PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اماکن تاریخی و دیدنی شهر بمبی (هندوستان)



Borna66
09-15-2009, 02:10 AM
http://pnu-club.com/imported/2009/09/1735.jpg
ايستگاه ملكه ويكتوريا


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1736.jpg
نمای هتل تاج محل در شب


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1737.jpg
دادگاه عالى بمبئى، نمونه‌ای از معماری دوران استعمار بریتانیا


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1738.jpg
كاتدرائيه بمبئى


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1739.jpg
ساختمانى زيبا از دوران انگليس


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1740.jpg
چاتراپاتى شيواجى ترمينال ـ کاخ ملکه انگلیس که به ایستگاه اصلی قطار در بمبئی تبدیل شده


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1741.jpg
كرافت ماكت، بازار تاريخى بمبئى


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1742.jpg
حجاری‌های شگفت‌انگیز در غار جزیره فیل‌ها


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1743.jpg
حاجی علی درگاه زیارتگاهی در میان دریا در ساحل شهر بمبئی


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1744.jpg
مجسمه فلورا فانتین یا الهه گیاهان در میدان هوتاتما در بمبئى این مجسمه در سال 1864 ساخته شده


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1745.jpg
بازار بورس بمبئى قدیمی ترین بازار بورس در آسیا


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1746.jpg
استادیوم باربورنه از قدیمی‌ترین استادیوم های کریکت در بمبئى


http://pnu-club.com/imported/2009/09/1747.jpg
فرودگاه پروازهای داخلی بمبئى


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
بالیوود در بمبئى قرار دارد


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
مرکز تحقیقات علوم در بمبئى بزرکترین مرکز تحقیقاتی علوم در هند


طی یک سده حکومت بریتانیا بر این شهر ساختمانهای زیبا و مجلل و بناهای تاریخی متعددی از ایشان در این شهر بزرگ برجای مانده است.



دروازه هند (Gate of India):

اين بنا، كه بازمانده دوران استعمار انگليس است، در سال 1924 به عنوان يادبود سفر جورج چهارم پادشاه انگلستان و همسرش ملكه ماری ايجاد شد. شاه و ملكه، در سال 1911 به بمبئی سفر كرده بودند. در سال 1948 استعمارگران انگليسی خاك هند را از همين دروازه ترك كردند. با توجه به اين سابقه تاريخی، دروازه هند يكی از محبوب ترين محل‌ها برای گردهمائی گردشگران خارجی است. دروازه هند، در عين حال در كنار هتل تاج محل واقع شده كه محل اقامت خارجی‌های ثروتمندتر است.



موزه پرنس ویلز:

موزه‌ای پرعظمت با آثاری درخورتوجه از دورا‌ن‌های مختلف تاریخ و هنر هند همراه با نمونه‌هایی از حیات وحش و آبزیان هندوستان است. اين موزه بين سالهای 1904 و 1914 بنا گرديد كه در اثنای جنگ جهانی اول به‌عنوان بيمارستان مورد استفاده قرار گرفت. معماری بنا به سبك گوتيك و از سنگ بازالت ساخته شده است. اين بنا در ميان باغ زيبائی تاسيس گرديده است كه پس از مسافرت پرنس ولز در 1905 به هند بدين نام خوانده شده است.[۲]



ایستگاه ملکه ویکتوریا:

که بزرگ‌ترین ایستگاه قطار در بمبئی و یکی از بناهای دیدنی دوران استعمار بریتانیا‌ است.[۳] این بنای زیبا به‌عنوان قصر برای ملکه انگلستان ساخته شد اما اکنون با تاسیسات جانبی‌اش و با نام "چاتراپتی شیواجی ترمینال" (یا CST) مورد استفاده عموم است و ایستگاه اولیه و اصلی قطارهای بیرون شهری و درون شهری بمبئی به‌شمار می‌رود.



دادگاه عالی بمبئی:

که نمونه‌ای عالی از معماری دوران استعمار بریتانیا در هند محسوب می‌شود.



موزه ويكتوريا:

در سال 1862 قطعه زمينی به مساحت 15 هكتار در كولابا جهت احداث باغ ويكتوريا اختصاص داده شد و در نوامبر 1872 به روی عمومی مردم گشوده شد. از آن زمان تاكنون 7 هكتار ديگر نيز به اين باغها اضافه شده است. باغ‌ دارای معماری منحصر به‌فرد و زيبايی می‌باشد كه موزه ويكتوريا نيز در آن واقع شده‌است.



هتل تاج محل:

هتلی مجلل و مدرن است که روبروی دروازه هند در منطقهٔ «کـُّلابـه» قد علم کرده است. یکی از بناهای زیبا و دیدنی بمبئی و هند به شمار می‌رود و محل اقامت گردشگران ثروتمندتر است.



دانشگاه بمبئی:

ساختمان این دانشگاه قدیمی که در نزديكی دادگاه عالی واقع شده‌است ديدنی است و از شاهكارهای معماری سبك گوتيك در بمبئی است. قسمت كتابخانه و برج ساعت آن نمونه كوچكی از برج بيگ بن لندن است.



مجموعه هنری جهانگير:

اين گالری در 1952 توسط جامعه هنر بمبئی بنا گردید. امروزه به منظور نمايش آثار هنری برای همگان از آن استفاده می‌شود و مجموعا دارای چهار سالن نمايش است.



كتابخانه ديويد ساسون:

كار احداث بنای كتابخانه در 1870 به پايان رسيده‌است. اين بنا نيز در منطقه نزديك دانشگاه بمبئی واقع است.



غار فیل ها:

یا غارهای الفانتا که آثار باستانی شگفت انگیزی در آنجاست. در جزيره‌ای به همين نام به فاصله‌ای حدود 45 دقيقه با قایق یا کشتی تفریحی در جنوب بمبئی واقع شده كه از طرف يونسكو بعنوان ميراث فرهنگی اعلام شده است.[۲] حرکت به سمت این جزیره که یه جزیرهٔ میمونها نیز شهرت دارد از دروازه هند و توسط قایق و کشتی های کوچک صورت می گیرد.



حاجی علی درگاه:

زیارتگاهی و مسجدی است برای مسلمین که در میان دریا قرار گرفته و با مسیر پیاده روی به ساحل متصل است. این ساختمان در سال 1431 بنا شده و در ساحل ورلی واقع است. بیش از 40000 زائر در روزهای پنجشنبه و جمعه از این درگاه بازدید می کنند.



زيارتگاه بهره‌ها:

مقبره‌ دكتر سيد ابومحمد طاهر سيف الدين پنجاه و يكمين دايی مطلق فرق بهره‌ها در منطقه بندی بازار شهر بمبئی قرار دارد. دوره داعی وی 53 سال بوده است. بناي اين مقبره در سال 1975 توسط يك معمار مصری تكميل شده و تمام ديواره‌ها از سنگ سفيد ساخته شده است. داخل اين مقبره 114 نوع «بسم الله الرحمن الرحيم» در سنگ‌های قيمتی مانند الماس، لول، مرجان و غيره نوشته شده است. شعرهای نوشته شده توسط دكتر طاهر سيف الدين كه چند تا از آن بدون نقطه و بدون الف نوشته شده در ديوارهای مقبره كنده كاری شده است.



مارین درایو:

یا گذرگاه دریایی که گذرگاهی ساحلی در کنار دریای عرب است. در دوره سلطنت بریتانیایی‌ها نام این جاده، گردنبند ملکه بود. در ساعات شب وقتی چراغها روشن می‌شود، این جاده شکل یک سینه‌ریز مزین با جواهر را دارد.



خسروباغ:

یکی از محله‌های ویژه پارسیان هند است. به غیر اعضای جامعه پارسیان هند اجازه ورود به این مکان همچون سایر اماکن پارسیان داده نمی‌شود.



مغول مسجد:

مسجد ايرانيان كه به مغول مسجد مشهور است بوسيله شخصی بنام مرحوم حاج محمد شيرازی در حدود 154 سال قبل بنا شده است. وي كه از تجار ايران مقيم بمبئی بوده است، اين مسجد را در محل امام باره رود نزديك محله مسلمان نشين بندی بازار بنا نموده است متوليان اين مسجد را جماعتی از شيرازيان مقيم بمبئی به عهده دارند كه نسبت آنها به خانواده‌ نمازی شيرازی می‌رسد.اين مسجد يكي از مهمترين مراكز تشيع در بمبئی و حتی در هند محسوب می‌گردد. طبق وقف نامه موجود، متوليان اين مسجد را اعضای خانواده نمازی تشكيل می‌دهند و در گذشته پيوسته پيشنماز اين مسجد نيز فردی ايرانی بوده است. اما در حال حاضر شخصی بنام شيخ محمد ناصری از اهالي كارگيل، يكی از شهرهای ايالت كشمير اين وظيفه را بعهده دارد. اين مسجد دارای موقوفات و ساختمانهای متعددی است كه پشتيبانی مالی اين مكان است.



چپاتی:

تفریحگاهی است در کنار دریا، مردم در شبها در این مکان جمع می‌شوند. خانواده‌ها با بچه‌هایشان برای استراحت به انجا می‌روند. در رو بروی «چپاتی» ودر وسط آب دریا نزدیک به ساحل یک «بُت» (صنم) بزرگی ساخته‌اند به عرض ۲ متر و ارتفاع چهار متر. نام این بت بزبان هندی «سَمَندَر کِی بَگوان» است. یعنی (خدای دریا). هندوها بر این اعتقادند که اگر کسی دچار غرق در آب شد این صنم یا «بُت» اورا نجات خواهد داد. فقط همینکه شخص احساس غرق شدن نمود، سه بار این بت را بزبان هندی صدا کند: (بچاو ، بچاو، بچاو) ، بچاو در زبان هندی به معنای «مرا نجات بده» است. البته قبل از ورود به آب دریا شخصی که موکل این صنم «سَمَندَر کِی بَگوان» است راهنمایی هایی به مردم مخصوصا کودکان می‌نماید[۳]



بازار کَرافت مارکت:

یکی از قدیمی ترین بازارهای بمبئی است.[۳] این بازار در کنار دیگر بازارهای سنتی و انبوه فروشگاه‌های بزرگ و چند ملیتی امروزی، هنوز رونق خود را حفظ کرده است.



بازارهای بمبئی:

افزون بر بازار تاریخی کرافت مارکت در شهر بمبئی بازارهای متعددی وجود دارد که اغلب به فروش منسوجات، پوشاک، صنایع دستی، مصنوعات و زیورآلات طلا و نقره و غیره در این شهر بزرگ، پرجمعیت‌ و پر رونق اشتغال دارند.مانند بهیندی بازار، بازار کُلابه و بازار بندیرا. شهر بمبئی به عطر «دهن العود» ، «عود» ، «صندل» ، «مسک» و «عنبر» مشهور است.[۳] همچنین انبوه بازارهای مدرن و فروشگاه‌های برندهای مشهور جهانی در این شهر به فراوانی یافت می‌شوند.

افزون براین هم‌اکنون بسیاری از مراکز جدید و ساختمان‌های نوین جزو دیدنی‌های این شهر بزرگ به‌شمار می‌روند.