود شستن، در يخچال کپک مي‌زنند و علت آن هم آبي است که به تدريج در جا ميوه‌اي جمع مي‌شود و نيز رطوبت دايمي يخچال.

چنانچه يک قطعه اسفنج در جاميوه‌اي قرار دهيد، رطوبت و آب را جذب کرده و مانع کپک‌زدگي مي‌شود.

بنابراين نبايد براي مدت طولاني ميوه‌ها را نگهداري کرد. پس از شستن ميوه‌ها در جاي خنک آنها را کاملا خشک کنيد، درون يک ظرف دربسته قرار دهيد تا هم ماندگاري آنها بيشتر شود و هم کپک نزنند.

در صورتي که ميوه‌اي بسيار رسيده و لک‌دار است، بايد از ساير ميوه‌ها جدا شود.

همچنين زماني که ميوه‌اي کپک زد، بايد آن را از ساير ميوه‌ها جدا کرد و کل ميوه‌ را دور انداخت. جدا کردن بخشي از ميوه‌ که کپک زده است و مصرف ساير قسمت‌ها دليل بر سلامت آن بخش نيست. بنابراين در صورت کپک‌زدگي ميوه، همه ميوه را دور بيندازيد.

پوره کردن ميوه‌ها يکي ديگر از روش‌هاي نگهداري ميوه براي زماني طولاني است.

آيا برداشتن بخشي از پنير و کره کپک زده و مصرف مابقي اشکالي دارد؟

پنير کپک زده خطرناک است، چون ميکروب‌هاي ديگري دارد که ممکن است سبب زخم معده شوند. درباره پنير مي‌توان بخش کپک زده را جدا کرد و مابقي را مصرف کرد.
اما کره کپک زده بسيار خطرناک‌تر است، زيرا کپک‌ها کره را تجزيه مي‌کنند و کره اکسيد(فاسد) مي شود و حتي خطر سکته را به دنبال دارد. به‌ طور کلي چربي‌هاي اکسيد شده بسيار خطرناک هستند.

با کپک رب و مربا چه بايد کرد؟

يکي از دلايل کپک زدن مربا آن است که کاملا پخته نشده است، يعني وقتي مربا شل و آبکي باشد. همچنين اگر قند مربا زير 27 درصد باشد، به ‌‌طور ‌معمول کپک مي‌زند.

استفاده از ظروف مناسب دردار که هوا به آنها وارد نمي‌شود، در نگهداري مربا بسيار موثر است و مانع تشکيل کپک روي آن مي شود. اگر مربا کپک زده باشد، مي‌توان يک لايه از روي آن برداشت و بقيه مربا را دوباره پخت. بهتر است هنگام تهيه مربا از قاشق چوبي استفاده کنيد.

روش ديگري که مانع از کپک زدن مي شود، استفاده از کاغذ پرگامان يا همان کاغذ روغني است که مي‌توان در سطح مربا قرار داد. با اين کار مانع از رسيدن هوا به مربا مي‌شويم و از کپک زدن آن جلوگيري مي‌شود.

براي پيشگيري از کپک رب‌ها نيز مي‌توان يک لايه روغن در سطح آنها ماليد که عمل اکسيژن‌رساني را متوقف کرده و از تشکيل کپک جلوگيري مي‌کند. در اين صورت حتي لازم نيست رب در يخچال گذاشته شود و مي‌توان در محيط خارج هم از آن نگهداري کرد.
براي پيشگيري از کپک آب‌غوره و سرکه هم بايد توجه کنيد که تا سر شيشه از اين مواد پُر شود و هوا نداشته باشد. اين شيشه‌ها را درون ظرف بزرگي پر از آب قرار دهيد و روي شعله بگذاريد تا آب جوش بيايد. به مدت 6 دقيقه اين شيشه‌ها را بجوشانيد تا تمام سلول‌هاي رويشي کپک درون آب‌غوره و سرکه از بين برود.

Borna66
09-15-2009, 11:29 PM
نوشابه های به ظاهر شیرین ؛ اما تلخ و مرگبار

در میان مطالب دیروز مطبوعات کشور ، یک مطلب از روزنامه ایران نظر سردبیر را جلب کرد که به توصیه ایشان ، عین مطلب برای اطلاع رسانی بیشتر به خانواده ها " بدون کم و کاست و امانت داری " بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است.

به طور متوسط هر نفر در ایران ۴۲لیتر نوشابه مصرف مى کند؛ یعنى ایرانیان سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون لیتر از مایعى استفاده مى کنند که مضرات متعدد آن به لحاظ علمى ثابت شده است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهاى جهان به این نتیجه وحشتناک مى رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده ایم.

براى این که بیشتر وحشت کنید، بد نیست بدانید که میانگین مصرف نوشابه هاى گازدار در دنیا براى هر فرد ۱۰ لیتر است. همچنین در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه هاى گازدار در کشور، نزدیک به ۱۵درصد رشد داشته است، در حالى که در طى این بیست سال، مصرف شیر و لبنیات، تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است. سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استاندارد جهانى است.

طبق آمار، ۹۰درصد کودکان ۲۴ ماهه تا ۱۲ساله کشورمان، روزانه حداقل یک بار پفک و نوشابه مصرف کرده اند و از این رو ۲۵ درصد از کودکان ایرانى به نوعى با سوء تغذیه دست به گریبانند و در نهایت یک سوم از مرگ ومیرهاى کشور به علت بیمارى هاى قلبى عروقى است که یکى از عوامل اصلى بروز آن، تغذیه غلط است .

متخصصان تغذیه بر این باورند که بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشابه هاى گازدار سن ابتلا به پوکى استخوان در ایرانیان به ویژه زنان به ۳۵سال کاهش و میزان شکستگى ها ۳ تا ۴برابر افزایش یافته است.

به عقیده آنها براى سوزاندن میزان قندى که با یک لیوان نوشابه وارد بدن مى شود، نیاز به یک ساعت راهپیمایى است و این در حالى است که در هر لیوان نوشابه ۳۵ تا ۵۵ میلى گرم کافئین وجود دارد که سبب بى خوابى و افزایش تپش قلب مى شود از سوى دیگر نوعى اعتیاد ایجاد مى کند. رنگ هاى غیراستاندارد بعضى نوشابه ها نیز با تجمع در کبد به مرور باعث ایجاد نارسایى در این عضو مى شود.

در بسیارى از کشورها، میزان استاندارد براى قند نوشابه ها زیر ۸ درصد است، درحالى که متخصصان در ایران آن را ۱۰ درصد عنوان کرده اند و متأسفانه در حال حاضر میزان قند موجود در نوشابه ها در ایران ۱۲ درصد است. این در حالى است که تعداد کارخانه هاى تولید انواع و اقسام نوشابه هاى گاز دار در چند سال اخیر در ایران افزایش قابل ملاحظه اى داشته و صاحبان این صنعت مرگ زا سالیانه رقم هاى نجومى صرف تبلیغات این نوشیدنى سمى مى کنند. بر اساس گزارش پژوهشگران، نوشیدنى هاى گازدار، حتى انواع رژیمى آنها مى توانند خطر ابتلا به بیمارى هاى قلبى و دیابت را افزایش دهند.

پژوهشگران در طول تحقیقات خود متوجه شده اند بزرگسالانى که در روز یک یا چند قوطى نوشیدنى گازدار مى نوشند، ۵۰ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات متابولیکى مانند جمع شدن چربى بیش از حد در اطراف کمر، کاهش میزان کلسترول خون، فشار خون بالا و موارد دیگر خواهند بود. به عقیده پزشکان کسانى که به مشکلات متابولیکى دچار مى شوند، خطر ایجاد بیمارى قلبى و یا سکته در آنها افزایش مى یابد. تحقیقى که اخیراً بر روى دو نوشابه گازدار کوکاکولا و پپسى ساخت امریکا صورت گرفته، نشان داده میزان اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها ۲۰۰ برابر از حد مجاز بیشتر است.

آیا مى دانید:

در بسیارى از ایالت هاى امریکا، مأموران پلیس راه دو گالن کوکاکولا در صندوق عقب ماشینشان دارند تا در صورت تصادف رانندگى، خون را با کمک آن از جاده پاک کنند.

- اگر تکه اى از گوشت گاو را در یک کاسه کوکاکولا قراردهید، پس از دو روز ناپدید مى شود.

- براى تمیز کردن توالت: یک قوطى کوکاکولا را داخل کاسه توالت بریزید و یک ساعت صبر کنید، سپس با آب پر فشاربشویید. اسید سیتریک موجود در کوکاکولا لکه ها را از سطوح چینى مى زداید.

-براى برطرف کردن لکه هاى زنگ از سپر آب کرم کارى شده اتومبیل: سپر را با یک تکه کاغذ (فویل) آلومینیوم مچاله شده آغشته به کوکاکولا بسایید.

- براى تمیز کردن فساد قطب هاى باترى اتومبیل: یک قوطى کوکاکولا را روى قطب ها بریزید تا با غلیان کردن، آن را تمیز کند.

- براى شل کردن پیچ و مهره هاى زنگ زده: تکه اى پارچه را که در کوکاکولا خیس شده است براى چند دقیقه بر روى پیچ و مهره قرار دهید.

- براى پختن گوشت ران آبدار: یک قوطى کوکاکولا را داخل ماهیتابه خالى کنید، گوشت را لاى کاغذ آلومینیوم بپیچید و داخل ماهى تابه بپزید. سى دقیقه قبل از اتمام پخت، کاغذ آلومینیوم را باز کنید، و آب گوشت را با کوکاکولاى داخل ماهى تابه مخلوط کنید تا سس قهوه اى رنگ عالى اى به دست آید.

- براى پاک کردن چربى از لباس ها: یک قوطى کوکاکولا را داخل ماشین لباسشویى پر از لباس هاى چرب خالى کنید، پودر لباسشویى اضافه کنید و ماشین را روى دور عادى روشن کنید. کوکاکولا به تمیز شدن لکه هاى چربى کمک مى کند.

-کوکاکولا همچنین بخار آب را از روى شیشه جلوى اتومبیل تمیز مى کند. (در مناطق سرد و مرطوب، مثل Midwest درشمال ایالات متحده امریکا، گاهى اوقات شیشه جلوى اتومبیل از بیرون بخار مى کند که با برف پاک کن پاک نمى شود. )

- ماده مؤثر کوکاکولا اسید فسفریک با PH برابر۲‎/۸ است. اسید فسفریک ناخن را در مدت حدود ۴ روز حل مى کند. همچنین کلسیم را از استخوان ها مى زداید و عامل اصلى افزایش روز افزون پوکى استخوان است.

- براى حمل محلول کوکاکولا (محلول غلیظ شده)، کامیون هاى حامل باید از علامت هاى ویژه «مواد خطرناک» که براى حمل مواد بشدت خورنده در نظر گرفته شده است استفاده کنند. (چندى پیش یک کامیون حامل محلول غلیظ شده نوشابه در یکى از سدهاى کشورمان که آب شرب شهر را تأمین مى کند، سقوط کرد. )

- توزیع کنندگان کوکاکولا بیش از ۲۰سال است که از کوکاکولا براى تمیز کردن موتور کامیون هاى خود استفاده مى کنند.

یک جرعه ۷ اتفاق

۱۰ دقیقه بعد: 10 قاشق چایخورى شکر وارد بدنتان مى شود. مى دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمى شوید چون اسید فسفریک، طعم آن را کمى مى گیرد و شیرینى اش خنثى مى شود.

۲۰ دقیقه بعد: قند خونتان بالا مى رود و منجر به ترشح ناگهانى و یکجاى انسولین مى شود.

کبدتان شروع مى کند به تبدیل قند به چربى تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.

۴۰ دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک چشم هایتان گشاد مى شود، فشار خونتان بالا مى رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها مى کند. گیرنده هاى آدنوزین مغز حالا بلوک مى شوند تا از احساس خواب آلودگى جلوگیرى کنند.

۴۵ دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا مى کند و مراکز خاصى در مغز، که حالت سرخوشى ایجاد مى کنند، تحریک مى شوند. این همان مکانیسمى است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشى مى شود.

بعد از ۶۰ دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روى مى چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا مى کند. میزان بالاى قند خون و شیرین کننده هاى مصنوعى، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث مى شوند.

مدتى بعد: کافئین در نقش یک داروى مدر وارد عمل مى شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویى که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع مى شود و به همراه آن مقادیر زیادى آب، سدیم و دیگر الکترولیت ها نیز از دست مى رود.

مدتى بعدتر: کم کم آن غوغایى که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش مى کند و نوبت به افت قند مى رسد. در این مرحله یا خیلى حساس و تحریک پذیر مى شوید یا خیلى کرخت و بى حال. حالا دیگر تمام آن آبى را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده اید؛ آبى که مى شد به جاى اسید و کافئین و شکر، حاوى مواد مفیدى براى بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین مى رود و شما هوس یک نوشابه دیگر مى کنید.

یک لیوان بیمارى

پــژوهشگران و متخصصان تغذیه مضرات مصرف نوشابه هاى گازدار را این چنین مى دانند:
پـوسیدگى دندان ها: تمام نوشابه هاى گازدار خاصیت اســیدى داشته و سبب فرسایش میناى دندان ها مى شوند.

چاقى: نوشابه هاى گازدار عمدتاً از آب تصفیه شده، افزودنى هاى مصنوعى و شکر تصفیه شده تهیه مى شوند. بنابراین فاقد هرگونه ارزش تغذیه اى بوده و تنها به خاطر میزان قند بالایشان داراى کالرى زیادى هستند که سبب چاقى در فرد مصرف کننده مى شوند.

در نوشابه هاى رژیمى نیز جاى شکر معمولى از آسپارتام استفاده مى شود که یک ماده اشتها آور است و مصـرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را به دنبال دارد.

سوء تغذیه:PH نوشابه هاى گازدار بین ۲‎/۵ تا ۳‎/۵ است که موجب پدید آمدن محیطى اسیدى در معده مى شود. در کل مسیر سیستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدى است. اما در دیگر اعضاى سیستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مرى در پى مصرف نوشابه هاى گازدار محیط اسیدى ناهنجارى ایجاد مى شود. اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت تأثیر قرار مى دهد. هنگامى که معده ناکارآمد مى شود غذاى مصرفى گوارش نیافته باقى مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ مى شود. افرادى که از زخم معده و سوزش سر سینه رنج مى برند باید از مصرف نوشابه هاى گازدار جداً خوددارى کنند.

تأثیر بر روى کلیه : مصرف نوشابه هاى گازدار سبب مى شود تا کلسیم از استخوان ها برداشته شده و درون خون جریان یابد، این امر موجب رسوب کلسیم اضافى در کلیه ها شده که در نهایت منجر به سنگ کلیه مى شود.

تأثیر بر روى پوست: افرادى که نوشابه مصرف مى کنند معمولاً مصرف آبمیوه، شیر و حتى آب را کاهش مى دهند. بنابراین پوستشان بیشتر دچار چین و چروک مى شود.

تأثیر بر روى استخوان ها: اسید فسفریک موجود در نوشابه هاى گازدار که براى طعم دهى به آنها اضافه مى شود، بشدت بافت استخوانى را مورد حمله قرار داده و موجب کاهش شدید تراکم و استحکام استخوان مى شود.

Borna66
09-15-2009, 11:29 PM
انتخاب رژيم غذايي در افراد، ريشه ژنتيكي دارد

دانشمندان دانماركي ادعا كردند كه ژنها نقش كليدي در انتخاب رژيم غذايي روزانه ايفا مي‌كنند.

پژوهشگران دانشگاه كوپنهاگ در دانمارك، براي اين تحقيقات 600 دو قلو را مورد مطالعه قرار دادند تا تفاوت بين تاثير محيط زندگي و وراثت را روي نوع رژيم غذايي آنها ارزيابي كنند.

محققان در پايان نتيجه گرفتند؛ در اين رابطه وراثت غالب است يعني انتخاب نوع غذا بيش از اين كه تحت تاثير محيط باشد تحت تاثير ژنتيك است. يعني شما بر اساس آنچه هستيد غذا مي‌خوريد.

اين مطالعه به علاوه نشان داد؛ انتخاب نوع غذا به جنسيت نيز بستگي دارد به طوري كه زنان و مردان غذاهاي متفاوتي را ترجيح مي‌دهند.

بنابراين محققان مي‌گويند؛ حداقل 50 درصد از سليقه شما در انتخاب رژيم غذايي‌تان تحت تاثير وراثت است اما البته نيم ديگر بستگي به محيط كودكي و زماني دارد كه با ساير خواهرها يا برادرهايتان هم غذا بوده‌ايد. البته عوامل ديگر با درصدهاي كمتر در اين زمينه دخالت دارند.

شرح اين مطالعه در مجله انجمن تغذيه آمريكا منتشر شده است.

Borna66
09-15-2009, 11:29 PM
منابع اصلی ویتامین k (پتاسیم)

اولین بار در سال 1929 ویتامین k به عنوان ماده ای موثر و ضروری در لخته شدن خون معرفی شد و برای سالیان متمادی تنها عملکرد این ویتامین را ، کمک به انعقاد خون می دانستند.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، اما اکنون محققان می دانند که ویتامین k نقش های حیاتی دیگری نیز در بدن ایفا می کند. ویتامین k برای آرایش پروتئین های مختلف در بدن استفاده می شود. بعض از آنها تولید فاکتورهایی می کند که برای انعقاد خون ضروری است(جهت التیام و جلوگیری از خونریزی). ویتامین های وابسته به ویتامین k برای حفظ سلامت استخوانها و عدم انسداد شریانها استفاده می شود.

ویتامین k باعث می شود که نوعی پروتئین به نام استئو کلسین به کلسیم استخوانها بچسبد و همین امر به حفظ حجم و چگالی استخوان کمک می کند. همچنین مدارک اولیه حاکی است که پروتئین های وابسته به ویتامین k مانع از سخت شدن شریانها می شود و همین امر به جریان خون سالم و جلوگیری از حمله قلبی کمک موثری می کند.

نیاز روزانه به ویتامین k :

پیشنهادات اخیر در مورد میزان مصرف روزانه ویتامین k برای زنان 90 میکرو گرم و برای مردان 120 میکروگرم است. خوشبختانه فقر ویتامین k بسیار نادر است.

بهترین منبع این ویتامین سبزیجات سبز تیره است، که به دلایل زیادی برای حفظ سلامتی مفید هستند. مطالعه ای نشان می دهد که مصرف کافی غذاهای حاوی این ویتامین باعث کاهش خطر شکستگی استخوان لگن تا 30% می شود.

کلیه سبزیجات برگی با رنگ سبز تیره از اسفناج و کلم پیچ تا کاهو و...منبعی غنی از ویتامین k هستند. در گیاهان این ویتامین نقش موثری در فتوسنتز دارد و این بهترین راهنمایی برای یافتن منبع غذایی سرشار از این ویتامین می باشد.

ویتامین k همچنین در بعضی از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، دانه سویا و روغن دانه کلم قمری فراوان است.

هشدار: اگر چنانچه از داروهای ضد انعقاد خون همچون وارافین استفاده می کنید باید از مصرف این گونه غذاهای سرشار از ویتامین k اجتناب کنید. زیرا باعث اختلال در عملکرد دارو می شود.

منابع غذایی ویتامین k (پتاسیم):

کلم پیچ پخته = 531 میکرو گرم

اسفناج خام = 154 میکرو گرم

کلم بروکلی پخته = 104 میکرو گرم

مارچوبه پخته = 68 میکرو گرم

کاهو برگ سبز= 57 میکروگرم میکرو گرم

روغن دانه سویا = 27 میکرو گرم

روغن کانولا = 17 میکرو گرم

روغن زیتون = 8 میکرو گرم

گوجه فرنگی تازه = 7 میکرو گرم

سایر منابع با درصد بالای ویتامین k عبارتند از : برگ شلغم، برگ کلم برگ، برگ چغندر، برگ گیاه خردل، جلبک دریایی، جعفری خام، چای سبز

Borna66
09-15-2009, 11:30 PM
آنتی اکسیدان بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود

یکی از بهترین روشهای ارتقای سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی، رعایت رژیم غذایی مناسب است.متخصصان معتقدند که رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات باعث از بین رفتن عفونت هایی نظیر سرما خوردگی و آنفولانزا می شود.


به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،این دسته از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های مناسب و لازم برای سیستم ایمنی هستند.اما به راستی آنتی اکسیدانها چه هستند؟
آنها ویتامین ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده توسط رادیکالهای آزاد می شوند.متخصصین معتقدند که این آسیب نقش موثری در بروز بیماریهای مزمن، سخت شدن شریانها، سرطان و ورم مفاصل یا آرتریت دارد.رادیکالهای آزاد همچنین دارای نقش مداخله ای در سیستم ایمنی هستند. بنابر این مقابله با این آسیب ها توسط آنتی آکسیدان باعث ارتقای سیستم ایمنی و جلوگیری از انواع عفونت ها می شود.

منابع اصلی آنتی اکسیدانها

اضافه کردن هر نوع میوه و سبزی به رژیم غذایی باعث بهبود سلامت می شود. اما بعضی از غذاها حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند.سه نوع از مهم ترین ویتامین های با نقش آنتی اکسیدان عبارتند از : بتاکاروتن، ویتامین c، ویتامین e . این مواد را می توانید در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ بیابید.به خصوص میوه ها و سبزیجات با رنگ بنفش، آبی، قرمز، نارنجی و گونه های زرد. برای دریافت فواید بیشتر بهتر است که سبزیجات و میوه جات به صورت خام و یا بخار پز مصرف شود. از طبخ زیاد و یا جوشاندن آنها اجتناب کنید.

بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها: مارچوبه، بروکلی، چغندر، زردآلو، هویج، ذرت، فلفل سبز، طالبی یا گرمک، کلم برگ، هلو، نارنگی، گریب فروت صورتی، انبه، شلیل، اسفناج، کدو حلوایی و کدو ، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و هندوانه.

ویتامین c:

خانواده توت، بروکلی، طالبی و گرمک، گل کلم، گریپ فروت، کلم فندقی یا دکمه ای، کلم برگ، کیوی، انبه، شلیل، پرتقال، شهد گیاه، فلفل سبز، قرمز و زرد، خربزه درختی، لوبیا برفی(نوعی لوبیا سبز با نیام سفید)، سیب زمینی شیرین، توت فرنگی و گوجه فرنگی.

ویتامین e:

بروکلی، هویج، خردل ، شلغم، انبه، چغندر برگی، خربزه درختی، کدو، فلفل قرمز، اسفناج، تخم آفتاب گردان، آجیل .

سایر غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از: آلو بخارا، کشمش، سیب، انواع توت، آلو، انگور قرمز، پیاز، بادمجان، لوبیا و جوانه یونجه.

انواع دیگر آنتی اکسیدان های موثر در ارتقای سیستم ایمنی عبارتند از:

1- زینک: موجود در گوشت قرمز، صدف خوراکی، لوبیا، غذاهای دریایی،مرغ و سایر ماکیان، سبزیجات، غلات غنی شده و محصولات لبنی.
2- سلنیوم: جوز برزیل، مرغ و ماکیان، نان غنی شده و سایر گیاهان، ماهی تن، انواع جوانه ها.

مقدار مورد نیاز روزانه از انواع آنتی اکسیدان ها

زینک: 11 میلی گرم برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان

سلنیوم: 55 میلی گرم برای زن و مرد

بتا کاروتن: 3 تا 6 میلی گرم

ویتامین c : 90میلی گرم برای مردان و 75 میلی گرم برای زنان. مصرف کنندگان دخانیات مرد به 125 میلی گرم و زنان این گروه به 110 میلی گرم نیاز دارد.

ویتامین e: 15 میلی گرم برای مرد و زن

چگونه غذاها باعث ارتقا سیستم ایمنی می شوند؟

سوالی که اغلب در این زمینه مطرح می شود این است که آیا مکمل ها و ویتامین ها حاوی آنتی اکسیدان هستند؟ بله ، اما اتکا به آنها سبب از دست دادن مواد مغذی موجود در سبزیجات و میوه جات می شود.این دسته از مواد غذایی سرشار از انواع مواد مغذی هستند که برای سلامت بدن لازم است. به عنوان مثال محققان طی بررسی های جدید ، ترکیبات جدیدی در سبزیجات و میوه جات یافته اند که به نوبه خود نقش ارزنده ای در سلامت دارند. مواد مثل:
1- کورستین: نوعی ماده فتوشیمیایی موجود در سبزیجات و میوه جاتی نظیر : سیب، پیاز، چای و ....این ماده به مبارزه با التهاب می پردازد و بنابراین از بروز آلرژی جلوگیری می کند.
2- لوتئولین: نوعی فلاونوئید که به وفور در کرفس و فلفل سبز یافت می شود.مانع از التهاب می شود و همچنین از التهابات مغزی در بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری می کند.
3- کاتچین: نوعی فلاونوئید موجود در چای . این ترکیب مانع از سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر می شود.
در صورتی که دسترسی به این مواد غذایی برای شما میسر نیست، متخصصان پیشنهاد می کنند که مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی مصرف کنید. با همه آنچه راجع به مزایای آنتی اکسیدانها گفته شد، فراموش نکنید که اعتدال در مصرف واجب است. برای مثال ویتامین a, e اگر بیش از نیاز بدن مصرف شود، در بدن ذخیره شده و ایجاد مسمومیت می کند.

Borna66
09-15-2009, 11:30 PM
تمام آنچه مي‌خواستيد درباره ترشي‌ها بدانيد

اگرچه امروزه واژه ترشي تنها به انواع سبزيجات و صيفي‌جات ترشي شده اطلاق مي‌شود، در قديم از انواع غذاها ترشي تهيه مي‌کردند (مخصوصا مردم آسيايي). برخي معتقدند كه سابقه ترشي انداختن به 4 هزار سال پيش از ميلاد مسيح باز مي‌گردد و حتي از 2 هزار سال پيش در هند ترشي شور و خيار شور مصرف‌ مي‌شده است. ترشي‌ها از جمله چاشني‌هايي هستند كه در بيشتر كشورهاي آسيايي از آنها استفاده مي‌شود.

تركيب سبزي‌ها و ميوه‌هاي مختلف با سركه براي افزايش زمان نگهداري آنها و بهره‌مند شدن از اين مواد غذايي در فصولي از سال كه دسترسي به اين مواد غذايي به صورت تازه وجود ندارد، از قديم معمول شده است. به‌علاوه با تركيب اين مواد غذايي و در شرايط خاصي گاهي تخمير‌هايي در آنها به وجود مي‌آيد كه در برخي از موارد به افزايش ارزش تغذيه‌اي مواد اوليه منجر مي‌شود...

درباره ترشي، فوايد و مضرات آن اعتقادات و باورهاي زيادي وجود دارد كه برخي از آنها دلايل علمي‌اثبات شده‌اي ندارند. اعتقاد به سوزاندن چربي يكي از اين باور‌هاست. آنچه كه مسلم است بيشتر خواص ترشي‌ها به pH اسيدي آن وابسته است.


سركه

بخش اصلي در تركيبات ترشي سركه است. سركه از جمله مواد غذايي است كه بر اثر تخمير قند ميوه‌ها به وسيله باكتري‌ها توليد مي‌شود. به دليل وجود اسيد استيك سركه خاصيت اسيدي پيدا مي‌كند و با تغيير pH از رشد بسياري از ميكرو ارگانيسم‌ها جلوگيري مي‌كند. علت انتخاب اين ماده غذايي براي نگهداري مواد غذايي كه به‌طور طبيعي در مدت زمان كوتاهي دچار انواع فسادهاي ميكروبي مي‌شوند همين خاصيت بوده است. با توجه به ارزش غذايي غذاهاي تخميري به نظر مي‌رسد كه سركه هم واجد برخي از اين ارزش‌ها باشد.

فعاليت باكتري‌هاي مفيد در غذاهاي تخميري سبب به وجود آمدن تركيبات شيميايي جديدي مي‌شود كه براي سلامت انسان مفيدند. سرکه به غذا طعم خاصي مي‌دهد و اشتها را تحريک مي‌کند. تحقيقات نشان داده شده است که مصرف روزانه 20 ميلي ليتر سرکه (معادل 2 قاشق غذاخوري) هم به تنهايي و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش انديس‌گليسمي ‌مواد غذايي کربوهيدرات دار مي‌شود. اين اثر هم در افراد ديابتي و هم افراد غيرديابتي ديده مي‌شود. کاهش انديس‌گليسمي ‌موجب مي‌شود تا افزايش قند در بدن به آهستگي انجام شود.



ترشي، غذاي ملوانان قديم

درست كردن ترشي يکي از فرآيندهاي نگهداري طولاني مدت از غذاهاست که ماده غذايي مورد نظر را داخل محلول آب نمک و يا سرکه که هر دو pH پايين داشته و حالت اسيدي دارند قرار مي‌دهند. در برخي کشورها مثل کره، به انواع سبزيجات نمک اضافه مي‌کنند و اين نمک، آب اضافي موجود در سبزيجات را خارج مي‌کند. سپس سبزيجاتي که آب اضافي‌شان گرفته شده را مي‌گذارند تا به طور طبيعي تخمير شوند و محلول سرکه مانندي حاصل شود. بر خلاف فرآيند کنسرو کردن، در ترشي گذاشتن احتياجي به استريل کردن کامل ماده غذايي نيست.

pH ترشي که اسيدي است سبب مي‌شود که هيچ باکتري يا قارچي نتواند به راحتي در چنين محيطي رشد کند. فرآيند ترشي گذاشتن براي نگهداري از مواد غذايي و استفاده آنها در خارج از فصل برداشت شان به وجود آمد. از مواد غذايي ترشي شده در مسافرت‌هاي طولاني، به‌خصوص مسافرت‌هاي دريايي استفاده مي‌شد. پيش از اختراع موتور بخار، گوشت گاو و خوک نمک سود شده، غذاي ملوانان محسوب مي‌شد البته امروزه افراد، نه تنها به دليل نگهداري از مواد غذايي، بلکه به دليل لذت بردن از طعم انواع ترشي، اقدام به ترشي گذاشتن مي‌کنند.



ساير تركيبات ترشي

به غير از سركه تقريبا با تمام سبزي‌ها و ميوه‌ها مي‌توان ترشي درست كرد. تهيه آسان و طعم دلچسب ترشي‌هاي مختلف اين ماده غذايي را به يكي از چاشني‌هاي محبوب تبديل كرده است.ترشي‌هاي فرآوري شده در صنعت هم از جمله اين ترشي‌ها هستند.


10 فرمان براي تهيه ترشي

براي پختن مواد با سرکه کافي است که مقدار کمي ‌سرکه داخل قابلمه با کمي‌نمک بريزيد. اين سرکه لازم نيست روي مواد خرد شده را بپوشاند زيرا با گذاشتن در قابلمه بخار سرکه نيز به پختن مواد خام کمک مي‌کند. بعدا وقتي که اين سرکه سرد شد مي‌توان روي ترشي اضافه کرد.

اگر مواد ترشي را يک جا درست مي‌کنيد همه آنها را با هم و با سبزي مخلوط کنيد. ادويه را اضافه و نمک آن را بچشيد.

سعي كنيد از مقدار نمك كمي‌ براي تهيه انواع ترشي استفاده كنيد. امروزه در هيچ كجاي دنيا شورها به صورتي كه ما آن را تهيه مي‌كنيم، وجود ندارد.

معمولا داخل ادويه زردچوبه هم موجود است ولي اگر دوست داشتيد که رنگ ترشي کمي‌روشن و زردتر باشد مي‌توانيد کمي‌زرد چوبه اضافه کنيد.

ترشي را در ظرفي درست كنيد که بتوانيد آن را در يخچال جا دهيد. به علاوه از نگهداري ترشي در ظروف فلزي به خصوص آلومينيوم خودداري كنيد. شيشه و انواع ظروف سفالي بهترين ظروف براي نگهداري ترشي‌ها هستند.

اگر ترشي را تند مي‌پسنديد، مي‌توانيد به آن به ‌اندازه دلخواه گرد فلفل سياه يا قرمز اضافه کنيد.

اگر براي رقيق كردن سركه‌هاي خانگي كه معمولا خيلي ترش هستند از آب استفاده مي‌كنيد، پيش از افزودن آب را بجوشانيد..

قبل از استفاده تمام مواد اوليه اعم از ميوه و سبزي‌ها را به صورت كامل بشوييد و تمييز كنيد.

خوردن ترشي به همراه غذا باعث افزايش اشتها مي‌شود. به همين دليل براي جلوگيري از افزايش وزن در خوردن ترشي اعتدال را رعايت كنيد.

مصرف زياد مواد نمك سود باعث ابتلا به برخي از سرطان‌هاي دستگاه گوارش مي‌شود. اگر چه هنوز هيچ مدرك مستندي براي ايفاي همين نقش در مورد ترشي‌ها به دست نيامده اما بهتر است از مصرف بي‌رويه آن خودداري كنيد.



طرز نگهداري از ترشي

اولين عامل موثر در تهيه ترشي خوب سرکه آن است که بايد خالص و بدون آب باشد و بهترين سرکه از انگور يا کشمش گرفته مي‌شود. در صورتي که از خوبي و خالص بودن سرکه اطمينان نداشته باشيم بهتر است سرکه را قبل از تهيه ترشي چند جوش بدهيم چون علت کپک زدن ترشي خالص نبودن سرکه آن است.

سبزي‌هايي را نيز که در تهيه ترشي به کار مي‌روند، بايد قبلا تميز کرد و شست و کاملا خشک کرد و مصرف نمود، انواع ميوه‌هايي که به مصرف مي‌رسد بايد در سرکه پخته شوند و بعد از آنها ترشي درست کرد. ظرفي که ترشي در آن نگاه‌داري مي‌کنيم بايد داراي در محکم باشد و ترشي را بايد در جاي خشک محفوظ نگه داشت تا خراب نشود.

اغلب اين سوال پيش مي‌آيد که چرا در قديم ترشي‌ها و مرباها محفوظ مي‌ماندند و به آساني خراب نمي‌شدند. واضح است که وضع ساختمان‌هاي امروزي طوري است که با وجود بخاري و شوفاژ هوا هميشه گرمتر از ساختمان‌هاي سابق مي‌شود. زير زمين‌هاي وسيع و خشک سابق نيز که براي نگهداري اغذيه و ترشي‌ها از آن استفاده مي‌شد، امروز وجود ندارد. به هر حال براي نگه داري اين مواد بايد از يخچال و يا جاهاي خنک خارج از ساختمان مانند بالکن‌هايي که آفتاب نمي‌گيرند استفاده کرده و انواع ترشي و مربا را در آن نگه‌داري نمود.

قاشق يا ملاقه‌اي که با آن ترشي بر مي‌داريم بايد تميز باشد و چرب و آلوده نباشد. ممکن است ترشي را با آب غوره و آب ليمو تهيه کرده و ميوه‌هاي پخته و چرخ شده و سبزي‌هاي ترشي را آماده نمود و به جاي سرکه روي آنها آب غوره يا آب ليمو ريخت، در اين صورت آب غوره بايد قبلا جوشانيده و آماده گردد.

هيچ گاه قاشق خيس يا چرب را در ظرف ترشي فرونکنيد.

براي تهيه يك ترشي خوب اولاً مواد بايد كاملاً تازه باشد، ثانياً مواد بايد كاملاً خشك باشد و به هيچ وجه آب نداشته باشد تا ترشي كپك نزند.

Borna66
09-15-2009, 11:31 PM
مصرف پروتئين زياد، جوشهاي آكنه را كم مي‌كند

محققان اعلام كردند: رژيم غذايي حاوي پروتئين زياد از تعداد جوشها مي‌كاهد.

نتايج جديدترين پژوهشي كه روي تاثير تغذيه در بروز جوشهاي آكنه صورت گرفته نشان داده است كه رژيم غذايي حاوي پروتئين زياد مي‌تواند تا 50 درصد از تعداد اين جوشها بكاهد.

اين تحقيق از سوي يك تيم پژوهشي دانشگاه rmit در استراليا صورت گرفته است.

اين تحقيق نشان داد كه پروتئين زياد در رژيم غذايي تاثير چشمگيري روي علائم آكنه دارد.

دكتر روبين اسميت پژوهشگر اصلي اين تيم كه نتايج تحقيقا خود را در مجله آكادمي پوست شناسي آمريكا منتشر كرده است، خاطرنشان كرد: از مدتها پيش محققان معتقد بوده‌اند كه نوع رژيم غذايي مي‌تواند روي بروز جوشهاي آكنه تاثير داشته باشد و مصرف شكلات يكي از عواملي است كه باعث ازدياد اين جوشها مي‌شود.

وي افزود: با وجود تاثير مستقيم رژيم غذايي در اين زمينه تعجب مي‌كنم كه چرا تاكنون تحقيقات علمي اندكي در اين زمينه صورت گرفته است.

وي با ارائه نتايج يافته‌هاي خود اظهار داشت: يك رژيم غذايي كه براي مبارزه با آكنه برنامه‌ريزي شده بايد حداقل موادغذايي كربوهيدراتي را داشته باشد اما در عورض حاوي مقادير متنوع و زيادي از سبزي و ميوه‌هاي تازه، غلات سبوس دار، گوشت لخم، ماهي و ديگر غذاهاي دريايي باشد.

به گزارش ایسنا، اين پژوهشگران بيش از 40 سال روي آكنه و ارتباط رژيم غذايي با اين جوش‌ها مطالعه كرده و به نتايج فوق دست يافته‌اند.

Borna66
09-15-2009, 11:31 PM
عناب، داروي خشکي سينه و گرفتگي صدا

اگر در شروع فصل سرما دچار سرماخوردگي شده‌ايد و از خشکي سينه و سرفه رنج مي بريد، عناب داروي گياهي مناسب و کارآمدي است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عناب داراي لعاب فراوان، پروتئين، مواد قندي و مقدار زيادي ويتامين c و املاح است.

عناب به دليل داشتن لعاب زياد نرم کننده سينه و ضد سرفه است. جوشانده عناب گرفتگي صدا را برطرف مي کند .

به علاوه آسم و تنگي نفس را برطرف مي کند .

ملين است مخصوصا اگر آنرا با آب و يا شير بجوشانيد .

عناب آرام کننده اعصاب و خواب آور است و بي خوابي را برطرف مي کند .

خستگي شديد را برطرف مي کند.

عناب جوشانده پوست درخت عناب داروي ضد اسهال است .

براي معالجه و التيام زخمهاي کهنه گرد ريشه خشک شده عناب را روي آنها بپاشيد .

رشد موي سر را زياد مي کند.

براي برطرف کردن ورم چشم ، عناب را به چشم بماليد.

عناب کم اشتهايي را برطرف مي کند.

براي تهيه جوشانده عناب 50 گرم عناب را در يک ليتر آب ريخته و بجوشانيد تا حجم آن دو سوم شود.

البته توجه داشته باشيد عناب در اشخاص سرد مزاج باعث گاز و نفخ معده مى شود. اين افراد بايد عناب را با شکر و مويز بخورند.

بهتر است اين ميوه با غذاهاى محرک مانند عسل ميل شود.

دقت کنيد که ميوه عناب بايد در جاي خشک و خنک و دور از نور نگهداري شود.

Borna66
09-15-2009, 11:31 PM
روش خواندن برچسب محصولات غذایی

امروزه توجه به برچسب های غذا حائز اهمیت شده است. اغلب افراد راجع به ترکیبات موجود در محصولات حساس شده و می خواهند از بی خطر بودن آن مطمئن شوند.


به گفته ی گروه ترجمه سلامت نیوز،بعضی افراد هم به دلیل رعایت رژیم غذایی خاص ، ناچارند که برچسب محصولات را مطالعه کنند.همچنین با توجه به یافته های جدید راجع به خطرناک بودن بعضی مواد شیمیای و افزودنی سبب شده که افراد از این مواد و سایر غذاهایی که حاوی آنهاست به نوعی پرهیز کنند.

از طرفی چون اغلب برچسب های غذایی به زبان انگلیسی است، بسیاری از افراد از درک آن عاجزند. بنابر این در ادامه مطلب سعی می شود به بعضی از این اصطلاحات خارجی و تفاسیر آنها پرداخته شود.

Fortified, enriched, added, extra, and plus

تمام این کلمات به این معناست که مواد معدنی و فیبر محصول گرفته شده و ویتامین به آن اضافه شده است. در حالیکه بهتر است محصولاتی همچون نان گندم 100 % خالص(whole-wheat bread)، حبوبات سرشار از فیبر و کم قند(high-fiber, low-sugar cereals) را انتخاب کنید.

Fruit drink

آب میوه، این عبارت بدین معناست که محصول فاقد میوه طبیعی است و سرشار از شکر است. به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب آن چنین عبارتی وجود دارد"Fruit Juice100%" .

Made with wheat, rye, or multigrains

یعنی ساخته شده از گندم، جو و غلات متنوع. این محصولات حاوی غلات خالص کمی است. در حالیکه کلمه whole grain گویای این ادعا است که محصول 100% حاوی غلات خالص است.

Natural

طبیعی.محصولاتی که دارای چنین برچسبی است، بدین معناست که از منبع غذایی طبیعی استفاده شده ، در حالیکه بعدها به دلیل طبخ ویژه و پردازش فوق العاده از حالت طبیعی خارج شده است. بهتر است به دنبال عباراتی نظیر "100% All Natural" و "No Preservatives." باشید.

Organically grown, pesticide-free, or no artificial ingredients

یعنی به دست آمده از طریق طبیعی (بدون کاربرد کودهای شیمیایی و مواد مصنوعی و حشره‌کش‌ها). در حالیکه بهتر است تنها به این عبارت اعتماد کنید:
"Certified Organically Grown."

Sugar-free or fat-free

یعنی فاقد چربی و یا قند. با این حال فکر نکنید که محصول فاقد کالری است. اغلب با ترکیبات ناسالمی که حتی طعم مناسبی ندارد جایگزین شده است.

مواد معدنی و ویتامین ها

ویتامین ها و مواد معدنی به صورت DV% بیان شده است. توجه ویژه ای در مورد وجود ویتامین A،C، کلسیم و آهن داشته باشید. چون اغلب افراد به اندازه کافی از این مواد در رژیم غذایی خود ندارند.

ترکیبات و افزودنی ها

در مورد ترکیبات و افزودنی ها باید به طور کلی گفت که هرچه قدر ترکیبات و افزودنی های یک محصول کمتر باشد، بهتر است.

یکی از بزرگترین نگرانی که اخیرا در مورد غذاها و محصولات غذایی پردازش شده وجود دارد ، وجود چربی ترانس در ترکیب آن است، که اغلب به آن اشاره ای نمی شود. در حالیکه بسیار ماده خطرناکی است و باعث دیابت، سرطان، گرفتگی عروق و ...می شود.

Borna66
09-15-2009, 11:31 PM
برای داشتن سلامتی سعی کنید بهترین عذاها را مصرف کنید

شما مختارید که هر آنچه می خواهید و اشتهای شما دستور می دهد بخورید. اما بدانید که هر کدام تاثیر بسزایی بر جسم و روح شما خواهد داشت. پس سعی کنید که بهترین را انتخاب کنید. با خوردن غذاهای سالم، موی مواج، پوست شفاف، ناخن های سالم، چهره زیبا و اندام متناسب را شکل دهید.

برخی از این غذاها عبارتند از:

بهترین غذا برای ازبین بردن چربی زیر پوست ران و کپل عبارتند از :

انبه، کیوی، انگور، آناناس، لیمو، بادام، تخم گل آفتابگردان، آب معدنی، گرمک و طالبی
چربی زیر پوست ران و کپل سخت ترین چیزی است که می توان از بین برد. کافئین و الکل بدترین عامل این بدشکلی است. بنابر این توصیه می شود که صبح خود را با یک فنجان آب جوش و تکه ای لیمو شروع کنید.غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان باعث پاکسازی و زدودن چربی های داخلی می شود. همچنین غذاهای سرشار از فیبر و اسیدچرب امگا 3 و نوشیدن مقدار فراوان آب لازم است.

بهترین غذاها برای داشتن موی مواج و درخشنده عبارتند از:

قلوه، جگر، تخم مرغ، گوشت قرمز کم چرب، موز، میوه ها و سبزیجات سبز تیره، آجیل، ماهی سالمون و ماکرل.

موی سر نیازمند دو نوع اسید چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد. این چربی ها در ماهی تونا، سالمون، ماکرل، سبزیجات تیره مثل کلم وجود دارد.همچنین مو نیازمند پروتئین و آهن می باشد که به مقدار کافی در جگر، قلوه، زرده تخم مرغ و گوشت قرمزوجود دارد.

فقدان منیزیم نیز باعث مشکلات مربوط به مو می شود. در حالیکه خوردن موز، میوه جات و سبزیجات سبز تیره و آجیل این نیاز را تامین می کند.

بهترین غذا برای داشتن پوست سالم عبارتند از:

ماهی سالمون و تونا، گردو، لبنیات کم چرب، بوقلمون، چای سبز،آب ، انواع توت ها و آلوها.
اسید چرب باعث حفظ سلامت سلولهای پوست می شود.همچنین ویتامین a موجود در لبنیات ، سلنیوم موجود در بوقلمون و سالمون و.... برای پوست ضروری است.آنتی اکسیدان موجود در توت و آلو نیز باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود.

بهترین غذا برای ارتقا متابولیسم بدن عبارتند از:

پرتقال، گریپ فروت، سیب، انواع توتها، آجیل، قلوه، گل کلم.

مرکبات، دانه سویا، سیب و توت بهترین خوراک ها برای ارتقا سیستم بدن هستند. ویتامین c موجود در مرکبات باعث از بین رفتن چربی می شود. پکتین موجود در سیب و توت مقدار چربی سلولها را محدود می کند.لیستین موجود در دانه سویا و آجیل ، قلوه و گل کلم مانع از ذخیره چربی می شود.

بهترین غذاهای برای داشتن ناخن های قوی عبارتند از:

جوجه، ماهی، پنیر، پرتقال، روغن زیتون، تخم مرغ، گوشت گاو کم چرب و خرچنگ.
جنس ناخن از پروتئینی ویژه به نام کراتین است. بنابر این منابع غذایی حاوی این نوع پروتئین مثل جوجه ، ماهی، پنیر و ...برای سلامت ناخن ها لازم است. کمبود آهن باعث شکنندگی ناخن می شود. پس خوردن جگر، قلوه، گوشت، میوه، غلات و سبزیجات سرشار از آهن مفید است.غذاهای سرشار از ویتامین c در جذب آهن موثر است. زینک یا روی نیز نه فقط برای ناخن ها بلکه برای استخوان نیز مفید است.

بهترین غذاها برای داشتن استخوان های سالم عبارتند از:

شیر، پنیر، ماست، آجیل، دانه گل آفتاب گردان، دانه کدو و کلم برگ سبز تیره.
غذاهای سرشار از کلسیم برای بدن لازم است. غذاهایی مثل شیر، پنیر و...به اندازه کافی حاوی کلسیم است.زنان توجه داشته باشند که به دلیل داشتن توده استخوانی ضعیف تر نسبت به مردان بیشتر در معرض پوکی استخوان خواهند بود. لذا مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین d برای آنها واجب است.

Borna66
09-15-2009, 11:32 PM
غذاهایی که مانع از بروز دیابت می شود!

افرادی که با توجه به سابقه خانوادگی و یا آزمایشات ، مستعد ابتلا به دیابت تشخیص داده شده اند باید مراقب نوع رژیم غذایی خود باشند و آنچه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است را به اندازه کافی مصرف کنند. زیرا بعضی از این غذا به راستی در دفع دیابت موثر است.

به گفته گروه ترجمه سلامت نیوز برخی از این غذاها عبارتند ازا:

ویتامین d:

مطالعات ثابت کرده است که مصرف ویتامین d به اندازه کافی باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می شود. در حالیکه فقدان ویتامین d احتمال مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. پیشنهاد می شود که بزرگسالان با توجه به سنشان، روزانه 200 تا 600 واحد بین الملل(iu) ویتامین d مصرف کنند. برخلاف سایر ویتامین ها ، بدن می تواند ویتامین d را به کمک پوست تولید کند. 30 حضور در معرض نور خورشید باعث تولید 10000 تا 12000 (iu)ویتامین d می شود. همچنین غذاهایی مثل شیر غنی شده، دانه سویا، ماهی سالمون و تونا و... سرشار از ویتامین d است. استفاده از مکمل ها نیز روش خوبی برای دریافت این ویتامین می باشد. مطالعه ای ثابت کرده است که زنانی که روزانه 800(iu) ویتامین d – به خصوص همراه کلسیم- مصرف می کنند به صورت بارزی کمتر دچار دیابت نوع دو می شوند.

منیزیم:

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی است که مانع از بروز دیابت می شود. مصرف این ماده معدنی مانع از بروز دیابت نوع 2 بویژه در زنان چاق می شود. مقدار مصرف پیشنهادی به طور روزانه 400تا 420 میلی گرم برای مردان بزرگسال و 320 میلی گرم برای زنان می باشد. بهترین منابع این ماده معدنی عبارتند از : دانه گل آفتاب گردان، اسفناج، زلف عروسان، کونیولا، برنج وحشی، بادام، توفو(خمیر سویا)، ماهی لیبوت، لوبیا سفید ، غلات و میوه ها و سبزیجات تازه.

Borna66
09-15-2009, 11:32 PM
آيا مصرف پروتئين و گوشت قرمز در بيماران كليوي ممنوع است؟

برنامه غذايي فرد مبتلا به بيماري كليوي، بايد توسط پزشك تعيين شود. ضمن آن كه محدوديت مصرف پروتئين نبايد منجر به سوء تغذيه فرد بيمار شود.

در پژوهش گروهي از محققان دانشگاه علوم پزشكي تهران آمده است: اوره كه از سوخت و ساز پروتئين حاصل مي‌شود، از راه كليه دفع مي‌شود و ميزان آن، از نظر عامه مردم به عنوان شاخص مهم عملكرد كليه مطرح است. به همين دليل به محض احساس مشكلي در كليه خود، بدون اطلاع از ميزان اوره خون، مصرف گوشت قرمز را محدود مي‌كنند، چرا كه گوشت قرمز را منبع توليد اوره بدن مي‌دانند.

هر چند در نارسايي مزمن كليه، كاهش مصرف پروتئين روند نارسايي كليه را كند مي‌كند، ولي اين به معناي مجاز بودن قطع يا محدوديت مصرف پروتئين نيست و محدوديت مصرف پروتئين بايد طبق فرمول خاصي توسط پزشك تجويز شود. اگر عملكرد كليه تا 50 درصد حالت طبيعي افت كرده و حال عمومي بيمار خوب باشد، محدوديت مصرف پروتئين گياهي و لبنيات توصيه مي‌شود و مصرف پروتئين حيواني مانعي ندارد مگر در موارد خاصي كه توسط پزشك معين مي‌شود.

به گزارش ایسنا، اگر عملكرد كليه به كمتر از 30 درصد حالت طبيعي برسد، كاهش شديد مصرف پروتئين مي‌تواند خطرساز و مرگ آفرين باشد. در شخصي كه به طور مرتب دياليز مي‌شود و نيز در مبتلايان به سندرم نفروتيك (n.s) (كه در آن فرد مقدار زيادي پروتئين از طريق ادرار دفع مي‌كند)، محدوديت مصرف پروتئين خطرناك بوده، منجر به بدتر شدن وضع بيمار مي‌شود.

تنها پزشك مي‌تواند در خصوص نوع رژيم غذايي بيماران كليوي تصميم بگيرد. تنقلات نيز به علت بالا بودن ميزان املاح، باعث افزايش فسفر و اختلال كار كليه مي‌شوند. زيرا در بيماري‌هاي كليه، كراتينين سرم بالا بوده و دفع فسفر مختل مي‌شود و فسفر اضافي روي استخوان‌ها، اعصاب و عضلات اثر سوء دارد.

عصارة مركبات نيز به دليل داشتن مقادير زياد پتاسيم، مي‌تواند باعث افزايش پتاسيم خون بيش از حد طبيعي شود و چون كليه توانايي دفع آن را ندارد، با اثر بر ساير قسمت‌هاي بدن، به خصوص اعصاب و عضلات، باعث عوارض جبران‌ناپذيري مي‌گردد. به طور مثال، باعث ايجاد بي‌نظمي يا آريتمي‌هاي خطرناك در عضله قلب مي‌شود، حتي سابقة فوت بيمار دچار نارسايي مزمن كليه با مصرف يك ليوان آب پرتقال وجود دارد.

Borna66
09-15-2009, 11:32 PM
غذاهای ممنوع در دوران بارداری

آنچه در دوران بارداری توسط مادر خورده می شود،تاثیر ویژه ای بر جنین در حال رشد خواهد داشت. غذاهایی که قبلا می خوردید و مورد علاقه و اشتهای شما بود، در دوران باردرای محدود خواهد شد. زیرا ممکن است تاثیر سوء بالقوه بر جنین داشته باشد. در ادامه به بعضی از غذاهایی که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است، اشاره می شود و علت ممنوعیت آن نیز ذکر خواهد شد.

1- نیزه ماهی، کوسه ماهی، تاج ماهی، ماهی ماکرل، ماهی تونا کنسرو شده.این ماهی های بزرگ ساکن در بندرگاه ها حاوی مقدار فراوان متیل سرب می باشد که این ماده فلزی باعث رشد مغز و سیستم عصبی کودکان می شود. همچنین ماهی سالمون، میگو، ماهی پالاک و گربه ماهی نیز باید به مقدار محدود مصرف شود.

2- ماهی رودخانه ای، دریاچه و جویبار و یا هر جانور آبی دیگر ممنوع است. آنچه به عنوان سرگرمی توسط قلاب ماهیگیری بدست می آید ممکن است حاوی باکتری یا مواد شیمیایی باشد. بنابر این بهتر است ماهی از محل هایی دیگر تهیه شود که سلامت آن تضمین شده باشد.

3- گوشت ، مرغ و غذاهای دریایی خام یا بدون طبخ کامل: غذاهایی حیوانی که کامل طبخ نشده ، ممکن است حاوی باکتری ها و ویروس های فراوانی باشد. بنابر این طبخ کامل آن لازم است. در مورد تخم مرغ و سایر تخم ها نیز به همین ترتیب باید طبخ کامل شود.

4- هات داگ(سوسیس) و گوشت های ساندویچی مثل ترکی، سوسیس دودی و...زیرا این غذاها مستعد نوعی باکتری هستند که ممکن است موجب سقط جنین ، مرده زایی و سایر مشکلات شود.

5- محصولات لبنی غیر پاستوریزه مثل پنیر ، ماست، دوغ محلی و... ممنوع است.

6- نوشیدنی های غیر پاستوریزه . زیرا ممکن است آلوده به نوعی ویروس به نام E.Coli باشد.

7- جوانه سبزیجات خام مثل شبدر، یونجه و لوبیای مانگ. به طور کلی جوانه هایی از این نوع مناسب هیچ کس نیست زیرا حاوی ویروس می باشد.

8- مکمل ها و چای گیاهی. گیاهان مواد طبیعی هستند ولی مصرف آن ها در دوران بارداری توصیه نمی شود.

9- الکل. کلیه نوشیدنی های الکلی ، آب جو، شراب و... باعث از بین رفتن اکسیژن می شود و رشد طبیعی جنین را غیر ممکن می کند. تاثیر الکل بر مهارت عقلانی و هوشی جبران ناپذیر است.

10 - آب شیر مناطق توسعه نیافته و به اصطلاح محروم. بهترتا زمان حضور در این اماکن از آب بطری استفاده کنید.

11- غذاهایی که ایجاد حساسیت و آلرژی می کند. با توجه به سابقه خانوادگی ، کودک شما ممکن است نسبت به بعضی غذاها آلرژی نشان دهد. از خوردن غذاهای حاوی بادام زمینی در دوران بارداری و شیر دهی اجتناب کنید.

Borna66
09-15-2009, 11:33 PM
غذاهایی که مانع از ابتلا به دیابت نوع دو می شوند

برخی از انواع مواد غذایی می توانند مانع از ابتلا انسان به دیابت نوع دو شوند.

1- قهوه: تحقیقات دانشگاه میناسوتا مدعی است که نوشیدن قهوه به صورت روزانه احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. ترکیبات و مواد معدنی موجود در قهوه حساسیت نسبت به رسپتورهای انسولین را افزایش می دهد و در نتیجه پردازش گلوکز توسط بدن به صورت بهینه انجام می شود.

2- مصرف لبنیات برای کسب ویتامین d: محققان دانشگاهی معتقدند که دریافت ویتامین d به اندازه کافی مانع از بروز دیابت نوع 2 می شود. بهترین منابع ویتامین d عبارتند از: شیر، ماهی پرچرب، تخم مرغ

3- چاشنی های خاص: مثلا دارچین قند خون را کاهش می دهد. توصیه می شود که کمی دارچین روی ماست بریزید و بخورید.

4- تغییر در عادت غذایی : مثلا جایگزین کردن نوشیدنی های ساده مثل آب و چای بدون قند به جای چای شیرین و ... یا جایگزین کردن غلات پالایش شده با غلات کاملا طبیعی و سرشار از فیبر مثل برنج قهوه ای...عدم مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس و یا چربی اشباع شده و مصرف غذاهایی مثل ماهی و آجیل که دارای چربی اشباع نشده است. گوشت کم چرب و سایر منابع پروتئینی غنی مثل نخود و لوبیا نیز غذاهای سالم و مفیدی هستند.

5- هویج: میوه های نارنجی رنگ دال بر داشتن مقدار زیادی کاروتنوئید هستند. آنتی اکسیدانی که به پیشگیری از دیابت منجر می شود.

6- غذاهای فیبر دار: افراد چاق و دچار اضافه وزن به طبع بیشتر در معرض ابتلا به دیابت خواهند بود. درحالیکه مصرف 31 گرم فیبر به صورت روزانه احتمال مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. غلات و جو در این زمینه غنی هستند.

7- مصرف دانه ها(تخمه): دریافت منیزیم بیشتر (بیش از 386 میلی گرم در روز) نیز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. دانه هایی مثل تخم آفتاب گردان حاوی مقدار قابل توجهی از این ماده معدنی است

Borna66
09-15-2009, 11:33 PM
"سیر" قویترین آنتی اكسیدان در طبیعت

محققان "سیر" را قوی ترین آنتی اكسیدان طبیعی معرفی كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از العرب آنلاین، محققان دانشگاه كوینز كانادا می گویند :تركیب "اسیلین" موجود در سیر كه بو و طعم تند سیر نیز مربوط به آن است احتمالاً قویترین آنتی اكسیدان موجود در طبیعت است.

به گفته محققان اسید سولفونیك( sulfenic acid )موجود در تركیب اسیلین به محض تجزیه، آنتی اكسیدانی بسیار قوی به وجود می آورد كه نظیر آن تاكنون در طبیعت یافت نشده است.
آنتی اكسیدان ها موادی هستند كه از تشكیل رادیكال های آزاد در سلول ها جلوگیری می كنند.

Borna66
09-15-2009, 11:34 PM
کباب اردک معروف ترین غذای پکن




کباب اردک پکن غذایی است که چه در چین و چه در خارج از این کشور شهرت بسیاری دارد. وان رون، سی سال است که شغلش تهیه کباب اردک است. وی از سن 17 سالگی وارد رستوران کباب اردک پکن به نام چیان جی ده شد. وی که اکنون سرآشپز رستوران کباب اردک چیان جی ده است می گوید:
http://pnu-club.com/imported/2009/09/2400.jpgکباب اردک در حال حاضر یکی از مشهورترین غذاها در چین است. ما چینی ها جمله ای داریم که می گوید کسی که دیوار چین را ندیده قهرمان نیست بدون خوردن کباب اردک بسیار حیف است. رستوران کباب اردک چیان جی ده تاریخی 140 ساله را پشت سر دارد. رستوران کباب اردک چیان جی ده در خیابان هه پین مون، رستورانی درجه یک است. این رستوران که در سال 1979 ایجاد شده بزرگترین رستوران کباب اردک در جهان است و شمار مهمانان داخلی و خارجی آن روزانه از سه هزار نفر فراتر می رود. سرآشپز این رستوران می گوید:
هنگامی که مهمانان برای اولین بار یک اردک کباب شده را می بینند نمی دانند چطور باید آن را بخورند و آشپزها باید به آنها کمک کنند تا اردک کباب شده را ببرند. در واقع در این رستوران سه نوع روش بریدن اردک کباب شده وجود دارد. در نهایت یک اردک را باید به90 قطعه برید. این روش ها بر مبنای یک نقل قول است که می گوید: شش هزار سال پیش جو ئن لای، نخست وزیر آن زمان در این رستوران از مهمانان خارجی پذیرایی می کرد. مهمانان با کارد و چنگال اردک کباب شده را می خوردند. جو ئن لای پیشنهاد کرد که اردک را ببرند تا راحت تر خورده شود. در نتیجه این روش بریدن اردک حفظ شده است.

http://pnu-club.com/imported/2009/09/2401.jpgخوراک کباب اردک سنتی شامل کلوچه، کنجد، نان ساجی، خیار، قند و پیاز و سسی است که از سویا و افزودنی های دیگر ساخته می شود.
جالب توجه است که اردکی که پیش از این 60 روز پرورش می یافت اکنون پس از45 روز برای تهیه کباب اردک مورد استفاده قرار می گیرد. سرآشپز می گوید:
زمان کباب کردن اردک نیز از45 دقیقه در گذشته به 50 دقیقه در حال حاضر تغییر کرده است. در سوم ژوییه امسال زمانی که تا آغاز بازی های المپیک پکن 36 روز باقی مانده بود. رستوران کباب اردک چیان جی ده، فهرست غذاهای خود را برای بازی های المپیک پکن که شامل 60 نوع غذای عالی بود، ترتیب داد. این فهرست به مدت یک سال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته بود. این غذاهای ارائه شده با استقبال میهمانان خارجی مواجه شدند.

http://pnu-club.com/imported/2009/09/2402.jpgبرای پاسخگویی به نیازهای مهمانان خارجی، این رستوران اصلاحاتی انجام داده است تا بتواند در یک زمان از 400 نفر میهمان پذیرایی کند.
پیش خدمت های این رستوران نیز برای استقبال از مهمانان بازی های المپیک، زبان انگلیسی را فرا گرفته اند.

http://pnu-club.com/imported/2009/09/2403.jpg

Borna66
09-15-2009, 11:34 PM
بهترین رژیم غذایی را انتخاب کنیم

مطالعات نشان می دهد که میزان کاهش وزن در چهار نوع از انواع رژیم های غذایی یکسان و مشابه بوده است. به طور کلی اگر درصدد کاهش وزن هستید، انتخاب یک رژیم غذایی سالم و اقتدا به آن کافی است تا به هدف خود دست یابید.

به گزارش گروه ترحمه سلامت نیوز، فرقی نمی کند که نوع رژیم شما سرشار از پروتئین باشد یا چربی اشباع نشده ، در هر دو مورد با رعایت دستور رژیم می توانید به کاهش وزن دلخواه برسید ، به شرطی که همان طور که گفته شد، رژیم غذایی را دنبال کنید و به زمان محدود اکتفا نکنید. در ضمن بهتر است رژیمی را انتخاب کنید که پیروی از آن برای شما آسان و راحت باشد.

برای سالهای متوالی بحث بر سر این موضوع که رژیم انتخابی به چه نوع ماده غذایی- پروتئین، کربوهیدرات و یا چربی- متمرکز شود، ادامه داشته است. در این میان محققان دانشگاه هاروارد 811 نفر از افرادی که یکی از 4 نوع رژیم غذایی زیر را رعایت می کردند مورد مطالعه قرار دادند. این چهار گروه عبارتند از :

1- رژیم غذایی کم چرب با پروتئین متوسط

2- رژیم غذایی کم چرب و سرشار از پروتئین

3- رژیم غذایی پرچرب با پروتئین متوسط

4- رژیم غذایی پر چرب و سرشار از پروتئین

پروتئین در رژیم غذایی حدود 15 تا 25% از کالری را تامین می کند. این درصد برای چربی ها 20 تا 40% و برای کربوهیدراتها 35 تا 65% تخمین زده شده است.

هر چهار نوع این رژیم های غذایی تقریبا به یک میزان کالری مصرفی را کاهش می دهد و مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول در آنها پایین می باشد و در عوض سرشار از فیبر می باشد که برای بدن مفید است.

شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه با رعایت هر یک از انواع رژیم غذایی ذکر شده، 1200 تا 2400 کالری دریافت می کردند و حدود 90 دقیقه در هفته نیز به انجام حرکات بدنی متعادل و پیاده روی سریع می پرداختند. در طی این مطالعه که حدود 3 سال ادامه داشت ، هر چهار گروه ضمن رعایت رژیم غذایی ، راجع به نوع غذایی که می خوردند به محققان گزارش می دادند .

در نهایت مشخص شد که هر چهار گروه تقریبا به یک میزان وزن کم نموده اند. نکته مهمی که در این تحقیق به آن اشاره شده این است که هیچ رژیم جادویی برای کاهش وزن فوق العاده در زمان اندک وجود ندارد و اگر وجود چنین رژیمی نیز ادعا شود ،پیروی از آن بی تردید برای سلامت فرد خطرناک است و تاثیر آن کوتاه مدت خواهد بود. در حالیکه اعتدال در نوع رژیم غذایی و پایبندی به آن و از همه مهم تر داشتن تحرک بدنی ، بهترین نوع رژیم غذایی می باشد که اگر چه در طولانی مدت پاسخ می دهد ولی تاثیر آن بسزاست و برای سلامت فرد نیز خطرناک نخواهد بود.

Borna66
09-15-2009, 11:34 PM
رابطه‌هاي سن و هوش و تغذيه

اینکه یک کودک چقدر باهوش است، بستگی به سن پدرش هم دارد.

روزنامه آبندبلات گزارش داد، این یافته را محققان مغز استرالیایی پس از بررسی اطلاعات مربوط به 33 هزار و 437 کودک کشف کرده‌اند.

بر اساس این نتایج، کودکانی که پدران‌شان سن بالا هستند، هوش کمتری دارند.

این یافته در خصوص زنان، برعکس است، به طوری که هر چه سن مادر بالاتر باشد، کودک باهوش‌تر می‌شود.

محققان دانشگاه گوتبورگ (Göteborg) معتقدند، خوراکی‌هایی هم که سر سفره آورده می‌شود نیز بر توان ذهنی اثر می‌گذارد.

بر اساس تحقیقات آنان، نوجوانانی که یک بار در هفته ماهی می‌خورند، شش درصد مهارت زبانی بیشتر و دیگر فعالیت‌های مغزی دارند. این آمار در خصوص نوجوانانی که دو بار و بیشتر در هفته ماهی می‌خورند، بدون آنکه ربطی به سطح تحصیلات والدین‌شان داشته باشد، به 11 درصد می‌رسد.

Borna66
09-15-2009, 11:34 PM
9 پیشنهاد کارساز برای موفقیت در رژیم

شاید همین الان درصدد کاهش وزن قابل توجهی می باشید و از طرفی زمان کافی برای مطالعه انواع رژیم های غذایی ندارید. در ادامه به بعضی از مهم ترین و بهترین توصیه های رژیم های غذایی متنوع اشاره می کنیم که با عمل به آن به نتیجه دلخوا خود خواهید رسید.

1- از قرار گرفتن در معرض غذاهای ناسالم اجتناب کنید و آنچه شما را تحریک به خوردن می کند از مقابل دیدتان دور کنید. شاید لازم باشد که کمتر به آشپزخانه رفت و آمد کنید.

2- به جای تمرکز روی یک وزن خاص ، دامنه ای از وزن ایده آل را در نظر بگیرید. با این کار تغییرات جزئی وزن که در روزهای مختلف مشاهده می شود و البته طبیعی است شما را نگران نخواهد کرد.

3- در پیروی از یک رژیم غذایی ، تنوع را فراموش نکنید، اینکه هر صبح و ظهر یک نوع خوراک خورده شود شما را خسته و ناامید خواهد کرد.

4- در هنگام خرید محصولات حتما به ترکیبات موجود در آن توجه کنید. اگر ترکیبی برای شما ناآشنا می باشد از خرید آن محصول اجتناب کنید.

5- گرایش محض روی گیاهان و یا گیاهخواری رژیمی تقریبا سخت است. در حالیکه حفظ تعادل در مصرف غذاهای حیوانی و گیاهی شما را در رسیدن به هدف دلخواهتان بیشتر یاری می کند.

6- در حرکات ورزشی حتما تمرینات مداری را بگنجانید. شامل مجموعه ای از ورزش های خاص است که مدت های کوتاهی انجام می شود و به صورت سریع و پشت سر هم و با استراحت اندک یا بدون استراحت در بین آنها تکرار می شود. برنامه های تمرین مداری سنتی ، هم قدرت و هم استقامت را می سازند و می تواند بسته به برآوردن اهداف تمرینی هر ورزشکار به روش های مختلف انجام شود. این حرکات به کاهش وزن و سایز، ارتقا متابولیسم، تقویت استخوانها و مقاومت بیشتر در مقابل تنش کمک می کند.

7- شما حتی در حین رعایت یک نوع رژیم غذایی خاص می توانید از تمام غذاهای مورد علاقه خود تناول کنید منتها به مقدار کمتر.

8- سعی کنید بین میل و هوس به خوردن و نیاز واقعی برای رفع گرسنگی تفاوت قائل شوید ، اگر بتوانید این دو را از هم تشخیص دهید ، دریافت کالری اضافی از برنامه غذایی به طور خود به خود حذف خواهد شد.

9- از مصرف غذاهای بیش از حد پردازش شده بپرهیزید و یا کمتر بخورید. غذاهای سرشار از فیبر و طبیعی به کاهش وزن کمک بیشتری می کند.

Borna66
09-15-2009, 11:34 PM
چلوكباب ايراني در گذر زمان


اسناد و مدارك تاريخي حاكي از آن است كه در زمان مظفرالدين شاه و انقلاب مشروطه وقتيكه به دنبال بالا رفتن قيمت قند بازاري ها را شلاق مي زدند.روزي موقع نهار خوردن فرا رسيد علاءالدوله بلافاصله دستور توقف شلاق زدن را داد و به سه متهم گفت هنگام شلاق زدن بايد شلاق بخوريد و هنگام نهار بايد نهار بخوريد و الان چون "چلوكباب" حاضر است پس بايد چلوكباب بخوريم و بعد از غذا بقيه شلاقها را بايد بخوريد.


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

چلوكباب ايراني




مورخان و جهانگردان اروپايي كه در دوران صفويه از ايران ديدن كرده اند درباره چلوها، پلوها، ترشي ها و مرباها كه در ايران طبخ مي شده است مطالب بسيار زيادي نوشته اند ولي هرگز راجع به چلوكباب حرفي به ميان نيامده است.

به احتمال زياد بر اساس مطالبي كه توسط ميرزا "محمدرضا معتمدالكتاب" نويسنده كتاب تاريخ قاجاربيان شده است. به دستور شخصي ناصرالدين شاه كه اصليتي قفقازي داشته است و بر اساس نوع كبابي كه در آن منطقه طبخ مي شده، كه توسط آشپزان ناصرالدين شاه بعد از مدتي تغيير شكل داده شده و به صورت امروزي در آمده است.

بر اساس داستاني كه توسط دوستعلي خان معيرالممالك از نوادگان ناصرالدين شاه نقل شده است، حكايت از آن دارد كه ناصرالرين شاه 87 همسر داشته است كه 4 نفر از آنها رسمي بوده اند و بقيه صيغه. هنگاميكه يك روز جمعه شاه قصد زيارت از حضرت عبدالعظيم در شهرري داشته است، پيشخدمت هاي او مجبور بودند روز پنجشنبه به آن منطقه بروند و در حدود هزار تا دو هزار كباب را بر اساس دستور شاه براي خود او و هزار همراه و خدمه و همسرانش آماده كنند و كباب ها نيز هميشه همراه با سبزي خوردن و پياز سرو مي شده است.


چلوكباب و حوادث تاريخي

در تاريخ راجع به چلوكباب و تاثير آن در سياست نيز مطالبي يافت مي شود. در سال 1324 هنگاميكه قيمت قند وارداتي از روسيه بالا رفت و علت آن نيز جنگ بين روسيه و ژاپن بوده است علاءالدوله، هاشم قندي و اسماعيل خان را كه جزء تجار قند بودند، قند را به ايران وارد مي كردند و قيمت قند را بالا برده بودند احضار كرد و مشغول مذاكره با آنها شد ولي بعد از يكي صحبت علاءالدوله كه مسئول وقت تهران بود دستور داد تا آنها را شلاق بزنند هنگاميكه مي خواستند آنها را شلاق بزنند پسر هاشم قندي پيش علاءالدوله آمد و خواست تا او را به جاي پدرش شلاق بزنند و علاءالدوله دستور داد تا او را 500 ضربه شلاق بزنند.

وقتيكه موقع نهار خوردن فرا رسيد علاءالدوله بلافاصله دستور توقف شلاق زدن را داد و به سه متهم گفت هنگام شلاق زدن بايد شلاق بخوريد و هنگام نهار بايد نهار بخوريد و الان چون چلوكباب حاضر است پس بايد چلوكباب بخوريم و بعد از غذا بقيه شلاقها را بايد بخوريد.

در دوره مشروطه نيز هنگاميكه يكي از مشروطه گرايان در تبريز مشغول سخنراني بوده است يكي از افرادي كه چلوكبابي داشته است مي پرسد مشروطه يعني چه؟ سخنران مي گويد مشروطه يعني چلوكباب ارزان و سپس با دستش طول كباب را نشان مي دهد و مي گويد كبابي به اين طول خواهد بود و سپس بازويش را نشان مي دهد و قطر كباب هم به اندازه قطر بازوي من خواهد بود.

قديمي ترين چلوكباب ايران
قديمي ترين چلوكبابي كه در تهران تاسيس شده است در حدود 120 سال پيش بوده است. اعتمادالسلطنه در نوشته هايش نقل مي كند و مي نويسد اولين چلوكبابي نامش نايب بوده است كه در بازار تهران قرار داشته است و شبيه رستوران هاي اروپائيان غذا را بر روي ميز سرو مي كرده است. ولي اسناد ديگري نيز موجود است كه اولين چلوكبابي در تبريز نزديك مرز با قفقاز تاسيس شده بوده است. پيشخدمتهاي رستوران نايب درآن زمان برنج ها را به صورت هرم در بشقابها قرار مي دادند و همراه آن تكه كره اي نيز سرو مي شده است. پيشخدمت ها يكي يكي برنجها را بر سر ميزها مي بردند و بلافاصله نفر بعدي كباب ها را با سيخ در بشقابها قرار مي داده است. در آن زمان هر نفر مي توانسته هر چند تا مايل بوده است كباب بخورد و مبلغي كه از مشتريان گرفته مي شده است يكسان بوده است و فرقي بين كسي كه يك سيخ كباب خورده و چهار يا پنج سيخ نبوده است!


چلوكباب نايب يكي از قديمي ترين چلوكبابي هاي تهران بوده است. اين چلوكبابي توسط دكتر حسين يزدان منش كه داراي مدرك دكترا در رشته جامعه شناسي از فرانسه است اداره مي شود و غذاهايي كه در آن ارائه مي شود بسيارخوشمزه هستند. دكتر يزدان منش عقيده دارد كه داشتن يك رستوران شناخته شده كه مردم به آن اعتماد دارند از داشتن مدرك دكتراي جامعه شناسي كمتر نيست.

در سالهاي اخير نيز كباب برگ و كوبيده در سايز بزرگ كه بزرگتر از اندازه استاندارد است تب زيادي پيدا كرده است كه چلوكباب پهلواني جزوء اولين مكانهايي بود كه كبابهايش بزرگتر از اندازه عادي بوده است و مي توان به عنوان بنيانگذار اين نوع كبابها از آن نام برد.

مالك يكي از معروفترين چلوكبابي هاي تهران كه نامش چلوكباب شمشيري بوده حاج حسن شمشيري نام دارد كه در قسمت شرقي سبزه ميدان قرار داشت و در زمان رضاشاه تاسيس شده بود. بعدها اين چلوكبابي به يك ساختمان 4طبقه منتقل شد كه طبقه اول آشپزخانه بود طبقه دوم مخصوص مغازه دارها و بازاريان و افراد مجرد و طبقه سوم و چهارم براي خانواده ها و مقامات درنظر گرفته شده بود. هر طبقه با آئينه هاي زيادي تزئين شده بود و خود آقاي مشيري بر طبقات سوم و چهارم شخصا نظارت مي كرد.

از ساعت 11صبح بوي كباب و برنج كه در چلوكباب شمشيري پخته مي شد فضاي آن اطراف را پر مي كرد و رهگذران را براي خوردن چلوكباب را تحريك مي كرد. چلوكبابي كه در شمشيري ارائه مي شد شامل يك بشقاب برنج همراه با كره و دو عدد كباب بوده است.

آقاي شمشيري از ياران وفادار و حاميان صنعت ملي شدن نفت توسط دكتر مصدق بوده است و در اين زمينه نيز در سال 1320 با پرداخت مبلغ يك ميليون ريال (كه مبلغ زيادي در آن زمان بوده است) جهت خريد اوراق قرضه و حمايت از ملي شدن صنعت نفت اقدام مي كند . بعد از كودتاي 28 مرداد و دستگير شدن مصدق توسط زاهدي، شمشيري نيز دستگير مي شود و به جزيره خارك تبعيد مي شود. هم زنداني او در خارك كه نامش كريم كشاورز است در خاطرات شخصي اش نوشته است كه شمشيري متعهد شده بود كه بهترين كباب كوبيده و برگ را به هم سلولهايش بدهد كه متاسفانه اين شانس را نداشت به اين گفته اش جامه عمل بپوشاند. درباره چلوكباب شمشيري و كبابهايش توسط بسياري از نويسندگان و داستان نويسان نوشته هاي زيادي به تحرير در آمده است و در اين نوشته ها از چلوكباب شمشيري به عنوان يكي از قديمي ترين و خوشمزه ترين كباب در ايران نام برده شده است.

در حال حاضر نيز بسياري از چلوكبابي ها نام شمشيري را براي خود انتخاب مي كنند كه تداعي كننده كسبيت بالاي چلوكباب آنها است. بسياري از آنها نيز معتقد هستند كه آشپز شمشيري بوده اند اما در حقيقت خود آقاي شمشيري در حدود 30سال پيش فوت كرده است و آشپز او نيز سن زيادي داشته است كه مي تواند تا امروز مشغول كار باشد و شايد هم چون كسي او را نمي شناسد از دنيا رفته باشد. تنها نكته اي كه ممكن است باشد اين است كه افرادي در چلوكبابي هاي ديگر مشغول به كار شده اند و مدعي بوده اند كه آشپز چلوكبابي شمشيري هستند.


قيمت چلوكباب ،سال 1295

اعتمادالسلطنه وزير انتشارات ناصرالدين شاه و رئيس دفتر مترجم در آن زمان براي پرداخت بهترين چلوكباب كه توسط چلوكبابي نايب ارائه مي شد بين 3 تا 5 ريال آن زمان پرداخت كرده است.
همچنين در سال 1295 عبداله بهرامي معاون اداره امنيه تهران (پليس امروزي) بيشترين مبلغي كه براي هر وعده چلوكباب پرداخت مي كرده است 4 تا 5 ريال بوده است. حدود سي سال قبل در سال 1320 روزنامه اطلاعات نوشته است: براي يك پرس چلوكباب مبلغ 5 ريال دريافت مي شده است كه شامل كباب برگ بزرگ، كره 330 گرم برنج پياز و نان مي بوده است. در همان زمان چلوكباب كوبيده مبلغ 4 ريال قيمت داشته است.

در بين سالهاي 1330_1335 يك كباب كوبيده3/ 5ريال در تهران قيمت داشته است ولي در شهرهاي ديگر دو عدد كباب همراه با نان و كوجه فرنگي كباب شده كه شكل يك پرس كامل را دارد 8 ريال قيمت داشته است. اگر ليموناد يا نوشابه نيز همراه غذا صرف مي شده است بين 2 تا 4 ريال نيز پرداخت مي شده است. بنابراين با پرداخت 10 تا 12 ريال كاملترين غذا را يك فرد مي توانست بخورد.

در آن زمان بود كه از آب كباب براي خوشمزه كردن كبابها استفاده مي شد و توسط چلوكبابي ها با بوي آب كباب كه بر روي زغال مي ريختند مشتري هاي زيادي را گرسنه مي كردند. در سال 1352 چلوكباب برگ همراه با كره و گوجه فرنگي كباب شده و پياز و سماق مبلغ 60 ريال بوده است و اغلب افرادي كه سركار بودند و منزل نمي توانستند بروند، چلوكباب مي خوردند. دانشجويان كه درآمد بهتري داشتند معمولا جوجه كباب سفارش مي دادند كه قيمت آن 120 ريال بوده است.

در آن زمان در چلوكبابي ها يك كاسه خيلي بزرگ قرار داشت كه در آن دوغ درست مي كردند و همراه با كباب به مشتري داده مي شد. يكي از موضوعاتي كه مدتها در بين مردم رايج بوده است در مورد چلوكباب اين بوده كه اگر پسري كه به سن بلوغ نرسيده بوي كباب به مشامش مي رسيد او بايد بلافاصله چلوكباب مي خورد در غير اين صورت قدرت مردانگي اش را از دست مي داد!!!

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بسياري از كبابي هايي داير شد كه فقط كباب با نان مي دادند و يك تنور دارند كه خودشان نان مورد نياز را درست مي كردند و كلمه نان داغ كباب داغ را بر روي تابلوهايشان نصب كرده اند.

چلوكباب در خارج از ايران

"جواد فريفته " آشپز مخصوص احمد شاه حدود 80 سال پيش هنگاميكه مقيم پاريس شد اولين كسي بود كه چلوكباب را در خارج كشور ارائه كرد و نام چلوكبابي اش فريفته بود. همچنين احمد خان از ايرانياني كه درآلمان زندگي مي كرد، در زمان حكومت نازي رستوراني باز كرد و نامش را هيتلر گذاشت و افرادي كه هيتلر و نازي را قبول داشتند اجازه ورود به رستوران را داشتند.

در شهر لس آنجلس آمريكا يك چلوكبابي به نام نايب است كه اكثر ايرانيان مقيم آمريكا از مشتريان اين چلوكبابي هستند.

چلوكبابي ديگر پسودو (psceudo) چلوكباب است. هنگاميكه از مسئول آنجا سئوال شد چرا نام پسودوچلوكباب را انتخاب كرديد و چه معني مي دهد؟ گفت چلوكبابي كه در اينجا سرو مي شود با برنج ايراني است و از فيله تازه گوساله تهيه مي شود. هنگاميكه با گوشت گوساله كباب درست مي شود بهتر است نامش را استيك پلو بگذاريم تا چلوكباب. البته اين غذا چيزي شبيه چلوكباب واقعي است ولي صد درصد چلوكباب نيست.

Borna66
09-15-2009, 11:35 PM
هفت قانون خوردن

امروزه بیشتر مردم از اختلالات تغذیه ای و گوارشی رنج می برند . یکی از مشغله های ذهنی اغلب افراد انتخاب غذای سالم و مغذی می باشد. شیوع عادت های غذایی ناسالم و گرایش به خوراک های نه چندان مغذی اما پر کالری باعث افزایش تعداد مبتلایان به انواع بیماری های مزمن و خطرناک مثل چاقی، دیابت و بیماری های قلبی شده است. در حالیکه در بین متخصصان تغذیه این عبارات بسیار محبوب و مورد تاکید می باشد. " غذا بخورید اما پرخوری ممنوع ، با میوه ها و سبزیجات دوست باشید" جمله اول "غذا بخورید" ساده اما بسیار مهم است. منظور از غذا ، غذاهای واقعی مثل میوه جات و سبزیجات، غلات و حبوبات، ماهی و گوشت می باشد نه شبه غذاهایی که امروزه بسیار رایج شده و خالی از مواد مغذی اما پر ضرر است.

اما هفت قانون خوردن

1- از خوردن غذاهایی که مادر بزرگتان به عنوان غذا نمی شناسد اجتناب کنید!
حتما تعجب می کنید که این چنین قانونی وجود دارد. اما باید بپذیرید که عادت های غذایی مادر بزرگ شما و تشخیص وی در مورد کیفیت غذا بهتر از شما است. شاید توجه کرده اید که اغلب غذاهاو خوراک هایی را می خورید که حتی قادر به تلفظ ترکیبات موجود در آن نیستید و این به راستی ضرر بزرگی است.
2- از خوردن غذاهایی که از بیش از 5 ترکیب تشکیل شده و یا ترکیبات آن را نمی شناسید اجتناب کنید.
3- خرید غذا از ******** مارکت و سایر مراکز فروش فست فود ممنوع! مسلما این نوع غذاهای آماده ، تازه نیستند و بعلاوه ترکیبات آن نیز مشخص نمی باشد. بهتر است برای تهیه غذا از مواد تازه و سالم و با صرف وقت مناسب استفاده کنید.
4- از خوردن غذاهایی که سرانجام فاسد و خراب نمی شوند اجتناب کنید. البته در این زمینه استثنایی وجود دارد و آن عسل است. اما به عنوان یک قانون ، غذاهایی که هرگز فاسد نمی شوند فاسد نیستند.
5- فقط آنچه می خورید مهم نیست بلکه چگونگی صرف غذ ا نیز مهم است. همیشه سعی کنید سفره غذا را در حالی که هنوز کمی گرسنه هستید ترک کنید. بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب از جمله دین مبین اسلام تاکید دارد که خوردن غذا قبل از سیری کامل دست بکشید.
6- خانواده های سنتی عادت به خوردن غذا سرسفره و دور هم داشتند واین براستی عادت زیبا و سالمی بود . در حالیکه امروزه اغلب در حین تماشای تلویزیون غذا صرف می شود.
7- از خوردن غذا داخل ماشین اجتناب کنید.

نظر شما راجع به این قوانین چیست؟ در واقع آنچه در قالب این هفت قانون به آن اشاره شد چیزی است که اغلب متخصصان تغذیه و سلامت در تجویزهای مختلف به آن اشاره می کنند. باید بدانیم که بعضی از تغییرات رایج در سبک زندگی امروزی دلیل اصلی و مخفی چاقی و اضافه وزن اپیدمیک و بسیاری از ناراحتی های دیگر است. توصیه به صرف غذا در کنار یکدیگر و سر سفره و نه در حین تماشای تلویزیون سنتی بود که امروزه دچار تغییر ناخودآگاه شده است. در روزگار مادر بزرگ بشقاب های غذا بزرگ و لبزیر نبود .

سایر نکاتی که در مورد غذا متداول است عبارتنداز:
-غذا وسیله ای برای تحویل مواد مغذی به بدن می باشد. آنچه در مورد یک غذای خاص مثلا بروکلی حائز اهمیت است فیبر و مواد آنتی اکسیدانی می باشد که در آن جای دارد . بنابر این به نوع ترکیبات و مواد مغذی موجود در غذا توجه کنید و نه به ظاهر آن.
-نیاز به متخصص برای گرفتن دستور غذا می باشد. مواد مغذی نامرئی و مبهم است. چیزی شبیه مذهب! بنابر این شما نیاز به متخصص و رهبری برای تشخیص بهترین نوع غذا و متناسب با نیاز بدن هستید.
-مهم ترین هدف از خوردن حفظ سلامت جسم و روح است. البته باید گفت که تمام دلیل خوردن این نیست. لذت، ارتباط اجتماعی، همسانی و یا آیین و تشریفات نیز از دیگر دلایل خوردن می باشد.
-غذاهای شیطانی و فرشته خو وجود دارد! همان گونه که از شیطان باید گریزان بود ، غذاهای شیطانی نیز مستحق فرار هستند. این غذاها عبارتند از چربی های ترانس و اشباع شده و غذاهای فرشته خو و مفید همان میوه ها و سبزیجات گوناگون است.

Borna66
09-15-2009, 11:36 PM
9اشتباه در غذا خوردن




براي حفظ عادتهاي سالم و مناسب غذايي كار دشواري به نظر مي‌رسد. غذا خوردن كه پيش از اين يك اولويت مهم محسوب مي‌شد، امروزه به موضوعي جنبي تبديل شده كه توجه زيادي به آن نمي‌شود. و معمولا در لابه لاي كارهاي روزانه ديگر گنجانده مي شود. علاوه بر اين برخي از عادت هاي غذايي كه تصور مي كنيد موجب كاهش وزن مي شوند، در واقع ممكن است منجر به افزايش وزن شوند. در اينجا در راستاي توصيه هايي در جهت سلامت شما دوستان عزيز به برخي از اين عادت هاي نادرست تغذيه اي اشاره اي داريم كه به شرح زير است :
1- نخوردن صبحانه
نخوردن صبحانه يك اشتباه بزرگ است. صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و بازشدن فكر و ذهـن مي شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي غذايي ديگر در ادامه روز خواهد شد. همچنين خوردن صبحانه ممكن است به شما در مـصرف كمتر كالري در ادامه روز كمك نمايد. يك تحقيق دانشگاهي نشان داده كه مصرف مقدار كالري مشخص در ابتداي روز اثر سيركنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار كالري در ساعت هاي ديرتر خواهد داشت كه اين امر موجب كاهش مجموع كالري مصرفي در روز مي شود.
راه حل اين اشتباه آن است كه خوردن صبحانه مناسب احتمال بكارگيري عادت هاي نادرسـت غذايي را در وعده هاي ديگر كاهش مي دهد. صبحانه را كامل صرف نماييد. از مواد لبني كم چرب، تخم مرغ و نان هاي سبوس دار استفاده كنيد.
2- غذا خوردن پيش از خواب
اگر مي خواهيد خوابهاي شيرين ببينيد، پيش از خواب از غذا خوردن دوري كنيد. با اينكه نتايج قطعي مبني بر افزايش وزن بر اثر خوردن غذا پيش از خواب وجود ندارد، پرخوري، مصرف غذاهاي ادويه دار و چرب، يك تا سه ساعت پيش از وقت خواب منجر به كاهش كيفيت و مدت خواب و موجب كسالت، خـستگـي و كوفـتگي در روز بعد خواهد شد.
خوردن غذاهاي چرب پيش از خواب سبب كند شدن تخليه معده و تشديد سوءهاضمه و مصرف غذاهاي ادويه دار منتهي به صدمات و سوزش هاي قلبي و نيز سوء هاضمه خواهد شد. سعي كنيد حداقل چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي كرديد مقداري ميوه جات تازه مصرف نماييد.
3- پرخوري
شايد اگر پرخوري هاي رايج مربوط به سبزيجات مي شد، متخصصان تغذيه مشكلي با اين نوع خوردن پيدا نمي كردند، اما متاسفانه پرخوري معمولا در مورد غذاهاي چرب و نشاسته دار نمودار مي شود. زياده روي در اين نوع مواد غذايي منجر به افزايش وزن و نارضايتي شده و جنبه اجتماعي خوشايندي به دنبال نخواهد داشت.
وعده هاي غذايي خود را به جاي سه وعده پرحجم به پنج يا شش وعده كم حجم تر تقسيم كنيد. خوردن غذاهاي سالم و كم حجم حاوي كربوهيدراتهاي كمپلكس و پروتئين در طول روز نه تنها اشتهاي شما را كنترل مي كند، بلكه احتمال پرخوري را نيـز كـاهـش خواهـد داد. تعدد وعده هاي غذايي همچنين باعث سوزانده شدن مقدار بيشتري كالري مي شود؛ چرا كه متابوليسم بدن همواره به فعاليت مي پردازد.
4- گرسنه ماندن
برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث مي شود وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربي افزايش پيدا كند. هنگامي كه براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد، بدن شما به دليل محروم ماندن از مواد غذايي دچار آشفتگي مي شود و در انتها هنگامي كه دوباره شروع به خوردن مي كنيد، بدن شما گمان مي كند كه بايد كالري مصرفي را به چربي تبديل نمايد چون نمي داند چقدر طول مي كشد كه دوباره غذا بخوريد. بنابراين چربي ها با شما باقي مي مانند.
اگر هدفتان از گرسنگي كشيدن، كاهش وزن است بايد در برنامه رژيمي خود تجديد نظر نماييد. به جاي گرسنگي يك برنامه مناسب ورزشي براي خود تعيين كرده و بـيشـتـر بـه باشگاه برويد. از ميوه جات، سبزي جات، حبوبات، گوشتهاي كم چرب و ماهي استفاده كنيد. سعي كنيد چهار يا پنج بار در هفته طبق يك برنامه منظم ورزش نماييد. بهترين روش كاهش وزن، تمرينات مرتب و رژيم غذايي مناسب است و نه محـروم كـردن بـدن از مواد غذايي مورد نياز آن هم به مدت طولاني.
5- انجام كاري ديگر در حين غذا خوردن
نه تنها پرداختن به كاري ديگر همزمان با غذا خـوردن مـوجب ريخت و پاش آن در اطراف شما مي شود، بلكه به پرخوري و در نتيجه افزايش وزن نيز منجر خواهد شد. اگر هنگام تماشاي تلويزيون، صحبت با تلفن و يا بازي ويدئويي، مشغول غذا خوردن شويد، اين عوامل خارجي پرت كننده حواس باعث مي شوند شـما توجه كمتري به گـرسنگي و نشانه هاي سيرشدن كه بيان كننده كافي بودن مقدار غذا و احساس سيري مي باشند، نماييد. به علاوه وقتي در حين انجام كاري شروع به غذا خوردن مي كنيد، ديگر توان توقف نخواهيد داشت؛ چرا كه عمل خوردن تبديل بـه حركتي غيرهوشيارانه و مكانيكي بدون توقـف مي شود.
سعي كنيد در هر لحظه فقط روي يك چيز تمركز نماييد. چرخ زدن در آشپزخانه هـنگام صحبت با تلفن ايده مناسبي نيست. اگر فقط مي خواهـيد دست يا دهانتـان مشغول باشد، سرگرمي غير از مواد خوراكي پيدا كنيد. مثلا آدامس بجويد يا سازي بنوازيد.
6- سريع غذا خوردن
زندگي بسرعت مي گذرد. ولي آيا دوست داريد زندگي شما نيز سريع تمام شود؟ بعيد اسـت. دفعه بعد سعي كنيد، غذاي خود را آهسته تر بخوريد چون سريع غذا خوردن كمكي به شما نكرده و برعكس باعث افزايش وزن مي شود. از زمان شروع غذا تقريبا 20 دقيقه طول مي كشد كه علائم سيري به مغز برسند بنابراين اگر شما ظرف پنج يا شش دقيقه غذاي خود را تمام كنيد، مغز فرصتي پيدا نمي كند كه به بدنتان بگويد كه سير شده ايد و اين باعث زياده خوري و پر كردن معده بيش از مقدار مورد نياز خواهد شد.
آهسته غذا بخوريد، آرام باشيد، خوب بجويد و از مزه غذا لذت ببريد. به اين صورت مغز شما متوجه مي شود كه در حال غذا خوردن هستيد و بنابراين مي تواند به بدنتان بگويد كه سير شده ايد.
7- نخوردن آب به اندازه كافي
آب مايعي حيات بخش براي همه موجودات طبيعت از جمله انسان است. نكته جالب اينجا است كه ننـوشـيدن مقدار كافي آب در طول روز متابوليسم و سـوخت ساز بدن را كنـد نموده و مـمكن است باعث اضافه وزن نيز بشود. آب ماده اي ضروري براي فعاليتهاي متابوليك بدن، از جمله سوزاندن كالري، محسوب مي شود.
تا زماني كه در كوير زندگي نمي كنيد، آب فراواني اطراف شما وجود داشته و بايد زياد از آن بنوشيد. هشت تا 10 ليـوان و اگر ورزش مي كنيد حتي بيشتر از اين مقدار آب بنوشيد. خوردن آب به جاي انـواع نـوشـابه نيز بسيار مناسـب است. نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگي را نسبت به آب از بين مي برند و داراي كالري هاي بي ارزش بوده و باعث مي شوند بعد از 30 دقيقه مجددا احساس گرسنگي كنيد.
8- نخوردن ميوه و سبزيجات به مقدار كافي
بسياري از مواد غذايي مورد نياز بدن در انواع ميوه و سبزي وجـود دارند كه امتناع از خوردن آنها باعث كمبودها و مشكلاتي در بدن خواهد شد.
تنها راه تامين مواد معدني و ويتامينهاي مورد نياز بـدن، مصرف ميوه و سبزيجات تازه و خالص مي باشد. بنابراين بايد سعي شود اين مواد را جزء لاينفك رژيم غذايي قرار داده و هميشه به مقدار كافي از آنها استفاده نماييد.
9- خوردن تنقلات هنگام گرسنگي
خوردن تنقلات هنگام گرسنگي باعث ايجاد عادتهاي غذايي ناسالم مي شود. استفاده از مواد غذايي كم ارزش و شكم پركن مانند شكلات، چيپس و پفك، تنـها باعث برهم خوردن رژيم غذايي شده و مشكلاتي را براي بدن به همراه خواهد داشت.
با شكم سير از خانه خارج شويد. گرسـنگي ممكن است منجر بـه خريدن و خوردن تنقلات شود. شكلات، پفك و چيپس هيچ كدام نمي توانند جاي يك صبحانه، نهار و شام سالم و رضايت بخش را بگيرند.
بنابراين خوب بخوريد تا خوب زندگي كنيد. برنامه هاي غذايي ساده و دخيل نمودن خوردني هاي سبك و سالم مي تواند دنيايي از تغييرات در رژيم غذايي ايجاد كند. متناسب بمانيد، انرژي خود را افزايش دهيد و از غذا خوردن لذت ببريد.

Borna66
09-15-2009, 11:36 PM
بهترین کیک تولد جهان برای یک عکاس

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

برای یک عاشق عکاسی چه چیزی بهتر از یک کیک تولد به شکل دوربین عکاسی نیکون D700 می تواند وجود داشته باشد؟ این چیزی است که کاربر فلیکر به نام fsumaria (http://www.flickr.com/photos/fsumaria/)در روز تولدش با آن مواجه شده است. همسر این خانم ایده ساخت چنین کیک تولدی را داده است. خود این کیک به اندازه کافی غافلگیر کننده بوده اما شوهر این خانم شادی آنها را با هدیه دادن یک دوربین واقعی نیکون D700 تکمیل کرده است. به خاطر همین هم نویسنده گیزمودو به ایشان لقب بهترین همسر جهان را داده است!

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

امیدوارم که کیک را با این کارد موزیکال (http://www.narenji.ir/content/view/1011/9/)بریده باشند. به نظر من هم این رومانتیک ترین هدیه دنیا برای یک گیک عکاسی است

Borna66
09-15-2009, 11:37 PM
دكتر محمدرضا وفا مي‌گويد اگر مدام خسته‌ايد، به برنامه غذايي‌تان نگاهي بيندازيد - سارا هاشمي نيك

غذاهايي براي رفع خستگي

اگر صبح‌ها دلتان نمي‌خواهد از رختخواب بيرون بياييد، تمام طول روز خميازه مي‌کشيد، بدنتان کوفته و بي‌رمق است و همه‌اش مي‌خواهيد يک گوشه بنشينيد يا بخوابيد، انرژي‌تان پايين است و حوصله کار و فعاليت نداريد، تمام اين حال بدتان به اين دليل است که احساس خستگي مي‌کنيد، آن هم بدون هيچ دليل خاصي. اين خستگي مي‌تواند روزهاي متوالي ادامه داشته باشد بي آنکه علتش را بفهميد يا بتوانيد چاره‌اي برايش پيدا کنيد. ولي يک سؤال مهم: فکر نمي‌کنيد غذاهايي که مي‌خوريد روي اين احساس خستگي تأثيري داشته باشند؟ ...


بايد اول مطمئن شويد که خستگي شما نتيجه يک بيماري جسماني مثل کم‌خوني يا کم‌کاري غده تيروييد، ناراحتي قلبي و يا يک اختلال رواني مثل افسردگي نيست و در اثر مصرف داروهاي آرامبخش، آنتي‌هيستامين‌ها، مسکن‌ها، و قرص‌هاي ضدبارداري هم به‌وجود نيامده‌. اما اگر کاملا سالم هستيد، شب‌ها7تا 8 ساعت مي‌خوابيد و باز هم احساس خستگي مي‌کنيد، ممکن است علتش کمبودهاي تغذيه‌اي يا عادت‌هاي غلط غذايي باشد. با اين حساب شما مي‌توانيد با رعايت يک سري اصول تغذيه‌اي، خستگي‌تان را به حداقل برسانيد.


روزي چند ليوان آب بخوريم؟

وقتي مي‌گويند آب مايه حيات است و شما جدي نمي‌گيريد، همين مي‌شود ديگر! بدنتان دچار عارضه کم‌آبي ‌شده و صدتا مشکل ريز و درشت برايتان پيش مي‌آيد، يکي هم همين خستگي مفرط است. دکترمحمدرضا وفا، متخصص تغذيه و استاديار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران، مي‌گويد: «در پيشگيري از خستگي هم غذا مهم است و هم مايعات. متاسفانه امروزه در جامعه ما اين عادت بدغذايي رايج است که افراد به اندازه کافي آب و مايعات نمي‌نوشند. بدن دچار بي‌آبي يا دهيدراتاسيون مي‌شود و بي‌آبي يکي از علل اساسي خستگي مفرط است. نرسيدن مايعات کافي به بدن مي‌تواند حتي موجب افسردگي و تغيير خلق و خو شود.»

تحقيقات نشان مي‌دهند که از دست رفتن 2درصد مايعات بدن نسبت به وزن، توانايي فرد را تا 20 درصد کاهش مي‌دهد. وقتي که بدن شما کم آب مي‌شود، حجم خونتان هم کم مي‌شود و در نتيجه دچار افت فشار خون خواهيد شد. در اين شرايط ، خون‌رساني به عضلات، پوست و ساير بافت‌ها به خوبي انجام نمي‌شود و بافت‌هاي بدن مواد مورد نيازشان به خصوص اکسيژن را به اندازه کافي دريافت نمي‌کنند. براي جبران اين وضعيت، ضربان قلب بيشتر مي‌شود و آن وقت شما به شدت احساس خستگي مي‌کنيد. البته دکتر وفا هشدار مي‌دهد که اگر از مشتريان دايمي چاي، قهوه و نسکافه هستيد خيلي دلتان را خوش نکنيد که مايعات به اندازه کافي مي‌نوشيد چون اين نوشيدني‌هاي کافئيني به دليل مدر بودن، سبب دفع آب از بدن مي‌شوند. البته مصرف متعادل چاي و قهوه در طول روز هشياري را زياد مي‌کند و بالطبع جلوي خستگي و رخوت را مي‌گيرد اما بايد مراقب باشيد که زياده‌روي نکنيد چون نوشيدني‌هاي کافئيني با دفع آب، اثر معکوسي مي‌گذارند. در عوض مايعات لبني مثل دوغ و شير هم آب بدن را تأمين مي‌کنند و هم آرامش بخشند اما به خصوص وسط روز و در ساعت‌هاي کاري، زياد دوغ و شير ننوشيد چون موجب رخوت و سستي‌تان مي‌شوند و احساس خستگي را تشديد مي‌کنند. از سوي ديگر، در مورد آب لازم روزانه براي بدن حرف بسيار است. معروف ترين توصيه، 8 ليوان آب در روز است. البته دکتر وفا معتقد است اندازه واحدي براي همه اشخاص وجود ندارد و نمي‌شود گفت همه 8 ليوان آب بخورند: «همه افراد بايد حس تشنگي‌شان را حساس کنند يعني به اندازه‌اي مايعات بنوشند که دهانشان خشک نشود.»


چه رژيمي، چه غذايي؟

و اما چه غذايي بخوريم تا بي‌دليل احساس خستگي نکنيم. دکتر وفا مي‌گويد که اول از همه بايد تعداد وعده‌هايي غذايي‌تان را زياد کنيد و مقدارش را کم: «يعني سعي کنيد 3 تا 4 وعده در روز غذا بخوريد، همراه با ميان وعده‌هاي متعدد اما کم حجم. در ضمن، سعي کنيد برنامه غذايي‌تان را طوري تنظيم کنيد که همه گروه‌هاي غذايي در يک روز دريافت شوند. چون هرگونه کمبودي مي‌تواند موجب اختلالاتي شود که در تشديد حالت خستگي موثر است. يک رژيم غذايي متنوع و خوب بايد شامل چهار گروه اصلي غذايي البته به ميزان کافي و متعادل باشد. اين گروه‌ها عبارتند از: شير و لبنيات، نان و غلات، سبزيجات و صيفي و ميوه و انواع گوشت‌هاي قرمز و سفيد، البته در خوردن بعضي از غذاهاي پروتئيني بايد حتما تعادل را رعايت کرد چون وجود اسيد آمينه‌اي به نام تريپتوفان در پروتئين موجب سنتز واسطه شيميايي به نام سروتونين در مغز مي‌شود که ايجاد‌کننده آرامش و رخوت هستند؛ اين همان ماده‌اي است که در ماست و دوغ هم وجود دارد. البته ميزان کمي آرامش براي بدن مفيد است و قدرت تحمل فرد را در برابر استرس زياد مي‌کند.»

کمبود بعضي از ويتامين‌ها و مواد معدني هم در ايجاد خستگي موثرند. ويتامين a، ويتامين‌هاي گروه b و ويتامين c از آن جمله‌اند. کمبود آهن ، روي و يد هم مي‌تواند عامل رخوت و بي‌حالي باشد. سبزيجات با برگ‌هاي تيره، گوشت و حبوبات منابع غني آهن هستند. براي برطرف کردن فقر آهن خانم‌ها مي‌توانند از مکمل آهن نيز استفاده کنند. غلات و نان سبوس‌دار و ماهي و تخم مرغ شامل ويتامين b و ميوه‌هايي مثل پرتقال و سبزي‌هايي مثل فلفل سبز و قرمز منابع ويتامين c هستند. شما مي‌توانيد با گنجاندن اين مواد در برنامه غذايي‌تان جلوي خستگي بيش از حدتان را بگيريد.


شکموها زودتر خسته مي‌شوند


«از طرف ديگر، پرخوري هم موجب سستي و رخوت مي‌شود و بايد مراقب باشيد با وعده‌هاي غذايي مفصل خودتان را سنگين نکنيد. ضمن اينکه گرسنگي مفرط هم موجب مي‌شود قند خون فرد پايين بيايد.» براي همين دکتر وفا به کساني که صبحانه نمي‌خورند، توصيه مي‌کند که اين عادت را ترک کنند، او مي‌گويد: «وقتي شما صبحانه نمي‌خوريد، تا موقع نهار قند خون‌تان پايين مي‌آيد و احساس خستگي مي‌کنيد. همين‌طور بيشتر گرسنه‌تان مي شود و سر ناهار کنترل‌تان را از دست خواهيد داد. چاقي و اضافه وزن هم يکي از دلايل عمده خستگي مفرط است زيرا از يک طرف تحرک را کم مي‌کند و از طرف ديگر عملکردهاي ذهني را مي‌كاهد.» دکتر وفا خوردن ميان وعده‌هاي مفيد و کم حجم را به‌خصوص به کودکان، نوجوانان و سالمندان توصيه مي‌کند تا با زياد شدن فاصله بين وعده‌هاي اصلي غذايي دچار افت قند خون و کمبود انرژي نشوند و نکته آخر اينکه سعي کنيد، صرف فست فودها را به حداقل برسانيد چون علاوه بر اينکه از نظر ارزش غذايي فقيرند، به دليل داشتن کالري زياد، خستگي و رخوت را ايجاد مي‌کنند.

Borna66
09-15-2009, 11:37 PM
محققان مي‌گويند رژيم‌هاي لاغري غلط، علاوه بر همه بدي‌هايشان، سنگ گليه هم مي‌آورند! - دکتر مهرداد اخوان بهبهاني

عاقبت رژيم بد

هميشه خارج شدن از تعادل، بدن را با مشكلات متعددي رو به رو مي‌كند كه مهم‌ترين آنها در حيطه تغذيه، چاقي است. چاقي يعني بيش از نياز روزانه انرژي دريافت كردن كه البته اين كالري‌هاي اضافي به بافت چربي تبديل مي‌شوند. از آنجا كه طولاني شدن اين عارضه فرد را با مشكلات متعددي رو به رو مي‌كند، همه از آن گريزان‌اند و در جهت فرونشاندنش تلاش بسيار مي‌كنند. خيلي‌ها از همان ابتدا به سراغ رژيم‌هاي لاغري ناصحيح و پرمخاطره مي‌روند زيرا تحمل برنامه‌هاي غذايي اصولي را كه مدت‌ها طول مي‌كشد تا به نتيجه برسند، ندارند. فارغ از اين موضوع كه عجله مي‌تواند زمينه ابتلايشان را به عوارضي چون سنگ كليه فراهم آورد، به خصوص در افرادي كه مستعد اين اختلال بوده و سابقه بروز آن در خانواده‌شان وجود دارد. ولي همان‌طور كه وزن اضافه ما در طول سال‌هاي متمادي به وجود آمده بايد در درازمدت و بااصلاح عادات غذايي ناصحيح آن را برطرف كرد زيرا در صورت بي‌توجهي، عوارض جبران‌ناپذيري پيش روي افراد قرار خواهد گرفت...


در ميان رژيم‌هاي لاغري كه در نگاه اول به سرعت نتيجه مي‌دهند و در مدت زمان كوتاه، كاهش وزن قابل ملاحظه‌اي را به همراه دارند،‌ يکي از مشهورترين‌ها رژيم غذايي اتكينز است. همان برنامه غذايي پرپروتئيني كه به فرد اجازه مصرف آزادانه انواع گوشت‌ها و حتي چربي‌ها را مي‌دهد (البته بدون نان و هر نوع سبزي و ميوه‌اي) و بدن با از دست دادن آب زيادي با كاهش وزن رو به رو مي‌شود. يادتان باشد كه مصرف بيش از اندازه گوشت‌ها بار زيادي را بر كليه‌ها وارد خواهد كرد و در صورتي كه مستعد ابتلا به سنگ‌هاي اوراتي باشيد با گرفتن اين رژيم غذايي كه از ريشه غيراصولي است، خود را در معرض ابتلا به اين عارضه قرار خواهيد داد. البته اين به آن معنا نيست كه در رژيم لاغري نبايد گوشت خورد بلكه منظور اين است كه نبايد بيش از اندازه مصرف كرد. همواره خوردن حد مشخصي از انواع گوشت سفيد به خصوص گوشت مرغ و ماهي براي اين افراد به‌عنوان يك گزينه ضروري و مورد نياز بدن توصيه مي‌شود.


سبزي زياد و آب كم

سبزيجاتي مانند اسفناج، ريواس، جعفري، كرفس، فلفل سبز، بادمجان و... اگزالات فراواني دارند و خوردنشان براي كساني كه مستعد ابتلا به سنگ كليه‌اند مي‌تواند زمينه تشكيل اين سنگ را فراهم آورد و چون اين سبزي‌ها از نوع كم كالري هستند، افراد تصور مي‌كنند به هر اندازه كه مي‌خواهند مي‌توانند از آنها استفاده كنند و اين موضوع مي‌تواند زمينه ساز اين عارضه شود. در حالي كه بايد رعايت تعادل در حين كاهش وزن شديد مورد توجه قرار گيرد و مقادير معيني از اين گروه غذايي در طول روز به مصرف برسند.

علاوه برسبزي‌ها، آب نيز در رژيم‌هاي كاهنده وزن اهميت زيادي دارد زيرا همان طور كه گفتيم، كم آبي يكي از دلايل اصلي بروز سنگ كليه است بنابراين در صورتي كه در حال پيروي كردن از يك رژيم لاغري هستيد، آب فراواني بنوشيد و مقدار مشخصي از سبزي‌هاي تازه و يا بخارپز شده بخوريد تا به اين ترتيب رژيم كاهنده وزن‌تان كمترين عارضه را برايتان در پي داشته باشد.

پس چه كنيم؟

يادتان باشد كه ما تنها به يك جنبه از دردسرهاي رژيم‌هاي غذايي ناصحيح اشاره كرديم، در حالي كه آنها مشكلات عديده‌اي را براي مصرف كنندگانشان در پي خواهند داشت. از اين‌رو براي به حداقل رساني مشكلات ياد شده، نكات زير را مورد توجه قرار دهيد:

1. براي خود مقطع زماني مشخصي را در نظر نگيريد زيرا در صورت طولاني‌تر شدن روند كاهش وزن، در ادامه دادن مسير نااميد خواهيد شد.

2. در رسيدن به هدفتان ثابت قدم باشيد.

3. در برنامه‌غذايي‌تان از همه گروه‌هاي غذايي اما در محدوده مشخصي استفاده كنيد.

4. به دليل كم‌كالري بودن در مصرف سبزيجات زياده‌روي نكنيد.

5. از آنجا كه كاهش وزن و سوختن چربي‌ها با ايجاد مواد سمي‌بسياري همراه خواهد بود تا مي‌توانيد آب بنوشيد.

6. هرگز با هدف كاهش وزن سريع، خود را به رژيم‌هاي غذايي غيراصولي نسپاريد.

7. در صورتي كه در ميان اعضاي خانواده‌تان سابقه سنگ كليه وجود دارد آن را با مشاور تغذيه‌تان در ميان بگذاريد تا وي نكات پيشگيري‌كننده را مدنظر قرار دهد.

8 . رژيم گرفتن درست است كه به عزم و اراده محكم شما بستگي دارد اما نوع رژيم لاغري كه به عنوان راه‌حل چاقي شما شناخته شده است نيز حايز اهميت است و نبايد به راحتي از آن گذشت و تن خود را به هر برنامه غذايي لاغري غيراستانداردي با نتايج غيرواقعي سپرد.

Borna66
09-15-2009, 11:38 PM
تاریخچه مک دونالد Mc Donald

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg این عکس تغییر سایز داده شده است. روی این جایگاه کلیک کنید برای دیدن عکس کامل. تصویر اصلی دارای اندازه 1024x768 یا سنگینی میباشد 96کیلو بایت.http://pnu-club.com/imported/2009/09/2404.jpg (http://baudattitude.files.wordpress.com/2007/11/mcpork.jpg)


چند شركت محدود تجاری می توانند در جهان امروز همانند مك دونالد از رشد باثبات برخوردار باشند. مك دونالد ابتدا با محصول ساده یعنی همبرگر شروع و تنوع آن را با گذشت زمان زیاد كرده است.
تاریخچه


ری كراك ۵۷ ساله با دشواریهای جدی روبه رو بود و در طول زندگی همواره آرزوی ثروتمند شدن را داشت. او به محض بازگشت از جنگ جهانی اول بلافاصله برای ثروتمند شدن دست به كار شد. در سال ۱۹۳۷ او وارد عرصه جدید یعنی مخلوط كن مخصوص شد كه شش مواد را با هم مخلوط می كرد. او با مخترع آن وارد معامله شد و سپس خود را به عنوان عرضـه كننده انحصاری مخلوط كن مطرح كرد. ۲۰ سال در این كار سپری كرد ولی ثروتمند نشد. در سال ۱۹۵۴ كراك از سان برناردینو كالیفرنیا سفارش هشت دستگاه مخلوط*كن همبرگر را دریافت كرد. این سفارش حالت غیرعادی داشت. لذا او تصمیم گرفت كه خود راسـاً به محل برود و كار مخلوط كن را ملاحظه كند. موقعی كه ری كراك به محل رسید خیلی تعجب كرد زیرا صف طولانی برای خرید همبرگر ایجاد شده بود واو میزان بازار همبرگر را ۲۵۰ هزار دلار تخمین زد. علاوه بر آن، او تحت تاثیر سرعت انجام كار و تمیزی محیط كار قرار گرفت. مك دونالد همبرگر معمولی را به قیمت ۱۵ سنت می فروخت.
چیپس ها همواره ترد و تازه زیر گرمكن برقی قرار داشت. مشتریان زیادی وارد و خارج شده و به هیچ گونه وسایل و ملزومات زیاد نیاز نبود.
ری كراك عجیب به این كار علاقه مند شد و مدت دو روز با برداران مك دونالد كلنجار رفت تا توانست امتیاز عرضه آن را با شرط ۱/۹ درصد فرانشیز، دریافت دارد و در مدت فقط ۲۲ سال، شركت او به ثروت میلیارد دلاری رسید و دوشادوش شركتهای معظم نظیر زیراكس ۶۳ ساله و یاIBM ، ۴۶ساله قرار گرفت.
استراتژی
ری كراك بزرگترین فرصت را در عرضه غذا برای خانواده های مقتصد یافت كه دنبال سرویس سریع، محیط تمیز و غذای با كیفیت بودند. او این نیاز و خواست را در جوك ها و شوخی های افراد، صف های مشتریان و نحوه سفارش غذاها به وضوح مشاهده و از رویكرد خود با این عنوان دفاع كرد كه رفت و آمدها و ایستادنهای بیهوده وجهه مك دونالد را تحت كنترل خانواده ها پایین می آورد. از طرف دیگر، ماشین های اتوماتیك عرضه غذای آماده نیز تحت كنترل باندهای جنایی بود و عموم مردم از آنها اكراه داشتند. لذا در چنین شرایطی، عرضه غذای آماده با كیفیت و ارزان برای جوان دوچرخه سوار و یا رانندگان ماشین ها حائز اهمیت بود.
كراك در رستورانهای تمیز و محیط خانوادگی، سرویس خوب و سریع را عرضه كرد. تمیزی محیط منجمله دستشوئیها و صمیمیت كاركنان از مزیتهای رقابتی او محسوب می شد و تلاش زیادی به عمل آمد كه این مزیتها به عنوان معیار استاندارد حفظ شود. دانشگاه همبرگر مركز آموزش ویژه مدیران و كارمندان مك دونالد، تاكید زیادی روی خدمات به مشتری دارد. در این راستا یك دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد برای





تهیه غذا و استفاده از تجهیزات و امكانات وجود دارد. مثلاً در این دستورالعمل تاكید شده است كه هرروز درب ها دوبار شسته شود. حتی برای پوشیدن لباس كاركنان و نحوه نگهداری موها، استاندارد وجود دارد و كاركنان مرد باید سر خود را همانند سربازان تا حد معین تراشیده و كفشهایشان را واكس بزنند تا براق شود. زنان باید كفش تیره و پاشنه كوتاه، توری سرپوشیده و آرایش مختصر داشته باشند و همگی موظف به استفاده از یونیفورم یكسان هستند.
نحوه پخت غذا كاملاً استاندارد است. یك پوند (حدود ۴۵۴ گرم) گوشت باید كمتر از ۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگر حدود ۳/۵ اینچ (۲/۵۴ سانتی متر) باشد و در هر همبرگر نباید بیش از یك چهارم اونس (حدود ۳۰ گرم) پیاز مصرف شود. مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مركزی مشخص می شود. مثلاً چیپس هفت دقیقه، همبرگر ۱۰ دقیقه، قهوه ۳۰ دقیقه بعد از انقضای مدت غذا باید دور ریخته شود. بازرسان شركت دائماً این موارد را دقیقاً بررسی می كنند تا غذاها با كیفیت یكسان عرضه شود.
مك دونالـــد تبلیغ سنتی تلویزیونـی صبح های روز شنبه را ادامه می دهد و معتقد است كه به دنبال این تبلیغ یكی از بچه ها، خانواده را وادار می كند كه غذا را در بیرون صرف كنند. علاوه بر تبلیغ، مك دونالد گروه دیگری را نیز تشكیل داده است كه تحت عناوین مختلف نظیر روز كودك و یا از طریق شهربازیها و یا مسافرتهای تفریحی و استفاده از غذای مك دونالــد برای ناهار نسبت به جاری ساختن ایده های تبلیغی پیچیده فعالیت كنند.
رشد مك دونالد
مدیریت در گزارش سالانه ۱۹۹۵ واقعاً مباهات داشت زیرا فروش و سود كماكان ادامه داشته و حتی شتاب گرفته است. شركت ۲۴۰۰ رستوران جدید در سال ۱۹۹۵ و ۱۸۰۰ رستوران جدید در سال قبل از آن در اطراف جهان دایر كرد.
۱۹۹۷كه دوسوم آنها در خارج از امریكا خواهد بود، دایر كنیم. به عبارت دیگر، ما بیش از شش رستوران در روز در سال ۱۹۹۵ افتتاح كردیم و در نظر داریم در سال آتی هشت رستوران در روز دایر كنیم. امكان رشد ما خیلی زیاد است زیرا هر روز ۹۹ درصد جمعیت جهان، هنوز مك دونالد نمی خورند.
مدیریت شركت صف طویل را كه در روز افتتاح در شعبه های خارج تشكیل می شد، قدرت مك دونالد معنی كرد و اعلام می كند كه نگرانی ما مواجه شدن با تقاضای زیاد است. مثلاً ما در چین، ۶۵ رستوران مك دونالد داریم كه باید به ۱/۲میلیارد نفر سرویس دهند. شركت در پایان ۱۹۹۵ تعداد ۷۰۱۲ شعبه در ۸۹ كشور جهان و منجمله ۱۴۸۲ شعبه در ژاپن دارد. جدول زیل تعداد شعبه های مك دونالد را در ۱۰ كشور اول نشان می دهد.
برگر گوسفند برای هند



گوشت برگرهای رستوران مك دونالد در هند به لحاظ رعایت احترام اكثریت هندو به گاو، از گوشت خالص و ۱۰۰ درصد گوسفند تهیه شده و به احترام اقلیت مسلمان نیز گوشت خوك استفاده نمی شود.
خام خواران نیز می توانند از ساندویچ های نباتی MC NUGGETS استفاده كنند. این حركتها منطبق با محیط و باورهای عمومی تحت عنوان هندی كردن جمعیت زیاد - از خانواده ها - سیك ها و جوانان غرب زده را سیل وار به رستوران سه طبقه كشاند. انتقادگران مهاجم نیز وجود دارد.
مانگا گاندی از نزدیكان ایندیرا گاندی نخست وزیر فقید هند، در حمایت از حیوانات گفت: من مخالف مك دونالد هستم زیرا آنها بزرگ ترین قاتل گاو در جهان هستند. ما قاتل گاو را در هند لازم نداریم. اما مشتریها اعتنایی به این حرفها نكرده و هندیهای طرفدار ادویه، فقط از كم بودن گوشت ساندویچ شكایت دارند. دومین رستوران مك دونالد بعد از دهلی، در بمبئی دایر شد و در اولین روز به ۱۲ هزار نفر سرویس داد.
عوامل شكست ناپذیری مك دونالد
مك دونالد در سه ماهه سوم ۱۹۹۶ با مباهات توانست ۱۲۶ سه ماهه سودآوری متوالی، را اعلام كند. عوامل این موفقیتها عبارتند از:
منو و غذای ساده با كیفیت یكسان و هماهنگ در هزاران شعبه؛
تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبه های عملیاتی و نظارت مستمر بر ارائه خدمات، تمیزی و پاكیزگی؛
صمیمیت كاركنان علی رغم انبوه مشتریان و استفاده از تجهیزات انتقال غذا؛
تبلیغات سنگین به ویژه برای خانواده ها و بچه ها؛
تشخیص محورهای مناسب تبلیغ در بازار یعنی خانواده و بچه ها و جلب رضایت آنها با ارائه غذای باكیفیت به قیمت مناسب در بهترین محلهای شهر؛
در پایان ۱۹۹۶ برخلاف عملیات داخل آمریكا، عملیات خارجی موتور اصلی رشد شركت محسوب شد و ۴۷ درصد از فروش ۳۰ میلیارد دلاری و ۵۴ درصد سود را به دست آورد.