PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : متروی بیلبائو



Borna66
09-14-2009, 11:20 PM
متروی بیلبائو در تاریخ 11 نوامبر 1995 با هدف بهبود وضعیت حمل و نقل شهری که بطور خلاصه در زیر بیان شده در بیلبائو راه اندازی شد:
-- کاهش حجم ترافیک شهری در مناطق مرکزی شهر
-- افزایش ضریب استاندارد خدمات حمل و نقل در کلان شهر بیلبائو
-- عملکرد مترو بعنوان محور اصلی حمل و نقل منطقه
-- کمک به احیای وضعیت شهر نشینی و اقتصادی

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg


ساخت متروی جدید بیلبائو در بهبود روند بازسازی شهری
منطقه کلانشهر بیلبائو نزدیک به یک میلیون جمعیت دارد که این میزان جمعیت حدود 78% جمعیت بیزکایا و 43% جعیت نهایی ناحیه باسک (ناحیه ای در شمال اسپانیا) را تشکیل می دهد.
خود بیلبائو به تنهایی در حدود نیم میلیون جمعیت را در خود جای داده است. این مکان جایی است که تمام خدمات شهری و استانی در آن متمرکز شده است و دو سوم از مسافرت های درون استانی این منطقه به این مکان ختم می شود.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
زمانی که این مترو راه اندازی شد میزان ترافیک شهری در حدود 1150000 مورد در هر روز گزارش شد در صورتی که فقط نیم میلیون از این میزان شامل حمل و نقل عمومی بود.
به طور خلاصه این مسائل شامل مواردی بود که طراحان شهری و مدیران پروژه های شهری در ساخت مترو لحاظ کردند.

ساخت مترو بهترین راه حل
در نهایت بهترین راه حل برای حل این مشکل ساخت مترو بود مترو دقیاْهمان چیزی بود که مشکل ترافیکی شهر را حل می کرد. بدین ترتیب طرح ها و موارد عینی یک سیستم حمل و نقل جمعی که راحت، مطمئن، بی خطر و مستقل از دیگر وسائط حمل و نقل _چرا که مکان عبور و مرور مترو با دیگر وسائط نقلیه متفاوت است_ باشد مد نظر قرار گرفت.
علاوه بر این با ساخت مترو این وسیله حمل و نقل به کانون سیستم حمل و نقل شهری تبدیل می شد که با توجه به در بر گیری دیگر شیوه های حمل و نقل می بایست از هماهنگی خاصی در کل سیستم حمل و نقل بهره می برد.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
مستدلاْ باید گفت پروژه مترو در واقع محتمل ترین راه در امکان استفاده از سیستم حمل و نقل شهری می باشد. بنابرین مترو باید از مرکز شهر ،جایی که بیشترین ازدحام جمعیت و به تبع آن بیشترین حجم ترافیکی در آنجاست، عبور کند و همچنین با صرف کمترین هزینه سرویس دهی با کیفیت مطلوب صورت گیرد.

کار اجرایی ساخت مترو
از ابتدای شروع پروژه همه نگاه ها متوجه طراحی و معماری ایستگاههای مترو بود. این موارد فقط بر روی مسائل زیبا شناختی مکان متمرکز نمی شد بلکه تمامی ابعاد کاربردی، سهولت رفت و برگشت مترو و راحتی استفاده از آن لحاظ شد.
معماری با نام نورمن فاستر و گروهش مسوول ساخت ایستگاه های زیر زمینی مترو در نواحی مرکزی شهر شدند.
علاوه بر آن در راستای تحقق اهداف فاستر که شامل ابتکار، سادگی و کارآیی طرح بود سازمان متروی بیلبائو یک هسته مرکزی که نتیجه ادغام مفاهیم معماری و مهندسی بود را بمنظور فراهم آوردن خطوط ارتباطی روان و سریع و ساخت فضایی با ویژگی های خاص تشکیل داد.
خصوصیات برجسته پروژه فاستر به قرار زیر است:
-- درونی: طرز ساخت ایستگاه های داخلی تونل
-- مدخل ورودی: سربالایی اتصال مدخل ورودی، پلکان ها و راههای عبوری
-- بیرونی: طرح و قالب چشم انداز شهری و آنچه در سطوح خیابان ها قابل رویت می باشد
سه عامل بالا در رابطه با ساختار ایستگاه ها می باشد: تونلی بسیار عظیم با اندازه 160 متر مربع که در آن مسیر عبور و مرور مترو، سکو ها و پلکان ها بنا شده است.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
مدخل ورودی مخصوص عابرین پیاده باراهرویی که به پلکان ها و نهایتاْ به سکو ها و خیابان منتهی می شود طراحی شده است. راهرو و ردیف های اول پلکان به سقف متصل شده که همه این عوامل به زیبایی و کار آیی این مترو منجر گردیده است.
وسعت و پهنای بسیار زیاد تونل ها موجب شده که مسافران احساس خفگی نکرده و هر چه نیاز دارند در دسترسشان باشد.

««« این مطلب ادامه دارد »»»

Borna66
09-14-2009, 11:20 PM
متروی بیلبائو (2)

خطوط ریل عرض: 1 متر
ریل UIC54، با لحیم به هم وصل شده اند
زیرساخت ریل تک بلوک های بتونی در سنگریزه های زیرسازی در بخش سطحی
دو بلوک بتونی که در تخته بتونی در بخش زیرین فرو رفته است
مسیر 34،24 کیلومتر
ایستگاه 17 ایستگاه زیر زمینی
15 ایستگاه بیرونی
تعداد نهایی 32 ایستگاه
ایستگاه فرعی 9 ایستگاه

امنیت ترافیکی مترو
با اینکه مدت زمان کوتاهی از ساخت مترو بیلبانو می گذرد اما این مترو یکی از مجهزترین متروهای جهان به حساب می آید چرا که این مترو پیشرفته ترین سیستم امنیتی را در اختیار دارد.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
متروی بیلبائو با در اختیار داشتن کلیه شبکه های ارتباطی شامل ATP(حفاظت اتوماتیک مترو) و ATO(سیستم عملکرد اتوماتیک مترو) نمایان گر شاخص های اصلی یک سیستم امنیتی جهانی را دارا می باشد.
هدف از سیستم ATP(حفاظت اتوماتیک مترو)
_تضمین امنیت ترن با تنظیم فاصله مناسب بین ترن ها
_کنترل مداوم سرعت حرکت ترن، در صورت افزایش سرعت به بیشتر از سرعت مطمئنه راننده را نسبت به ترمز گرفتن مطلع کرده و یا بصورت خودکار از سرعت حرکت ترن می کاهد.
هدف از سیستم ATO(عملکرد اتوماتیک ترن)
_رانندگی اتوماتیک ترن در میان ایستگاه ها، توقف در مکان های مورد نظر در هر سکو
_راندن ترن تحت کنترل سیستم ATP

نصب ایستگاه ها
از نظر ایستگاه این مترو دارای تعداد زیادی ایستگاه است که از نظر استانداردهای جهانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

پله برقی و پیاده روهای متحرک
پله برقی مورد استفاده بسیاری از مسافرانی که وارد شبکه مترو می شوند قرار می گیرد.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
پلکان های متحرکی که در این مکان ساخته شده برگشت پذیر می باشد و در صورت ازدحام خمعیت و ترافیک عبور و مرور می توان مسیر حرکت آن را تغییر داد.

آسانسور
تمامی ایستگاههای زیر زمینی برای افرادی که دچار ناتوانی های حرکتی می باشند قابل استفاده است. ایستگاههای مترو از دو بخش متفاوت تشکیل شده سکو های پایینی که از آن مسافران وارد ترن می شوند و سکوهای بالایی که در نقطه ای بالاتر از سکوهای پایینی واقع شده و سالن پذیرش و توزیع بلیط .و هدایت مسافرین به سوی این سکوها در این مکان قرار دارد. آسانسور در این شبکه مترو بدین صورت برنامه ریزی شده است.
در ایستگاههای سطح خیابان در هر ایستگاه یک آسانسور وجود دارد. این آسانسور مسافرین را به سالن توزیع و پذیرش می برد. این آسانسورها 8 نفر گنجایش دارند.
در مقابل در هر سالن توزیع و پذیرش دو آسانسور قرار دارد که هر کدام مسافرین را با توجه به مقصد مورد نظرشان به یک سکو می برند. این آسانسور از نوع شیشه ای و تمام نما است و 8 نفر گنجایش دارد.

توزیع بلیط
صفحه نمایش های کامپیوتری که بصورت لمسی عمل می کنند کار توزیع بلیط را برعهده دارد، این دستگاه پول بلیط را هم از طریق نقدی و هم از طریق کارت اعتباری در یافت می کند.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
همچنین در هر ایستگاه ماشین هایی وجود دارد که بعضی از آنها مخصوص حمل کالسکه بچه، صندلی چرخدار، چمدان و غیره می باشد.

سیستم تهویه هوا
سیستم تهویه هواکش در زیر سکوها: در هر ایستگاه یک سیتم تهویه شامل تعدادی فن، ********** و صداگیر در زیر سکوها و مدخل های ورودی و خروجی قرار دارد.هدف از نصب این هواکش ها مطبوع نگه داشتن هوای ایستگاهها می باشد. در هر ایستگاه دو دستگاه فن موجود است.
سیستم تهویه اضطراری: این سیستم های تهویه در صورت وقوع آتش سوزی امکان خروج پرسنل را با کنترل دما و میزان دود میسر می کند. با این کار همچنین ورورد پرسنل آتش نشانی را به محل آتش سوزی و اطفا حریق را امکانپذیر می سازد و اگر ترن ها میان ایستگاه ها توقف کردند تهویه هوای تونل صورت می گیرد.

ایستگاه تخلیه آب
هر ایستگاه در یک بخش دو مکان پمپ تخلیه آب که یکی در آخر هر بخش است و دیگری در مکانی که از نظر شیب در نقطه ای پایین تر باشد قرار می گیرد. هنگامیکه آب به سطح معینی می رسد این پمپ ها شروع به تخلیه آب از آن محل و انتقال آن به سیستم فاضلاب می کند.

حفظ امنیت مسافرین
اولین اقدام در حفظ امنیت مسافرین به نوع طراحی ساختمانی مترو و نوع مصالح مستعمل در ساخت مانند مصالح ساختمانی مقاوم، فلزات خالص و شیشه های مقاوم در برابر حرارت.
در تمام طول مسیر، گاردهای حفاظتی ترن و ایستگاه های مترو را کنترل می کنند و به راهنمایی مردم می پردازند.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
در خصوص ایستگاه ها و شرایط امنیتی و نوگرایی آنها، باید متذکر شد که تمامی ایستگاه های زیر زمینی دارای دو مدخل ورودی هستند که بصورت تضمینی و با توجه به موقعیت مکانی و زمانی متغیر است، در زمانی که در ایستگاه ازدحام جمعیت است سکوها در مدت زمان 4 دقیقه و کل ایستگاه در مدت 10 دقیقه تخلیه می شود.
سیستم های اینترکام (پیام گیر های داخلی) به ترن های رفت و برگشت این اجازه را می دهد که از رئیس ایستگاه و یا در غیاب رئیس از سیستم کنترل کارکرد درخواست کمک کند.

««« این مطلب ادامه دارد »»»

Borna66
09-14-2009, 11:20 PM
متروی بیلبائو (3)
جنبه های تکنیکی ترن
ترن های زیر زمینی بیلبائو با آخرین سیستم های تکنیکی روز موجود در حوزه حمل و نقل ریلی تجهیز شده است. تمامی موتورهای این واگن ها از نوع متحرک است و از نظر فنی بسیار مفید و موثر هستند و از لحاظ قدرت و سرعت و نوع ترمز مورد توجه هستند. این موتورها بصورت اتوماتیک عمل می کنند.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
هر واحد ترن از چهار واگن تشکیل شده است که هیچ گونه در یا جدا کننده ای میان آنها نیست. بدین ترتیب فضایی پدید می آید که مسافران می توانند در داخل ترن هم تحرک داشته باشند که این کار به راحتی و آسایش مسافرین کمک می کند. بدنه واگن ها از فولاد خالص تهیه شده است.
واحدهای UT-500و UT-550ترن ظاهری شبیه به هم دارند، اما دومی مجهزتر و کامل تر است و به دستگاه های تهویه هوا که از سوی کابین راننده کنترل می شود، مجهز است همچنین این واگن ها عایق صدای بهتری دارند و تعدا دستگیره های آن نیز بیشتر است.

مشخصه های واحدهای ترن:
_ هر واحد از چهار واگن تشکیل شده و هر واگن یک موتور دارد.
_ هر محور یک موتوردارد که در مجموع 16 موتور دارد.
_ قدرت:180 کیلو وات و قدرت نهایی موتور 2880 کیلو وات
_ ولتاژ:1500 ولت
_ طول هر واحد: 12/72 متر
_ عرض: 8/2 متر
_ سیستم های ارتباطی بین واگن ها با زنجیره های درون گرد
_ سیستم تهویه هوا
_ ترمزهای اضطراری
_ گنجایش ترن و ایجاد شرایط راحت برای مسافرین (4 نفر در هر متر مربع)، 379 نفر ایستاده، 144 نفر نشسته و در نهایت 523 نفر
_ ماکسیمم سرعت:80 کیلومتر در ساعت



http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
مطبوع سازی هوا: هر موتور واگن به امکانات گرما ساز و سرما ساز تجهیز شده است. این تجهیزات دو سیستم مستقل سرما ساز دارد.

تهویه هوا: هر واحد ترن دو موتور متراکم کننده دارد که هوا را با فشار 10 کیلوگرم در سانتی متر مربع متراکم می کند و جریان هوای 1450 لیتر در دقیقه را تضمین می کند.

تولید اضافه نیروی موتور: مبدل های نا پویا تمامی نیرو های الکتریسیته مورد نیاز را تولید می کند. در این خصوص سیستم باتری نیز موجود است.

سیمولاتور (کامپیوتر شبیه ساز)
سیمولاتورهای مربوط به رانندگی و خرابی ترن مهارت می باشد و راننده گان متروی بیلبائو را تست می زند. این سیمولاتورها در ایستگاه های ترن نصب می شود. این ابزار کاربردی جدید این امکان را برای پرسنل مهیا می کند که در صورت وجود خرابی و اختلال آن را بشناسند و در صدد رفع آن برآیند و مهارت های رانندگی خود را در اسرع وقت و به صحیح ترین شکل ممکن ارتقا بخشند و تمامی وقایعی که ممکن است در روند طبیعی حرکت ترن خلل ایجاد کند را در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن مرتفع سازد.


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
هدف از این دستگاه این است که مترو در 24 ساعت شبانه روز یک دستگاه شبیه گر در اختیار داشته باشد که توسط آن هشدار های کاربردی را عملی سازیم. مشکل اصلی متروی بیلبائو در این راستا نصب صحیح آن بود.
بسامد بالای این سرویس (5 دقیقه) و استفاده از آن در شب برای بهره گیری از سرویس های بیشتر آن _همچون تعطیلات، انجام عملکرد های محافظتی_مانع از ارائه سرویس های مورد نیاز بود. علاوه براین برخی وقایع را این دستگاه نمی تواند در واقعیت شبیه سازی کند (بالا رفتن خطوط قدرت، عدم توزیع نیرو) و این هشدارها بصورت تئوری کارآمد و کافی نیست. این مسائل متروی بیلبائو را بر آن داشت تا از یک سیستم هشدار دهنده مدرن استفاده کند.

بخش های مختلف سیمولاتور:
کابین سیمولاتور: که هدف آن آشنایی راننده با محیط کارش می باشد. این سیمولاتور در کابین نصب می شود و راننده را با چگونگی استفاده از ابزار آلات موجود آشنا می سازد.
کابین از سه سیستم مجزا تشکیل شده است:
سیستم دیداری: در این بخش از یک نمایش گر گستر نما استفاده می شود که تمامی نماهایی که راننده می بیند را بر روی صفحه نمایش می دهد: ایستگاه ها، مکان ها، ریل ها و غیره. همچنین یک آینه در کابین نصب می شود که راننده با استفاده از آن پشت سر خود را می بیند و از باز و یا بسته بودن درهای ترن اطمینان حاصل می کند.
سیستم صوتی: این سیستم صداهای تولید شده در واحد های ترن را انعکاس می دهد.
سیستم ارتباطی: این سیستم راننده را با راهنمای حرکت _فردی که اپراتوری دستگاه سیمولاتور را در مرکز کنترل عملکرد بر عهده دارد_ متصل می کند. بنابراین راننده می تواند تمامی دستور العمل ها را از وی دریافت کند.
راهنمای حرکت مسئول است که با نظارت بر سیمولاتورها به طرح ریزی و اجرای عملیات های اجرایی بپردازد. این عملیات ها عبارتند از: 1-مسیری که ترن برای حرکت انتخاب می کند. 2-وضعیت جوی.3-زمان اعلام اخطار.4-تعداد مسافرین موجود در ایستگاه ها.5-گزارش ده اتفاق غیر منتظره.6-گزارش همراه با نقشه 600 مورد اختلال در کار ترن

کابین ها
کابین ها به راحت ترین صورت ممکن طراحی شده است. جایگاه راننده طوری طراحی شده که تمام ابزار آلات عملکردی را در سترس راننده قرار می دهد.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
کابین شامل موارد زیر می شود:
*تلویزیون مدار بسته
*سیستم اعلان عمومی
*تلفن رادیو های زمینی
*دستگاه ثبت خرابی ها و اختلالات
*سویچ رانندگی خودکار

ابداعات تکنیکی: کابین راننده شامل بخش مرکزی که محل استقرار راننده است می شود. در این مکان سیستم های ATP/ATO موجود است. در حالت ATP (حفاظت اتوماتیک ترن)، ترن در حالتی بسیار مطمئن و ایمن که توسط مرکز کنترل عملکرد تعیین می شود بصورت اتوماتیک و یا توسط راننده هدایت می شود. در حالت ATo (عملکرد خودکار ترن)، ترن بصورت اتوماتیک و بدون راننده رانده می شود و در مکان های مورد نظر در سکو ها می ایستد.

راحتی و آسایش مسافرین
_ بخش اعظمی از مسافرین در طول سفر می نشینند.(20 تا 30% از مجموع مسافرین)
_ تمامی ترن ها مجهز به سیستم تهویه و مطبوع سازی هوا می باشد.


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
_ تمامی ایستگاه های زیر زمینی به دستگاه های تهویه هوا مجهز شده اند که شرایط محیطی مناسب (از قبیل دمای هوا، رطوبت هوا و غیره) را برای مسافرین مهیا می کند.
_ آگاه کردن مسافرین داخل ترن بوسیله پیغام
_ استفاده از چرخ های ارتجاعی(کاهش صدای داخل ترن)
_ سیگنال های صدایی و آوایی که مسافرین را نسبت به رسیدن به ایستگاه بعدی آگاه می کند.
_ اعلام مقصد ترن در سکو مورد نظر به مسافرین
_ انتخاب مسیر مورد نظر

حفاظت از محیط زیست
سازمان متروی بیلبائو با در نظر گرفتن این مطلب که عملکرد مترو می تواند تاثیرات مخربی را بر روی محیط زیست بگذارد به اعمال سیاست های محیط زیستی بعنوان بخشی از سیاست های جمعی پرداخت. هدف از این کار تطابق حفاظت از محیط زیست بعنوان یک هدف جمعی نوین بود.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
در ماه سپتامبر سال 2001 متروی بیلبائو تصمیم گرفت که این پروژه را بعنوان اجرا کننده سیستم مدیریتی حفاظت از محیط زیست مطابق با استاندارد های ISO 14001 معرفی کند.
در این را ستا می توانیم به ذکر چند مورد از از برنامه های محیط زیستی مترو که به سال 2002 باز می گردد اشاره کرد:
_ ممانعت از گسیلش 45369 تن گاز CO2 تولیدی مترو در اتمسفر که آثار مخرب آن برابر با عبور و مرور 156000 وسیله نقلیه و جابجایی 250000 مسافر در هر روز می باشد.
_ صرفه جویی 7/5 برابر بیشتر در مصرف انرژی
_ بازیافت 100% کاغذ ها و مقوا های مصرفی
_ کاهش 6/99% در تولید زباله های سمی و خطر زا
_ استفاده دوباره 2/84% از آب مصرفی برای شستشوی کابین ها



مأخذ : www.metrobilbao.net (http://www.metrobilbao.net/)